تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمت نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و تعليم دهيد، بفهميد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821280955




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تردد وسايل نقليه در مجموعه‌ي آرامگاه فردوسي كنترل مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: تردد وسايل نقليه در مجموعه‌ي آرامگاه فردوسي كنترل مي‌شود
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ميراث فرهنگي

مدير پايگاه ميراث فرهنگي توس از تهيه و تصويب طرحي براي جلوخان آرامگاه فردوسي با هدف بافت‌سازي اين محوطه‌ براي جلوگيري از عبور وسايل نقليه‌ي سنگين و استقرار و كنترل تردد آن‌ها خبر داد تا وسايل نقليه‌ي سنگين دست كم در فاصله‌ي بيشتري از آرامگاه فردوسي توقف داشته باشند.

سياوش صابري در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ادامه داد: از آنجا كه شهر توس يك شهر باستاني است، در اين شهر، يكسري محدوديت‌ها و ممنوعيت‌هايي داريم و مداخله‌هاي ما در سطحي محدود است. به همين دليل، از ساخت‌وساز در روستاها جلوگيري مي‌شود.

وي با اشاره به وجود لايه‌هاي تاريخي در عمق شهر توس، اظهار داشت: از بخش باستان‌شناسي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان خراسان رضوي درخواست گمانه‌زني را در اين منطقه كرده‌ايم و براساس نتايج به‌دست آمده از گمانه‌زني‌ها، متوجه شديم كه تقريبا تا طول 200 متري لبه‌ي ديوار فعلي باغ آرامگاه فردوسي، يك فضاي زراعي يا باغي در گذشته بوده است و شايد بتوان گفت كه باغ كنوني، ادامه‌ي باغي بوده كه فردوسي در آن دفن شده يا منتسب به آرامگاه فردوسي است.

او بيان كرد: از آنجا كه در اين بخش، معماري وجود ندارد و امكان مداخله‌ي فضاي سبز هم نيست، تصميم گرفتيم، اين فضاي باغ را به يك فضاي سبز درخور اين مكان تبديل كنيم تا مردم در همين محدوده به‌صورت پياده بتوانند به مجموعه وارد شوند.

وي هم‌چنين با اشاره به وجود سرويس بهداشتي و نمازخانه در فضاي باغ، اظهار داشت: چون وجود اين مكان‌ها، فضاي باغ را بخصوص در ايام عيد نوروز به‌شدت تحت تأثير قرار مي‌دهد، پس از انجام مطالعات باستان‌شناسي، مكان‌يابي دستشويي و نمازخانه انجام شد و طرح احداث آن‌ها در شوراي فني استان بحث، بررسي و تأييد شد و با كمك معاونت سرمايه‌گذاري استان، مرحله‌ي نخست كار آغاز شد كه اميدوارم تا اوايل سال آينده، حداكثر اين كار به‌پايان برسد و ما بتوانيم مرحله‌ي نخست بحث اجرايي جلوخان آرامگاه فردوسي را تا اواسط سال 1388 به پايان برسانيم.

به گفته‌ي مدير پايگاه ميراث فرهنگي توس، با به پايان رساندن بحث اجرايي جلوخان آرامگاه فردوسي، فضاي اين آرامگاه به دوبرابر مقدار كنوني كه حدود پنج هكتار است، گسترش پيدا مي‌كند و فضايي حدود صد‌هزار مترمربع از فضاي شهر توس با آرامگاه فردوسي مرتبط مي‌شود.

صابري اجراي طرح تعمير تأسيسات آرامگاه فردوسي را از ديگر برنامه‌هاي در دست انجام اين پايگاه دانست و ادامه داد: از سال 1336 تا كنون، هيچ تعمير اساسي روي اين تأسيسات انجام نشده است. به همين دليل، همه‌ي لوله‌ها و اتصالات موجود فرسودگي شده‌اند و به بخش‌هايي از بنا آسيب وارد مي‌كنند.

وي تأكيد كرد: بحث گرمايش، سرمايش و رفاه بازديد‌كنندگان از آرامگاه نيز توسط مشاور تهيه و مراحل تصويب آن طي شده است. با توجه به تصويب اعتبار از محل سفر رييس‌جمهور، اگر مشكل تأمين اعتبار و گرفتن پيمانكار حل شود، بحث اجراي اين طرح نيز عملي مي‌شود. البته اجراي اين طرح منوط به همكاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان با پايگاه توس است.

او با اشاره به پايان رسيدن مرحله‌ي نخست مرمت دروازه‌ي رزان، اظهار داشت: احتمالا تا زمان بزرگداشت فردوسي در 25 ارديبهشت‌ماه 1388، مرحله‌ي دوم مرمت اين دروازه به پايان مي‌رسد.

وي ادامه‌ي مرمت حصار شهر توس با مساحتي حدود هفت كيلومتر را از ديگر پروژه‌هاي در دست انجام اين پايگاه اعلام و اضافه كرد: در نقاطي كه اين حصار سالم است، مساحت آن به حدود نه متر مي‌رسد.

مدير پايگاه ميراث فرهنگي توس گفت: براساس مطالعات خاك‌شناسي انجام‌شده در منطقه‌ و همكاري‌هايي كه با استادان و اهل فن انجام شده‌اند، توليد نمونه‌هاي خشتي مورد نياز براي پروژه انجام شده و حدود 20 هزار قالب خشتي تاكنون توليد شده است. اكنون نيز درحال تجهيز كارگاه خشت هستيم تا اين توليد ادامه پيدا كند.

صابري هم‌چنين نصب تابلوهاي معرفي شهر توس و هارونيه در عمارت مسجد يا خانقاه توس را از ديگر پروژه‌هاي در دست انجام دانست و بيان كرد: تابلوها طراحي شده و به تعداد هشت عدد در مكان مناسبي قرار داده شده‌اند. روي اين تابلوها، اطلاعات كاملي درباره‌ي بنا‌ها و مرمت آن‌ها به زبان‌هاي فارسي و انگليسي آورده شده است.

وي ميزان اعتبار تخصيص‌يافته به پايگاه ميراث فرهنگي توس را حدود يك ميليارد تومان اعلام كرد.

انتهاي پيام

چهارشنبه|ا|9|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن