تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ مرد و زن مؤمنى نيست كه دست محبت بر سر يتيمى بگذارد، مگر اين كه خداوند به اندازه ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830909936




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نمی از یم المیزان


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نمی از یم "المیزان"[5]
قرآن
سوره بقره، آیه 185شهْرُ رَمَضانَ الَّذِى أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْءَانُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَ بَیِّنَتٍ مِّنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ فَمَن شهِدَ مِنكُمُ الشهْرَ فَلْیَصمْهُ وَ مَن كانَ مَرِیضاً أَوْ عَلى سفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللَّهُ بِكمُ الْیُسرَ وَ لا یُرِیدُ بِكمُ الْعُسرَ وَ لِتُكمِلُوا الْعِدَّةَ وَ لِتُكبرُوا اللَّهَ عَلى مَا هَدَاكُمْ وَ لَعَلَّكمْ تَشكُرُونَترجمه:و آن ایام كوتاه ماه رمضان است كه قرآن در آن نازل شده تا هدایت مردم و بیاناتى از هدایت و جدا سازنده حق از باطل باشد پس هر كس این ماه را درك كرد باید روزه اش بگیرد و هر كس مریض و یا مسافر باشد بجاى آن چند روزى از ماههاى دیگر بگیرد خدا براى شما آسانى و سهولت را خواست ه و دشوارى نخواسته و منظور اینست كه عده سى روزه ماه را تكمیل كرده باشید و خدا را در برابر اینكه هدایتتان كرد تكبیر گفته و شاید شكرگزارى كرده باشید.تفسیر:کیفیت نزول قرآن در ماه رمضان ونقد وبررسی آراء این آیه شریفه دلالت دارد بر اینكه قرآن به صورت دفعی و یك پارچه در ماه رمضان نازل شده است. از سوى دیگر، ظاهر آیه شریفه :"و قرآنا فرقناه لتقراه على الناس ‍ على مكث، ونزلناه تنزیلا" (1) دلالت دارد بر اینكه قرآن كریم  در طول مدت دعوت رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) یعنى در مدت تقریبا بیست و سه سال به تدریج بر ایشان نازل شده، تاریخ هم مؤ ید این معنا است، و از همین جهت بعضى گمان كرده اند كه آیه مورد بحث با این آیه منافات دارد. بعضى دیگر در پاسخ گفته اند: قرآن كریم دو بار نازل شده، یك بار در ماه رمضان بطور یك پارچه به آسمان دنیا نازل شد و بار دیگر از آسمان دنیا به تدریج بر زمین نازل شده، و این پاسخى است كه مفسرین نامبرده آنرا ازروایات گرفته اند كه بعضى از آنها را در بحث روایتى آینده نقل خواهیم كرد. ان شاء الله!لیكن حق مطلب این است كه حكم قوانین و دستورات با حكم خطابهایى كه متوجه اشخاص مى شود فرق دارد، در خطابات باید قبل از صدور خطاب، ابتدا مخاطبى باشد، هر چند به مدتى اندک، آنگاه به او خطاب كنند.ولى بعضى دیگر به این مفسرین اشكال كرده اند، كه درادامه آیه مورد بحث (كه به انزال - یعنى نازل شدن یك پارچه – تعبیر شده) می فرماید: "هدى للناس و بینات من الهدى و الفرقان، یعنی قرآن به این منظور نازل شده كه باید هدایتگر مردم و فرق گذارنده میان حق و باطل باشد و دلائلى روشن از هدایت ارائه دهد و این معنا با نازل شدن به آسمان دنیا نمى سازد، چون بنابراین تفسیر، قر آن كریم سالها در آسمان دنیا بود، در حالى كه هدایتگر براى مردم نبود.بعضى دیگر در دفع این اشکال چنین پاسخ داده اند که هدایت بودن قرآن به این معنا كه مى تواند هادى مردم باشد و مردم را از ضلالت نجات دهد و فارق میان حق و باطل باشد، معنائى است كه منافات ندارد با اینكه چند سالى در آسمان دنیا بدون هدایت فعلى و خلاصه راكد مانده باشد، تا وقتى زمان به كار افتادنش رسید از آسمان به زمین نازل گردد و این درست، مانند قوانینى است كه از مجلس قانونگذارى گذشته تا هر وقت زمان بكار بردن فلان ماده اش رسید آنرا به كار ببرند، و از قوه به فعلیت در آورند. نقد و بررسی دیدگاه یاد شدهاین بود پرسش و پاسخهائى كه پیرامون آیه مطرح كرده اند. و لیكن حق مطلب این است كه حكم قوانین و دستورات با حكم خطابهایى كه متوجه اشخاص مى شود فرق دارد، در خطابات باید قبل از صدور خطاب، ابتدا مخاطبى باشد، هر چند به مدتى اندک، آنگاه به او خطاب كنند، و معنا ندارد خطاب از مقام تخاطب جلوتر باشد، و در قرآن كریم از این خطابها بسیار است، مانند خطاب در آیه" : قد سمع الله قول التى تجادلك فى زوجها و تشتكى الى الله و الله یسمع تحاوركما"و خطاب در آیه" : و اذا راوا تجارة او لهوا انفضوا الیها و تركوك قائماو آیه :"رجال صدقوا ماعاهدوا الله علیه، فمنهم من قضى نحبه و منهم من ینتظر، و ما بدلوا تبدیلا " كه در این سه آیه و امثال آن خطابها متوجه مخاطبینى است كه قبل از خطاب وجود داشته اند.(بنابراین نمی توان گفت که قرآن یکبارتماما در ماه رمضان به آسمان دنیا نازل شده زیرا پاره ای از آیات قرآن، حالتی خطابی دارند در حالیکه در اسمان دنیا مخاطبی و جود نداشته است)علاوه بر اینكه در قرآن كریم هم آیات ناسخ وجود دارد وهم منسوخ و معنا ندارد كه ناسخ و منسوخ هر دو در یك زمان(به صورت دفعی و یکباره ونه تدریجی) نازل شوند.                                                                                                                                           ادامه دارد...________________________________________پی نوشت ها:1- الاسراء، 106(و قرآنی که آیاتش را از هم جدا کردیم تا آن را با درنگ بر مردم بخوانی وآن را به تدریج نازل کردیم) منبع:ترجمه تفسیر المیزان جلد 2، صص 20-19،با اندکی تلخیص و تصرف





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 342]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن