تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توكل بر خداوند، مايه نجات از هر بدى و محفوظ بودن از هر دشمنى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830877606




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نمی از یم المیزان (2)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نمی از یم "المیزان"(2)
روزه
آیه 183یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا كُتِب عَلَیْكمُ الصیَامُ كَمَا كُتِب عَلى الَّذِینَ مِن قَبْلِكمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَترجمه:اى كسانى كه ایمان آورده اید روزه بر شما واجب شده همانطور كه بر اقوام قبل از شما واجب شده بود شاید با تقوا شوید.هدف از تشریع روزه در اسلاموثنى ها به منظور تقرب و ارضاى الهه خود و در هنگامى كه جرمى مرتكب مى شدند به منظور خاموش كردن فوران خشم خدایان روزه مى گرفتند، و وقتى حاجتى داشتند به منظور برآمدنش دست به این عبادت مى زدند و این قسم روزه در حقیقت نوعی معامله و مبادله بوده که عابد به واسطه این عبادت حاجت معبود خویش را بر مى آورد تا معبود هم حاجت عابد را برآورد و یا او رضایت این را به دست مى آورد و این رضایت او را . ولى در اسلام روزه به هیچ روی در حکم معامله و مبادله نیست چه خداى عزوجل بزرگتر از آن است كه در حقش فقر و احتیاج و یا تاثر و اذیت تصور شود و خداى سبحان برى از هر نقص و عیب است، پس هر اثر خوبى كه عبادتها داشته باشند، هر عبادتى كه باشد، تنها عاید خود عبد مى شود، نه خداى تعالى و تقدس؛ چنانكه اثر سوء گناهان نیز هر چه باشد به خود بندگان برمى گرد ؛" ان احسنتم احسنتم لانفسكم و ان اساتم فلها ." این معنائى است كه قرآن كریم در تعلیماتش بدان اشاره دارد و آثار اطاعتها و نافرمانى ها را به انسان بر مى گرداند انسانى كه جز فقر و احتیاج چیزى ندارد، و باز قرآن در باره اش مى فرماید: «یا ایها الناس ‍ انتم الفقراء الى الله و الله هو الغنى» بیان فایده روزه و اینکه نفع آن عاید خود انسان می شودو در خصوص روزه، بازگشت آثار اطاعت به انسان را در جمله: (لعلكم تتقون ) بیان كرده، مى فرماید: فائده روزه تقوا است و آن خود سودى است كه عاید شما مى شود.و نزدیك ترین راه و مؤ ثرترین رژیم معنوى و عمومى ترین آن به گونه ای که همه مردم درهمه اعصار و قرون بتوانند از آن بهره مند شوند و نیز هم اهل آخرت از آن رژیم سود ببرد و هم شكم بارگان اهل دنیا، عبارت است از خوددارى از شهوتى كه همه مردم در همه زمانها بدان مبتلایند، و آن عبارت است از شهوت شكم از خوردن و آشامیدن. سودمند بودن تقوا مطلبى است كه احدى در آن شك روا نمی دارد چون هر انسانى به فطرت خود این معنا را درك مى كند كه اگر بخواهد به عالم طهارت و رفعت متصل شود و به مقام بلند كمال و روحانیت ارتقاء یابد اولین چیزى كه لازم است بدان ملتزم شود این است كه از افسار گسیختگى خود جلوگیرى كند و بدون هیچ قید و شرطى سرگرم لذت هاى جسمى و شهوات بدنى نباشد و خود را بزرگتر از آن بداند كه زندگى مادى را هدف بپندارد و سخن كوتاه آنكه از هر چیزى كه او را از پروردگار تبارك و تعالى مشغول سازد بپرهیزد.و این تقوا تنها از راه روزه و خوددارى از شهوات بدست مى آید و نزدیك ترین راه و مؤ ثرترین رژیم معنوى و عمومى ترین آن به گونه ای که همه مردم درهمه اعصار و قرون بتوانند از آن بهره مند شوند و نیز هم اهل آخرت از آن رژیم سود ببرد و هم شكم بارگان اهل دنیا، عبارت است از خوددارى از شهوتى كه همه مردم در همه زمانها بدان مبتلایند، و آن عبارت است از شهوت شكم از خوردن و آشامیدن، و شهوت جنسى كه اگر مدتى از این سه چیز پرهیز كنند و این ورزش را تمرین نمایند به تدریج نیروى خویشتن دارى از گناهان در آنان قوت مى گیرد و نیز به تدریج بر اراده خود مسلط مى شوند آن وقت در برابر هر گناهى عنان اختیار از كف نمى دهند و در تقرب به خداى سبحان دچار سستى نمى گردند، جه پر واضح است كسى كه خدا را در دعوتش به اجتناب از خوردن و نوشیدن و عمل جنسى كه امرى مباح است اجابت مى كند، قهرا در اجابت دعوت به اجتناب از گناهان و نافرمانى ها شنواتر، و مطیع تر خواهد بود، این است معناى آنكه فرمود: (لعلكم تتقون------------------------------------------پیوند به:نمی از یم "المیزان"منبع:برگرفته از ترجمه تفسیر المیزان، با تلخیص و تصرف، ج2، صص10-9.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 266]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن