تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):من وصىّ آخرين‏ ام، به وسيله من بلا از خانواده و شيعيانم دفع مى ‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805311839




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري همايش درآمدي بر كارنامه نظام جمهوري اسلامي در دانشگاه تهران/1


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: گزارش خبري همايش درآمدي بر كارنامه نظام جمهوري اسلامي در دانشگاه تهران/1
نخستين همايش عملي- پژوهشي درآمدي بر كارنامه نظام جمهوري اسلامي ايران كه به مدت دو روز در دانشگاه تهران برگزار شد، كانون تبيين مهم ترين شاخص ارزيابي اين نظام يعني كارآمدي آن بود.


همايش درآمدي بر كارنامه نظام با در برگيري طيف گسترده اي از مسئولان ارشد نظام، صاحبنظران و انديشمندان، كارنامه 30 سال نظام جمهوري اسلامي ايران در فضايي مبتني بر مولفه هاي علمي و پژوهشي بررسي و كنكاش كردند.
تكرار و تاكيد بر اجماع ملي درباره كارآمدي نظام، تبيين جهت گيري ها و در عين حال برشمردن برخي آفات و آسيب ها فضايي را ايجاد كرد كه ذهن ها و فكرها با سليقه هاي متفاوت را به كليت نظام سوق مي داد و نه چيزي ديگري.
اين همايش كه از سوي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تهران و با همكاري ساير قوا و دستگاه ها برگزار شد، با بازتاب گسترده رسانه ها همراه بود.
مطالبي كه در اين همايش عنوان مي شد گاه نو و بديع به نظر مي رسيد و گاهي در عين نقد و نظر، راه حل ها و راهكارها نيز ارايه مي شد.

**مروري بر اهداف برگزاري همايش در آمدي بر كارنامه نظام:
-پاسخ علمي و دقيق به شبهه پراكني‌ها در خصوص كارآمدي نظام جمهوري اسلامي ايران
-بررسي كارنامه نظام اسلامي در بخش هاي مختلف
-تامين بخشي از منابع لازم براي پژوهشگران و محققان
-نخبه پروري سياسي
-پاسخ به پرسش هاي دانشجويان و جوانان

**ارسال بيش از يكصد مقاله به دبيرخانه همايش
بيش از يكصد مقاله به دبيرخانه همايش ارسال و 60 مقاله سفارشي نيز منطبق بر اهداف همايش ارايه شد.
به گفته دبير علمي همايش، موضوعات سياسي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، دفاعي، فناوري و علمي از موضوعات اين همايش است.
حسن عابدي جعفري از شناسايي 41 محور با اين موضوعات خبر داد و استقبال انديشمندان و پژوهشگران از اين همايش را بسيار خوب ارزيابي كرد.
در همايش درآمدي بر كارنامه نظام كه به طور همزمان در سه تالار و دو نوبت صبح به صورت عمومي و مشترك و نوبت بعدازظهر به صورت كارگاه تخصصي برگزار شد بيش از 40 مقاله ارايه شد.
از نكات قابل توجه اين همايش حضور مديران پيشين دستگاه هاي دولتي به صورت ارائه مقاله يا به صورت مصاحبه در چندين جلد كتاب است.
مجموعه مقالات نيز در دو جلد و بيش از 1000 صفحه انتشار مي يابد.
خروجي ديگر، آثار ويژه همايش درآمدي بر كارنامه نظام است كه بيش از سي كارگروه دانشجويي متشكل از دانشجويان دوره‌هاي كارشناسي ارشد و دكتري در حوزه‌هاي مختلف، مشابه پايان نامه‌هاي دكتري هر كدام يك مجموعه را تدوين كرده‌اند و اين مجموعه در 12 جلد به عنوان مجموعه آثار همايش و منابع درجه يك منتشر مي شود.

**انقلاب اسلامي پيام‌آور راهي نو به سوي دمكراسي بود
نماينده ويژه رييس جمهوري و رييس ستاد "سيمرغ" با اشاره به اين كه امام (ره) با انقلاب اسلامي طرحي نو در رسيدن به دمكراسي ايجاد كرد، انقلاب اسلامي ايران را پيام آور راهي نو براي رسيدن به دمكراسي معرفي كرد.
وي با بيان اين كه دنيا مي‌خواهد بداند، كارنامه اين الگو چيست، كارنامه نظام جمهوري اسلامي ايران را پرافتخار خواند و گفت: اين را نه به عنوان يك شعار بلكه با دليل مي گوييم.
ايوبي افزود: در عرصه سياست مي بينيم، اولين تجربه تاريخي مردم ايران است كه در پناه يك نظام مستقر و مقتدر، احزاب و گروه هاي مختلف فعاليت كرده و مشاركت سياسي در كشور در حال نهادينه شدن است.
نماينده ويژه رييس جمهوري تصريح كرد: مردم ايران سي سال است كه مدرنيته و نو شدن را با حفظ اصول، ارزش ها، سنن و همبستگي هاي اجتماعي تجربه مي كنند، در حالي كه همه جوامعي كه دوران مدرنيته را طي مي كنند با بحران هاي مختلفي نظير شورش، گسستن خانواده و بسياري موارد ديگر مواجه مي شوند.

**دولت نهم در عرصه بين المللي طرحي نو درانداخت
وزير امور خارجه، حوزه سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران در تمامي دوره ها را از نظر رويكردها داراي منشأ آثار خاص دانست اما گفت: هنر دولت نهم طراحي كنش هاي جديد با هدف نفوذ در لايه ضخيم و تحميل شده در محيط بين الملل بوده است.
وي با تبيين سياست خارجي كشورمان در سه دهه گذشته اظهار داشت: همواره يك خودخوري و در درون ريختن وجود داشت كه ما به قويترين منطق و صحيح ترين و درست ترين و به حق ترين مواضع عادلانه در مناسبات و روابط بين الملل مجهز هستيم اما پوسته ضخيم شده در محيط بين الملل شكستني نيست و حرفها اثر نمي گذارد.
وزير امور خارجه با يادآوري مجموعه كنش ها و واكنش هاي مجموعه دولت نهم تصريح كرد كه مجموعه كنش ها و واكنش ها از نظر كمي و كيفي به مفهوم آن است كه ابتكارات براي خلق فرصتها به دست گرفته شده است.
وزير امورخارجه گفت: در ارائه ابتكارات و ايجاد كنش شما فضا را به دست مي گيريد و طرف مقابل را به موضع پاسخگويي وامي داريد.
وي افزود: زماني فكر مي كرديم در جايگاه رهبري بايد حرف هايي عنوان و در جايگاه دولت اقدامات ديگري انجام شود و وزارت امور خارجه نيز فارغ البال مسير خودش را برود.
وزير امور خارجه با اشاره به القائاتي كه در اين زمينه صورت مي گرفت، اظهار داشت: در اين زمينه القا مي شد كه رهبري حرف خود را مي زند و دولت كار خود را مي كند و البته اين القا كه از بيرون صورت مي گرفت يك استراتژي بيروني را شكل داد.
متكي خاطرنشان كرد: بر مبناي استراتژي، تصميم گرفته شد در هشت سال دوران اصلاحات حاكميت در ايران دو قسمت شود و با تعاريف و القائات و بلندگوهايي كه در داخل وجود داشت روي اين مسأله متمركز مي شدند.
وزير امور خارجه گفت: استراتژي آنان اين بود كه بخشي را تبليغ و بخشي را تكذيب كنند. با بخشي كار كنند و بخشي را به انزوا بكشانند.
وزير امور خارجه با طرح اين پرسش كه "چرا ايران قدرت برتر منطقه است؟" گفت: گاهي گفته مي شود موقعيت ژئوپلتيك تاريخ و تمدن ايران از عوامل قدرت ايران است اما در نگاه جديد اين قدرت به علت مواضع متين، غيرقابل انكار و جا افتاده كشورمان است.
وي خاطرنشان كرد كه شعار تغيير رفتار ايران در صفحه شطرنج به شعار تغيير رفتار آمريكا تبديل شده است. البته تحقق شعار تغيير در آمريكا قابل تأمل است.
وي تأكيد كرد: امروز توانسته ايم با اتخاذ رويكرد درست در جايگاه مدعي و با شناخت درست شرايط و حركت شطرنجي درست به جا و به موقع فضايي را كه تصور مي شد لايتغير است تغيير دهيم و اين هنر انقلاب اسلامي در جشن سي سالگي انقلاب اسلامي است.
وزير امورخارجه گفت: مباحثي كه طي شانزده سال تحت عنوان تنش زدايي گفتگوي تمدن ها و رفت و‌آمدها مطرح شد مبتني بر اصول و مباني حق طلبانه بود و استدلال قوي داشت اما به نظر مي رسيد با اين ميزان تحركات حلقه هاي فولادين شده تحميلي بر محيط بين الملل قابل شكستن نبود.

**نظام سرمايه داري در اداره امور خود عاجز است
رييس دانشگاه تهران، ارايه الگوي جديد حكومتي و اداره امور را دستاورد اصلي انقلاب اسلامي برشمرد و گفت: امروز نظام سرمايه داري در اداره امورخود عاجز شده است.
‌فرهاد رهبر برلزوم توجه به طرح نظريه حكومت ديني و ارايه الگوي جديد براي اداره كشور تاكيد كرد و گفت: مسئولان موظف هستند از دستاوردهاي انقلاب اسلامي و نظام جمهوري اسلامي حفاظت و پاسداري كنند و به آنها استمرار و عمق بخشند.
فرهاد رهبر توجه به علم و توليد، آزادي، خودباوري، اعتماد به نفس ملي، خوداتكايي، بيداري ، ايجاد مانع در برابر زياده خواهي استكبار جهاني و تجاوز طلبي نظام سلطه را از دستاوردهاي نظام جمهوري اسلامي برشمرد و بر نگاه كارشناسانه و عالمانه به كمبودها، ‌كاستي ها و نواقص تاكيد كرد.

**نظام جمهوري اسلامي بزرگترين هديه به مردم ايران بود
مشاور امور بين الملل قوه قضائيه گفت: نظام جمهوري اسلامي بزررگترين هديه اي است كه به مردم ايران داده شده و اين باعث افتخار مردم ايران است كه داراي چنين حكومتي هستند.
وي گفت: اگر در اروپا مشروعيت رنسانس را ايجاد كرد عجيب نيست كه بيداري سياسي در مكتب اهل بيت نيز امروز رنسانس ديگري ايجاد كند.
محمدجواد لاريجاني تصريح كرد: دغدغه مشروعيت در مورد نظام حكمراني، دغدغه كارآمدي است و نبودن آن سبب مي شود كه حكمراني كار پردازانه نداشته باشيم.
وي با اشاره به اين كه تئوري ذاتي حكومت از كاوشگري در ماهيت حكومت نشات مي گيرد، تاكيد كرد: براي رسيدن به كارآمدي حكومت نحوه فهم از وضعيت حقيقي آن نحوه تصميم سازي، ‌ميزان سازمان دهي امكانات، ميزان نحوه مشاركت از اهميت ويژه اي برخوردار است.

** ايران كشوري قدرتمند با ثبات داخلي در منطقه است
دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم كل قوا در امور نيروهاي مسلح، گفت: هم اكنون به فضل الهي و با نثار خون شهداي انقلاب، ايران به عنوان كشوري قدرتمند با ثبات داخلي در منطقه مطرح است.
سيديحيي رحيم صفوي اظهار داشت: هم اكنون نفوذ سياسي ايران و صدور انقلاب به صحنه هاي لبنان، فلسطين و كل منطقه و تحت تأثير قراردادن مردم اين منطقه را شاهديم.
دستيار و مشاور عالي مقام معظم رهبري در امور نيروهاي مسلح با اشاره به جنگ عراق عليه ايران، گفت: اين جنگ تنها جنگ دوران دو قطبي جهان و دوران جنگ سرد به شمار مي رود كه يك ائتلاف نانوشته بين المللي و منطقه اي و تقسيم كار بين كشورها در دوران اين جنگ رخ داد.
رحيم صفوي كه با موضوع مديريت 8 ساله دفاع مقدس در جنگ تحميلي ابر قدرت ها عليه ايران سخن مي گفت، ادامه داد:‌ مصوبه امنيت ملي آمريكا در دوران جنگ عراق عليه ايران مي گفت كه آمريكا براي حفاظت از عراق در جنگ با ايران هر كاري را كه لازم و مجاز باشد انجام مي دهد.
وي با اشاره به اهداف جنگ عراق عليه ايران، گفت: ساقط كردن نظام سياسي و انقلابي ايران و تجزيه مناطقي از خوزستان از غرب كشور و در واقع تجزيه ايران از جمله اهداف اين جنگ به شمار مي رفت.
دستيار و مشاور عالي مقام معظم رهبري در امور نيروهاي مسلح با اشاره به مديريت راهبردي جنگ توسط حضرت امام (ره) افزود: ايشان با مديريت و رهبري خود در سه سطح بين المللي، منطقه اي و ملي جنگ را مديريت استراتژيك كردند.
وي ادامه داد: امام راحل شوروي و آمريكا را قدرتهاي حامي عراق معرفي كرده و با پيام هاي شفاهي شوروي را از تقويت عراق بازداشتند. همچنين خطاب به سران كشورهاي خليج فارس مي فرمودند كه با توسل به‌آمريكا ضعف و ناتواني خود را برملا نكنيد.
وي دوران جنگ را از لحاظ اقتصادي به سه بخش تقسيم كرد و گفت: طي سال هاي 59 تا 60 دوره ركود اقتصادي كشورمان بود اما در فاصله سال هاي 61 تا 64 اقتصاد رونق گرفت و پس از آن در سال هاي 65 تا 67 كشور با ركود اقتصادي مواجه شد.
دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم كل قوا در امور نيروهاي مسلح توضيح داد: ركود اقتصادي ايران عمدتاً به دليل تحريم ها، بلوكه كردن ذخاير ارزي كشور در بانكهاي آمريكا، جنگ تحميلي و از بين رفتن زيرساخت هاي كشور در اين جنگ بود.
رحيم صفوي گفت: اما رونق اقتصادي طي جنگ تحميلي كه از زمان فتح خرمشهر تا سال 64 ادامه داشت به دليل بالا رفتن درآمدهاي نفت و مديريت مسئولان بود.
وي به مديريت فرماندهان نظامي در طي هشت سال جنگ تحميلي اشاره كرد و گفت: توسعه سازمان رزم تهران شامل گردان، تيپ، لشكر و نيروهاي سه گانه و توسعه مراكز آموزشي و تخصصي از جمله اين موارد بود.
رحيم صفوي ادامه داد: توسعه ميدان نبرد، مديريت برتر فكري در طرح ريزي هاي عملياتي، مديريت نيروهاي تخصصي و مديريت توسعه سازمان هاي تخصصي نظير جهاد سازندگي از ديگر موارد مديريت فرماندهان نظامي در طي اين هشت سال به شمار مي رود.

**ايران از نظر توسعه سياسي در منطقه بي‌نظير است
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: انقلاب اسلامي باعث تحول بنيادي در انديشه‌‌هاي كشورمان شد و اكنون از نظر توسعه سياسي كشور ما در منطقه داراي موقعيت بي‌نظيري است.
مرتضي نبوي، ملت ايران را الهام‌بخش استقلال و آزادي براي همه معرفي كرد و توسعه سياسي را يك پديده سه‌وجهي دانست و افزود: توسعه سياسي، برابري و مشاركت سياسي، ظرفيت سياسي براي ايجاد ثبات و متمايز كردن و تخصصي‌كردن كاركردهاي اداري است.
نبوي اولين دستاورد انقلاب را توسعه سياسي ذكر كرد و گفت: اكنون نظام با پشتوانه راي مردم از مشروعيت برخوردار است و قدرت به آرامي دست به دست شده و به خوبي از استقلال و تماميت ارزي كشور دفاع مي‌شود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به بررسي شاخصه‌هاي توسعه اقتصادي و فرهنگي قبل و بعد از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي پرداخت و گفت: بايد تحول اقتصادي بر اساس سياست‌هاي اصل 44 انجام شود تا وضعيت درآمد مردم و فاصله درآمدها بهبود يابد.
نبوي تاكيد كرد: در خصوص بودجه كشور بايد بگويم در تمامي مقاطع پس از انقلاب تمام همت مسئولين اين بوده است كه منابع كشور به سمت مناطق محروم سوق داده شود و ما در اين راستا به‌خوبي حركت كرده‌ايم.
به گفته وي به‌رغم تحريم‌ها و جنگ تحميلي توسعه فيزيكي در كشور ما رشد چشمگيري داشته است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام به شاخص توسعه انساني اشاره كرد و گفت: در برخي از دولت‌هاي قبلي در خصوص شاخص توسعه انساني افت كرده بوديم اما اكنون در اين زمينه ارتقا پيدا كرديم.

**نظام به مساله رشد اقتصادي شتابنده توجه ويژه اي دارد
دبيركل حزب اعتدال و توسعه با بيان اين كه نظام جمهوري اسلامي به مساله رشد اقتصادي شتابنده توجه ويژه دارد، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامي در سياست‌هاي كلي برنامه پنجم توسعه رشد اقتصادي 8 درصدي را ابلاغ كرده است كه نشانگر اهميت اين موضوع است.
محمدباقر نوبخت با برشمردن سه دوره زماني نظريه رشد اقتصادي عدالت و بازتوزيع عادلانه و توسعه انساني، خاطرنشان كرد كه قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران به توسعه انساني نظر دارد.
معاون پژوهش‌هاي اقتصادي مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت كه به‌جز قانون اساسي و اسناد فرادستي معيار مناسبي براي سنجش اين موضوع وجود ندارد.
وي به سند چشم‌انداز بيست ساله و ابلاغ آن از سوي مقام معظم رهبري اشاره كرد و گفت: نوع نگاه توسعه و جامعه آرماني كه نظام دنبال مي‌كند از نوع توسعه انساني است و نه فقط رشد اقتصادي و يا رشد اقتصادي همراه عدالت.
دبيركل حزب اعتدال و توسعه نوع نگاه قانونگذار در هر چهار برنامه توسعه را نيز در همين راستا ارزيابي كرد و گفت: رشد اقتصادي در برنامه اول و دوم توسعه به‌ترتيب 1/8 و 4/5 درصد و در برنامه سوم و چهارم 8 درصد پيش‌بيني شده است.
وي اظهار داشت: در دوران جنگ بازسازي عمدتا به بازسازي مناطق جنگ‌زده و در برنامه‌هاي دوم، سوم و چهارم با محوريت توسعه زيربناها صورت گرفته است.
نوبخت رويكرد چهار برنامه توسعه را محروميت‌زدايي خواند و گفت: اين برنامه‌ها هيچ‌گاه از محروميت‌زدايي قابل تفكيك نبوده است.
وي افزود: در ديدگاه نظام نسبت به رشد و توسعه اقتصادي و عمران و سازندگي فراتر از ساخت و ساز فيزيكي مد نظر است.
نوبخت تامين ارزش‌هاي اسلامي، اخلاقي، امنيت ملي و مردم‌سالاري ديني را مشتمل بر اين ديدگاه برشمرد و آن را از جمله شاخص‌هاي توسعه انساني و جهت‌گيري‌هاي قانون اساسي سند چشم‌انداز 20 ساله و برنامه‌هاي توسعه عنوان كرد.
وي همچنين با اشاره به اينكه از برنامه سوم به بعد مقام معظم رهبري سياست‌هاي كلي برنامه‌هاي توسعه را ابلاغ كرده‌اند اين امر را مانع از كاركرد سليقه‌اي دولت‌ها دانست.
رييس دفتر پژوهش هاي اقتصادي مركز تحقيقات استراتژيك گفت: يك مشكل نوشتن برنامه بر اساس سياست‌ها است و ديگري اجراي برنامه‌ها بر اساس آن سياست‌ها مي‌باشد.
وي گفت: اينكه چقدر به قوانين برنامه‌ها و احكام منتج از سياست‌ها وفادار مانده‌ايم خود قابل تامل است و اگر آن سياست‌ها به‌طور كامل اجرا مي‌شد امروز برخي فاصله ها در بخش‌هاي اقتصادي وجود نداشت.
دبيركل حزب اعتدال و توسعه همچنين در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه سه دولت گذشته سياست تعديل ساماندهي و تحول اقتصادي را مطرح كرده‌اند، گفت: بين زمان شروع كار هر دولت با اجراي قانون برنامه يكساني وجود ندارد.
وي اظهار داشت: روساي جمهور در زمان انتخابات برنامه‌هايي را اعلام و برخي را اجرا مي‌كنند اما بايد برنامه را نيز اجرا كنند كه قانوني است كه دولت و مجلس پيشين آن را تصويب كرده است.
نوبخت در عين حال گفت: اين موضوع راه‌حل دارد و دولت در فاصله زماني براي اجراي برنامه‌هايي كه به مردم وعده داده است مي‌تواند اصلاحيه ارايه و آن را اجرا كند.
وي خاطرنشان كرد: از سال 1384 و با ابلاغ سند چشم‌انداز توسعه از سوي مقام معظم رهبري مسير مشخص و تعريف شده است.
نوبخت گفت: رهبري افق بلند را مي‌بينند و همين امر سبب مي‌شود كه دولت‌ها سليقه‌اي عمل نكنند لذا اگر تا سال 84 و پايان برنامه سوم توسعه دولت‌ها به فراخور سليقه طرحي را اجرا مي‌كردند از اين پس در مسير چشم‌انداز قرار مي‌گيرند.
دبيركل حزب اعتدال و توسعه گفت: دولت ها مي‌توانند ابتكار عمل داشته باشند و در هر برنامه بررسي كنند كه چند گام پيش يا چند گام پس رفته‌ايم.

**طرح‌هاي اولويت‌دار وزارت نفت در برنامه پنجم توسعه اعلام شد
معاون برنامه‌ريزي و نظارت بر منابع هيدروكربني وزارت نفت، طرح‌هاي اولويت‌دار وزارت نفت در برنامه پنجم توسعه را تشريح كرد.
اكبر تركان اظهار داشت: ايجاد ناحيه دوم منطقه انرژي پارس و عسلويه، توسعه بندر نفتي جاسك، ايجاد خط لوله نكا - جاسك و سرخس - جاسك براي ترانزيت نفت و گاز به كشورهاي آسياي ميانه از جمله اين طرح هاست.
وي گفت: از ديگر برنامه‌هاي پنجم توسعه ساخت خط لوله نهم سراسري براي صادرات گاز اروپا، ايجاد خط لوله پرشين پاپ‌لاين براي صادرات گاز به اروپا، ايجاد 100 ميليون بشكه براي ذخيره‌سازي نفت، ايجاد قطب نفتي در غرب رودخانه كارون، ايجاد قطب پالايش نفت خليج‌فارس در بندرعباس، ساخت خط لوله هفتم براي صادرات گاز به شرق آسيا، ساخت خطوط لوله غرب، شرق و مركز از مهم ‌ترين اين برنامه‌ها است.
تركان تاكيد كرد: طرح اتيلن غرب از 9 استان كشور عبور مي‌كند و 11 واحد پتروشيمي در مسير آن ايجاد مي‌شود كه تاكنون 2 واحد آن احداث شده است.
وي اظهار داشت: در سال 1333 شمسي تا 1357، 25 ميليارد بشكه نفت برداشت شده و اكثر قراردادها در طول اين سال‌ها مشاركت در توليد و خدماتي بوده است.
معاون برنامه‌ريزي و نظارت بر منابع هيدروكربني وزارت نفت تصريح كرد: پس از پيروزي انقلاب
در زمان جنگ 8/6 ميليارد بشكه نفت برداشت كرديم.
وي تاكيد كرد: از سال گذشته 1/26 ميليارد بشكه نفت برداشت كرديم و پس از پيروزي انقلاب اسلامي 6/34 ميليارد بشكه نفت توليد كرديم.
وي اظهار داشت: بعد از انقلاب و شروع جنگ 5/6 ميليارد دلار درآمد از محل فروش نفت داشتيم كه در دوران بازسازي و پس از جنگ اين رقم به 20 ميليارد دلار در سال رسيد.
تركان ادامه داد: همچنين درآمدها از 5/22 ميليارد دلار در سال 82 به 7/68 ميليارد دلار در سال گذشته افزايش يافته است.
تركان با اشاره به اين كه بزرگترين ميدان گازي جهان(پارس جنوبي) در ايران واقع شده كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران به بهره‌برداري رسيده است، گفت: پارس جنوبي 14 تريليون مترمكعب ذخيره گاز دارد و 18 ميليارد بشكه مايعات گازي جهان در آن قرار دارد.
وي با اشاره به اينكه 24 فاز پارس جنوبي بايد به بهره‌برداري برسد، تاكيد كرد: تاكنون 10 فاز از اين ميدان عظيم گازي بهره‌برداري شده است.
معاون برنامه‌ريزي و نظارت بر منابع هيدروكربني وزارت نفت، گفت: فاز 12 اين ميدان توسط شركت پتروپارس، فازهاي 15 و 16 توسط قرارگاه خاتم‌الانبيا و فازهاي 17 و 18 با مشاركت سازمان گسترش در حال اجرا است.
وي گفت: براي بهره‌برداري از فاز 11 با توتال فرانسه در حال مذاكره هستيم و براي فاز هاي 13 و 16 با شركت‌هاي رپسول اسپانيا و شل انگليس مذاكراتي صورت گرفته است.
وي در ادامه گفت: فازهاي 19، 20 و 21 در حال برگزاري مناقصه است و براي فازهاي 22، 23 و 24 مذاكراتي با تركيه به شكل قراردادهاي بيع‌متقابل داريم.
تركان مهمترين طرح‌هاي پالايشي در حال انجام را بهينه‌سازي پالايشگاه اراك به ميزان 80 هزار بشكه در روز و بهينه‌سازي پالايشگاه نفت اصفهان، بهينه‌سازي پالايشگاه تهران، افزايش
ظرفيت بهينه‌سازي پالايشگاه لاوان و تثبت ظرفيت پالايشگاه آبادان عنوان كرد.
وي تاكيد كرد: اجراي طرح سهميه‌بندي بنزين مهم‌ترين دستاورد دولت نهم است كه در سال اول 4 ميليارد دلار درآمد داشته است.
سيام-7432-9130-9121

سه|ا|شنبه|ا|13|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 268]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن