تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان بايد براى آخرتش از دنيا، براى مرگش از زندگى و براى پيرى‏اش از جوانى، توشه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821185242




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اختصاصي مهر/بيلهاي مكانيكي خواب زيباترين درياچه آب شيرين ايران را پريشان كردند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اختصاصي مهر/بيلهاي مكانيكي خواب زيباترين درياچه آب شيرين ايران را پريشان كردند
درياچه پريشان به جاي موج آبهاي شيرين و مكان امن حيات وحش و پرندگان مهاجر بستري براي تيغه سهمگين ماشينهاي راهسازي براي نزديك كردن راه عبور و مرور روستاييان پريشان در شهرستان كازرون شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، ماموران و مهندسان راه سازي در روز تاسوعا و عاشورا امسال و بعد از اينكه مجوزي براي ساختن راه روستايي براي آنان صادر نشده بود از وضعيت اين روز براي شروع فعاليت خود استفاده كرده و در حدود يك هفته تنها درياچه شيرين ايران كه بر اثر خشكسالي 80 درصد ذخيره آبي خود را از دست داده بود را با بيل و بولدوزر ويران كرده اند.

درياچه پريشان يكي از زيباترين درياچه‌هاي آب شيرين ايران است كه به نامهاي مور، پريشان، شور، كازرون، يون، موز، توز، پريشم، فزشويه، و فامور نيز شناخته مي شود.

با توجه به اينكه اين درياچه از جمله اكوسيستمهاي پايداري است كه در اثر عوامل تكتونيك بوجود آمده ميليونها سال است كه شرايط خود را حفظ نموده است و داراي 4 گونه ماهي بومي شامل ماهي زردك، ماهي سرخه، ماهي پرك و مار ماهي آب شيرين و همچنين چند گونه ماهي وارداتي نظير ماهي كپور، ماهي فيتوفالك و آمورمي باشد كه در سال 1368 به درياچه وارده شده است. تنها كپور معمولي با شرايط تالاب سازش پيدا كرده و دوگونه ديگر مشكلات عديده اي را در تللاب به وجود آورده اند.

به گفته يك فعال محيط زيست در كازرون، آتش زدن نيزارها و ورود ماشينهاي سنگين و خشن راهسازي در درياچه پريشان نشان مي دهد كه راهسازان هيچ توجهي به موقعيت زيست محيطي اين درياچه ديدني نداشته اند.

محسن عباسپور فعال محيط زيست به مهر گفت: بكرترين نقطه درياچه محل تخم ريزي پرندگان و لاك پشتها و ديگر موجودات است و متاسفانه در اين خشكسالي راهسازان از فرصت خشكي درياه براي راه روستايي سوء استفاده كرده و توجيه شان اين است كه مردم روستا براي عبور و مرور مجبورند درياچه را دور بزنند. رئيس سازمان محيط زيست و اداره راه هر دو كار راهسازي در درياچه را تعطيل كردند اما در حالي كه مجوزي براي گروه راهسازي صادر نشده اين گروه به سرعت به كارشان در درياچه پريشان كازرون فارس ادامه مي دهند.

درياچه پريشان به لحاظ شرايط خاص خود همه ساله در طول فصل زمستان پذيراي جمعيت زيادي از پرندگان است. از 502گونه پرنده اي كه در ايران شناسايي شده است چيزي بيش از 100 گونه آن در منطقه ارژن و پريشان مشاهده و شناسايي شده است كه شامل 18 گونه مختلف اردك، پليكان، غاز، درنا، آنقوت، انواع پرندگان حاشيه آبچر مانند انواع حواصيلها، اگرتها، غاز، چنگر و طاووسك است كه در بين پرندگان ياد شده حدوداً 40 گونه مختلف از آنها در سطح تالابهاي جوجه آوري مي كنند گونه هاي بسيار نادر و كمياب نيز گاهاً در سطح درياچه د ده شده كه شامل عروس غاز، اردك مرمري، اردك سرسفيد است و پليكان پا خاكستري در درياچه پريشان زادآوري مي كند.

پوشش گياهي تالاب پريشان شامل پوشش حاشيه اي و آبزي نظير ني، لوئي، جگن و غيره است تنها گياه آبزي كه به صورت گسترده در بستر تالاب هاديده مي شود Vajas marina است كه اسم محلي آن خار ماهي و غذاي اصلي ماهي زردك ( گونه بومي) است. ديگر گونه هاي گياهي درياچه پيرز، سريش، پشم لاخي ، گوشاب و ... است.
 يکشنبه 6 بهمن 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 196]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن