تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حکمت را هر کجا که یافتی فراگیر، زیرا حکمت گمشده هر مومن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821216496




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جلسه استماع كميته روابط خارجي سناي آمريكا درباره ايران (2)سناتور آمريكايي: واشنگتن راهكارهاي گشايش باب ديپلماتيك با ايران را بيابد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: جلسه استماع كميته روابط خارجي سناي آمريكا درباره ايران (2)سناتور آمريكايي: واشنگتن راهكارهاي گشايش باب ديپلماتيك با ايران را بيابد
خبرگزاري فارس: يك سناتور آمريكايي در جلسه استماع مجلس سناي آمريكا درباره برنامه هسته‌اي ايران ضمن توصيه به مقامات آمريكايي براي ادامه سياست‌هاي دوسويه در قبال ايران، از دولت اين كشور خواست راهكارهاي گشايش باب ديپلماتيك ميان تهران و واشنگتن را بيابد.


به گزارش فارس، يك جلسه‌ استماع سه‌شنبه گذشته به وقت واشنگتن در كميته روابط خارجي سناي آمريكا تحت عنوان "واقعيت‌هاي سياسي و هسته‌اي ايران و گزينه‌هاي سياستگذاري آمريكا " برگزار شد كه در آن علاوه بر بيانيه روساي دموكرات و جمهوريخواه درباره ايران، شخصيت‌هاي برجسته در حوزه روابط بين‌الملل به طرح ديدگاه‌ها و بحث درباره برنامه هسته‌اي ايران پرداختند.
در اين جلسه كه به رياست "جان كري " سناتور برجسته ايالت "ماساچوست " از طرف دموكرات‌ها و رياست مشترك سناتور "ريچارد لوگار " از سوي جمهوريخواهان برگزار شد افرادي مانند "ريچارد هاس " رئيس مركز مطالعاتي شوراي روابط خارجي آمريكا، "مارك فيتزپاتريك " عضو ارشد موسسه مطالعاتي بين‌المللي مطالعات راهبردي لندن، "كريم سجادپور " عضو موسسه مطالعاتي "كارنگي " و "فرانك جي هنسر " ديپلمات كهنه‌كار آمريكايي به اعضاي اين كميته توضيحات خود را درباره موضوع مورد بحث ارايه كردند.
اين جلسه تا دو روز بعد كه يعني پنجشنبه هفته گذشته كه تحت عنوان ديگري به نام "راهبرد آمريكا درباره ايران " در اين كميته برگزار شد، ادامه داشت كه در آن دو تن از افراد برجسته سياستگذاري آمريكا به نام‌هاي "زبيگنيو برژينسكي " و "برنت اسكوكرافت " نيز ديدگاه‌هاي خود را در جلسه استماع به اعضاي كنگره ارايه كردند.
لوگار در بيانيه‌ افتتاحيه خود براي جلسات استماع كه در محل سنا در واشنگتن برگزار شد به ارايه ديدگاه‌ خود از گزارش ماه فوريه "محمد البرادعي "، مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره برنامه هسته‌اي ايران پرداخت و بدون اشاره به نكات مثبت و قدرداني‌هاي آژانس از همكاري‌هاي ايران يا اعتراف البرادعي به عدم انحراف مواد هسته‌اي اعلام شده از سوي تهران به سوي كاربرد تسليحاتي، تلاش كرد به مواردي تمركز كند كه غربي‌ها براي پيشبرد مقاصد خود در مشكوك نشان دادن برنامه صلح‌آميز هسته اي ايران بر آن تكيه دارند.
لوگار تصريح كرد: "آژانس به چهار نتيجه رسيد. اول اين كه برخي از مسايل حل نشده‌ باقي مانده‌اند. دوم اين كه ايران اجازه دسترسي بازرسان به اماكن بيشتر مرتبط با ساخت سانتريفيوژ و تحقيق و توسعه درباره غني‌سازي اورانيوم و استخراج و آسياب اورانيوم را نداده است. سوم اين كه ايران پروتكل الحاقي را اجرا كند تا آژانس قادر به تضمين مناسب نبود فعاليت‌هاي اعلام شده هسته‌اي در ايران باشد. دست آخر اين كه تهران فعاليت‌هاي غني‌سازي خود و كار بر پروژه‌هاي آب سنگين را تعليق نكرده است.
اين سناتور هم حزبي بوش كه حزبش در انتخابات نوامبر 2008 علاوه بر كرسي رياست جمهوري آمريكا، اكثريت در سنا و مجلس نمايندگان كنگره را نيز به دليل سياست‌هاي يكجانبه جرج بوش از دست داد، اينچنين ادامه مي‌دهد كه وضعيت دقيق برنامه هسته‌اي ايران و ميزان پيشرفتي كه ايران به سوي توسعه توان هسته‌اي احتمالي داشته مورد مباحثه است.
وي بدون استناد به بخش‌هاي عمده گزارش البرادعي كه در آن از همكاري ايران قدرداني شده است، ادعا مي‌كند كه نظام منع گسترش هسته‌اي از سوي ايران رعايت نشده است.
لوگار در ادامه ايران را به پنهان كردن واقعيت‌ها درباره برنامه هسته‌اي و توسعه موشكي متهم كرد و گفت: "در هفته‌هاي اخير تهران اعلام كرد كه نخستين ماهواره ساخت داخل خود را به فضا فرستاده است و همچنين اعلام كرده كه نيروگاه هسته‌اي بوشهر ساخت روسيه را قبل از راه‌اندازي كامل در سال جاري ، وارد مرحله پيش‌راه‌اندازي كرده است. "
لوگار افزود: "با وجود اين اقدامات، اهرم‌هاي فشار جامعه بين‌المللي درباره ايران در ماه‌هاي اخير بطور قابل توجهي افزايش پيدا كرده است. نظام ايران بخاطر كاهش قيمت نفت تحت فشار سنگين اقتصادي قرار دارد. انزواي ايران به ممانعت از سرمايه‌گذاري در صنايع نفت و گاز اين كشور منجر شده است و آكادمي ملي علوم نيز برآورد كرده است كه اين روند به شدت صادرات انرژي ايران را تا سال 2015 پايين مي‌آورد. تحريم‌هاي سازمان ملل نيز بانك‌ها و دولت‌هاي خارجي را واداشته است كه مبادلات تجاري با ايران را كم كنند. "
وي با اعتراف به دشواري‌هاي آمريكا در همراه كردن جامعه بين الملل عليه ايران، تاكيد كرد: "وظيفه اصلي براي ديپلمات‌هاي آمريكا بايد تحكيم اجماع بين‌الملل در راستاي طرحي باشد كه نظام ايران را وادار كند به سود و منافع انتخاب گزينه دشوار پذيرش محدوديت‌هاي قابل راستي‌آزمايي در برنامه هسته‌اي خود و دست برداشتن از روند كنوني فكر كند. "
وي ادامه مي‌دهد كه آمريكا بايد در كنار ادامه تحريم‌ها يا اقدامات مشترك ديگر، دريچه‌هاي ديگر براي گشايش باب ديپلماتيك با ايران را بيابد.
لوگار در ادامه از تصميم دولت بوش براي اعزام "بيل برنز " معاون وزير امور خارجه وقت آمريكا براي شركت در مذاكرات ايران و گروه 1+5 حمايت كرد و گفت كه به نظر من ما بايد از ارتباط مستقيم با ايران استقبال كنيم. حتي اگر چنين اقدامي توافقي به همراه نداشته باشد. اما امكان محاسبات و برداشت‌هاي غلط را از بين مي‌برد و توانايي آمريكا را براي تفسير آنچه را كه در ايران در جريان است، افزايش مي‌دهد و شايعات ضدآمريكايي را در مردم ايران از ميان مي‌برد و همچنين ديگر كشورهاي مهم را در مقابله با تهديد ايران وارد فهرست حاميان آمريكا مي‌كند.
وي در ادامه در تلاش براي ايجاد تفرقه ميان مردم و دولت ايران مدعي ‌شد كه بيشتر جوانان ايران طرفدار آمريكا بوده و در اين ميان در خاورميانه شهره هستند و مردم خواستار اقتصادي قوي‌تر و يكپارچگي اجتماعي با ديگر نقاط جهان و دستيابي به فناوري و پيشرفت و يك نظام سياسي باز هستند.
وي نبود اطلاعات درست در اختيار مردم ايران درباره عملكرد دولت تهران را مانع تحول و تغييراتي دانست كه به گفته اين مقام آمريكايي مثبت ارزيابي مي‌شوند. از اين رو پيشنهاد مي‌كند كه آمريكا و كشورهاي ديگر بايد اطلاعات مردم ايران را زياد كنند.
وي امكان ايجاد دفتر صدور رواديد در ايران و حضوري اينچنين در ايران را از برنامه‌هايي دانست كه بايد در دستور كار دولت جديد آمريكا باشد.
لوگار افزود: "با چنين دفتري ما تبادلات و دسترسي بيشتري به مردم ايران خواهيم داشت. آقاي اوباما صرفنظر از سياستي كه درباره ايران دارد، بايد اجراي سياست خود در قبال ايران را در اولويت كار بگذارد. "
انتهاي پيام/.

دوشنبه|ا|19|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن