تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830838661




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اتاقی برای آشتی‌کنان سیما و سینما


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک:  اتاق فکر سینما در سیما می‌تواند مانند دیگر نمونه‌های موفق و مشابه در سایر نقاط دنیا، برنامه‌ای کلان برای همکاری بین سینما و تلویزیون تبیین و طراحی کند.  علی اناری: دوشنبه هفته گذشته، علی دارابی معاون سیمای سازمان صدا و سیما طی احکامی جداگانه ابوالقاسم طالبی، شهریار بحرانی، پرویز شیخ‌طادی، اکبر نبوی، محمدرضا جعفری‌جلوه، حسین کرمی و مهدی فرجی که از جمله کارگردانان، نویسندگان و مدیران باسابقه در حوزه سینما و تلویزیون هستند را به عنوان اعضای اتاق فکر سینما در سیما معرفی کرد. بر اساس خبر کوتاه منتشره از سوی روابط عمومی سازمان صدا و سیما این اتاق وظیفه دارد با نظارت نهادهای مسئول در طراحی، نظریه‌پردازی و تبیین مدل سینمای اسلامی‌ ـ ایرانی طرحی نو درانداخته و همچنین برنامه‌ها و رویکردهای رسانه ملی نسبت به هنر هفتم را ترسیم کند. صدور چنین حکمی از سوی معاون سیمای تلویزیون با توجه به مشکلات و اختلاف‌های پیدا و پنهان بین سینما و تلویزیون، شاید در نگاه اول کمی عجیب به نظر برسد. این تعجب آنجایی شدت می‌گیرد که در خبر منتشر شده از سوی روابط عمومی سازمان صدا و سیما می‌خوانیم از اعضای اتاق خواسته شده فضای همدلی و همگرایی در سینما را توسعه داده و سازوکارهای مناسب برای استفاده هر چه بهتر از ظرفیت‌های موجود سیما برای رونق سینما را در دستور کار خود قرار دهند. خبر را خواندیم اما تصمیم گرفتیم دست به پیشداوری نزنیم و موضوعاتی نظیر چرایی پخش نشدن تیزر برخی فیلم‌ها از تلویزیون و پیگیری دلیل معضل قدیمی نخریدن برخی آثار سینمای ایران از سوی تصمیم گیرندگان جام جم را به زمانی دیگر موکول کنیم. ولی بد ندیدیم در گفت‌و‌گو با پرویز شیخ طادی، یکی از اعضای اتاق مذکور و همچنین محمدعلی نجفی و سیروس تسلیمی دو تن از کارگردانان و تهیه‌کنندگان قدیمی سینمای ایران، چند و چون تشکیل این اتاق را هر چند کوتاه و مجمل مورد بررسی قرار دهیم. پرویز شیخ طادی: این یک اتفاق جدید و جوان است در حال حاضر صحبت کردن از اتاق فکر سینما در سیما و شرح وظایف آن کمی زود است و باید ارائه جزئیات بیشتر را به تصمیم‌گیری‌هایی که ان‌شاء‌اله در این اتاق انجام خواهد شد موکول کنیم، اما در یک نگاه کلی می‌توان گفت وظیفه اصلی این اتاق کمک به پررنگ شدن بحث‌های اصولی چون نقش خانواده در تربیت فرزندان و در دیدی کلان‌تر نقش خانواده در شکل‌گیری بنیان‌های جامعه در فیلم‌های سینمایی و داستانی برمی‌گردد. محصولاتی که از اتاق فکر بیرون می‌آیند طبیعتاً باید به آیین‌نامه‌هایی بسیار دقیق تبدیل شوند. آیین‌نامه‌هایی فارغ از هرگونه ابهام که دست و پاگیر نباشند و در طی مسیرها مانع ایجاد نکند. در واقع این اتاق بیشتر نقش تصمیم‌سازی خواهد داشت و بعد مشاوره‌ای آن قطعاً از ابعاد دیگر پر رنگ‌تر خواهد بود. این مشاوره می‌تواند از سطوح پایین تصمیم‌گیری در سازمان شروع شده و به سطوح مدیریتی و تصمیم‌گیری کلان منتهی شود. اینکه محصول نهایی این اتاق به خودی خود و به شکل خودکار و لازم‌الاجرا مورد استناد و عمل دستگاه‌ها و مسئولان ذی‌ربط قرار گیرد یا در یک مرحله بالاتر با تایید مدیران به مرحله اجرا گذاشته شود، موضوعی است که بعد از تدوین آیین‌نامه نهایی اتاق روشن خواهد شد. اما نکته مهم این میان به جدید بودن بحث اتاق فکر برمی‌گردد. تصمیم تشکیل چنین اتاق‌هایی در سطح مدیریت کلان گرفته شده است و به بیان بهتر مدیران تصمیم گرفته‌اند از متخصصین هر بخش در حوزه تخصصی‌شان به شکل جدی و حرفه‌ای بهره ببرند. این یک اتفاق جدید و جوان است. در گذشته طی پروسه تولید مدیران با تهیه‌کننده‌ها و یا نهایتاً کارگردان‌ها به نتیجه می‌رسیدند و در نهایت یک شورای انتصابی روی خوب و بد یک فیلمنامه نظر می‌داد، اما امروز و با تشکیل این اتاق قرار است افق‌های جدیدتری مورد توجه قرار گیرند. اینکه چه ساخته شود و برای که ساخته شود، از مهم‌ترین تصمیماتی است که اتاق فکر سینما در سیما می‌تواند روی آن مانور دهد. البته همانطور که گفتم این تشکیلات بسیار جوان است و در طی مسیر و تکمیل آیین‌نامه داخلی راهکارها و افق پیش رو بیش از پیش مشخص خواهد شد. من شخصاً به آینده این حرکت بسیار امیدوار هستم و تصورم این نیست که وارد یک حرکت مقطعی شده‌ام. در واقع تا به امروز هیچ‌گاه انرژی خود را صرف مواردی نکرد‌ه‌ام که امیدی به آینده آن نداشته باشم. ناگفته نماند قرار هم نیست اگر چند کار شکست خورد و چند تصمیم‌گیری ابتر ماند ناامید شویم، نشستی برقرار نکنیم و بدست خود اتاق را تعطیل کنیم. امروز که معاونت سیما به کار کارشناسی و بعد تخصصی این مقوله بها داده و اتاق را بدست امتحان پس داده‌ها سپرده، باید تلاش کرد تا این حرکت به نتیجه برسد. در خصوص تعداد و زمان برگزاری جلسات اتاق هم به نظر هرچه این برنامه‌ریزی براساس نیازها باشد بهتر خواهد بود. افرادی که در این اتاق حضور دارند در حوزه تخصصی خود به شدت گرفتار و درگیر هستند و قطعاً زمان‌بندی جلسات باید به گونه‌ای باشد که در کم‌ترین زمان ممکن بهترین نتیجه و تصمیم لازم اخذ شود. در انتها می‌خواهم بار دیگر تاکید کنم همین که دوستان در سیما به این فکر افتاده‌اند که از این به بعد قبل از هرگونه تصمیم‌گیری - در موضوعات خرد و کلان - حول آن تصمیم و نتایج احتمالی آن فکر شود، اتفاق مبارکی است و که باید آن را به فال نیک گرفت. محمدعلی نجفی: می‌تواند سوء‌تفاهم‌ها را رفع کند تلویزیون و سینما دو مدیوم جدا از هم با شاخصه‌ها و نمودهای متفاوت هستند، هرچند منظرگاه هر دو مقوله‌ای به اسم فرهنگ باشد. اینکه تلویزیون در طول عمر خود هیچگاه نتوانسته و نمی‌تواند جای سینما را بگیرد مدت‌هاست که به اثبات رسیده است. دلیل این امر هم کاملاً روشن است؛ در مواجهه با تلویزیون این مخاطب است که بر تلویزیون تسلط دارد زیرا با فشردن دکمه‌های ریموت کنترل می‌تواند برنامه دلخواه خود را انتخاب کرده و از کانالی به کانال دیگر برود؛ اما در سینما دقیقاً عکس این موضوع صادق است. در سینما این فیلم است که بر مخاطب احاطه داشته او را در برگرفته و برایش تعیین تکلیف می‌کند. همین تفاوت است که نمی‌گذارد هیچ کدام از این مدیوم‌ها در جای دیگری بنشیند. اگر از بعد فرهنگی به این اتاق فکر نگاه کنیم، با توجه به بعد فرهنگی دو مقوله سینما و تلویزیون و نقش آن‌ها در فرهنگ‌سازی و جهت‌دهی فرهنگی، قطعاً می‌تواند عنصری تاثیرگذار در تعامل این دو مدیوم باشد. اما یادمان باشد یکی دیگر از تفاوت‌های عینی سینما و تلویزیون وجود دغدغه‌ سرمایه در سینما است و این چنین دغدغه‌ای در تلویزیون ما وجود ندارد. البته این را هم یادمان نرود که در سینما تهیه‌کننده تعریفی جدا از سرمایه‌گذار دارد. سرمایه‌گذار یک فیلم هرکسی می‌تواند باشد اما تهیه‌کننده مانند نقش کارگردان، فیلمبردار، فیلمنامه‌نویس و ... در تولید یک فیلم، در قامت یک متخصص ظاهر می‌شود. این تفاوت اگر در اتاق فکر سینما در سیما در نظر گرفته شود و دوستانی که در این جمع قرار دارند متوجه آن باشند، بسیاری از سوءتفاهم‌های موجود حل خواهد شد. اهمیت نقش سرمایه در تولید یک فیلم سینمایی موضوعی است که اعضای اتاق فکر نباید از آن غافل باشند. امروز یکی از مشکلات موجود بین سینما و سیما، موضوع خرید فیلم‌های سینمایی از سوی سیما برای پخش از تلویزیون است. سیما برای خرید فیلم‌های سینمایی ضوابطی دارد اما حرف من این است که با در نظر گرفتن تفاوت‌های بین دو مدیوم سینما و تلویزیون و البته نقش سرمایه در این میان، اعضای اتاق فکر به شکل خودکار راهکاری موثر را برای حل این معضل برخواهند گزید. این اتاق حتی می‌تواند راهکارهای جدید را پیش پای مدیران سیما بگذارد؛ به این ترتیب که تلویزیون را حتی قبل از تولید یک فیلم سینمایی، در پروسه تولید وارد کرده و به نوعی فیلم را پیش خرید کند. چنین حمایت‌هایی در عرصه فرهنگ بی‌سابقه نیست چنانکه در عرصه سینما، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در راستای حمایت از کارگردان‌های فیلم اولی چنین حرکتی را انجام می‌دهد و به نوعی در سود و زیان کار شریک می‌شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد، به دلیل برقراری دیالوگ بین سینماگر و تلویزیون پیش از پروسه تولید، فیلم جهت فرهنگی خود را پیدا می‌کند و تکلیف هر دو طرف داستان به نوعی روشن می‌شود. مخصوصاً که در یک تعریف کلی نتیجه حرکت سینما و تلویزیون در انتهای کار به تولید یک محصول فرهنگی منجر می‌شود و همین همگرایی می‌تواند دلیل خوبی برای این همکاری باشد. من با توجه به حضور تعدادی از سینماگران سینمای ایران در این اتاق، به نتیجه کار آن خوش‌بین هستم چون حداقل این پیش فرض را برای خود دارم برخی از کسانی که در این جمع هستند در گذشته و حال دستی بر آتش سینما داشته و دارند و زیر و بم سینمای ایران را می‌دانند. سیروس تسلیمی: اولین قدم تهیه نقشه راه است اغلب دوستانی که در این اتاق حضور دارند در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی عهده‌دار مسئولیت‌های مهمی در عرصه فرهنگ کشور از جمله سینما و تلویزیون بوده‌اند و البته همچنان هم هستند. ماحصل مدیریت و عملکرد این دوستان در طی این مدت همین سینما و برنامه‌های تلویزیونی است که ما شاهدش هستیم. یادمان نرود در سال‌های اخیر کار سینماگران و اهالی تلویزیون بسیار سخت‌تر از گذشته شده است؛ ظهور و بروز بیش از 70 شبکه و کانال ماهواره‌ای که به زبان فارسی فیلم و سریال پخش می‌‌کنند، مهم‌ترین سدی است که امروز دستاندرکاران عرصه سینما و تلویزیون ایران با آن مواجه هستند. نفس تشکیل اتاق فکر در این مقطع کار بسیار مثبتی است. اینکه ما چطور باید با انبوه این فیلم‌ها و سریال‌ها که به شکلی تهاجمی به سوی ما سرازیر شده‌اند مقابله کنیم احتیاج به یک همفکری اساسی در سطوح کلان مدیریت فرهنگی کشور دارد؛ اما شاید بد نمی‌بود برخی نگاه‌های نو و تازه هم در این اتاق دیده می‌شد. حضور آدم‌هایی با نگاه متفاوت و البته امتحان پس داده می‌توانست تنوع تصمیم‌گیری در این اتاق را به نوعی تضمین کند. شاید مهم‌ترین وظیفه این اتاق در وهله اول تنظیم یک نقشه راه برای رسیدن به آن هدف غایی، یعنی همگرایی سینما و سیما و کمک متقابل این دو به یکدیگر باشد. ما امروز هیچ تصوری از یک راه امتحان شده و جواب پس داده برای ساخت یک فیلم پر‌مخاطب یا یک سریال تلویزیونی پرطرفدار نداریم. عقیده من این است که مدیران ما نباید در دفاتر خود منتظر بنشینند تا هنرمندان طرح‌های خود را به آن‌ها ارائه کنند. اینجاست که اتاق فکر سینما در سیما می‌تواند نقش تاثیرگذار خود را ایفا کند. این اتاق می‌تواند به مانند دیگر اتاق فکرهای موفق و مشابه در سایر نقاط دنیا، برنامه‌ای کلان برای همکاری بین سینما و تلویزیون تبیین و طراحی کرده و مشخص کند ما فرضاً طی دو سال آینده قرار است از کجا به کجا برویم؛ این قطعاً مهم‌ترین وظیفه این اتاق می‌تواند باشد. همین که قرار است این اتاق بین سینما و سیما قرار بگیرد به نظر من امر مثبت و قابل اعتنایی است. اکثر افرادی که در این اتاق حضور دارند از جمله کسانی هستند که سال‌ها در رده‌های مدیریتی و البته تولیدی سینما حضور داشته‌اند و از کم و کاست‌های سینمای ایران به خوبی مطلع هستند. اما وجود یک نقشه راه در این میان از هر چیز دیگری مهم‌تر است. نقشه راه هم به این معناست که اگر قرار است در این اتاق به سینمای ایران کمک شود این کمک به چه نحو و در چه سطحی قرار است باشد. ما تا پیش از این شاهد بودیم که تلویزیون برای خرید و پخش فیلم‌های تولید شده در سینمای ایران برای خود قید و بندهایی را قرار داده بود که البته همچنان و کماکان این قیدها وجود دارد. به نظر من یکی از مهم‌ترین کارهای اتاق فکر سینما در سیما، توجه به این قید و بندها و تعدیل و تصحیح آن‌ها می‌تواند باشد. همانطور که در اول این مطلب اشاره کردم ما امروز با یک حریف قدر و مشترک رو به رو هستیم که با تمام توان خود وارد عرصه زورآزمایی فرهنگی شده است. دست و پنجه نرم کردن با این 70 کانال فارسی زبان کار آسانی نیست و چه بهتر که در این مصاف سینما و سیما در کنار یکدیگر باشند و نه در مقابل هم. نام سمت‌ها و مسئولیت‌ها اکبر نبوی قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی، دبیر پیشین جشنواره فیلم کودک و نوجوان همدان، تهیه‌کننده تلویزیون، مستندساز و روزنامه نگار محمدرضا جعفری جلوه مدیر نمایش رادیو، مدیرکل پخش صدا، مدیر شبکه سراسری صدا، مدیر شبکه دو سیما، مدیر شبکه چهارم سیما، مدیر شبکه اول سیما، معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی، معاون سینمایی وزیر ارشاد، مشاور رئیس سازمان صدا و سیما و عضو شورای راهبردی شبکه یک سیما مهدی فرجی مدیر شبکه اول سیما، مدیر شبکه دو سیما، رئیس بسیج سازمان صدا و سیما و مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما حسین کرمی مدیر گروه ارتباطات دانشکده سیما، معاون پژوهشی دانشکده صداوسیما، معاون آموزشی دانشکده صداوسیما، معاون فرهنگی سیمافیلم، قائم مقام معاونت سیما و مدیر شبکه چهار سیما پرویز شیخ طادی کارگردان فیلم‌های: «شکارچی شنبه» (۱۳۸۸)، «دایناسور» (۱۳۸۶)، «سومین روز پس از مرگ» (۱۳۸۵)، «سینه سرخ» (۱۳۸۵)، «پشت پرده مه» (۱۳۸۳)، «روایت سه گانه» (اپیزود اول، «یک آرزوی کوچک») (۱۳۸۲)، «دفتری از آسمان» (۱۳۷۸) و «سرزمین پدربزرگ» (۱۳۷۷) ابوالقاسم طالبی کارگردان فیلم‌های: «دست‌های خالی» (۱۳۸۵)، «جنگ کودکانه» (۱۳۸۳)، «عروس افغان» (۱۳۸۲)، «نغمه» (۱۳۸۰)، «آقای رئیس جمهور» (۱۳۷۹)  و «ویرانگر» (۱۳۷۴) شهریار بحرانی کارگردان فیلم‌های: «ملک سلیمان» (۱۳۸۷)، مریم مقدس (۱۳۷۹)، «دنیای وارونه» (۱۳۷۶)،‌ «حمله به اچ3» (۱۳۷۳)، «آب را گل نکنید» (۱۳۶۸)، «هراس» (۱۳۶۶)، «گذرگاه» (۱۳۶۵) و «پرچمدار» (۱۳۶۳)  




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 543]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن