تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816402316




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در نشست «درآمدي بر فقه حكومتي» مطرح شد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در نشست «درآمدي بر فقه حكومتي» مطرح شد
خبرگزاري فارس: نشست «درآمدي بر فقه حكومتي» با مديريت هيئت علمي فرهنگستان علوم اسلامي در اين فرهنگستان برگزار و در آن بيان شد: موضوعات حكومتي به احكام جديد يعني «فقه حكومتي» نياز دارند.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي فرهنگستان علوم اسلامي، در اين نشست حجت‌الاسلام محمد جعفر حسينيان (هيئت علمي فرهنگستان علوم اسلامي)، حجت‌الاسلام ذبيح الله نعيميان (پژوهشگر دبيرخانه خبرگان رهبري) به عنوان ناقد و اسماعيل‌پرور (مدير گروه اصول فقه احكام حكومتي فرهنگستان علوم اسلامي) به عنوان ارائه كننده به بحث و نظر پرداختند.
ابتدا، دبير علمي اين نشست حجت‌الاسلام حسينيان از اساتيد حوزه علميه قم ضمن تأكيد بر اهميت و حساسيت موضوع فقه حكومتي، لزوم تشكيل اين نوع نشست­ها را براي آشنايي بيشتر با اين موضوع يادآورده شده و از نظريه­پرداز و ناقد خواستند تا به بيان مطالب خود بپردازند.
در ادامه، اسماعيل پرور به طرح نظرات و ديدگاه­هاي مرحوم استاد سيد منيرالدين حسيني شيرازي(ره) درباره فقه حكومتي پرداخت.
وي افزود: مباحث استاد سيد منيرالدين حسيني شيرازي(ره) در اين­باره از توجه به چرايي و ضرورت فقه حكومتي آغاز مي­شود. از نظر ايشان تناست بين حكم و موضوع ايجاب مي­كند كه موضوعات حكومتي نياز به احكام جديد و به تبع نياز به فقه جديد، يعني فقه حكومتي، داشته باشند. چون ويژگي­هاي موضوعات حكومتي به گونه­اي است كه احكام فقهي رايج قابل تطبيق بر آنها نيست. لذا امروز اگرچه دامنه فقه توسعه يافته و احكام مربوط به افعال مكلّفين و موضوعات مبتلا به افراد را در زمينه­هاي مختلف بيان كرده است، اما موضوعات حكومتي، سنخ ديگري از موضوع هستند كه با موضوعات مبتلا به فرد تفاوت­هاي اساسي و ماهوي دارند. به همين دليل فقه رايج و احكام آن براي تعيين وضعيت اين دسته از موضوعات كافي نيست.
مدير گروه اصول فقه احكام حكومتي فرهنگستان علوم اسلامي گفت: به عبارت ديگر هم‌اكنون حكومت اسلامي از طريق جعل قوانين گسترده و انجام طرح­ها و برنامه­هاي متعدد در حال دخل و تصرف در جامع اسلامي ايران است و ابعاد و بخش­هاي مختلف اين جامعه را مديريت كرده و به سمت و سويي خاص پيش مي­برد. روشن است كه اين دخل و تصرف­هاي گسترده و تصميم­گيري­هاي خرد و كلاني كه از سوي حكومت انجام مي‌گيرد، افزون بر اين كه بايد تحت نظر ولي فقيه و با اذن ايشان باشد، نياز به اصول، قواعد و احكامي دارد كه ارتباط آنها را با دين و ارزش­هاي ديني تمام كند. لذا نياز به دانشي به نام فقه حكومتي است كه احكام و ضوابط تصميم­گيري در اين سطح و مقياس را بيان كرده و حجيت و مشروعيت اين دسته از افعال بسيار مهم حكومتي را تضمين نمايد.
وي افزود: اگر بحث چرايي و ضرورت فقه حكومتي به درستي تبيين شود آن خلأ و نقصي كه امروزه در حوزه معرفت ديني وجود دارد، بهتر روشن شده و تلاش­ها براي تأسيس فقه حكومتي نظم و سامان بيشتري خواهد يافت.
اسماعيل پرور در ادامه توضيحاتي در مورد چيستي فقه حكومتي و تفاوت­هاي كه اين شاخه از معرف ديني با فقه رايج بيان داشت و گفت: بحث چگونگي فقه حكومتي و بررسي آرا و نظريه­هايي كه در اين زمينه وجود دارد و نيز تفاوت­هاي نظريه استاد با ساير ديدگاه­ها موجود دارد كه در اين جلسه نمي گنجد.
در ادامه، حجت‌الاسلام نعيميان ناقد اين نشست به نقد و ارزيابي مطالب مطرح شده پرداخت و گفت: براي طرح مباحث مروبط به فقه حكومتي ابتدا بايد از شرح ماهيت و چيستي فقه حكومتي آغاز كرد و معنا و مفهوم اين علم را به دقت روشن نمود تا تفاوت‌هاي فقه حكومتي با فقه رايج به خوبي معلوم شود.
وي سپس مدعي شد كه نظريه پرداز نتوانسته است تعريف دقيق و كاملي از فقه حكومتي ارائه نمايد. لذا بايد در اين زمينه بحث و گفتگوهاي بيشتري صورت گيرد.
در پايان اين نشست تعدادي از حضار به طرح پرسش­هايي درباره ابعاد مختلف ديدگاه­هاي استاد حسيني درباره فقه حكومتي پرداختند كه نظريه­پرداز به آنها پاسخ گفت و در نهايت ادامه اين گفت‌وگو به نشستي ديگر موكول شد.
انتهاي پيام/ك

دوشنبه|ا|12|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 258]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن