تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نصيحت كردن در حضور ديگران، خُرد كردن شخصيت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812620974




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روايتي از عمليات كربلاي پنج از زبان يك فرمانده


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: روايتي از عمليات كربلاي پنج از زبان يك فرمانده
يكي از فرماندهان لشكر 10 سيدالشهدا(ع ) مي گويد: سنگيني شرايط دشوار پس از عمليات كربلاي چهار ضرورت انجام عمليات ديگري را ايجاب مي كرد، عملياتي كه پيروزي آن تضمين شده باشد ضمن اينكه از جنبه نظامي و سياسي بسيار ارزشمند باشد تا آثار نامطلوب عدم فتح كربلاي چهار را جبران كند.


سرهنگ "نادر اديبي " افزود: ارزشمندترين منطقه موجود شلمچه بود كه دشمن در آن مستحكم ترين مواضع و موانع را داشت ، بطوريكه عبور از آنها غيرممكن مي نمود و باتوجه به اصول نظامي شناخته شده و محاسبات كمي ، ضريب موفقيت بسيار ناچيز بود و بالطبع تضمين پيروزي از سوي فرماندهان عمليات را غيرممكن مي ساخت .
وي كه اكنون سمت مدير كل حفظ آثار و نشرارزشهاي دفاع مقدس غرب استان تهران را برعهده دارد، مي گويد: ضرورت غيرقابل انكار ادامه جنگ در آن موقعيت و لزوم تسريع در تصميم گيري پس از عمليات كربلاي چهار سبب شد كه صرفا براي انجام تكليف و با اميد به نصرت الهي ، تمام نيروهاي خودي اعم از رزمنده و فرمانده براي عمليات بزرگ كربلاي پنج آماده شوند.
وي گفت : منطقه شلمچه به لحاظ اهميت سياسي و نظامي ، بعنوان يكي از معابر اصولي شهر بصره ، همواره در زمره اهداف قواي نظامي جمهوري اسلامي ايران قرار داشت كه درصورت تسلط براين منطقه ، جمهوري اسلامي مي توانست برتري خود در جنگ را به اثبات رساند.
اديبي افزود: دشمن باتوجه به اهميت منطقه ، زمين شرق بصره را مسلح به انواع موانع و استحكامات كرده بود و با رها كردن آب در منطقه ، انجام هرگونه عملياتي را غيرممكن ساخته و فضاي امني را براي خود به وجود آورده بود تا بتواند حركت هرنيروي مهاجم را قبل از دستيابي به خط اول خود سركوب كند.
وي تصريح كرد: اولين خط دفاعي دشمن دژي بود كه دريك سمت آن سنگرهاي بتني براي استراحت نيرو و درسمت مقابل ، سنگرهاي ديده باني و تيربار با مهمات آماده و سنگرهاي تانك احداث شده بود و دومين خط دشمن به فاصله 100 متر از خط اول و به موازات آن احداث شده بود كه سيل بندي به عرض 205 متر و ارتفاع چهارمتر بود.
وي گفت : همچنين سومين خط دشمن ، خاكريزي بود كه به موازات خط دوم و داراي مواضع پياده و تانك كه درجلوي آن كانال متروكه اي به عرض چهارمتر و عمق دو متر احداث شده بود و چهارمين رده دشمن در پشت نهر دوئيجي قرار داشت و پنجمين رده دشمن در پشت نهر جاسم و رده ششم و هفتم دشمن شامل كانال زوجي و مثلثي هاي غرب كانال زوجي بود.
وي افزود: منطقه عملياتي در حوزه پدافندي سپاه سوم عراق بود و سه لشكر 11 پياده ، پنج مكانيزه و سه زرهي دراين منطقه مستقر بود و با شروع عمليات ، تعداد ديگري از لشكرهاي عراق به تدريج در منطقه عملياتي حضور يافتند كه شامل لشكرهاي پياده ، زرهي ، مكانيزه ، گارد رياست جمهوري ، نيروهاي مخصوص ، كماندو و توپخانه بود.
اديبي تصريح كرد: در اين عمليات 200 گردان نيروي خودي اعم از قرارگاه خاتم الانبيا بعنوان قرارگاه مركزي ، قرارگاه كربلا تحت فرماندهي قرارگاه خاتم الانبيا و 13 لشكر و 10 تيپ و 24 گردان توپخانه آماده نبرد وجود داشت .
وي گفت : اين عمليات غرور آفرين حدود دو ماه بطول انجاميد كه لشكر 10 سيدالشهدا (ع ) همانند ديگر يگانها در اين عمليات ، حماسه جاودانه اي از خود به يادگار گذاشت كه همواره نام عمليات كربلاي پنج با نام لشكر سيدالشهدا و نام رزمندگان اين لشگر به ويژه شهداي گرانقدر آن و فرمانده شجاع و خستگي ناپذير آن سردار علي فضلي بخاطر اينكه شروع عمليات باشكستن خط دشمن و تصرف دژ پنج ضلعي و مواضع دشمن توسط اين لشكر بود عجين و فراموش نشدني شده است .
وي افزود: اين لشكر در پنج مرحله وارد اين عمليات شد كه مرحله اول گردانهاي غواص حضرت علي اكبر (ع ) و حضرت زينب (س ) در آب وارد عمل شدند و قسمتي از كمينها و موانع را از ميان برداشتند و سپس گردان امام سجاد (ع ) از ضلع غربي منطقه عمليات اولين دژ منطقه را مورد هجوم قرارداد و با شكست خطوط اوليه و بازشدن خط، گردانهاي لشكر و يگانها و لشكرهاي ديگر سپاه براي حمله به خطوط ديگر دشمن از اين نقطه عبور و وارد عمل شدند.
وي گفت : در مرحله دوم تيپ يكم ثارالله لشكر به فرماندهي تقي دليلي وارد عمل شد و گردانهاي زهير، حضرت قاسم (ع ) و قمربني هاشم (ع ) و نيز گردانهاي كربلا، علي اكبر(ع )، حضرت زينب (س )، امام سجاد (ع )، المهدي (ع ) و گردانهاي زرهي وارد عمل شدند و حدود دو كيلومتر از دژ كانالهاي ماهي را تصرف كردند.
اديبي تصريح كرد: در مرحله سوم اين لشكر در پشت رودخانه اروند و برروي دژ دوئيجي و شهرك دوئيجي عراق ، عمليات خود را با دو گردان علي اصغر (ع ) و حضرت زينب (س ) آغاز كردند و حين عمليات گردانهاي قاسم (ع ) ، مسلم (ع ) و گردان زرهي وارد عمل شدند و ضمن تصرف ، عمليات پدافندي را بر روي اين دژ به اجرا درآوردند.
وي گفت : درمرحله چهارم پيشروي سه كيلومتري درجزيره شلحه و چهاركيلومتري بر روي دژ نهر جاسم و در مرحله پنجم مجددا لشكر بمنظور تصرف جزيره شلحه اقدام كرد كه در چندين حمله بخشي از جزيره را تصرف و اقدام به پدافند كردند.
اديبي اظهارداشت : لشكر 10 سيدالشهدا (ع ) دراين عمليات تنها از شهرستان كرج 239 شهيد را تقديم كرد كه از جمله فرماندهان شهيد مي توان به "علي آملي " ، "غلامرضا كيانپور"،"داود آجرلو"،"حسين ميررضي "،"سيدابراهيم كسائيان " اشاره كرد.
وي ،"رسول كشاورز"،"يدالله كلهر"،"مصطفي زواره اي "،"احمدعراقي "،"شهيد محمدي "،"علي رسولي "،"داود حيدري "،"مسعود غفاري "،"سيدعلي ميركاظمي "،"حسن اسلامي "،"عليرضا رحماني "،"حسين رضاييان " و"محمود كاشيها" اشاره كرد.ك 4
561/693/1547
 سه شنبه 24 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن