تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آينده نوشته مى‏شود. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802495935




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي فرصتها و چالشهاي صنعت بيمه در ايران


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: بررسي فرصتها و چالشهاي صنعت بيمه در ايران
داريوش ذبيحي

صنعت بيمه ايران به‌رغم سابقه نسبتاً طولاني، همچنان نياز به توسعهيافتگي را در خود احساس نمي‌كند. در شرايطي كه صنعت بيمه در جهان، مراحل توسعه را يكي پس از ديگري طي مي‌كند، صنعت بيمه ما در گلوگاه توسعه متوقف شده است. جايگاه بين‌المللي هر كشوري در گرو رشد و توسعه اقتصادي آن كشور است. صنعت بيمه نيز به عنوان يكي از شاخص‌هاي توسعهيافتگي مطرح مي‌شود، اما متأسفانه صنعت بيمه كشور ما از منظر بين‌المللي در وضعيت مطلوبي به سر نمي‌برد. در شرايط فعلي، صنعت بيمه ايران از يك سو گرفتار تحريم است و از سوي ديگر در جدي‌ترين مرحله تحول، يعني آزادسازي تعرفه‌ها به سر مي‌برد. چالش‌هاي داخلي اين صنعت نيز كم نيست. بنابراين نه تنها از منظر داخلي، بلكه به لحاظ خارجي نيز صنعت بيمه ايران در وضعيت بحراني قرار دارد.

دلايل متعددي مي توان برشمرد كه چرا ما در بخش بيمه كه كلمه صنعت نيز به آن اضافه شده در مقايسه با ساير بخش هاي اقتصادي و كشورهايي كه در رديف آنها قرار داريم، پيشرفت
نكرده ايم تا جايي كه كشورهايي نظير هندوستان و پاكستان نيز از ما پيشي گرفته اند. براي اين موضوع دلايل متعددي مي توان براي آن برشمرد كه برخي از آنها به شرح ذيل مي باشد:

1- بستر سازي فرهنگي و آشنا كردن آحاد مختلف جامعه با انواع پوشش هاي مورد نياز جامعه. اگرچه از نظر كلي بيمه خدمتگزار اقتصاد است، بالطبع خدمتگزار مردم است ولي از طرف ديگر اولويتي در سبد هزينه‌هاي خانواده‌ها ندارد. اولويت با غذا، پوشاك، مسكن، بهداشت و تحصيل است. بيمه در اولويت بعدي است. بيمه بايد براي تامين هزينه تحصيل، ازدواج و سرمايه براي كار خانواده‌ها راهكار و پوشش هاي لازم را در غالب انواع بيمه‌هاي عمر پس‌اندازي و سرمايه گذاري طرح ارائه دهد.

2- تبليغات مناسب با باورها و اعتقادات مردم از طريق رسانه‌هاي گروهي براي معرفي پوشش‌هاي بيمه اي انجام شود.

3- فروشندگان حرفه‌اي توسط شركت‌هاي بيمه گزينش و تربيت شوند و جهت فروش حرفه‌اي با برنامه فعاليت نمايند.ايجاد شبكه فروش حرفه‌اي و ارائه خدمات بعد از فروش امروزه در دنيا پاسخ مناسب داده، ما نيز بايد از اين تجربيات كمك بگيريم.

جوانان بسيار مستعد و خلاق براي فروش انواع بيمه هاي جديد در جامعه داريم كه كافي است آنها را براي فروش بيمه آموزش و سازماندهي كنيم و كلاس‌هاي هماهنگي به طور مستمر و رفع ضعف و مشكلات آنها داشته باشيم.

4- ايجاد بانك اطلاعات جامع براي صنعت بيمه در حال گذار و تحول ما لازم است. بيمه مركزي ايران لازم است همت گماشته و اين كار نيمه تمام را به پايان ببرد تا تحولات مورد نياز جامعه، به طور مرتب مورد بحث و بررسي و ارزيابي قرار گرفته، نقاط ضعف و قوت آن شناسايي و مورد ارزيابي هاي بعدي قرار گيرد.

5- تأسيس شركت يا شركت‌هاي بيمه تخصصي بخصوص در بيمه‌هاي عمر ضروري است، زيرا سهم بيمه‌هاي عمر در بيمه‌هاي بازرگاني بسيار اندك است و به 10 درصد نيز نمي‌رسد، در حالي كه در برخي از كشورهاي توسعه يافته تا 60 درصد از سهم بازار از آن بيمه‌هاي عمر است كه ذخاير رياضي عظيمي نيز براي سرمايه گذاري در ساير بخش هاي اقتصادي فراهم مي كند كه هم اشتغالزا و هم كمك مؤثري در راستاي تحقق اهداف اقتصادي دولت مي باشد.

6- در نهايت اينكه هيچ تحولي در اقتصاد بدون داشتن نيروي انساني متخصص و ماهر قابل اجرا نيست. در بيمه اين نقش بسيار پر رنگ است. اصولاً بيمه بر سرمايه ارجح است نه اين كه سرمايه مهم نيست ولي شركت بيمه منابع مالي خود را با صدور اولين بيمه نامه و تشكيل ذخاير تقويت مي‌كند و اين ذخاير منابع مالي انباشته اي است كه سرمايه گذاري مي‌شود ولي از آن مهم تر تربيت نيروي انساني متخصص و ماهر است كه بايد شركت بيمه را به عنوان يك سازمان فني و اقتصادي اداره كنند و آن را تبديل به سازمان اداري ننمايند. بازار بيمه به شدت به نيروي انساني متخصص نيازمند است كه هر چه سريع تر بايد گام‌هاي اساسي در اين خصوص برداشته شود.

7- پوشش‌هاي گروهي به عنوان راهكار ديگر در اين بخش مورد توجه قرار گرفته است كه ضريب نفوذ صنعت بيمه را افزايش مي‌دهد. پذيره‌نويسي اين شركت ضريب نفوذ بيمه اي در بخش دفاعي و امنيتي افزايش يافته و اين شركت به تنهايي مي‌تواند بخش دفاعي و امنيتي را كه ساير شركت‌ها نمي‌توانستند پوشش مي‌دهد.

8- بالا بودن قيمت تمام شده را بايد يكي از موانع كليدي براي گسترش صنعت بيمه و ارائه‌ محصولات بيمه اي دانست .در اين راستا اصلاح نظام تعرفه‌اي درسال گذشته در دستور كار شوراي بيمه قرار گرفت و چارچوب نظام تعرفه‌اي تصويب شد.

9- يكي از چالش‌هاي موجود در مسير اين صنعت ساختار دولتي در صنعت بيمه بود كه در حال حاضر 35 تا 37 درصد بازار بخش غيردولتي بوده و ورود بيمه آسيا به بورس و خصوصي شدن كامل آن ظرفيت بازار بيمه به 47 درصد خواهد رسيد.

10- فناوري اطلاعات و نداشتن سيستم‌هاي بهينه براي در اختيار قرار دادن اطلاعات به نهادهاي ناظر . با تدوين حداقل 17 برنامه عملياتي در نظام فناوري اطلاعات اين مسير به شدت مورد توجه مجمع بيمه مركزي قرار گرفت و بسياري از پروژه‌هاي زيرساختي و استاندارد كردن رشته فعاليت‌ها و سرويس‌هاي اطلاعاتي در اين برنامه فراهم شد كه تاكنون 95 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.

شنبه|ا|10|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 374]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن