تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812602655




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي بر مهمترين رويدادهاي آسياي مركزي در سال 2012


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاهي بر مهمترين رويدادهاي آسياي مركزي در سال 2012
خبرگزاري فارس: برگزاري انتخابات رياست جمهوري در ازبكستان و تركمنستان، ممانعت روسيه از ايجاد پايگاه نظامي آمريكا در منطقه و احتمال فراگير شدن شورش‌هاي ضد دولتي در قزاقستان بخشي از مهمترين تحولات آسياي مركزي در سال 2012 را شامل مي‌شود.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس در آسياي مركزي، در حالي سال 2012 آغاز شد كه روند اتفاقات ماه‌هاي گذشته و بخصوص تصميماتي كه در نشست‌هاي سه گانه مسكو حدود 2 هفته پيش اتخاذ گرديد، تاثيرات بسياري بر روند سياست خارجي كشورهاي منطقه خواهد داشت همچنان كه با بازگشت احتمالي پوتين به قدرت، روند همگرايي كشوهاي منطقه تسريع خواهد گرديد و طرح‌هاي روي ميز مانده انرژي خزر به همراه مقابله جدي با نفوذ آمريكا در آسياي مركزي بيش از گذشته مطرح خواهد شد.

ازبكستان:
در ازبكستان در حالي انتخابات رياست جمهوري اين كشور در سال 2012 برگزار خواهد شد كه چند ماه پيش به طور غير منتظره‌اي دوران رياست جمهوري اين كشور را از هفت سال به پنج سال تقليل يافت و بر اين اساس انتخابات سرنوشت ساز اين كشور در ماه‌هاي آينده سال 2012 برگزار خواهد شد.

همچنين انتظار مي‌رود كه همكاري‌هاي ازبكستان و آمريكا در زمينه نظامي در سال 2012 نيز ادامه يابد اما بايد ديد و منتظر ماند واكنش سازمان پيمان امنيت دسته جمعي به محوريت روسيه چه خواهد بود.

كارشناسان پيش بيني مي‌كنند، اظهارات متناقض "اسلام كريم اف" طي ماه‌هاي گذشته، مقامات آمريكايي را در خصوص اعتماد به وي و لغو تحريمات نظامي و ارسال اسلحه به اين كشور از بين خواهد برد چنانكه رفت و آمدهاي مشكوك مقامات امنيتي و نظامي آمريكا به دوشنبه و احتمال احداث يك پايگاه نظامي در تاجيكستان اين فرضيه را قوت بخشيده است.

تاجيكستان:
مسئله مهاجرين كاري به عنوان اصلي ترين تامين كننده درآمد داخلي تاجيكستان به همراه تعامل بهتر با روسيه به طور قطع مهمترين دغدغه اين كشور در سال 2012 خواهد بود.

همچنان كه مهمترين دغدغه‌ مقامات دوشنبه در سال 2012، با توجه به تجربه تلخ قرقيزستان در ميدان دادن به 2 روسيه و آمريكا، ايجاد تعادل در روابط با مسكو و واشنگتن است.

كارشناسان معتقدند كه همكاري‌هاي مسكو و تاجيكستان بر سر پروژه راغون و كاساي 1000 كه برق را از تاجيكستان و قرقيزستان به افغانستان و پاكستان خواهد رساند، همچنان ادامه خواهد داشت.

تركمنستان:
در سال 2012 تركمنستان نيز درگير انتخابات رياست جمهوري خواهد بود و عليرغم تبليغاتي كه همه كانديداهاي رياست جمهوري در اين كشور انجام مي‌دهند ولي نبايد شك كرد كه برنده اين انتخابات "قربان قلي بردي محمداف" خواهد بود.

همچنين در سال 2012 انتظار مي‌رود كه نمايندگان اتحاديه اروپا و آذربايجان عليرغم مخالفت روسيه خط لوله ترانس خزر را فعال كنند و خود را از وابستگي به روسيه برهانند اين در حالي است كه مسكو طي ماه‌هاي گذشته واكنش‌هاي بعضا تندي در اين خصوص اتخاذ كرده است و هرگونه اقدام در اين خصوص را منوط به اجازه مسكو دانسته است.

لازم به ذكر است كه خط لوله نابوكو يك نقش كليدي براي تركمنستان دارد و اگر تركمنستان تحت فشار هاي روسيه قرار بگيرد اين كشور مجبور خواهد شد كه در مقابل جمعيت روس تبار تركمنستان واكنش نشان دهد.

قرقيزستان:
وضعيت قرقيزستان هر روز به ثبات نزديك مي‌شود. پس از واقعه خونين اوايل سال 2011 مقامات قرقيزستان سعي كردند كه اوضاع اين كشور را به ثبات نزديك كنند و در اين راه موفق نيز بودند. كارشناسان سياسي رويداد خاصي را براي اين كشور پيش بيني نمي‌كنند مگر آنكه مقامات اين كشور اشتباه سياسي را مرتكب شوند.

قزاقستان:
در قزاقستان پس از واقعه ژان اوزن، انتظار مي‌رود كه اوضاع كمي آرام شود. كارشناسان معتقدند كه احتمالا مخالفين نظربايف تحركات ديگري را برنامه ريزي كنند و با توجه به عدم سلامت جسماني نظربايف احتمال مي‌رود ناآرامي‌ها در اين كشور ادامه يابد.

همچنان كه موضع گيري اخير نظربايف در خصوص مسائل سوريه، ايران و تشكيل اتحاديه اوراسيا به نوعي واكنش مقامات غربي را نيز برانگيخته است و احتمال دست داشتن نيروهاي نفوذي آنان در وقايع و حوادث تروريستي اخير قزاقستان بسيار بالا ارزيابي مي‌شود كه مي‌تواند به نوعي در آينده نيز ادامه يابد.

اين در حالي است كه بركناري "تيمور قوليبايف" كه از سوي برخي كارشناسان و حتي مقامات دولتي اين كشور به عنوان جانشين رئيس جمهور قزاقستان عنوان مي‌شد، گمانه زني‌ها در ميان كارشناسان و محافل سياسي اين كشور را در خصوص آينده سياسي اين كشور را برانگيخته است.

انتهاي پيام/م

سه|ا|شنبه|ا|13|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن