تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غِنا از خود نفاق بر جای می گذارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821349816




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قلعه ساساني در تصرف معماري چيني + تصاوير


واضح آرشیو وب فارسی:معماری نیوز: قلعه ساساني در تصرف معماري چيني + تصاوير
قلعه اردشير كه به وسيله سر سلسله ساساني در فراز تپه اي در كرمان بنا نهاده شده هم اكنون به دليل عدم اجراي قوانين ميراث فرهنگي در ساخت و سازهاي عرصه اين بناي تاريخي اسير معماري چيني و ژاپني شده است.
مهمترين و زيباترين آثار تاريخي شهر كرمان بدون شك دو قلعه تاريخي قلعه دختر و قلعه اردشير هستند كه هر يك هزاران سال است كه بلنداي شهر كرمان خودنمايي مي كنند كه از نخستين سكونتگاههاي بشري در ايران بوده اند.

اين قلعه ها كه در طول تاريخ به خوبي مردم كرمان "گواشير" را از گزند دشمنان دور نگه داشته اند همچنان استوار بر روي دو تپه در مركز شهر كرمان قرار دارند اما عدم مرمت و بازسازي اين قلعه ها و ضعف در اجراي طرحهاي حفاظتي موجب شده است اين بناهاي تاريخي منحصر به فرد هم اكنون در معرض تخريب قرار گيرند.

نگراني از آسيب به قلعه اردشير افزايش يافت

در اين ميان قلعه اردشير به دليل قرار گرفتن بر تپه اي كم ارتفاع و در دسترس بودن در معرض آسيبهاي انساني نيز قرار دارد و ساخت و سازها در حريم اين تپه تاريخي از گذشته وجود داشته و هم اكنون نيز با اجراي طرحهاي پارك سازي در اطراف اين قلعه تاريخي كه به گفته مسئولان ميراث فرهنگي بودن هماهنگي با اين اداره انجام مي شود نگرانيها را در خصوص رعايت اصول ايمني و نگهداري از اين بناي تاريخي بيشتر كرده است.

از سوي ديگر عليرغم تذكراهاي رسانه اي در خصوص لزوم جابجايي دكلهاي مخابراتي در فراز تپه تاريخي قلعه دختر همچنان چندين دكل مخابراتي در اين قلعه در حال فعاليت هستند و وعده هاي مسئولان در خصوص حذف اين دكلها از حريم اين قلعه بي اثر بوده است.

عبور و مرور ماشينهاي سنگين از كنار ديواره هاي قلعه تاريخي

در اين ميان شدت گرفتن ساخت و سازها در محدوده قلعه اردشير كه در قالب يك طرح تفريحي در اطراف اين قلعه تاريخي كه گفته مي شود آن را اردشير ساساني "موسس سلسله ساساني" با خشت خام بنا كرده است حساسيتها را در خصوص رعايت اصول ساخت و ساز در حريم محوطه هاي تاريخي بيشتر كرده است.

ادامه فعاليتهاي عمراني و عبور و مرور ماشينهاي سنگين در كنار ديوارهاي قلعه اردشير كه حالا ديگر به دليل مرور زمان و عدم استحكام بخشي در معرض تخريب نيز قرار گرفته اند دوستداران ميراث فرهنگي را با اين سوال مواجه مي كند كه آيا در اجراي طرح تفريحي قلعه اردشير به خود اين قلعه نيز توجه مي شود؟

از سوي ديگر در صورت ساخت و ساز در اطراف محوطه تاريخي اين ساخت و سازها بايد متناسب با معماري بنا صورت گيرد با اين وجود سازهاي اطراف اين قلعه و حريم اين بناي تاريخي هر چند كه سعي شده اقتباسي از بناهاي تاريخي كرمان باشد اما به دليل عدم هماهنگي با ميراث فرهنگي هم اكنون بيشتر معماري چيني و ژاپني را در ذهن بيننده تداعي مي كند.

اجراي طرحهاي ساماندهي عرصه هاي تاريخي به اصالت بنا خدشه وارد نكند

اجراي طرحهاي ساماندهي آثار تاريخي امري پسنديده و قابل تقدير است اما بايد به اين نكته بسيار مهم نيز در اجراي اين طرحها اشاره شود كه در اجراي اين طرحهاي به اصلت اثر خدشه اي وارد نشود.

آنچه كه مسلم است ساماندهي اطراف قلعه اردشير در بافت تاريخي شهر كرمان امري ضروري و اجتناب ناپذير است زيرا ساخت و سازهاي صورت گرفته در حاشيه و حتي در چند متري ديوارهاي قلعه اردشير موجب بروز فضايي نا مناسب در اطراف اين قلعه شده است به گونه اي كه به دليل عدم اجراي طرحهاي محافظتي از يك سو و عدم وجود راه و فضاي مناسب در اطراف قلعه شرايط بازديد از اين قلعه مهيا نيست و ايجاد فضاي تفريحي در پروژه قلعه اردشير كه درحال اجرا است مي تواند در كنار ايجاد فضايي مفرح در شهر كرمان موجب رونق قلعه ساساني شود اما نكته قابل توجه رعايت اصول معماري تاريخي در ساخت و سازهاي جديد و همچنين در تخريبهايي است كه هم اكنون در اطراف اين قلعه درحال انجام است.

رفت و آمد ماشينهاي سنگين موجب لرزش شديد ديوارهاي قلعه اردشير مي شود كه هم اكنون نيز به دليل بي توجهي هاي صورت گرفته در حالت عادي نيز بيم فرو ريختن آنها كه قدمتي معادل 220 سال قبل از ميلاد مسيح دارند مي رود.

هيچ هماهنگي با ميراث فرهنگي نشده است

معاون ميراث فرهنگي كرمان در گفتگويي در اين خصوص اعلام كرد كه هيچ هماهنگي در زمينه ساخت و سازها و اجراي طرحهاي تفريحي در اطراف قلعه اردشير با ميراث فرهنگي نشده است.

محسن موحدي با استقبال از ساماندهي فضاهاي تاريخي گفت: ما از ساماندهي صورت گرفته استقبال مي كنيم اما بايد به اين نكته نيز در ساخت و سازها توجه شود كه اصالت بنا نبايد مورد خدشه وارد شود و از ارگانهايي كه در اجراي طرح در حال فعاليت هستند مي خواهيم هماهنگيهاي لازم با ميراث فرهنگي را انجام دهند.

وي در خصوص رفت و آمد ماشينهاي سنگين در اطراف اين قلعه گفت: رفت و آمد هر گونه خودروي سنگين در محوطه اين قلعه غير قانوني است.

موحدي ادامه داد: بارها از مسئولان شهرداري خواسته ايم طرحهاي در دست اقدام خود را به ميراث فرهنگي ارائه دهند تا با تعامل زمينه رعايت قوانين ميراث فرهنگي را فراهم كنيم اما تاكنون اقدامي صورت نگرفته است.

نوع معماري صورت گرفته در اطراف قلعه تناسبي با اصالت بنا ندارد

موحدي در خصوص نوع معماري اطراف اين قلعه هم افزود: اين نوع معماري هيچ تناسبي با معماري اصيل قلعه ندارد هر چند كه سعي شده كه ساخت و سازها اقتباسي از قلعه هاي تاريخي كرمان باشد اما در واقع در ذهن معماري چيني و ژاپني را تداعي مي كند.

وي از مسئولان شهرداري خواست حفاظت از اين دو بنا را كه هزاران سال بر فراز كرمان بوده اند را بر هر امر ديگري ارجح بدانند و هماهنگي هاي لازم با شهرداري را انجام دهند.

معاون ميراث فرهنگي در خصوص اجراي طرحهاي حفاظتي نيز گفت: در اين خصوص فعال هستيم و همچنين كارگاه مرمت قلعه دختر و قلعه اردشير نيز فعال شده است و بخشهايي از قلعه مرمت شده اما توسعه اين اقدامات نياز به افزايش اعتبارات و تعريف پروژه هاي جديد دارد.

موحدي افزود: هم اكنون ساماندهي و مناسب سازيهاي انجام شده در اطراف قلعه به هيچ وجه متناسب با هويت مجموعه نيست و اين يك مشكل بزرگ در اجراي اين طرح است.

معاون ميراث فرهنگي ادامه داد: آلاچيق هاي اطراف و برج و باروهاي ساخته شده بيشتر معماري چيني و ژاپني را تداعي مي كند.

وي گفت: اين اثر تاريخي در فهرست آثار ملي ثبت شده است و حريم و محوطه قانوني دارد كه به تمام دستگاهها نيز ابلاغ شده است.

موحدي ادامه داد: هرگونه فعاليت در حريم و عرصه قلعه بايد با مجوز سازمان باشد كه در اين زمينه ما نيز موافق ساماندهي هستيم اما به شرطي كه متناسب با قوانين و اصالت بنا باشد و به قلعه نيز آسيب وارد نكند.

دوشنبه|ا|12|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: معماری نیوز]
[مشاهده در: www.memarinews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 126]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن