تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد ميهمانش را گرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821235073




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اوباما: آمريكا دنبال معامله با روس ها بر سر ايران نيست


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: اوباما: آمريكا دنبال معامله با روس ها بر سر ايران نيست
جام جم آنلاين: باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا روز سه شنبه اعلام كرد قصد دارد تا با روسيه براي حل موضوع هسته اي ايران همكاري كند اما گزارش هاي منتشر شده در رابطه با پيشنهاد به مسكو در زمينه سيستم سپر موشكي در اروپا را رد كرد.


به گزارش ايرنا به نقل از رويترز، روزنامه نيويورك تايمز روز گذشته در سرمقاله خود نوشته بود اوباما با ارسال نامه اي براي ديميتري مدودوف همتاي روس خود به وي پيشنهاد داده در برابر كمك اين كشور در رابطه با مسئله هسته اي و برنامه هاي موشكي ايران، آمريكا سيستم سپر موشكي خود را در شرق اروپا مستقر نخواهد كرد.

رئيس جمهور آمريكا در اين رابطه بعد از ديدار با گوردون براون نخست وزير انگليس در واشنگتن گفت: آنچه كه من در آن نامه بيان كرده ام همان چيزهايي است كه به صورت عمومي مي گويم و آن اين است كه هدف سيستم سپر موشكي ايران است نه روسيه.

در همين حال رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا از قصد اين كشور براي آغاز مجدد گفتگوهاي روسيه و آمريكا بر سر موضوع هسته اي و موشكي ايران خبر داد. وي در اين رابطه گفت دو گزينه وجود دارد: اول اينكه با همكاري روس ها فشار بر ايران براي كنار گذاشتن برنامه هاي موشكي بالستيك خود افزايش دهيم و ديگري اينكه روس ها را در برنامه سيستم سپر موشكي مشاركت كامل دهيم.

رابرت گيبس سخنگوي كاخ سفيد با تائيد اين مساله گفته است: اگر همكاري ما با متحدان خود و با روسيه منجر به از ميان رفتن آن تهديد –ايران- شود در آن زمان شما فشارهاي پشت آن سيستم دفاعي را براي مقابله با آن تهديد از ميان برده ايد.

ديميتري مدودوف رئيس جمهور روسيه در يك كنفرانس خبري اظهار داشت مسكو تمايل دارد تا با واشنگتن در مورد سيستم سپر موشكي گفتگو كند اما موضوع هسته اي ايران يك مساله جداگانه است.

مدودوف كه در مادريد به سر مي برد در يك كنفرانس خبري گفت: اگر دولت جديد در آمريكا از خود حس همكاري متقابل نشان دهد و يك ساختار دفاع موشكي جديد را كه نيازهاي اروپاييان را تامين كند، ارائه دهد و اين سيستم از نظر ما مورد تاييد قرار بگيرد، ما آماده مذاكره در مورد آن هستيم.

وي افزود: اگر ما در مورد يك معامله – ايران در برابر سيستم موشكي- صحبت كنيم، مساله را نمي توان به اين شكل مطرح كرد. اين مساله سازنده نخواهد بود.

مقامات آمريكايي اعلام كرده اند برنامه استقرار سيستم سپر موشكي در شرق اروپا را ادامه خواهند داد اما به شرط آنكه اين سيستم قابليت اجرايي داشته و هزينه بر نباشد.

طرح دولت پيشين آمريكا براي استقرار يك سامانه راداري در جمهوري چك و ده موشك رهگير در لهستان با خشم روسيه همراه بوده، زيرا مقامات كرملين اعتقاد دارند اين سيستم ها روسيه را هدف گرفته است و نه ايران را.

آمريكا و متحدان اروپايي اين كشور مدعي هستند كه ايران به دنبال دستيابي به تسليحات هسته اي است اما تهران همواره تاكيد كرده است كه برنامه هاي هسته اي اين كشور صلح آميز بوده و تنها براي توليد انرژي است.

اوباما اعلام كرده است كه در صورت تعليق غني سازي در ايران حاضر است مشوق هاي اقتصادي در اختيار ايران قرار دهد ولي اگر ايران اين پيشنهاد را نپذيرد، تحريم هاي بيشتري عليه اين كشور وضع خواهد كرد.

اين در حالي است كه گروه 1+5 متشكل از آمريكا، روسيه، انگليس، چين، فرانسه و المان روز سه شنبه در يك تغيير موضع نسبت به زمان جرج بوش رئيس جمهور پيشين آمريكا اعلام كردند آماده گفتگو با ايران بر سر مسئله هسته اي اين كشور هستند.

ريچارد لوگار يكي از اعضاي كليدي جمهوري خواهان و سناتور ايالت اينديانا اظهار داشت اوباما بايد در مورد تعامل نزديك تر و مستقيم با ايران تصميم گيري نمايد.

وي كه از اعضاي كميته روابط خارجي مجلس سنا مي باشد در اين رابطه گفت: در ميان ديگر اقدامات بايد احتمال تاسيس يك دفتر صدور ويزا و يا ديگر حضورهاي ديپلماتيك در تهران بر روي ميز قرار داشته باشد.

چهارشنبه|ا|14|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 166]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن