تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806948877




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سخن روز/فرصتهاي موفقيت نشست قاهره/ موانع پيش روي همگرايي فلسطيني


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سخن روز/فرصتهاي موفقيت نشست قاهره/ موانع پيش روي همگرايي فلسطيني
خبرگزاري مهر- گروه بين الملل : برآيند نشست قاهره نشان مي دهد كه گروهها و احزاب فلسطيني به اين نتيجه رسيده اند كه بايد از سياست مقاومت به رهبري حماس پيروي كنند، زيرا با تشكيل كابينه نتانياهو در اسرائيل، ملت فلسطين شاهد مرحله جديدي از خشونتها خواهد بود.

به گزارش خبرگزاري مهر، جلسات گفتگوي ملي فلسطيني صبح روز پنجشنبه هشتم اسفند با شركت 12 گروه فلسطيني در پايتخت مصر با توافق درباره تشكيل دولت جديدي پايان يافت تا اميدها براي وحدت و انسجام مجدد ميان كرانه باختري و نوار غزه پس از 18 ماه شكاف دوچندان شود.

شركت كنندگان در اين گفتگوها درباره تشكيل پنج كميته از جمله كميته دولت (براي حل مسائل مورد اختلاف) به توافق دست يافتند كه فعاليت كميته ها از دهم مارس آغاز خواهد شد تا ماموريت خود را پيش از پايان مارس تكميل كنند.

اين كميته ها چگونگي تشكيل دولت فلسطيني جديد و تدابير و زمان برگزاري انتخابات رياست تشكيلات خودگردان و مجلس قانونگذاري فلسطين و همچنين بازسازي ساختارهاي دستگاههاي امنيتي بر پايه هاي حرفه اي و نه گروهي و بازسازي سازمان آزاديبخش فلسطين براي پيوستن جنبشهاي حماس و جهاد اسلامي و همچنين آشتي هاي داخلي را بررسي خواهند كرد.

مهمترين دستاورد نشست قاهره را مي توان توافق گروهها براي پيچاندن صفحه اختلافات و دودستگي و گشودن صفحه جديدي دانست كه پايه آن گفتگو باشد و با آزادي بازداشت شدگان سياسي در كرانه باختري و نوار غزه آغاز شود.

فرصتهاي موفقيت گفتگوي فلسطيني و كارشكني هاي غرب

منافع ملت فلسطين تسريع در آشتي و يكپارچه كردن كرانه باختري و نوار غزه را به يك ضرورت تبديل كرده است تا اين فرصت براي رژيم صهيونيستي براي ادامه فشار بر نوار غزه و باج خواهي از جنبش مقاومت اسلامي فلسطين(حماس) از طريق تحميل شروط جديد براي آتش بس و در راس آن مرتبط كردن قرارداد شاليت با گذرگاهها از بين برود.

همزمان با آغاز جلسات گفتگوي گروههاي فلسطيني در قاهره براي پايان دادن به حالت شكاف و دودستگي، آمريكا و اروپا در موضعي مداخله جويانه كه نشان دهنده نارضايتي آنها از هرگونه همگرايي و وحدت ميان فلسطيني هاست، فشارهاي خود را براي اينكه سلام فياض نخست وزير دولت انتصابي فعلي ابومازن رياست هر دولتي را پس از توافق فلسطيني ها به عهده گيرد، افزايش داده اند.

منابع نزديك به تشكيلات خودگردان گفته اند آمريكايي ها و اروپايي ها طي روزهاي اخير به ابومازن تاكيد كرده اند كه سلام فياض بايد رياست هر دولتي را كه در نشست قاهره درباره آن توافق به دست آيد به عهده گيرد تا آن را به رسميت بشناسند و تعامل كنند.

آمريكا و كشورهاي اروپايي به صراحت اعلام كرده اند تنها دولتي را كه آن تعامل مي كنند، دولتي است كه سلام فياض رياست آن را برعهده گيرد.

به نظر مي رسد كه آمريكا و اروپا با قرار دادن اين شرط كه دخالتي آشكار در امور داخلي فلسطيني ها به شمار مي رود، در مسير وحدت و وفاق فلسطيني ها مانع تراشي مي كنند

"حسن هاني زاده" كارشناس مسائل خاورميانه درباره نشست قاهره و فرصتهاي موفقيت آن به مهر مي گويد : نشست نمايندگان دو جنبش فلسطيني حماس و فتح در قاهره كه با حضور 12 جريان مبارزاتي و حزبي فلسطين انجام شد، افق تازه اي فرا روي تشكيل يك دولت وحدت ملي خواهد گشود.

در اين نشست، سرانجام دو جنبش فتح و حماس توافق كردند تا پنج كميته مشترك براي پايان دادن به حملات تبليغاتي عليه يكديگر و تهيه مقدمات آزادي بازداشت شدگان دو طرف، تلاش براي برگزاري انتخابات پارلماني و تعيين رئيس تشكيلات خودگردان تشكيل دهند.

اين نشست نشان مي دهد كه دو جنبش رقيب فتح وحماس به اين باور رسيده اند كه بايد در رفتارهاي متقابل خود نسبت به يكديگر بازنگري كنند تا ضمن تشكيل يك دولت وحدت ملي بتوانند با خطراتي كه كابينه احتمالي بنيامين نتانياهو، آينده ملت فلسطين را تهديد مي كند، مقابله نمايند.

هرچند جنبش فتح احتمالا نگاهي تاكتيكي به مذاكرات قاهره دارد، اما حماس صادقانه تلاش مي كند تا از تمام ظرفيتهاي ملي فلسطين براي رويارويي با كابينه افراط گرايان صهيونيستي به رهبري حزب ليكود استفاده كند.

به نظر مي رسد فتح كه رشته مذاكرات سازشكارانه با كابينه هاي متعدد رژيم اسرائيل انجام داده با اين احتمال كه كابينه بنيامين نتانياهو هيچگونه حقي براي ملت فلسطين قائل نيست، تلاش مي كند تا رفتار و اشتباهات گذشته خود را اصلاح كند.

اين جنبش در گذشته نسبت به هشدارهاي جنبش حماس كه مذاكره با رژيم صهيونيستي را بيهوده مي داند، بي توجه بود، اما با پيروزي احزاب تندرو اسرائيلي در انتخابات اخير دريافت كه تا كنون راه اشتباهي را طي كرده است.

در نشست قاهره همه طيفهاي 12 گانه فلسطيني شركت كننده در اين نشست به اين نتيجه رسيده اند كه كابينه نتانياهو براي ملت فلسطين و صلح منطقه تهديدي جدي به شمار مي آيد و بايد راهكاري جديدي براي مقابله با خطرات آينده تدوين كنند.

بنابراين هيچ راهي جز وحدت همه جانبه فلسطينيان نخواهد توانست در برابر تهديدات آينده ناشي از تشكيل كابينه احزاب افراطي اسرائيل ايستادگي كند.

تشكيل كميته عالي نظارت بر اجراي بندهاي ميثاق ملي نشست قاهره راهكار مناسبي است تا همه طرفهاي فلسطيني اختلافات گذشته خود را كنار بگذارند و از ظرفيت هاي خود براي تشكيل يك دولت قدرتمند وحدت ملي با شركت همه گروهها و احزاب سياسي فلسطين استفاده كنند.

اين كارشناس ابراز عقيده مي كند: هر چند حماس به عنوان پيروز ميدان جنگ 22 روزه ارتش رژيم صهيونيستي عليه مردم غزه مي توانست سقف چانه زني هاي خود را بالا ببرد، اما در اجلاس قاهره رهبران حماس ثابت كردند كه در پي كسب قدرت و جريان سازي عليه رقباي سياسي خود نيستند.

جنبش فتح در طول 18 ماه گذشته 400 تن از هواداران حماس را بازداشت كرده است در حالي كه حماس تنها 80 تن از هواداران جنبش فتح را در اختيار دارد.

به گفته هاني زاده، برايند نشست قاهره در واقع نشان مي دهد كه همه گروهها و احزاب سياسي فلسطيني به اين نتيجه رسيده اند كه بايد از سياستهاي مبارزاتي حماس پيروي كنند، زيرا با تشكيل كابينه نتانياهو در رژيم صهيونيستي، ملت فلسطين شاهد مرحله جديدي از خشونت و نا امني ها خواهد بود.

موضوع مهم ديگري كه رهبران احزاب سياسي فلسطين به آن دست يافتند اين است كه مردم فلسطين نبايد نسبت به نسخه هاي آشتي ملي كه طرفهاي عربي به آنان ارائه مي دهند، خوشبين باشند و بايد به دور از دخالت كشورهاي ديگر مسائل داخلي خود را حل و فصل كنند، زيرا جنگ 22 روزه غزه تجربه مناسبي براي ملت فلسطين بود تا در پرتو آن دوستان و دشمنان خود را بشناسند.

هر چند داوري درباره نتايج نشست قاهره قدري زود به نظر مي رسد، اما اگر جنبش فتح بخواهد مانند نشستهاي سابق خود در مكه و قاهره از تاكتيك نيرنگ و فريب براي گذر از مراحل دشوار استفاده كند، قطعا توافقات اين نشست در آينده نه چندان دور شكسته خواهد شد.

به هر حال با توجه به شرايط جديدي كه پس از ناكامي رژيم صهيونيستي در جنگ 22 روزه عليه نوارغزه و سربلندي ملت و مقاومت فلسطين در اين نبرد نابرابر به وجود آمده و روي كار آمدن يك دولت افراطي راستگرا در رژيم صهيونيستي و حمايتهاي آشكار اروپا و آمريكا از اين رژيم و دخالتهاي آنها در امور داخلي فلسطيني ها،تنها گزينه پيش روي ملت فلسطين و گروههاي سياسي و مبارز، وحدت و آشتي ملي واقعي براي مقابله با چالشهاي آتي باشد .

شنبه|ا|10|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 229]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن