تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خوش‏گمانى، مايه آسايش قلب و سلامت دين است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813981187




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يازده اثر طبيعي به فهرست آثار طبيعي ملي كشور اضافه شد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: يازده اثر طبيعي به فهرست آثار طبيعي ملي كشور اضافه شد
تهران / واحد مركزي خبر / فرهنگي 1387/10/29
11 اثر طبيعي به فهرست آثار طبيعي ملي كشور اضافه شد وبه اين ترتيب آثار ملي طبيعي ثبت شده كشور به 14 اثر رسيد.
حسينعلي وكيل علي آبادي مديركل دفتر ثبت آثار تاريخي فرهنگي و طبيعي كشور در مصاحبه با خبرنگارواحد مركزي خبر با اعلام اين مطلب گفت : سروِ مهرگان با قدمت 1100 سال و قطر 172 سانتيمتر در استان خراسان شمالي در بخش مركزي شهر اسفراين را يكي از آثار طبيعي خواند.
وي افزود: در كتاب ياقوت حموي در معجم البلدان نام شهر اسفراين را مهرجان ذكر شده است به همين جهت نام سرو مهرگان (معرب آن مهرجان) براي اين درخت انتخاب شده كه اين درخت كهنسال به شماره چهار ثبت آثار طبيعي ملي كشور شده است.
وكيل علي آبادي از "پنج درخت چنار پيركمربسته " با قدمت 3500 سال به عنوان اثر طبيعي شماره 5 ياد كرد و گفت: اين درخت در استان همدان شهرستان تويسركان شهر سركان قراردارد وقطر پنج ساقه درخت از 125 تا 145 سانتيمتر متغير است.
وي افزود: "چنار مسجد باغوار"با قدمت دوهزار سال باقطر 210 سانتيمتر نيز در استان همدان و بخش مركزي شهر تويسركان قرار دارد كه به شماره 6 در فهرست آثار طبيعي به ثبت رسيده است.
وكيل علي آبادي گفت: "محدوده سرچشمه هرات" با قدمت ده هزار سال يعني مربوط به اواخر دوره اول زمين شناسي كواترنر (پليستوسن) در استان يزد ، شهرستان خاتم ، بخش مركزي شهر هرات را هفتمين اثر ثبت ملي كشور اعلام كرد كه به جهت آنكه بزرگترين جريان آب سطحي دائمي استان است داراي اهميت فراواني است.
ميزان آبدهي اين چشمه بطور متوسط 270 ليتر در ثانيه است.
وي افزود: "كوه ارنان " با شماره ثبت 8 نيز در فهرست آثار طبيعي ملي به ثبت رسيده است، اين كوه در استان يزد ، شهرستان مهريز ، دهستان ارنان ، روستاي سرو ارنان قرار دارد و با 208 ميليون سال قدمت، مربوط به دوره ژوراسيك از دوران سوم زمين شناسي (مزوزوييك) محسوب مي شود.
وكيل علي آبادي از "سرو منگاباد" به عنوان نهمين اثر ثبت شده ياد كرد كه با قدمت 1400 سال و قطر 180 سانتيمتر در استان يزد شهرستان مهريز و شهر مهريز قرار دارد .
وي افزود: زرتشتيان اعتقاد دارند بذر درخت سرو را پيامبر زرتشت با خود از بهشت آورده است.
"چنار كرخنگان" با شماره ثبت 10 در فهرست آثارملي كشور به ثبت رسيده است اين اثر با 1500 سال قدمت 350 سانتيمتر قطر دارد . اين درخت كهنسال در كنار چند درخت چنار كهنسال ديگر در غرب روستاي كرخنگان واقع شده است.
وي اضافه كرد: ارتفاع اين درخت حدود 20 متر و تنه درخت اصلي شكافته و به پنج قسمت تقسيم شده است و آثاري از سوختگي طبيعي در وسط تنه درخت ديده مي شود.
وكيل علي آبادي ادامه داد :"چنار تنگ چنار" با شماره ثبت 11 قدمتي 1200 ساله
دارد كه در استان يزد شهرستان مهريز و در بخش مركزي دهستان تنگ چنار و روستاي تنگ چنار واقع شده است .
مديركل دفتر ثبت آثار تاريخي فرهنگي و طبيعي كشور از "محدوده كوهريگ " با شماره ثبت 12 به عنوان اثر طبيعي ياد كرد كه در واقع حاصل فرسايش و تراكم بادي و آبي در طول هزاران سال است.
وي افزود:اين اثر طبيعي، پديده اي كم نظير است كه باد و آب ذرات بسيار ريز ماسه را به سمت دامنه رو به باد و شرقي كوهي كم ارتفاع در غرب شهر مهريز حمل كرده است.
وكيل علي آبادي گفت: به مرور زمان تپه اي تشكيل شده است كه اصطلاح علمي آن كوهريگ و رنگ آن شيري و زرد روشن است و ارتفاعي در حدود سي متر دارد.
وي افزود: " چشمه معدني سود كلا" با شماره ثبت 13 در استان مازندران شهرستان ساري بخش دودانگه دهستان بنافت روستاي سودكلا قراردارد كه همزمان با آخرين فعاليت كوهزايي البرز با قدمت پليوستوسن -هولوسن (كواترنر) بوجود آمده است .
وكيل علي آبادي گفت: آب اين چشمه از مجموع 5 چشمه كه در فاصله چند متري يكديگر قرار دارند تشكيل شده است از اينرو منظره بسيار زيبا و جالبي دارد.
وي افزود:‌ "غارهاي آهكي سود كلا" در استان مازندران -شهرستان ساري -بخش دودانگه -دهستان بنافت -روستاي سودكلا را يكي ديگر از آثار طبيعي كشور خواند و گفت: اين اثر قدمتي معادل 65 ميليون سال دارد و از تزيينات آهكي از نوع گل كلمي -سوزني -بادامي و اسفنجي بسيار زيبايي برخوردار است .
مديركل دفتر ثبت آثار تاريخي فرهنگي و طبيعي كشورگفت : ميراث تاريخي و كالبدي بعد از اينكه مراحل ثبت و ابلاغ آن انجام شد، سازمانهاي استاني مكلف هستند كه اقدامات لازم رابراي حفاظت آن انجام دهند.
تاپيش از ثبت اين يازده اثر جديد ، سه اثر طبيعي دماوند ، چشمه سورت و سرو ابرقو به عنوان اثر طبيعي كشور ثبت شده بود.
صداوتصوير دارد
 دوشنبه 30 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 257]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن