تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812735205




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حذف ميراث فرهنگي يا حذف سينماي مستند؟!اعتراض انجمن مستندسازان به عملكرد سازمان ميراث فرهنگي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حذف ميراث فرهنگي يا حذف سينماي مستند؟!اعتراض انجمن مستندسازان به عملكرد سازمان ميراث فرهنگي
خبرگزاري فارس: انجمن مستندسازان در نامه‌اي سرگشاده به عملكرد سازمان ميراث فرهنگي اعتراض كرد.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي انجمن مستندسازان سينماي ايران، در اين نامه كه نسخه‌اي از آن به گروه فرهنگي خبرگزاري فارس ارسال شده، آمده است:
«خطاب اين نامه، نه فقط مسئولان سازمان ميراث فرهنگي، كه هر مقام مسئول در ارتباط با موضوع است؛ هر كس كاري از دستش ساخته است و مي‌تواند كاري كند. چرا كه عملكرد مسئولان اين سازمان تا به حال آن‌گونه بوده كه نمي‌خواهيم راه طي شده از سوي ديگران را دوباره طي كنيم. پس از اين حرف‌ها را در اختيار رسانه‌ها مي‌‌گذاريم؛ دست كم براي گفته شدن، و شايد به گوش كسي رسيدن.
انجمن مستندسازان سينمايي ايران، مراتب اعتراض و البته تأسف خود را از عملكرد غيرفرهنگي و غيركارشناسانه سازمان ميراث فرهنگي دريافت وجه از مستندسازان به منظور صدور اجازه تصويربرداري از مكان‌هاي تحت پوشش اين سازمان اعلام مي‌دارد.
مدت‌ها سازمان ميراث فرهنگي، بدون توجه به وظايف فرهنگي، در زمينه استفاده از مكان‌هاي تحت مديريت خود، شرايط مالي بسيار سختي را در نظر مي‌گيرد و عملاً ارائه خدمات فرهنگي خود را كه جزو وظايف است، منوط به دريافت وجه‌هاي سنگين مي‌كند.
در ادامه مي‌خوانيم:‌ مسئولان اين سازمان، با هر معرفي‌نامه و مراجعه‌اي كه براي ساخت فيلم در حوزه‌هاي مربوط روبه‌رو مي‌شوند، همه چيز را به عقد قرارداد با جايي به نام «كانون اتومبيل‌راني» موكول مي‌كنند. «كانون اتومبيل‌راني» هم ارقامي را براي عقد قرارداد پيشنهاد مي‌كند كه از توان هر توليد مستندي - حتي با بودجه دولتي - خارج است. همين كه چندي پيش، داريوش مهرجويي پس از مدت‌ها معطلي براي استفاده از «كاخ گلستان» در فيلم جديدش، در نهايت با بن‌بست روبرو شد و تهيه‌كننده دولتي او نتوانست از پس ماجرا برآيد و نامه‌نگاري‌ها هنوز به سرانجام نرسيده، مي‌توان نبود چشم‌انداز روشن پيش‌روي مستندسازان را بيش از پيش نشان دهد.
با اين وجود، بايد يادآوري و تأكيد كنيم كه مستند و داستاني، دو عرصه‌اي كاملاً متفاوت است و اگر فيلم‌سازي در حوزه داستاني به دنبال اين است كه - مثلاً - از يك مكان تاريخي به عنوان لوكيشن استفاده كند و آن بنا در خدمت فيلم و فيلم‌ساز باشد، در عرصه مستند، اين فيلم و فيلم‌ساز است كه در خدمت آن مكان تاريخي قرار مي‌گيرد. در واقع، مستندساز مي‌آيد تا به معرفي و توضيح و تفسير آن بنا بپردازد، ولي برخوردي كه با او مي‌شود، از نگاهي سرچشمه مي‌گيرد كه به اين مسئله آگاه نيست و همه چيز را به چشم سودآوري مي‌نگرد. يعني سازمان‌ها به جاي اين كه پولي پرداخت كنند، پول هم مي‌گيرند تا اجازه دهند درباره حوزه فعاليت و كارشان فيلم ساخته شود. طوري كه حتي اگر فيلمي درباره - مثلاً - يگان حفاظتي ميراث فرهنگي و يا ساختمان تاريخي مركز ميراث فلان استان باشد، باز هم بايد پول پرداخت شود.
در ادامه مي‌خوانيم: گذشته از كليت موضوع كه امري است نادرست، در جزييات اجرايي اين مسئله هم نادرستي به چشم مي‌خورد. اين كه چرا تعرفه و جدول تعيين شده‌اي براي نرخ‌ها وجود ندارد و همه چيز شفاهي است و بدون هيچ ضابطه‌اي معين مي‌شود، اين كه چرا براي استفاده از يك مكان مشخص، نرخ‌هاي متفاوتي به افراد مختلف ارائه مي‌شود، اين كه اگر صحبت روزي يك ميليون توماني براي تصويربرداري به ميان مي‌آيد و اين رقم براساس قاعده و قانون است چه مي‌شود كه گاهي در نهايت با روزي دويست سيصد هزار تومان هم قرارداد امضا مي‌شود، اين كه چرا شماره حساب، مربوط به «كانون اتومبيل‌راني» است نه خزانه‌داري كل، اين كه علاوه بر مبلغ قرارداد بايد رقم سنگيني سفته - گاه بيش از 100 ميليون تومان - تحويل داد، اين كه...
در چنين شرايطي، مستندساز چگونه مي‌‌تواند به موضوع‌هاي مربوط به ميراث فرهنگي حتي فكر كند؟ در شرايطي كه مسئولان موزه‌ها و مكان‌هاي تاريخي و فرهنگي معتبر در كشورهاي ديگر، در پاسخ به معرفي‌نامه‌هاي انجمن مستندسازان سينماي ايران، هيچ‌گونه وجهي براي تصويربرداري دريافت نكرده‌اند و يا تخفيف و خدمات قابل توجهي به مستندسازان ميهن‌مان داده‌اند، بسيار متأسفيم كه سازمان ميراث فرهنگي كم‌ترين توجهي به معرفي‌نامه و درخواست‌هاي مستندسازان ندارد و با ايجاد بن‌بست مالي راه را بر توليد اغلب اين آثار مي‌بندد.
در پايان اين نامه مي‌خوانيم: انجمن مستندسازان سينماي ايران، به عنوان نهاد صنفي متولي اين امور، به تمامي افرادي كه دلسوز فرهنگ و هنر اين سرزمين هستند هشدار مي‌دهد كه ادامه اين شرايط به ركود كامل توليد فيلم‌هاي مربوط به ميراث فرهنگي منجر خواهد شد؛ و اين بيش و پيش از هر چيز، به زيان فرهنگ و ميراث فرهنگي خواهد بود و متأسفيم كه اين موضوع، بيش از آن كه مسئله انجمن مستندسازان باشد،‌بايد موجب نگراني سازمان ميراث فرهنگي باشد كه نيست.
انتهاي پيام/ا

سه|ا|شنبه|ا|8|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن