تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820480384




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مجله هفته/ تحقيقات ميداني ديپلمات ژاپني در ايران


واضح آرشیو وب فارسی:ايران دیپلماسی: مجله هفته/ تحقيقات ميداني ديپلمات ژاپني در ايران
يكي از ديپلمات هاي ژاپني حاضر در تهران در گفتگويي جالب و خواندني با يكي از خبرگزاري هاي كشورمان، چشم بسته غيب ديده و روي نكته اظهر من الشمسي انگشت گذاشته و گفته است: "شما بدون نفت پيشرفت مي كنيد"


ديپلماسي ايراني: رايزن سياسي ژاپن در تهران گفته است كه براي شناخت بيشتر ايران درحال انجام تحقيقات ميداني در سراسر كشور ماست. البته احتمالا بعدا معلوم مي شود كه اين رايزن محترم به منظور چه تحقيقاتي درحال سفر به نقاط مختلف ايران است و با چه كساني ملاقات مي كند و منظورش از اين تحقيقات چيست و نتايجش به چه كار خواهد آمد.

چه بسيار غير ديپلمات هايي كه سفر نكرده و مصاحبه نكرده راه مي افتند و سرك در سوراخ هايي كه نبايد بكشند، مي كشند و آينده خود و خانواده شان و اعتبار مملكتشان را تباه مي كنند؛ آن وقت اين آقاي ديپلمات يا رايزن سياسي با اعتماد به نفس و جسارت تمام، به قول خودش مشغول شناخت و بررسي زواياي مختلف ايران است.

نام اين مامور يا رايزن سياسي "هيرويوكي ياماها" است كه در آغاز تحقيقات ميداني سفارت ژاپن از اوضاع ايران! ‌به تبريز سفر كرده و بروبچه هاي خبرگزاري مهر در تبريز، او را با وجود ظاهر مبدلي كه به هم زده بوده شناخته اند و كشانده اند پاي مصاحبه و ازش پرسيده اند حالا كه شما براي رصد وضعيت اجتماعي، ‌فرهنگي و اقتصادي ايران راه افتاده ايد، بگوييد ببينيم تا اينجا به چه نتايجي رسيده ايد؟

ياماها سخنانش را با اين جمله آغاز كرد كه: شناخت از ايران در خارج از كشور بسيار متفاوت بوده و بسياري از واقعيت هاي داخل ايران، در خارج از كشور بازتاب ندارد"

وي با بيان اينكه تصميمات درست بر اساس اطلاعات درست اتخاذ مي شود تصريح كرد: بر اين اساس و با دستور آقاي سفير، بنده مامور شدم با سفر به نقاط مختلف ايران، ‌اطلاعات درستي از اوضاع اجتماعي، ‌فرهنگي و اقتصادي كشور شما به دست بياورم.

جالب است بدانيد آقاي ياماها كه از 4 ماه پيش به عنوان رايزن سياسي سفارت ژاپن در تهران مشغول به كار شده، پيشتر در اروپا حضور داشته است. او خود در اين باره گفته است: پيش از مامورت به ايران،‌ در اروپا حضور داشتم و به دليل همين اطلاعات نادرست و تبليغات بسيار منفي عليه ايران، دوستانم مرا از سفر به تهران بازمي داشتند.

او از تهران به عنوان شهري توسعه يافته و خارج از تصور مردم آن سوي مرزها ياد كرد و افزود: براي شناخت بيشتر و اينكه آيا در ايران فقط پايتخت اين كشور در اين حد توسعه يافته است يا نه تصميم گرفتيم به اغلب نقاط كشور سفر كرده و با اوضاع و شرايط اين كشور پهناور تاريخي بيشتر آشنا شويم.

به گفته وي، "در ايران برخلاف جو سنگين موجود بر عليه اين كشور، ‌زندگي به صورت عادي جريان داشته و مردم مشغول فعاليت هاي روزانه خود هستند. من تعجب مي كنم مردم ايران با وجود تحريمهاي گسترده جهاني به طور عادي زندگي مي كنند و حتي به فعاليت اقتصادي نيز مي پردازند."

اين مقام ارشد سفارت ژاپن، به تبليغات گسترده غرب در خصوص نقض حقوق زنان در ايران اشاره كرد و گفت: برخلاف تصور عمومي، زنان ايراني در برخي حوزه ها حتي بسيار قوي تر از ساير مناطق حضور يافته و فضاي سنگين ياد شده در اين كشور ديده نمي شود.

وي در عين حال، شك و شبهه خود را هم پنهان نكرد و گفت: البته شايد اين شرايط در ظاهر باشد و اينكه در باطن چه اتفاقاتي در جريان است آگاه نيستيم و بايد براي شناخت عميق، ‌تحقيقات بيشتري انجام شود.

رايزن سياسي سفارت ژاپن با اذعان به اينكه به هيچ عنوان شناخت و اطلاعات دقيق و مناسب مبتني بر واقعيت در خارج از اين كشور وجود ندارد تصريح كرد: ما نياز داريم در اين كشور تحقيقات وسيعي انجام دهيم. دولت و مردم ايران نيز بايد بيش از اين در شناساندن چهره واقعي خود به جهان اهتمام كنند.

وي در بخش ديگري از اين گفتگو در پاسخ به اين سئوال كه دولت ژاپن در صورت اعمال تحريم هاي جديد نفتي عليه ايران، چه اقدامي خواهد كرد،‌ افزود: بدون تعارف تحريم نفتي ايران براي ژاپن تبعات بسيار سنگين خواهد داشت و ما به هيچ عنوان به اعمال چنين تحريم هايي مايل نيستيم.

هيرويوكي ياماها، با اشاره به اينكه 10 درصد نفت مورد نياز ژاپن از ايران تامين مي شود اظهار داشت: ‌تحريم نفتي ايران بدون شك موجب افزايش قيمت انرژي شده و اين براي ژاپني كه پس از سيل اخير، درحال احيا شدن است، بسيار گران تمام خواهد شد. دولت ژاپن آرزو مي كند مشكلات دولت ايران و جامعه جهاني به طريق مسالمت آميز حل و فصل شود.

او در پاسخ به اين سوال كه "در صورت اعمال تحريم هاي بيشتر به ويژه خارج از مصوبات شوراي امنيت، رفتار دولت ژاپن چه خواهد بود؟" به طور محتاطانه اي اظهار داشت: درباره اين موضوع نمي توانيم به طور قطعي پاسخ دهيم اما اگر اوضاع بدتر شود شايد دولت ژاپن درخصوص تحريم هاي ياد شده فكر كند. انتظار داريم جمهوري اسلامي ايران درخصوص فعاليت هاي هسته اي خود اعتمادسازي كند و اگر ترديد ما در اين باره بيشتر شود، در آن زمان شرايط بدتر خواهد شد.

رايزن سياسي ژاپن در تهران، درباره نقاط ضعف و قوت ايران گفت: به نظر من ايران با ديگر كشورهاي منطقه در يك مورد تشابه و در يك مورد تفاوت دارد. وجه تشابه شما در اين است كه هم ايران و هم كشورهاي منطقه از منابع انرژي غني نفتي بهره مند هستند كه درآمدهاي كلان ناشي از فروش اين منابع، اساس عقب ماندگي آنان را فراهم آورده است. وجه تمايز شما نيز اين است كه كشورهاي منطقه بدون نفت دچار مشكل مي شوند اما ايران مي تواند بدون نفت نيز به توسعه و پيشرفت دست يابد.

شنبه|ا|10|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران دیپلماسی]
[مشاهده در: www.irdiplomacy.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 302]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن