تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شوخى مى‏كردند ولى جز حقّ چيزى نمى‏گفتند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812619231




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحليل هفته نامه تايم از مناقشه غزهپيروزي حماس در معادله استراتژيك غزه


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تحليل هفته نامه تايم از مناقشه غزهپيروزي حماس در معادله استراتژيك غزه
خبرگزاري فارس: حملات پياپي اسراييل هرگز نمي تواند مانعي براي ادامه پرتاب موشك هاي حماس به شهرهاي جنوبي سرزمين هاي اشغالي باشد. چنان چه اسرائيل نيروهاي زميني بيشتري به سوي غزه گسيل كند تلفات آنها به شدت زياد مي شود كه البته افزايش خشم و اعتراض هاي جهاني مساله اي است كه بيش از پيش انتظار آنها را مي كشد.


هجوم نيروهاي اسراييلي به غزه براي باراك اوباما بسيار غافلگيركننده بود چرا كه او هيچ گاه تصور نمي كرد تا پيش از در اختيار گرفتن امور كاخ سفيد با چنين چالشي روبه رو شود و اسراييل چنين اقدامي بي سابقه را در پيش بگيرد. تمامي برنامه هاي استراتژيك باراك اوباما با اين حمله به هم خورد. اوباما و مشاوران كارآزموده او هميشه بر اين باور بودند كه ايران مهم ترين هدف اسراييل در روزهاي پيش رو باشد اما چنين نشد. اسراييل هدفي ديگر انتخاب كرد. حمله به غزه بزرگ ترين جنايتي بود كه اسراييل از سال 1967 ميلادي تاكنون انجام داده است. به زعم بسياري از كارشنان ديگر زمان آن رسيده است تا واشنگتن در برابر مواضع اسراييل واكنشي صريح نشان دهد. واقعه غزه بيانگر شكست سياست هاي دولت بوش و اسرائيل در قبال حماس بود.

حملات هوايي اسراييل كه بيش از 500 قرباني داشته حاكي از آن است كه بازي قدرت بين حماس و اسرائيل شدت يافته است. طي هفت هفته گذشته هر يك از دو طرف براي نحوه تقابل با ديگري در حال تخمين و گمانه زني بود. در اين ميان هر چند حماس و تمامي مردمي كه از آن حمايت مي كنند بهاي سنگيني از لحاظ خيل عظيم قرباني و زخمي داده اند اما با اين حال به دستاوردهاي استراتژيك بسياري در برابر آن نائل شده اند.

در حال حاضر كه فصل انتخابات در اسراييل است نظرسنجي ها گواه بر اين موضوع است كه راي مردمي اسراييلي ها به نفع احزاب راست خواهد بود طوري كه حتي بنيامين نتانياهو ازحزب ليكود نيزكه به جنگاوري و خشونت شهره است، هر روز محبوبيت خود را بيشتر از دست مي دهد. با اين حال هنوز موانعي كه از آغاز حمله از سوي اسرائيل به غزه وجود داشتند هنوز حاضر هستند. به اين ترتيب تشديد حملات طي روزها و هفته هاي آينده و واكنش منفي منطقه اي آن به رغم همه دستاوردهايي كه دولت تل آويو به آن توجه دارد، يك شكست سياسي براي اسرائيل به شمار مي رود.

اسراييل در حالي به غزه يورش برد كه يقين داشت حملات هوايي به افزايش حملات موشكي حماس به شهرهاي جنوبي مناطق اشغالي و انجام عمليات حماس در قدس شرقي و كرانه باختري منجر مي شود. به همين دليل سيستم هاي دفاع هوايي خود را تا فاصله 40 كيلومتري مرز غزه مستقر كرد. اين در حالي است كه حماس نيز از سوي ديگر به درستي برآورد كرده كه حملات اسرائيل محدود بوده و همه اقدامات اسراييلي ها به رغم در برداشتن شمار فراوان قرباني ها و تلفات انساني مي تواند پيروزي در اين معادله استراتژيك را براي حماس به همراه خواهد داشت.

مناقشه غزه اين روزها به آتش بسي فوري نياز دارد اما قرارنامه آتش بسي كه از سبقه آن در شش ماه گذشته موثرتر باشد. طي دوران شش ماه آتش بس اسراييل و حماس با ميانجيگري مصر، تل آويو تا ميزان قابل توجهي از حمله هوايي به غزه خودداري مي كرد در عوض اين تحريم اقتصادي منطقه بود كه بيش از پيش ادامه داشت. هدف اسرائيل اجراي طرح مورد حمايت بوش يعني فشار آوردن به مردم فلسطين براي منزوي كردن حماس بود.

در حقيقت تشديد حملات موشكي حماس به شهرهاي جنوبي مناطق اشغالي تاكتيك چانه زني براي رسيدن به شرايط بهتر آتش بس در آينده با هدف لغو محاصره اقتصادي غزه است. در واقع حماس مي داند كه در پس همه قرباني ها و مقاومت هاي همواره اش آتش بسي نهفته است كه مي تواند تا ساليان سال براي آنها آرامش به همراه داشته باشد. در واقع با ادامه اين وضعيت و تا زماني كه اسرائيل واقعاً نداند چه هدفي را در غزه دنبال مي كند برنده اصلي جنگ كنوني حماس خواهد بود. اسراييل از يك سو به دنبال نابودي حماس و از سوي ديگر درصدد تامين امنيت مردم خود است كه اين سردرگمي در نهايت به زيان آنها تمام مي شود. حماس با همه تلفات بسيارش شرايط پايدار بهتري در مقايسه با اسراييل داراست.

اسراييل با آغاز حمله نظامي به غزه سبب شد تا مناقشه خاورميانه بار ديگر بر سر ميز باراك اوباما و در اولويت برنامه هايي قرار بگيرد كه او از فرداي روز 20 ژانويه بايد به انجام برساند. اين حملات هيچ نتيجه اي جزانزجار و نفرت بسيار مردم جهان از لبنان تا پاكستان در برابر آمريكا و اسراييل در پي نداشت.

و در نهايت اين كه حملات پياپي اسراييل هرگز نمي تواند مانعي براي ادامه پرتاب موشك هاي حماس به شهرهاي جنوبي سرزمين هاي اشغالي باشد. چنان چه اسرائيل نيروهاي زميني بيشتري به سوي غزه گسيل كند تلفات آنها به شدت زياد مي شود كه البته افزايش خشم و اعتراض هاي جهاني مساله اي است كه بيش از پيش انتظار آنها را مي كشد. حتي آن رژيم هاي عربي كه از لطمه ديدن حماس خوشحال مي شوند نيز به سبب ملاحظات ديپلماتيك مجبور خواهند بود خود را از اسرائيل دور نگه دارند.

حمله اسراييل به غزه روند صلح خاورميانه را نيز با مشكلاتي روبه رو كرد كه حتي ديگر نمي توان به ادامه آن اميدوار بود. محمود عباس رييس تشكيلات خودگردان فلسطين كه طي ماه هاي گذشته تلاش هاي بسياري براي مذاكره با سران اسراييل و آمريكا انجام داده بود به طور حتم با اين مساله مجبور است كه ديدار با سران اسراييلي را به فراموشي بسپارد. از طرف ديگر اسرائيل همچنان اميدوار است با تشديد حملات، حماس را وادار كند موجوديت خود را به گرفتن امتيازهاي بيشتر ترجيح دهد . و اين وسط فقط مردمي بي گناه هستند كه ناخواسته قرباني محاسبات اشتباه آنان مي شوند.

اوباما هنگامي روز 20 ژانويه پشت ميز بيضي شكل كاخ سفيد مي نشيند كه از نزديك شاهد شكست سياست هاي دولت بوش و اسرائيل در رابطه با حماس خواهد بود. شايد فقط در آن زمان است كه او واقعا به ضرورت ارائه ايده اي نوين براي حل مناقشه خاورميانه پي ببرد.
..............................................................................
انتهاي پيام/
 سه شنبه 24 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن