تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ بنده ای راستین نمی شود مگر زمانیکه اعتمادش به آنچه نزد خداست از اعتمادش به آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821115101




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتشار كتاب درباره زندگاني و مبارزات شهيد بهشتي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: انتشار كتاب درباره زندگاني و مبارزات شهيد بهشتي
چاپ‌اول- همشهري آنلاين:
عمده كتاب‌‌ها و آثار مربوط به شهيد بهشتي را انتشارات بقعه عرضه مي‌كند، اما اين بار مركز اسناد انقلاب اسلامي كتابي با عنوان «تاريخ شفاهي زندگي و مبارزات آيت الله شهيد دكتر بهشتي» را به بازار كتاب عرضه كرده است.

به گزارش همشهري آنلاين، انتشارات بقعه را دكتر عليرضا بهشتي، فرزند شهيد بهشتي اداره مي‌كند كه تا كنون عمده مطالب و اسناد و خاطرات شهيد بهشتي را روانه بازار كتاب كرده است وهمچنان مهمترين مركز براي آثار‌ آن شهيد محسوب مي‌شود.

در مقابل مركز اسناد انقلاب اسلامي كه در چند سال اخير خاطرات و تاريخ شفاهي بسياري از چهره هاي مطرح انقلاب را تدوين و انتشار داده است، اين بار به سراغ مرحوم شهيد بهشتي رفته است.[انتشار خاطرات آيت‌الله مهدوي كني]

اين كتاب را شعبانعلي امامي تدوين كرده و در نزديك به 300 صفحه منتشر شده است.

مولف در فصل اول، با اشاره به تولد و زادگاه شهيد آيت‌الله بهشتي و ويژگي‌هاي علمي، شخصيتي و اخلاقي و اجتماعي خاندان ايشان، در خصوص تحصيلات قديم و جديدشان در اصفهان (كه پايه‌ي ترقي علمي و فرهنگي وي بود) و ماجراي ازدواج و همچنين رفتار ايشان در خانه و در ميان خانواده بحث كرده است.

فصل دوم، مربوط به مهاجرت و اقامت ايشان در قم بوده و به مباحثي چون، چگونگي تحصيل در حوزه‌ي علميه‌ي قم، اساتيد و دوستان و هم‌دوره‌هاي وي مي‌پردازد. جايگاه ايشان در ميان دوستان، به لحاظ تحصيل و اخلاق فردي و اجتماعي، بخش اعظم اين مباحث را در بر گرفته است. تحصيلات جديد ايشان در قم پي گرفته شد و تا مرحله‌ي دكتري ادامه يافت. همچنين فعاليت‌هاي اجتماعي و فرهنگي شهيد بهشتي در دهه‌ي 1320خاتمه‌بخش اين فصل است.

به اتمام رساندن دوره‌ي تحصيلي شهيد دكتر بهشتي، چه در علوم قديمي و چه در علوم جديد و دانشگاهي، موجب شروع جدي فعاليت ايشان در حوزه‌هاي آموزشي، اجتماعي و پژوهشي گرديد. فصل سوم، جايگاه ايشان را در جريان فعاليت‌هاي قشرهاي متدين و انقلابي قم و تهران كاملاً به تصوير كشيده است.

فصل چهارم، به دوره‌ي دو ساله‌ي اقامت شهيد بهشتي در تهران اختصاص دارد. اين دوره اگرچه به لحاظ زماني بسيار محدود بوده، امّا به لحاظ كارها و اقدامات انجام گرفته توسط ايشان و يا با محوريت ايشان بسيار درخشان و چشمگير است. فعاليت‌هاي اجتماعي، آموزشي، پژوهشي و از همه مهم‌تر، فعاليت‌هاي ممتاز سياسي ايشان كه منجر به هجرتش به آلمان گرديد، نقش بسيار مهمي در حركت‌بخشي نهضت امام خميني (ره) در آغازين‌ سال‌هاي دهه‌ي 1340 داشته است.

فصل پنجم، به شرح علل هجرت ايشان به آلمان و فعاليت‌هاي مختلف او در آنجا مي‌پردازد. نقش ايشان در ترويج و تبليغ اسلام ناب و اسلام انقلابي در اروپا منحصر به فرد است. قبل و بعد از ايشان، هيچ‌كس نتوانسته است، به آن اندازه‌ در تبليغ دين اسلام و همچنين در نماياندن چهره‌ي واقعي نهضت امام خميني (ره) اثرگذار باشد. اين فصل كه به لحاظ زماني پنج سال و نيم از عمر با بركت آيت‌الله شهيد بهشتي را در بر مي‌گيرد، استعداد، شور و شوق و ابتكار يك روحاني متفكر و انديشمند را‌، آن‌ هم در قلب دنياي مسيحيت، به نمايش مي‌گذارد.

دهه‌ي 1350، دهه‌اي بسيار حساس و سرنوشت‌ساز در تاريخ معاصر ايران بوده است؛ دهه‌ي به شمارش افتادن نفس رژيم شاهنشاهي پهلوي و از رمق افتادن حاميان داخلي و خارجي آن و از همه مهم‌تر سقوط رژيم 2500 ساله‌ي شاهنشاهي و استقرار حكومت اسلامي. اين تحولات شگفت‌انگيز در تاريخ معاصر ايران، قطعاً مديون تاريخ‌سازان و شخصيت‌هاي برجسته‌ي اين دوره بوده و به گواه تاريخ، نقش آيت‌الله بهشتي نقشي ممتاز و تاريخي است. فصل ششم با تفصيل بدين امر مي‌پردازد.

گذر از مرحله‌ي استقرار و رسيدن به مرحله‌ي تثبيت، از دشوارترين مراحل هر انقلابي است. انقلاب اسلامي ايران نيز از اين امر دور نماند و جريانات و حوادث مختلفي، سعي در به انحراف كشيدن و عقيم گذاشتن آرمان‌هاي انقلاب و اهداف آن نمودند كه با درايت و هوشياري امام امت و متفكرين بزرگ انقلاب همچون شهيد بهشتي خنثي شد و جمهوري اسلامي با عبور از اين مرحله‌ به دوره‌ي تثبيت پاي گذاشت. فصل هفتم به مهم‌ترين وقايع سال‌هاي بحران (1358- 1360 ش) پرداخته و نقش بسيار مهم و حياتي شهيد بهشتي را در استقرار نهادهاي انقلابي و از همه مهم‌تر نقش ايشان را در كمك به تثبيت نظام جمهوري اسلامي نشان مي‌دهد.

در فصل هشتم به تفصيل، از ويژگي‌هاي ممتاز شخصيتي شهيد دكتر بهشتي سخن آمده است.

چهارشنبه|ا|14|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن