تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 30 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوش اخلاقى در بين مردم زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807292828




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جلسه استماع كميته روابط خارجي سناي آمريكا درباره ايران(4)فيتزپاتريك: مدرك روشني دال بر دستيابي ايران به طرح‌ تسليحات هسته‌اي وجود ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: جلسه استماع كميته روابط خارجي سناي آمريكا درباره ايران(4)فيتزپاتريك: مدرك روشني دال بر دستيابي ايران به طرح‌ تسليحات هسته‌اي وجود ندارد
خبرگزاري فارس: يكي از كارشناسان ارشد انگليسي در زمينه منع گسترش هسته‌اي در موسسه مطالعاتي بين‌المللي مطالعات راهبردي لندن در جلسه استماع سناي آمريكا درباره ايران اعتراف كرد كه با وجود ادعاهاي موجود، مدرك روشني دال بر دستيابي ايران به طرح‌هاي تسليحات هسته‌اي در كار نيست.


به گزارش فارس، اين جلسه‌ استماع سه‌شنبه گذشته به وقت واشنگتن در كميته روابط خارجي سناي آمريكا تحت عنوان "واقعيت‌هاي سياسي و هسته‌اي ايران و گزينه‌هاي سياستگذاري آمريكا " برگزار شد كه در آن علاوه بر بيانيه روساي دموكرات و جمهوريخواه درباره ايران، شخصيت‌هاي برجسته در حوزه روابط بين‌الملل به طرح ديدگاه‌هاي و بحث درباره برنامه هسته‌اي ايران پرداختند.
در اين جلسه كه به رياست "جان كري " سناتور برجسته ايالت "ماساچوست " از طرف دموكرات‌ها و رياست مشترك سناتور "ريچارد لوگار " از سوي جمهوريخواهان برگزار شد افرادي مانند "ريچارد هاس " رئيس مركز مطالعاتي شوراي روابط خارجي آمريكا، "مارك فيتزپاتريك " عضو ارشد موسسه مطالعاتي بين‌المللي مطالعات راهبردي لندن، "كريم سجادپور " عضو موسسه مطالعاتي "كارنگي " و "فرانك جي هنسر " ديپلمات كهنه‌كار آمريكايي به اعضاي اين كميته توضيحات خود را درباره موضوع مورد بحث ارايه كردند.
اين جلسه تا دو روز بعد يعني پنجشنبه هفته گذشته كه تحت عنوان ديگري به نام "راهبرد آمريكا درباره ايران " در اين كميته برگزار شد، ادامه داشت كه در آن دو تن از افراد برجسته سياستگذاري آمريكا به نام‌هاي "زبيگنيو برژينسكي " و "برنت اسكوكرافت " نيز ديدگاه‌هاي خود را در جلسه استماع به اعضاي كنگره ارايه كردند.
"مارك فيتزپاتريك " عضو ارشد "موسسه بين‌المللي مطالعات راهبردي " در اين جلسه با اشاره به ابعاد نيمه صنعتي تاسيسات غني‌سازي جمهوري اسلامي ايران و ذخاير اورانيوم غني‌شده مدعي شد كه اين مقدار اورانيوم غني‌شده در حال حاضر كاربردي در برنامه غيرنظامي هسته‌اي ايران ندارد و امكان استفاده از آن براي اهداف تسليحاتي وجود دارد.
ادعاي اين كارشناس كه در آن به عمليات ساخت راكتور تحقيقاتي ايران اشاره شده و آن را براي توليد پلوتونيوم تسليحاتي خوانده در شرايطي مطرح مي‌شود كه بازرسي‌هاي مداوم آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از كشورمان ادامه داشته و همكاري‌هاي وسيعي از سوي تهران با بازرسان انجام شده تا جايي كه "محمد البرادعي "، مدير كل اين آژانس بر منحرف نبودن برنامه هسته‌اي اعلام شده ايران به سوي كاربرد تسليحاتي بارها اذعان كرده است.
با اين حال فيتزپاتريك نيز با تمام تلاش‌ها براي تسليحاتي جلوه دادن برنامه صلح‌آميز هسته‌اي ايران اعتراف مي‌كند كه ايران تاكنون راه تسليحاتي را در پيش نگرفته است.
وي در گزارش خود براي سناتورهاي آمريكايي همچنين ادعا مي‌كند كه ايران با تحقيقات آژانس هسته‌اي همكاري نكرده است و به سوالاتي پاسخ نداده كه درباره برنامه هسته‌اي آن مطرح شده است كه از جمله آن مي‌توان به كمك خارجي در آزمايش مواد انفجاري مناسب براي سلاح‌هاي انفجاري نام برد.
فيتزپاتريك بار ديگر به انعكاس گزينشي بخش‌هايي از گزارش آژانس اخير آژانس مي‌پردازد كه غربي‌ها براي استناد به اتهامات وارده خود به ايران به آن استناد مي‌كنند.
وي به استناد به اين گزارش به اين كميته تخصصي سناي آمريكا گفت كه ايران 4 هزار سانتريفيوژ تا اواسط فوريه (اواخر بهمن) راه‌اندازي كرده و آماده راه‌اندازي 2 هزار سانتريفيوژ ديگر است و لوله‌گذاري براي 9 هزار سانتريفيوژ ديگر انجام داده است كه همه سانتريفيوژهاي راه‌اندازي شده از نوع مدل p1 هستند كه اصليت آنها پاكستاني است. ضمن اين كه ايران مشغول آزمايش و توسعه مدل‌هاي كارآمدتر سانتريفيوژ است.
به گفته فيتزپاتريك، بنا بر اعلام آژانس، ايران در ماه 100 كيلوگرم به ذخاير اوانيوم غني‌شده خود مي‌افزايد.
وي در تلاش براي تهديد نشان دادن ايران بدون اشاره به اظهارات مكرر مقامات ارشد كشورمان مبني بر غيرنظامي بودن برنامه هسته‌اي كشور ادعا كرد كه انبار اين مقدار اورانيوم غني‌شده چالش ايران را براي آمريكا شديدتر مي‌كند.
اين كارشناس ارشد انگليسي با اشاره به اين كه داشتن ذخاير اورانيوم غني‌شده به معني داشتن بمب نيست، هشدار مي‌دهد كه پرداختن به غني‌سازي ايران همتراز با سلاح‌هاي هسته‌اي، مي‌تواند بنيادگرايان در ايران را تقويت كند و مي‌تواند باعث بزرگنمايي آنچه كه خطر ايران خوانده مي‌شود در ميان همسايگان كشور شود و انگيزه آنها را براي اين كه خودشان گزينه تسليحات هسته‌اي خاص خود را داشته باشند، بيشتر مي‌سازد.
براي توليد يك سلاح هسته‌اي به مقدار زيادي از اورانيوم غني‌شده با غناي بيش از 90 درصد نياز است حال آن كه غناي اورانيوم ايران 5/3 درصد بوده و اين مقدار صرفا براي كاربرد نيروگاهي است و مطابق با مقررات بين‌‌المللي مربوط به معاهده منع گسترش تسليحات هسته‌اي است.
فيتزپاتريك گفت: "شواهد روشن و علني دال بر اين امر وجود ندارد كه ايران طرح‌هاي تسليحات هسته‌اي را به دست آورده باشد. "
به گفته وي، نهادهاي اطلاعاتي آمريكا نيز در برآورد اطلاعات خود اعتراف كرده‌اند كه ايران فعاليت‌هاي تسليحات هسته‌اي در حال حاضر در اختيار ندارد . اما آنچه معلوم نيست آن است كه ايران تا چه اندازه در تحقيقات مربوط به اين امر پيشرفت داشته است. شواهد نشان مي‌هد كه ايران مرحله توسعه‌اي داشته است اما آن را عملياتي نكرده است.
اين كارشناس همچنين اعتراف كرد كه معلوم نيست آيا اصولا ايران تصميم به ساخت سلاح هسته‌اي گرفته است يا خير.
وي در ادامه تلاش مي‌كند كه برنامه هسته‌اي ايران را مخفي و پنهان جلوه دهد و اينگونه نتيجه‌گيري كند كه اين برنامه و تلاش ايران براي غني‌سازي اورانيوم براي توسعه تسليحاتي است. وي اقدام ايران براي پيگيري روند پرهزينه غني‌سازي اورانيوم را به دلايل اقتصادي غيرمنطقي مي‌خواند و مي‌افزايد كه كشوري كه نيروگاه هسته‌اي ندارد اين اورانيوم غني ‌شده را براي چه منظور احتياج خواهد داشت.
فيتزپاتريك همچنين به توضيحات مقامات ايراني در اين باره اشاره مي‌كند و مي‌افزايد كه توجيه اصلي آنها رسيدن به خودكفايي است.
اين كارشناس پيشنهاد مي‌دهد كه اعمال تحريم‌ها، كنترل صادراتي، فشارهاي مالي، مانع‌تراشي و محدودكردن از ابزارهايي است كه آمريكا و همپيمانانش مي‌توانند براي كنترل برنامه غني‌سازي ايران از آن استفاده كنند. وي همچنين استفاده از نقاط ضعف و آسيب‌پذيري‌هاي ايران را نيز به واشنگتن پيشنهاد مي‌دهد.
انتهاي پيام/.

سه|ا|شنبه|ا|20|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن