تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):همان گونه كه قوام جسم، تنها به جانِ زنده است، قوام ديندارى هم تنها به نيّت پ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819756481




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اتهام عجيب به برنامه عادل فردوسي پور


واضح آرشیو وب فارسی:جهان نیوز: اتهام عجيب به برنامه عادل فردوسي پور
محمدرضا ساكت نامي آشنا در فوتبال كشور است‌. نامي كه البته در راستاي دلالي ۹۰‌، چندي است از صحنه فوتبال كنار رفته است‌. او نخستين كسي بود كه به صراحت در مصاحبه‌اي اعلام كرد: فردوسي‌پور دلال است‌. اين موضع‌گيري نخستين‌بار در فوتبال كشور اتفاق افتاد و فردوسي‌پور هم كه از اين صحبت‌ها آن هم از سوي يكي از موفق‌ترين و محبوب‌ترين مديران فوتبالي دستپاچه شده بود‌، در برنامه خود به تهديد مستقيم روي آورد و ساكت را به برخورد قضايي تهديد كرد
روزنامه وطن امروز؛ عليرضا انتظامي- ۲ هفته‌اي است كه به علت تعطيلي مسابقات فوتبال و نداشتن سوژه‌، برنامه ۹۰ به موضوع دلالي در فوتبال پرداخته و همزمان‌، باند رسانه‌اي فردوسي‌پور با آب و تاب فراوان اين اقدام وي را بسيار شجاعانه و مهم ارزيابي كرده و آن را موجب نجات فوتبال ايران مي‌داند. مخاطبان و اهالي فوتبال هم با ديدن برخي تصاوير تكان‌دهنده و اعترافات برخي بازيكنان و دلال‌ها تحت تاثير قرار مي‌گيرند و برنامه ۹۰ را تحسين مي‌كنند.

در اينكه فوتبال ايران همانند بسياري از نقاط جهان با پديده شوم دلالي و فساد مالي دست و پنجه نرم مي‌كند شكي وجود ندارد و قطعا مبارزه با اين پديده وظيفه همه مسؤولان‌، رسانه‌ها و خانواده فوتبال ايران است اما به نظر مي‌رسد اين تلاش‌ها بيشتر از آنكه براي ريشه‌كني پديده دلالي باشد‌، تلاشي است براي پنهان ماندن چهره بزرگ‌ترين دلال فوتبال ايران يعني برنامه ۹۰. بله! شايد تعجب كنيد اما به اعتقاد نگارنده اصليترين نقش در دلالي فوتبال ايران را برنامه ۹۰ بر عهده دارد. در اين نوشتار كوتاه تلاش خواهيم كرد زواياي مختلف اين ادعا را بيش از پيش روشن كنيم.

۱-شايد زماني كه صحبت از دلالي در فوتبال به ميان مي‌آيد همه به فكر رد و بدل شدن پولي بين افراد هستند‌. البته در آنچه به عنوان دلالي مشهور است همين اتفاق مي‌افتد و فردي كه عنوان دلال را دارد با گرفتن پول‌، بازيكن يا مربي را در تيم‌هاي مختلف وارد مي‌كند و البته بر اساس آنچه در برنامه ۹۰ نمايش داده شد، برخي اوقات نيز اين دلالي به كلاهبرداري تبديل شده و افراد با وجود پرداخت مبالغي‌، موفق به حضور در تيم مورد علاقه خود نمي‌شوند.

آنچه به عنوان دلالي شهرت يافته امري مذموم و نيازمند برخورد قاطع است اما دلالي بزرگ در جايي ديگر و البته بدون رد و بدل شدن مستقيم پول اتفاق مي‌افتد. تاثير بر فضاي فوتبال كشور با در دست داشتن قدرت بزرگ رسانه ملي كه عملا رقيبي هم در كنار خود ندارد‌، مهم‌ترين هدف دلالي برنامه ۹۰ است‌. اين قدرت، متاسفانه رايگان و بدون توجه به صلاحيت‌هاي اعتقادي و فردي، به يك نفر سپرده شده و اين فرد نيز بدون توجه به مصالح فوتبال كشور و بدون نظارت از سوي مديران بالادستي يكه‌تازي مي‌كند و حالا بعد از گذشت بيش از يك دهه و تسلط كامل بر همه زواياي فوتبال‌، به هر اقدامي كه درست مي‌پندارد دست زده و براي به كرسي نشاندن حرف خود در فضاي فوتبال از هيچ اقدامي كوتاهي نمي‌كند. در اين راه هر كس مخالف نظر برنامه ۹۰ باشد بايد تخريب و از سر راه برداشته شود.

اصولا هدف برنامه ۹۰‌، اجراي هر آنچه مجري آن درست مي‌داند در فضاي فوتبالي كشور است‌. حال اگر در اين مسير بازيكن‌، مربي‌، مدير باشگاه‌، مسؤولان فوتبال و ورزش‌، نمايندگان مجلس و حتي مسؤولان صدا‌و‌سيما با اين اقدام مخالف باشند توسط اين برنامه و باند رسانه‌اي مجري ۹۰ در يك پروژه طراحي شده و در زماني مشخص آنچنان مورد هجمه قرار مي‌گيرند كه يا نظر خود را تغيير دهند يا از صحنه فوتبال كشور حذف شوند (در ادامه به نمونه‌هايي اشاره خواهد شد). تلاش براي تغيير سرمربي در تيم‌هاي مختلف‌، تغيير مديريت در باشگاه‌ها‌، بحث انتخاب سرمربي تيم‌ملي‌، برخورد با برخي اهالي فوتبال كه با نظرات مجري ۹۰ مخالفت علني كرده‌اند، هجمه رسانه‌اي براي تغيير برخي تصميمات فدراسيون فوتبال‌، نظرسازي براي تحت فشار قرار دادن باشگاه‌ها و فدراسيون فوتبال و حتي مجلس شوراي اسلامي براي تغيير تصميمات و‌.. ‌. از جمله اقدامات بزرگ‌ترين دلال فوتبال كشور است‌.

۲-مجري برنامه ۹۰ توسط فردي به جامعه فوتبال وارد شده است كه او را با عنوان پدرخوانده مي‌شناسند و هميشه (درست يا غلط) زماني كه صحبت از دلالي در فوتبال مي‌شود ناخودآگاه اين نام در ذهن اهالي فوتبال تداعي مي‌شود. به نظر مي‌رسد مجري ۹۰ كه به شاگردي اين فرد افتخار مي‌كند، دلالي فوتبال به شكل رايج را قطعا قبول نداشته و هرگز به آن اقدام نمي‌كند اما فرصت استثنايي و رايگاني كه به ناحق توسط رسانه ملي در اختيار وي قرار گرفته و انتقادات بي‌پروا و پرداختن به مسائل حاشيه‌اي و محبوبيتي كه از اين راه و نيز تبليغ باند رسانه‌اي خود در ميان نوجوانان و جوانان فوتبالدوست كسب كرده است‌، وي را بر آن داشته ۹۰ را به گونه‌اي پيش ببرد كه حرف اول و آخر را در فوتبال بزند و كسي جرات مخالفت با اين برنامه را نداشته باشد.

سوال اينجاست كه آيا تلاش براي تاثيرگذاري بر همه تصميمات فوتبالي و حتي دخالت در انتصابات فوتبال و تعيين افراد براي جايگاه‌هاي مختلف و رايزني بيرون از برنامه براي حضور افراد مورد نظر در پست‌هاي مختلف فوتبال با استفاده از قدرت برنامه ۹۰‌، نامي جز دلالي پيشرفته دارد؟

۳-در اينجا تلاش مي‌كنيم با بيان چند نمونه از اتفاقات سال‌هاي گذشته نشان دهيم دلالي برنامه ۹۰ بسيار خطرناك‌تر از آن چيزي است كه ۹۰ در ۲ هفته گذشته به عنوان دلالي نمايش داده است.

الف ‌-محمدرضا ساكت نامي آشنا در فوتبال كشور است‌. نامي كه البته در راستاي دلالي ۹۰‌، چندي است از صحنه فوتبال كنار رفته است‌. او نخستين كسي بود كه به صراحت در مصاحبه‌اي اعلام كرد: فردوسي‌پور دلال است‌. اين موضع‌گيري نخستين‌بار در فوتبال كشور اتفاق افتاد و فردوسي‌پور هم كه از اين صحبت‌ها آن هم از سوي يكي از موفق‌ترين و محبوب‌ترين مديران فوتبالي دستپاچه شده بود‌، در برنامه خود به تهديد مستقيم روي آورد و ساكت را به برخورد قضايي تهديد كرد اما ماجرا به گاف بزرگ فردوسي‌پور در برنامه‌اي كه شريفي، رئيس وقت كميته انضباطي (كه وي را هم مي‌توان يكي از قربانيان دلالي ۹۰ دانست) حضور داشت‌، بازمي‌گشت‌. جايي كه شريفي در ميانه بحث‌، ناگهان به تماس فردوسي‌پور با وي و فشار به كميته انضباطي براي بخشيدن محروميت علي كريمي و حضور وي در برابر سپاهان اشاره كرد.

دستپاچگي فردوسي‌پور و تلاش براي توجيه اين تماس و فشار به كميته انضباطي ثمري نداشت و از فردا باشگاه سپاهان و هوادارانش و البته همه كساني كه پيش از اين درباره فشار فردوسي‌پور براي تغيير تصميمات مقامات فدراسيون چيزهايي شنيده بودند، شروع به انتقاد از اين رويه مجري برنامه ۹۰ كردند‌. البته باند رسانه‌اي فردوسي‌پور تلاش زيادي كرد اين موضوع را منحرف كرده و شريفي را متهم به كار غيراخلاقي و انتشار گفت‌وگوي محرمانه كند‌ اما گاف مجري ۹۰ آنقدر بزرگ بود كه ماجرا ابعاد بزرگ‌تري يافت كه شديد‌ترين آن صحبت‌هاي ساكت و دلال خطاب كردن فردوسي‌پور بود. در واقع ساكت هم اعتقادي به اينكه فردوسي‌پور پولي براي اين اقدام دريافت كرده نداشت بلكه بيشتر به همين نوع دلالي كه مورد اشاره نوشتار حاضر است تاكيد مي‌كرد.

در روز مسابقه سپاهان و نفت تهران كليپ مناظره شريفي و عادل فردوسي‌پور با بلوتوث ميان هواداران رد و بدل مي‌شد‌؛ در جايگاه تماشاگران سپاهان‌، عكس عادل فردوسي‌پور به شكل كاريكاتور با علامت ورود ممنوع روي ۹۰ و متن «من كي گفتم؟» ‌ نمايش داده شد. در قسمتي ديگر از خشم هواداران سپاهان‌، كانون هواداران اين باشگاه با نصب پلاكارد چند متري بيانيه‌اي خطاب به رئيس رسانه ملي منتشر كرد. در اين بيانيه آمده بود: «رياست محترم سازمان صدا و سيما جناب آقاي ضرغامي! با سلام و احترام‌، بدينوسيله به استحضار مي‌رساند كانون هواداران باشگاه سپاهان فولاد مباركه به نمايندگي از خيل عظيم هواداران، ضمن اعتراض به عملكرد برنامه ۹۰‌، با توجه به پخش اخير برنامه در روز دوشنبه مورخه ۱۶/۱۲/۱۳۸۹ كه گونه‌هايي از جانبداري خاص و محوري اين برنامه و شخص عادل فردوسي‌پور عليه برخي از تيم‌ها افشا گرديد، ما اين اقدام را نشانه رفتار جانبدارانه و دخالت‌هاي بي‌جاي مجري رسانه ملي مي‌دانيم‌ و با اينگونه رفتارها‌، ايشان را فاقد صلاحيت در برنامه‌هاي صدا وسيما دانسته و از حضرتعالي رسيدگي به عملكرد اين برنامه و پيگيري اين مساله تا حصول نتيجه جدي را حق خود مي‌دانيم».

باشگاه سپاهان هم در درگيري‌هاي طولاني با برنامه ۹۰ در يكي از بيانيه‌هاي خود تاكيد كرد: «آقاي فردوسي‌پور! شما و برنامه ۹۰ قرار بود يار و پشتيبان فوتبال ايران باشيد اما با تكيه يكسويه بر تخريب شخصيت افراد، فقط و فقط عينكي را بر چشم نهاده‌ايد كه زشتي‌ها را مي‌بيند و بر آن مي‌نشيند‌، چرا برخي اوقات سعي نمي‌كنيد همانند زنبور عسل روي شيريني‌ها، پاكي‌ها و خوبي‌ها مستقر شويد. اگر نگران آمار بيننده‌هاي خود هستيد به اين نكته توجه كنيد كه اين خاصيت عبور از خط‌ قرمز‌ها و توجه به زشتي‌هاست كه مخاطبان براي ديدن و مشاهده اينگونه برنامه‌ها تحريك ‌مي‌شوند و متاسفانه بايد اعلام كنيم بيننده‌هاي شبكه‌هاي (...) و (...) هم كم نيستند. افتخار و تكيه به داشتن مخاطب با پردازش‌هاي صرفا منفي هنر جذب مخاطب نيست. ‌اي‌كاش مي‌توانستيد با ايجاد تعادل و منطق به دور از پرده‌دري‌ها، در نهي از بدي‌ها و ترويج زيبايي‌ها همچنان مخاطبان ميليوني و زيادي داشته باشيد».

اين اقدام فردوسي‌پور يعني فشار به فدراسيون براي كاهش محروميت علي كريمي در حالي بود كه وي در برنامه‌هاي مختلف و اتفاقا در‌‌ همان برنامه به فدراسيون و كميته انضباطي انتقاد مي‌كرد كه چرا در قبال رفتار علي كريمي مماشات مي‌كنند؟ نهايتا محمدرضا ساكت از مديران موفق فوتبال با فشار برنامه ۹۰ از صحنه فوتبال كنار رفت‌. وي در يكي از اظهارنظرهاي جالب خود گفته بود: «برنامه ۹۰ اگر خودش بداخلاقي و ناپاكي را به جامعه تزريق نكند، وجودش براي فوتبال مفيد است. آقاي فردوسي‌پور بين ۲ قاب عكس هم دعوا مي‌اندازد. به نظر من فردوسي‌پور زيركانه در حق يك عده كم‌لطفي مي‌كند و اين كار را بار‌ها در حق سپاهان انجام داده است».

ب-در همين راستا‌، فردوسي‌پور كه به دنبال كاهش محروميت علي كريمي بود‌، در اقدامي كاملا متضاد‌، به كاهش محروميت جاسم كرار، بازيكن وقت تيم تراكتور‌سازي اعتراض كرد و البته اين ماجرا در ادامه درگيري‌هاي هواداران ميليوني تراكتور با فردوسي‌پور بود. هواداران تراكتور‌سازي كه معتقد بودند فردوسي‌پور به آذري‌ها توهين كرده تا مدت‌ها با شعار‌، كاريكاتور و پارچه نوشته به اين اقدام برنامه ۹۰ اعتراض داشتند‌. فراز كمالوند، سرمربي وقت تراكتور‌سازي هم از جمله اهالي فوتبال بود كه با برنامه ۹۰ دچار مشكل شد و پس از مدتي تحريم اين برنامه‌، نهايتا به قرباني دلالي برنامه ۹۰ تبديل و از صحنه ليگ بر‌تر فوتبال كنار رفت‌. برخي معتقدند اصولا اعتراض فردوسي‌پور به كاهش محروميت جاسم كرار بهانه‌اي بود براي تخريب باشگاه تراكتور‌سازي و فراز كمالوند. درگيري‌هاي ۹۰ با تراكتور‌سازان و هواداران آنان همچنان ادامه دارد و فردوسي‌پور در برنامه ۲ هفته پيش خود با تمسخر واژه‌اي كه قبلا توسط يكي از هواداران تراكتور بيان شده بود بار ديگر به جنگ آذري‌هاي فوتبالدوست رفت‌.

ج- باشگاه پيروزي‌؛ جايي كه شايد طي ۳ سال گذشته ميدان اصلي دلالي برنامه ۹۰ بوده است. مي‌توان به جرات بيشتر مشكلات اين تيم مردمي را به ۹۰ نسبت داد. جايي كه فردوسي‌پور به علت مشكلات شخصي با برخي مديران سازمان تربيت‌بدني و باشگاه پيروزي كمر به تخريب اين تيم بست و با لطايف‌الحيل تلاش كرد اين تيم را به طور دائم در حاشيه نگه دارد.

اقدامات فردوسي‌پور و برنامه ۹۰ در قبال پيروزي خود نيازمند نوشتاري مستقل است اما نقش وي در بركناري داريوش مصطفوي و عباس انصاري‌فرد با تخريب اين افراد و اختصاص زمان زيادي از برنامه خود به انتقاد از عملكرد آن‌ها و پخش شعارهاي تعداد اندكي از هواداران ضد‌مصطفوي براي نخستين‌بار‌، پخش تصاويري از انصاري‌فرد مربوط به سال‌هاي گذشته‌، نظر‌سنجي هدفدار درباره عباس انصاري‌فرد و دخالت در تعيين سرمربي پيروزي (در حالي كه در اين ايام هيچ موضوعي درباره رقيب ديرينه يعني استقلال در برنامه ۹۰ مطرح نمي‌شد) ‌، همه و همه از جمله اقدامات ۹۰ در راستاي حاشيه‌سازي براي باشگاه پيروزي و البته دلالي فوتبال بوده است‌.

اين روند اكنون نيز به علت تسليم نشدن سردار رويانيان در برابر خواسته‌هاي فردوسي‌پور ادامه دارد. اما فقط به يك نمونه در بحث انتخاب سرمربي پيروزي اشاره مي‌كنيم‌. يكي از اعضاي هيات‌مديره پيروزي در آن زمان در جلسه‌اي خصوصي به اين نكته اشاره كرد كه زماني كه قصد داشتيم لوكا بوناچيچ را براي سرمربيگري پيروزي انتخاب كنيم و تقريبا كار تمام شده بود‌، در تماسي كه با برنامه ۹۰ داشتم نظر آن‌ها را پرسيدم (كه البته اين موضوع درباره بسياري از مديران فوتبالي صدق مي‌كند و متاسفانه آنان به علت ترس از انتقاد در برنامه ۹۰‌، از فردوسي‌پور مشورت مي‌گيرند تا بعدا دچار مشكل نشوند و اين دقيقا از مصداق‌هاي دلالي برنامه ۹۰ است‌) آن‌ها هم بشدت با لوكا مخالفت و تهديد كردند اگر لوكا سرمربي پيروزي شود بشدت او را تخريب خواهند كرد. به گفته اين عضو بانفوذ هيات‌مديره پيروزي‌، نهايتا قرار شد وينگادا به عنوان سرمربي پيروزي معرفي شود و وي نظر مسؤولان برنامه ۹۰ را جويا شد كه به گفته اين فرد، با وينگادا موافق بودند و البته شرط گذاشتند اين مربي در نخستين برنامه ۹۰ حضور يابد. اين عضو هيات‌مديره كه البته ظاهرا اين هماهنگي را بدون اطلاع ساير اعضاي هيات‌مديره پيروزي انجام داده بود در بدو ورود وينگادا به تهران او را راهي برنامه ۹۰ كرد.

د- افراد و شخصيت‌هاي فوتبالي فراواني بوده‌اند كه به علت مخالفت با رويه برنامه ۹۰ همواره مورد انتقاد و تخريب قرار گرفته‌اند و برخي از آنان تا مرحله حذف از فوتبال هم رفته‌اند. محمد‌رضا ساكت يكي از اين افراد است‌. امير قلعه‌نويي يكي ديگر از فوتبالي‌هايي است كه هرگز نخواسته تحت تاثير دلالي برنامه ۹۰ باشد و به همين علت در زمان حذف تيم‌ملي در جام ملت‌ها آماج تخريب‌هاي فردوسي‌پور قرار گرفت و حتي زماني كه سپاهان را قهرمان ليگ كرد در برنامه ۹۰ به جاي اينكه از او درباره سپاهان پرسيده شود باز هم هدف تخريب به علت حذف تيم‌ملي قرار گرفت‌.

چندين‌بار تحريم برنامه ۹۰ و ادامه مشكلات با اين برنامه در باشگاه تراكتور‌سازي و پخش فيلم‌هايي از قلعه‌نويي در حاشيه مسابقات فوتبال براي تخريب وي (فقط به علت انتقاد از برخي رويه‌هاي ۹۰) از ديگر اقدامات تيم دلالي ۹۰ است‌. شايد بتوان به سعيد آذري مدير موفق ذوب‌آهن‌، واعظي آشتياني كه در دوره كوتاه مديريت خود سابقه قهرماني با استقلال را دارد‌، مجتبي شريفي رئيس وقت كميته انضباطي‌، فراز كمالوند‌، علي دايي و مايلي‌كهن هم به عنوان كساني كه حاضر به تسليم شدن در برابر نظرات برنامه ۹۰ نشدند و مورد تخريب قرار گرفتند اشاره كرد. البته در اين ميان بودند افرادي كه ابتدا با فردوسي‌پور درگير شده و در ادامه براي فرار از تخريب با وي طرح دوستي ريختند كه مي‌توان به محمدي، رئيس سازمان ليگ فوتبال اشاره كرد.

۴- و اما موثر‌ترين ابزار دلالي برنامه ۹۰ يعني پيامك‌هاي اين برنامه‌. برنامه ۹۰ علاوه‌بر داشتن امتيازاتي چون انحصاري بودن‌، داشتن باند رسانه‌اي در رسانه‌هاي ورزشي كشور‌، محبوبيت نسبي در ميان هواداران عادي فوتبال و حمايت غيرعادي برخي مسؤولان صدا و سيما‌، ابزار ديگري براي پيشبرد اهداف خود در دلالي دارد و آن هم پيامك‌هاي برنامه ۹۰ است‌. فردوسي‌پور هر زمان كه احتياج به فشار بر فدراسيون فوتبال، يك باشگاه خاص‌، مربي يا بازيكني دارد يا اينكه قصد دارد فردي به سمتي منصوب نشود يا فرد خاصي را براي سمتي در نظر دارد‌، اقدام به برگزاري مسابقه يا نظرسنجي پيامكي مي‌‌كند و با بسيج همه امكانات تلاش مي‌كند نظر بينندگان را به سوي آنچه مدنظر خود است تغيير دهد تا بتواند در بيرون از برنامه به اهداف خود برسد.

نظرسنجي‌هايي با عنوان اينكه «مربي تيم‌ملي داخلي باشد يا خارجي؟» يا «فلان شخص براي مربيگري فلان باشگاه مناسب است؟» يا «آيا با حضور فلان مدير مشكلات فلان باشگاه حل مي‌شود؟» و ده‌ها مورد ديگر در راستاي همين دلالي‌ها صورت مي‌گيرد. در اين بخش آنقدر عملكرد فردوسي‌پور شبهه‌ناك بوده كه رئيس شبكه سوم سيما هم هفته گذشته در يك برنامه زنده تلويزيوني به اين پيامك‌ها انتقاد مي‌كند‌.

۵- همانگونه كه مبارزه با دلالي متداول در فوتبال‌، وظيفه مسؤولان مربوط است‌، برخورد با دلالي برنامه ۹۰ نيز جزو وظايف مسؤولان صدا و سيما و چه بسا اهالي فوتبال است‌. افزايش انتقاد‌ها به ۹۰ و ايستادگي اهالي فوتبال در زمان ارتباط زنده با اين برنامه و تسليم نشدن برخي مديران در برابر خواسته‌هاي برنامه ۹۰، اميدواركننده است اما رسانه‌ها و مسؤولان صدا و سيما هم بايد در اين بين به وظايف خود عمل كنند. البته ما منتظر تخريب‌هاي باند رسانه‌اي ۹۰ هستيم و شايد يكي از محاسن آن‌، آشنايي مردم با اعضاي اين باند رسانه‌اي باشد، كساني كه از فرداي انتشار اين نوشتار‌، حملات خود را آغاز مي‌كنند. براي شناختن اعضاي اين باند رسانه‌اي كمي صبر كنيد.

چهارشنبه|ا|14|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جهان نیوز]
[مشاهده در: www.jahannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن