تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820608081




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازتاب تحولات غزه در مطبوعات عرب زبان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بازتاب تحولات غزه در مطبوعات عرب زبان
خبرگزاري فارس: تحولات غزه و جنايات رژيم صهيونيستي در روزنامه‌هاي كشورهاي عربي بازتاب گسترده‌اي داشت.


به گزارش خبرگزاري فارس، تحولات غزه و جنايات رژيم صهيونيستي در روزنامه‌هاي كشورهاي عربي بازتاب گسترده‌اي داشت كه در زير مي‌خوانيد.

كويت:

الصوت:
«شيخ صباح الخالد» وزير اطلاع رساني ابراز اميدواري كرد رسيدگي به اوضاع ناهنجار غزه در دستور كار اجلاس اقتصادي سران عرب در كويت گنجانده شود.
وي افزود طرح فرانسه و مصر در مورد برقراري آرامش در غزه را با عنايت خاصي پيگيري مي‌كنيم و دفتر نمايندگي كويت در سازمان ملل متحد از تلاش‌هاي جاري كشورهاي عربي در شوراي امنيت حمايت مي‌كند.
شيخ صباح الخالد ارسال كمك‌هاي فوري به آسيب ديدگان غزه را يك وظيفه انساني براي ملت كويت توصيف كرد.

اليوم:
«جاسم الخرافي» رئيس مجلس الامه در سمينار "نقض حقوق بشر در غزه . . بزرگترين جنايت قرن بيست ويكم" گفت: نبايد به تظاهرات و بيانيه‌ها اكتفا كنيم بلكه با رسوا كردن اين جنايت در مجامع حقوقي و ارسال كمك‌هاي پزشكي و غذايي به مردم داغدار و مقاوم بايد از اين حركت دلاورانه پشتيباني كنيم.
خرافي افزود: مقاومت رزمندگان جنوب لبنان در جنگ 33 روزه مايه افتخار و مباهات جهان عرب بوده و هرگونه بي توجهي به مقاومت و مبارزه موجب تشتت و از هم گسيختگي اعراب خواهد شد.
الخرافي خاطرنشان كرد: اسرائيل همه قوانين و ضوابط بين‌المللي را زير پا گذاشت و شوراي امنيت بايد جنايتكاران جنگي را محاكمه كند همانگونه كه تعدادي از همين جنايتكاران به دستور ابرقدرت‌ها قبلاً محاكمه شدند.
رئيس قوه مقننه ابراز اميدواري كرد مردم كويت مواضع ملت فلسطين در دوران اشغال اين كشور از سوي رژيم سابق عراق را فراموش كنند و با تمام توان به ياري مردم غزه بشتابند زيرا خداوند آنها را نخواهد بخشيد، اگر گامي در اين زمينه برندارند.

الانباء:
«وليد طبطبايي» نماينده سلفي طي سخناني در كانون وكلاي كويت ضمن تجليل از اقدام هوگو چاوز مبني بر اخراج سفير تل آويو از كاراكاس گفت: حوادث خونين غزه ماهيت واقعي بسياري از رهبران عرب و تشكيلات فلسطيني را برملا كرد.
وي افزود: نماينده تشكيلات خودگردان فلسطيني در كنفرانس اخير بين‌المجالس در ژنو صريحاً با گنجاندن بند لغو محاصره غزه در دستور كار اجلاس مخالفت و به خاطر اختلاف نظر با حماس از كشتار و محاصره هموطنان خود دفاع كرد. طبطبايي از آمادگي رئيس و اعضاي مجلس الامه جهت حمايت از سازمان‌هاي حقوقي براي محاكمه فرماندهان نظامي اسرائيل به عنوان جنايتكاران جنگي خبر داد.

القبس:
دومين هواپيماي نظامي كويت حامل مواد غذايي و دارويي براي مردم غزه در فرودگاه العريش به زمين نشست. جمعيت هلال احمر كويت اعلام كرد چندين فروند هواپيماي باري طي هفته آينده به العريش اعزام خواهند شد.
انجمن سلفي احياي ميراث اسلامي طي نشستي اعلام كرد پيروزي مردم غزه را بايد از خداوند متعال بخواهيم و منتظر ملحدان شرق و غرب نباشيم تا اين فاجعه را متوقف كنند.
«خالد السلطان» رئيس تجمع سلفي كويت خواهان امتناع كشورهاي عربي از عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي شد.
وي افزود: حوادث خونين غزه نشانگر ضعف و ذلت جهان عرب است زيرا يورش ارتش مسلح و مجهز اسرائيل عليه زنان و كودكان فلسطيني از نظر ساركوزي قابل توجيه است و به مثابه دفاع تل آويو از خود تلقي شده است.
السلطان خاطرنشان كرد: محمود عباس در جنايات فعلي شريك است ولي نبايد از ورود يك مهمان براي شركت در اجلاس اقتصادي سران عرب جلوگيري كرد.
«سيد عدنان عبدالصمد» نماينده شيعه مجلس، مسئولان مصري را شريك جنايات هولناك عليه مردم غزه دانست و گفت: كشورهاي عرب با مخالفت با برگزاري اجلاس فوق العاده سران نمي‌خواهند به حسني مبارك فشار بياورند و اين كشور را در برابر اسرائيل در حالت عسر و حرج قرار دهند.

الدار:
«ابراهيم الهدبان» طـي مقالـه‌اي در اين روزنامه نوشـت: تعـدادي از روزنامه‌نگاران اجير و مزدور براي راضي كردن سردبيران روزنامه‌ها مقاله‌هايي در حمايت از جنايت رژيم صهيونيـستي و انتقـاد از حماس و يادآوري حمايت تعدادي از فلسطيني‌ها از صدام مي‌نويسند. اين قلم به مزدها فراموش كرده‌اند كه هزاران معلم، مهندس و پزشك فلسطيني در دوران اشغال كويت در كنار ملت بودند و صدام را محكوم كردند. بدون شك اين روزنامه نگاران مزدور كويتي همسنگر صهيونيست‌ها شده و در اين جنايات هولناك عليه زنان و كودكان غزه شريك هستند.

السياسه:
منابع آگاه امنيتي اعلام كردند بسياري از بخش‌ها و يگان‌هاي نيروي انتظامي كشور از روز يكشنبه آينده تا پايان اجلاس اقتصادي سران كشورهاي عرب در كويت به حالت آماده باش كامل خواهند بود.
اداره كل مهاجرت كويت با تمديد رواديد اقامت مسافران فلسطيني تا برقراري آرامش در غزه موافقت كرد.

الوطن:
نمازگزاران كويت روز جمعه طي راهپيمايي از مسجد الكبير كويت به ميدان "اراده" و با سر دادن شعارهايي در محكوميت اسرائيل و تجاوزات رژيم صهيونيستي به غزه از جمله "خيبر خيبر يا يهود، جيش محمد سوف يعود" از مواضع كشورهاي عرب در قبال كشتارهاي غزه انتقاد كرده و خواستار اعمال جديت بيشتر براي جلوگيري از اقدامات ددمنشانه آن رژيم عليه كودكان و زنان و مردم غزه شدند.
در اين راهپيمايي علاوه بر سازمان‌هاي غير دولتي، جمعان الحربش، عدنان عبدالصمد و عبدالعزيز الشايجي نمايندگان مجلس الامه و عواد الظفيري رئيس حزب الامه و عبدالله المعيوف از فعالان سياسي كويت نيز شركت داشتند.

السياسه:
اسرائيل و حماس قطعنامه 1860 را رد كردند و مردم كويت در حمايت از فلسطين در مقابل كشتارهاي ددمنشانه رژيم صهيونيستي در يك راهپيمايي گسترده شركت كردند.

الانباء:
شركت كنندگان در راهپيمايي همبستگي با مردم غزه در كويت، از رهبران و سران عرب خواستند مواضع شرافتمندانه‌اي اتخاذ كرده و به ياري مقاومت فلسطين برخيزند و خونريزي و تجاوز ددمنشانه اسرائيل عليه مردم غزه را متوقف كنند. عدنان عبدالصمد نماينده مجلس كويت در اين راهپيمايي گفت: مقاومت تنها راه نجات است و رژيم صهيونيستي در مقابل پايداري مردم غزه، شكست خواهد خورد.
الحربش ديگر نماينده مجلس گفت: ما از امروز در يك تلاش گسترده‌، كمك‌هاي مردمي را براي بازسازي غزه جمع‌آوري خواهيم كرد و با هرگونه عادي سازي روابط با اسرائيل و يا سازش با رژيم صهيونيستي مخالفيم.
الشايجي ديگر نماينده مجلس نيز از مردم غزه خواست به مقاومت خود ادامه دهند.
وي همچنين خواستار بازگشايي گذرگاه‌ها و توقف كشتار فلسطيني‌ها شد.

الوطن:
معاون نماينده دائمي كويت در سازمان ملل متحد اعلام كرد كشورش خواهان تشكيل يك كميته بين‌المللي براي بررسي تجاوزات اسرائيل به غزه است.

الراي:
«جاسم الناقه» رئيس كميته كويتي ـ عربي ياري به غزه در سخنان خود در همايش دانشگاه علمي كاربردي كويت گفت‌: اعراب سلاح نفت را دارند و مي‌توانند با متوقف كردن صادرات نفت به ياري مردم غزه بشتابند تا تجاوزات اسرائيل به غزه متوقف شود.

الوطن:
«خالد ساير العتيبي» در مقاله‌اي در خصوص اوضاع در غزه نوشت: ما نبايد برادران فلسطيني خود را براي تأمين اهداف برخي از جريان‌هاي عربي، فلسطيني و جهاني‌، قرباني كنيم.
«خالد سلطان السلطان» در مقاله‌اي با اشاره به بي تفاوتي رژيم‌هاي عربي در قبال جنايات رژيم صهيونيستي در غزه از تصميم شجاعانه ونزوئلا در اخراج سفير رژيم صهيونيستي از كاراكاس ستايش كرده و مي‌نويسد: چرا بايد كشورهايي چون ونزوئلا چنين تصميمات شرافتمندانه‌اي را قبل از اعراب اتخاذ كنند.
«احمد يوسف الدعيج» در مقاله‌اي ضمن اشاره به زير آوار ماندن تعداد زيادي از كودكان فلسطيني براثر حملات اسرائيل به غزه آورده است: آمريكا همواره حامي يهوديان در فلسطين اشغالي بوده و اعراب را دشمن خود مي‌پندارد. مواضع آمريكا و اروپا، عامل به وجود آمدن گروه‌هاي مختلف مقاومت اعم از لائيك و اسلامي بوده و اقدامات اين گروه‌ها، ترور تلقي نمي‌شود زيرا آنان براي دفاع از خود دست به اين اقدامات مي‌زنند.

السياسه:
در شماره امروز روزنامه «عبدالله عباس بوير» روزنامه نگار، «خالد بورسلي» نويسنده كويتي، «عادل انيس» نويسنده سوداني، طي مقاله‌هايي، جنايات رژيم صهيونيستي در غزه را محكوم كردند.

القبس:
احمد غيث طي مقاله‌اي تحت عنوان "بعد از غزه چه خواهد شد" آورده است كه اوضاع در جهان عرب بعد از حوادث غزه، به سوي تندروي هر چه بيشتر سوق داده خواهد شد.
«يعقوب يوسف عمر» با انتقاد از اظهارات محمود عباس و گله‌مندي او از جنبش حماس و مقصر دانستن آن در تجاوزات كنوني اسرائيل نوشت: اسرائيل از همان اول خواهان آتش بس نبوده و در طول اين مدت به بستن گذرگاه‌ها و كشتار مردم و تحريم و محاصره غزه اقدام كرد.

الراي:
«علي محمد الفيروز» نويسنده كويتي در مقاله‌اي پيرامون كشتار در غزه و ناتواني جامعه بين‌الملل در متوقف كردن اين كشتار ددمنشانه نوشت: اسرائيل همه تلاش‌ها را نقش بر آب كرد تا جنگ خود عليه باريكه غزه، متوقف نشود. اسرائيل در نظر دارد توان نظامي حماس را متلاشي كند و مانع از شليك موشك از غزه به اسرائيل شود و از هرگونه كمك تسليحاتي به غزه جلوگيري كند. از اين جهت مسلمانان بايد به ملت فلسطين كمك كنند تا خواسته‌هاي اسرائيل نقش بر آب شود.

الانباء:
«سعود النومس العنزي»، «محمد هلال الخالدي» در مقاله‌هاي جداگانه‌اي با محكوميت اقدامات ددمنشانه اسرائيل به حمايت از مردم غزه برخاستند.
«محمد حيدر» نماينده حزب‌الله مجلس لبنان در مصاحبه‌اي با اين روزنامه اعلام كرد كه حزب‌الله هيچ گونه دخالتي در شليك موشك از خاك لبنان به خاك اسرائيل نداشته است.

القبس:
جوزف بايدن در يك ديدار غير منتظره، وارد كويت شده و پيرامون مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي با مسئولان اين كشور بحث و گفتگو كرد. منابع آگاه گفتند بايدن كه از عراق وارد كويت شد با مسئولان كويتي و نخست‌وزير در مورد اوضاع دردناك غزه و اوضاع امنيتي و سياسي عراق و پرونده هسته‌اي ايران و برخي ديگر از مسائل مورد علاقه دو كشور بحث وگفتگو كرد.
گفته مي‌شود كه بايدن تمايل داشت از ديدگاه و موضع مسئولان كويتي درخصوص اوضاع غزه، عراق و پرونده هسته‌اي ايران مطلع شود.

الدار:
«منصور الانصاري» طي مقاله‌اي نوشت: هوگو چاوز يك رهبر غير عرب و غير مسلمان است كه مواضع اسلامي و منصفانه در قبال جنايت غزه اتخاذ كرده است. بسياري از رهبران عرب هنوز سرگردان و حيران هستند و غيرت و شجاعت لازم براي حمايت از مردم غزه را پيدا نكرده‌اند.
«ضياء ضياء‌الدين» طي مقاله‌اي نوشت: رژيم صهيونيستي با خونسردي تمام و با حمايت آمريكا به نابودي تاسيسات زيربنايي غزه مي‌پردازد و عمداً بر سر كودكان و زنان بمب مي‌اندازد تا رعب و وحشت در دل مبارزان جان بركف حماس ايجاد كند. اين كشتار با حمايت تعدادي از رهبران بي وجدان عرب صورت مي‌گيرد.

القبس:
خانم ايمان شمس الدين طي مقاله‌اي نوشت: جان بولتون سفير سابق آمريكا در سازمان ملل متحد صريحاً اعلام كرد كه تشكيل يك دولت مستقل فلسطيني در كنار اسرائيل امكان پذير نيست و تجربه نشان داده كه همزيستي اين دو نظام غير ممكن است بنابراين براساس طرح خاورميانه بزرگ بايد غزه به مصر و كرانه باختري به اسرائيل ملحق شود تا ساكنان اين مناطق در رفاه و آسايش باشند و جنگ و درگيري در منطقه خاتمه يابد.
بديهي است كه كشورهاي ميانه روي عرب نيز از طرح كاخ سفيد حمايت مي‌كنند زيرا آنان مجري طرح‌هاي واشنگتن در منطقه هستند و براي نابودي مقاومت اسلامي لحظه شماري مي‌كنند.
«خضير العنزي» طي مقاله‌اي نوشت: به شهادت رسيدن بيش از 800 فلسطيني توسط بمب‌هاي شيميايي و فسفري اسرائيل نشانگر مرگ قطعي رژيم‌هاي عرب است. اعراب تحت تاثير فشـار افكـار عمـومي سرانجـام ابتكـاري ارائه دادند و گرگ و ميش را يكسان شمرده و هيچ توجـهي به خون هاي ريختـه شـده در كوچـه‌ها، مـدارس و بيمارستان‌هاي غزه نكردند.

الصوت:
«وليد الزوكاني» طي مقاله‌اي نوشت: جمعي از روزنامه نگاران غافل و جاهل كويت جنبش اسلامي حماس را در حوادث اخير غزه مقصر دانسته و معتقدند كه اگر عملكرد سران اين جنبش با دورنگري همراه بود چنين جناياتي به دست دژخيمان صهيونيست اتفاق نمي‌افتاد غافل از اينكه ارتش اسرائيل به خون ملت فلسطين تشنه است و در قتل عام آن توجهي به دين، مذهب و گرايش سياسي ندارد.

القبس:
«محمد ابوالحسن» مشاور امير كويت اعلام كرد همه رهبران عرب در اجلاس اقتصادي كويت شركت خواهند كرد و اعلام موافقت آنان براي حضور در اجلاس بيانگر اجماع كشورهاي عربي بر اهميت اين اجلاس است.
ابوالحسن افزود: بديهي است مسائل سياسي مانند حوادث اخير غزه و بي توجهي اسرائيل به قطعنامه اخير شوراي امنيت بر اين اجلاس سايه خواهد افكند و همه سران عرب آمادگي خود را براي فعاليت مشترك و همكاري براي حل اين بحران اعلام كرده‌اند.
وي گفت: اجلاس اقتصادي كويت در واقع به جاي اجلاس فوق العاده سران به منظور رسيـدگي به حوادث غزه تشكيل خواهد شد.
مشـاور امير كويت خاطرنشان كرد: ما در موقعيـت حساسي به سر مي‌بريـم و بحـران بي‌سابقـه اقتصادي و مـالي ايجـاب مي‌كند با تشريك مسـاعي و همفكـري، راه‌حـل‌هاي مناسبي براي بـرون رفت از آن پيـدا كنيم.

قاهره:

هفته نامه الاسبوع:
- غزه پيروزي اراده
- براي بازسازي خسارت‌هاي وارده بر غزه براثر تجاوزات اخير اسرائيل نياز به سه ميليارد دلار مي‌باشد.
- محمود امين العالم از كمونيست‌هاي با سابقه عرب حماس را تاييد كرد و گفت كشتار از قرارداد كمپ ديويد شروع شد.
- شش سازمان اسلامي خواستار پيروزي غزه شده و مسلمانان را به جهاد دعوت كردند.
- چهل عالم اسلامي به ضرورت جهاد مسلحانه براي دفاع از فلسطين فتوا دادند.
- باباشنوده رهبر قبطي‌هاي مصر جشن‌هاي ميلاد مسيح را به ليل همبستگي با مردم غزه لغو كرد.

سخنان مهم حسنين هيكل در اين هفته‌نامه:
- بهانه‌هاي مربوط به بستن معبر رفح تنها براي و اجحاف و به دست آوردن رضايت آمريكاست.
- منافع تنگاتنگي در پس صدور گاز مصر به اسرائيل وجود دارد.
- از روزي مي‌ترسم كه اسرائيل در مورد حل مشكلات بدوها در صحراي سينا به مصر هشدار دهد.
- شرط بندي روي شوراي امنيت وقت تلف كردن است.
- تقسيم جهان اسلام به سني و شيعه موجب شرم است و ما را به دوران گذشته باز مي‌گرداند.
- جبهه ميانه روي عرب سلامت را بر استقلال ترجيح داده است.
- بوش و اوباما در مورد برنامه حمله به غزه قبل از آغاز تجاوز اسرائيل توافق كرده‌اند.
- اعزام نيروهاي بين‌المللي به غزه به معناي پايان دادن قضيه با شروط غير عربي است.
- اسرائيل در جهت نابودي غزه براي تجديد همپيماني خود با واشنگتن و تضعيف مذاكره كنندگان عرب تلاش مي‌كند.
- نگاه به حماس با اين ديد كه ادامه اخوان المسلمين است تعبيري تنگ نظرانه است.
- مشاور و رئيس در مورد امنيت ملي مصر اشتباه كردند.

هفته نامه الكرامه:
- غزه بايد پيروز شود.
- ميليون‌ها تن در مصر در حمايت از غزه دست به تظاهرات زدند و نيروهاي امنيتي هزاران تن را بازداشت كردند.
- درود بر رهبراني مانند چاوز، اردوغان و گالوي ( رهبر حزب انگليسي احترام ) كه به دليل اخراج سفير اسرائيل، به دست آوردن اطمينان حماس و رهبري تظاهرات ميليوني داراي عرق عربي بيشتري از حاكمان ما هستند.
- هزاران تن در استان‌ها، شهرها و روستاهاي مصر در همبستگي با غزه دست به تظاهرات زدند و خواستار قطع روابط، توقف صدور گاز به اسرائيل و گشايش معابر مرزي با فلسطين شدند.
- روز سه‌شنبه هفته گذشته مدير مركز تفريحي ليلي در خيابان الهرم قاهره در همبستگي با غزه از ورود سفير اسرائيل به محل جلوگيري كرد. در پي اعتراض محافظين سفير به مدير اين مركز كاركنان در محل تجمع كرده وضمن تهديد سفير اسرائيل وي را مجبور به ترك محل كردند.
- احمد مكي حقوقدان مصري: بستن معبر رفح غيرقانوني است.
- نيروهاي وزير كشور مصر در داخل با مردم مي‌جنگند و باراك در گذرگاه رفح
- كارشناسان نظامي: نيروهاي مقاومت تل آويو را قبل از رسيدن به اهداف خود مجبور به توقف تجاوزات مي‌كنند.
- اي فرزند اين دشمن صهيونيستي است.
- سناريوهاي اسرائيلي پس از هجوم زميني عبارت است از توسعه كشتار از طريق حملات هوايي و اخراج هزاران فلسطيني از مرزها.
- تجاوز اسرائيل به غزه كسر بودجه اين رژيم را به 35 ميليارد شكيل افزايش خواهد داد. حمله زميني هزينه جنگ را دو برابر كرده است.
- ونزوئلا سفير اسرائيل را اخراج و چاوز عربي خواستار محاكمه رهبران اين رژيم شد.
- گالوي رهبر حزب احترام انگليس شعار داد كه تجاوز را متوقف كنيد وي با تظاهرات لندن را شعله ور ساخت.
- رهبران حزب الكرامه از مجروحين فلسطيني در بيمارستان معهد ناصر عيادت كردند.
- الكرامه دروغ‌هاي مربوط به گشايش معبر رفح را افشا كرد. كمك‌هاي غذايي به علت ماندن زياد در حال فاسد شدن هستند‌.
- قطعنامه توقف جنگ جوهري بر روي كاغذ است. دولت اشغالگر آن را رد كرده و ابتكار مصر را ترجيح مي‌دهد.

هفته‌نامه الفجر:
- اسرائيل بهاي تجاوز خود را مي‌پردازد.
- روزنامه‌هاي اسرائيلي: رهبران عرب ترسو و بيرحم هستند.
- نويسنده الفجر يك شب را در منطقه جنگي و زير آتش دشمن در رفح گذراند.
- روزنامه‌هاي انگليس: جهان با اسرائيل در اين جنگ همدردي نشان نداده است.
- مصر جهان عرب را با راديو صوت العرب تغيير داد ولي در مواجهه با شبكه الجزيره شكست خورد.
- جنگ طي چند روز آينده پايان مي يابد.
- آمريكا مصر را با امكانات پيشرفته جهت مراقبت و كنترل مرزها جهت جلوگيري از قاچاق اسلحه در مرزها تجهيز مي‌كند.

هفته‌نامه العربي:
- سرلشگر محمد علي بلال از تاكتيك‌هاي جديد مقاومت در جنگ در مناطق باز سخن مي‌گويد.
- نبيه الوحش وكيل مصري شكايتي را جهت جلوگيري از ادامه اجراي موافقتنامه كمپ ديويد به دستگاه قضايي دولت مصر ارائه داده است.
- حزب ناصري فردا همايشي را در مورد حكم تاريخي دادگاه در خصوص ممانعت از صدور گاز مصر به اسرائيل برگزار مي‌كند.
- پس از تغيير روش‌هاي نظامي حماس فضاي شكست بر اسرائيل سايه افكنده است.
- كارشناسان آمريكايي بر عدم موفقيت تجاوزات اسرائيل در شكست دادن حماس تاكيد كردند.
- اتحاديه وكلاي مصري كميته‌اي را متشكل از حقوقدانان و سياستمداران براي تعقيب جنايتكاران جنگي اسرائيلي تشكيل داد.
- قهرمانان حماس ( مجروحين فلسطيني در بيمارستان معهد ناصر ) صحنه‌هاي روز قيامت را روايت كردند.
- احزاب و نيروهاي سياسي در همايش مردمي در الدقهليه مقاومت فلسطيني را كليد پيروزي دانستند.
- احزاب و فعالان سياسي اعتراض خود را ادامه داده خواستار توقف كشتار در غزه شدند.
- فعالان سياسي مصر: دشمن واقعي ما نظام‌هاي حاكم همدست با متجاوزان اسرائيلي هستند.

روزنامه المصري اليوم:
- قرضاوي درخطبه نمازجمعه:"اي حكام عرب ننگتان باد!"
شيخ قرضاوي درخطبه نماز جمعه در دوحه،خطاب به حاكمان عرب گفت: تاريخ به شما رحم نخواهد كرد. حلال و حرام براي شما اهميتي ندارد.
وي حكام عرب را به خوارشدن و سهل انگاري درياري رساندن به مردم غزه متهم كرد و افزود: بايد با مال و سلاح برادران فلسطيني را ياري كنيد.
سپس چنين ادامه داد: "اي حكام عرب ننگتان باد!نمي خواهم بگويم،حرام باد بر شما، چون حلال و حرام برايتان اهميت ندارد. كجاست اسلام ،مليت و عربيت شما ؟ چگونه كشتار مردم بيگناه غزه و انهدام منازل، مساجد و مدارس را مي‌بينيد ولي به تفرج و دل مشغولي‌هايتان سرگرم هستيد؟ بدانيد تاريخ بر شما رحم نخواهد كرد.

- درگيري لفطي نمايندگان مجلس شعب بر سرغزه
بنا به گزارش روزنامه المصري اليوم درجلسه شنبه 21/10/87 مجلس شعب، بر سر موضع انفعالي مصر در قبال فاجعه غزه، بين نمايندگان اخوان المسلمين و حزب دمكراتيك ملي (حزب حاكم) درگيري لفظي رخ داد، بويژه پس از متهم شدن دولت به خيانت، به دليل عدم گشودن گذرگاه رفح و توقف صدور گاز به رژيم صهيونيستي از سوي نمايندگان اخوان و در مقابل اتهام نمايندگان حزب حاكم به آنها مبني برحمايت از سياست‌هاي ايران، برخي از نمايندگان بر روي صندلي‌هاي خود ايستاده و نمايندگان حزب مذكور را خائن به ملت فلسطين خواندند.
موضوع با وساطت "فتحي سرور" فيصله نيافت و نمايندگان اخوان درحالي كه با فرياد، گشايش رفح و توقف صدور گاز به رژيم صهيونيستي را درخواست مي‌كردند، از ساختمان مجلس خارج شدند.

الاهرام:
- اسرائيل درمقابل جهان صف آرايي كرده است و هيچ اعتنايي به مصوبه شوراي امنيت ندارد.
- نيروهاي اشغالگر به عمق شهر غزه نفوذ كردند.
- آمار اجمالي شهداء و مجروحين به 4509 نفر رسيد.
- موج تظاهرات اكثر كشورهاي جهان را فرا گرفت.
- نخست وزير مصر: همه احزاب مصر از مبارزات مردم فلسطين حمايت مي‌كنند.

ابوظبي:
مواضع مشترك تمامي روزنامه هاي امارات:
- تظاهرات و راه پيمائي در همبستگي با مردم غزه :
هزاران تن از شهر وندان و مقيمين امارات در همبستگي با مردم غزه و محكوميت جنايات صهيونيست ها در شهرهاي ابوظبي ، دبي ، شارجه و راس الخيمه اقدام به راه پيمائي وتظاهرات نمودند. اين راهپيمائي با اجازه وزارت كشور انجام گرفت .
- جمع آوري كمك براي مردم غزه در امارات :
هلال احمر امارات طي يك برنامه اعلام شده باعنوان "به كمك آنها بشتابيم "اقدام به ايجاد 280 پايگاه جمع آوري كمك هاي نقدي و جنسي براي حمايت از مردم غزه نمود بنا به اعلام مطبوعات 315 ميليون درهم و مقادير معتنابهي كالاهاي ضروري طي دو روز اول جمع آوري گرديد. اين برنامه تا هفته اول ماه فوريه آينده ادامه خواهد داشت .
در طي اين برنامه شيخ خليفه رئيس دولت و شيخ محمد بن راشد نخست وزير هريك ساخت 600 منزل مسكوني تخريب شده را بعهده گرفتند.

الاتحاد:
- دعوت حمدان بن زايد براي نشست بين المللي براي غزه:
شيخ حمدان بن زايد رئيس دفتر كمك هاي خارجي امارات و رئيس هلال احمر دعوت به برگزاري نشست عاجلانه سازمان ها اماراتي و بين المللي فعال در زمينه كمك رساني به غزه به منظور بررسي اوضاع انساني غزه نمود.

البيان:
- ديدار پادشاه بحرين با شيخ محمد بن راشد:
طي ديدار پادشاه بحرين با شيخ محمد بن راشد زمينه هاي توسعه مناسبات دو كشور و همچنين اوضاع انساني در نوار غزه و تجاوزات و كشتار مردم فلسطين به دست اسرائيل مورد بررسي قرار گرفت.

الاتحاد:
- ساخت سه باب مدسه وابسته به آنروا از سوي امارات:
شيخ حمدان بن زايد رئيس هلال احمر امارات،‌ هزينه بازسازي ساخت سه باب مدسه وابسته به آنروا در غزه از جمله مدرسة الفاخورة در اردوگاه جباليا كه طي دو روز گذشته مورد بمباران و تخريب قرار گرفته بودند را تقبل نمود.
- حمايت امارات از تهيه گزارش موارد نقض حقوق بشر از سوي اسرائيل:
عبيد سالم الزعابي سفير و نماينده دائم امارات در مقر اروپائي سازمان ملل در ژنو طي سخناني در برابر نشست فوق العاده شوراي حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به جنايات و تجاوزات وحشيانه اسرائيل به غزه و قرباني شدن صدها تن و مجروح شدن هزاران تن از مردم فلسطين در اثر اين حملات از تهيه گزارش موارد نقض حقوق بشر از سوي اسرائيل در سرزمين فلسطين به وسيله سازمان ملل را مورد تائيد و حمايت قرار داد. الزعابي در ادامه دعوت دولت امارات مبني بر ضرورت دخالت عاجلانه براي متوقف نمودن حملات نظامي اسرائيل به غزه را مورد تاكيد قرار داد.

- برگزاري نشست سازمان هاي كمك كننده به غزه در ابوظبي :

امروز نشست سازمان هاي اماراتي و خارجي كمك كننده به غزه بنا به دعوت شيخ حمدان بن زايد در ابوظبي به رياست انور قرقاش وزير مشاور در امورخارجه و با همكاري دفتر هماهنگ كننده امور انساني سازمان ملل برگزار مي گردد.

الخليج:
- هلوكاست غزه غير نظاميان را با مهمات ممنوعه مي سوزاند.

البيان:
- بازسازي غزه توسط امارات:
شيخ خليفه بن زايد و شيخ محمد بن راشد هزينه ساخت 1200 منزل كه اخيرا در غزه با بمباران هاي اسرائيلي تخريب و از بين رفته بود را تقبل نمودند.

- جمع آوري كمك براي مردم غزه :

بر اساس آخرين آمار تاكنون مبلغ 315 ميليون درهم براي كمك به مردم غزه جمع آوري شده است .جمع آوري اين كمك ها تا هفته اول فوريه ادامه خواهد يافتشيخ منصور بن زايد هزينه توسعه بيمارستان الشفاء در غزه و حمدان بن زايد دستور تامين و ارسال 300 تن مواد غذايي و30 هزار پتو به غزه را صادر نموده است.سيف بن زايد نيز هزينه ساخت 100 منزل در غزه را عهده دار شده است.
- اشغالگر اسرائيل در نفوذ به حومه غزه شكست خورد.

الوحده:
- حمام خون فلسطيني ها در غزه و اولمرت به دنبال خونريزي بيشتر است.

اخبارالعرب:
- اظهارات متناقض اسرائيل در مورد كشتار غزه
- 5000 شهيد و مجروح در حمام خون غزه

الخليج:
- آيا غزه به كمين ارتش اسرائيل تبديل شده است؟:
روزنامه الخليج طي مقاله اي به قلم نصر طه مصطفى تحت عنوان " آيا غزه به كمين ارتش اسرائيل تبديل شده است؟ " مي نويسد كسانيكه فكر مي نمايند كه حملات اسرائيل مي تواند مقاومت فلسطين را از بين ببرد كاملا در اشتباه مي باشند
ميانجيگري اروپا براي حفظ آبروي اسرائيل در برابر ارتكاب كشتارهايي كه در غزه انجام مي دهد آغاز شده است .شايد اسرائيل بتواند به برخي اهداف خود برسيد اما به طور حتم نمي تواند مقاومت در غزه را از بين ببرد هانوگونه كه مثل عربي مي گويد ضربه اي كه نمي تواند كمر تورا بشكند موجب تقويت مي شود .مقوامت نيز نشان داد رقمي نيست كه بتوان آن را در روند آتي مسئله فلسطين ناديده گرفته شود.

الاتحاد:
- كوتاهي اعراب نسبت به غزه و مقاومت:
روزنامه الخليج طي مقاله اي به قلم عصام نعمان تحت عنوان " كوتاهي اعراب نسبت به غزه و مقاومت " مي نويسد اعراب نسبت به غزه كوتاهي نكرده بلكه مقصر هستند.زيرا كشورهاي عربي فكر مي كردند كه مقاومت در پايان راه خود قرار دارد و از اين رو نسبت به آن اهمال نمودند. تصير رسمي عربي از 1948 تاكنون ادامه دارد و امر تازه اي نيست البته ايت تقصير شامل مردم عربي نيز مي شود كه تنها به راپيمايي و دادن شعار بسنده كرده اند.عليرغم اين كوتاهي و تقصير هنوز احزاب و سازمان هاي مختلف عربي فرصت جبران گدشته را درحمايت از غزه دارند.

الخليج:
- اسرائيل غزه را هلوكاست مفتوح اعلام مي نمايد و امريكا سوخت آن را تامين مي نمايد.
- اشغالگر به اهالي غزه براي افزايش حملات خود هشدار مي دهد.

اخبارالعرب:
- جنگ نابود كننده با 4300 زخمي و مجروح وارد هفته سوم خود مي شود.
- ادامه ابتكارات با جلاد ... و قربانيان در غزه ايستادگي افسانه اي را رقم مي زنند.

الخليج:
- اشغالگركشتار ديرياسين را در غزه تكرار مي نمايد.

البيان:
- محكوميت گسترده هدف قرار گرفتن گروه هاي پزشكي در غزه از سوي اسرائيل.
- اسرائيل قطعنامه را زير پا مي گذارد.
- رايس : حمايت از غير نظاميان در غزه براي اسرائيل دشوار مي باشد.

الخليج:
- اسرائيل شوراي امنيت را به چالش كشيده و به هلوكاست ادامه مي دهد.

منامه:

الايام:
- قربانگاه غزه وارد سومين هفته خود شد.
- بحرين خواستار اعمال فشار عليه اسرائيل شد، دوپزشك بحريني امروز وارد غزه مي شوند.

الوطن:
- سومين هفته پايداري و مقاومت، بحرين خواستار اعمال فشار براسرائيل جهت اجراي مفاد قطعنامه پايان دادن به حملات عليه غزه گرديد.
- 6 آمبولانس بحريني به غزه و كمكهاي مردمي به 1.75 ميليون دينار رسيد.

اخبارالخليج:
- كشتارهاي غزه وارد هفته سوم شد و دشمن به افزايش حملات تهديد كرد، آمريكا براي انتقال محموله هاي اسلحه به اسرائيل كشتيهائي را اجاره كرد.
- هزاران نفر از مردم پايتختهاي كشورهاي اروپائي درمحكوميت حملات و درخواست توقف آن دست به تظاهرات زدند.
- عادل المعاوده "رئيس كميسيون امنيت ودفاع در مجلس نمايندگان": درخواست ملك حمد مبني بر برگزاري اجلاس سران عربي واسلامي راه را بر عدم برگزاري اجلاس سران سد مي كند.
- رئيس كميسيون امنيت و دفاع در "مجلس نمايندگان" : درخواست برگزاري يك اجلاس عربي - اسلامي از سوي پادشاه، راه را به روي عدم برگزاري اجلاس بصورت مطلق خواهد بست.
- "دكتر عصام فخرو رئيس اتاق صنايع وبازرگاني بحرين" اتحاديه اتاقهاي بازرگاني عرب را به برگزاري اجلاس فوق العاده اي در حمايت از غزه دعوت كرد.
عصام فخرو رئيس اتاق بازرگاني و صنايع بحرين خواستار قرار دادن مسئله بازسازي غزه و فعال سازي بخش هاي حياتي و زيربنائي ويران شده آن در راس اولويت هاي دستور كار همايش اقتصادي عربي شد كه قرار است در اواخر ماه جاري برگزار شود.
وي همچنين بر اهميت بهره برداري از هر همايش عربي براي حمايت از ملت فلسطن در غزه شد و از سازمان هاي كار مشترك عربي خواستار تلاش جدي براي بازسازي غزه شد و به اينكه اتاق بازرگاني مبلغ 100 هزار دلار به عنوان كمك پرداخت كرده است، اشاره نمود.
- آغاز حركتي از سوي عربستان سعودي جهت تحريم توليدات آمريكائي با شعار"غزه درآتش مي سوزد.. باتحريم خود آن را خاموش كنيد"
- احتمال برگزاري اجلاس فوق العاده سران عرب در كويت همزمان با برگزاري اجلاس اقتصادي سران عرب در تاريخ 19 و 20 ژانويه

الوقت:
- حملات وحشيانه در پانزدهمين روز حمله به غزه، موشكهاي مقاومت به برد بيشتري رسيد، تحركات انبوه ديپلماتيك در قاهره

الوسط:
- تحصن امروز 44 پزشك از جمله دو پزشك بحريني در برابر گذرگاه رفح.
معاون دبيركل اتحاديه پزشكان عرب و عضو هيات جمعيت پزشكان بحريني براي حمايت از غزه در گفتگوئي با روزنامه الوسط تاكيد كرد كه دبيرخانه اين اتحاديه با تشكيل يك تيم پزشكي متشكل از 44 پزشك عرب از جمله دو بحريني از تخصص هاي مختلف پزشكي مورد نياز توافق نمود و قرار است اين تيم از امروز يكشنبه در برابر گذرگاه رفح دست به تحصن بزند. وي افزود: قرار است تيم پزشكي مذكور به تحصن خود ادامه دهد تا زماني كه به آن اجازه ورود به غزه داده شود.
- تعداد شهدا به 854 نفر رسيد و تجاوزات به غزه وارد سومين هفته خود شد، پنتاگون مناقصه انتقال مهمات به اسرائيل را اعلام كرد.
- آمريكا دويست تن مهمات براي ارسال به اسرائيل بارگيري مي كند.

الوطن:
- صدور فتوا از سوي علماي شريعت در كشورهاي شوراي همكاري مبني بر واجب بودن جهاد با مال و تسريع در پرداخت زكات و انتقال آن به غزه.
مواضع و عكس العملهاي رسمي ومردمي در بحرين
- خانم بدريه سخنگوي جمعيت ملي شكستن محاصره غزه وحمايت از مردم فلسطين و رئيس جمعيت بحريني مقاومت با عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي از شركتها وموسسات تجاري فعال دربحرين خواست درآمد وسود يك روز خود را جهت كمكهاي عاجلانه وفوري مورد نياز مردم فلسطين به كميته ملي پرداخت كنند.
- جمعيت حقوقدانان بحرين: بهترين راه حل پايان دادن به بحران غزه توسل به دادگاه جنائي بين المللي است.
- جمعيت الاصلاح با صدور بيانيه اي نفاق كشورهاي غربي در قبال غزه را محكوم كرد.
- جمعيت پزشكان بحريني يك كميته پزشكي در حمايت از اهالي غزه متشكل از 12 پزشك برياست دبير جمعيت آقاي دكتر حسين المير تشكيل داده وتاكنون 30 تن از پزشكان جهت اعزام به غزه اعلام آمادگي كرده اند. دوتن از پزشكان اعزامي از بحرين بنامهاي دكتر نبيل تمام ودكتر علي العكري امروز وارد غزه مي شوند ويك دستگاه آمبولانس و تجهيزات پزشكي را علاوه بر كمكهاي جمعيت پزشكان بحرين در اختيار قربانيان تجاوزات رژيم صهيونيستي قرار خواهند داد.
- رسيدن كمكهاي غذائي وداروئي جمعيت اسلامي بحرين به مردم غزه.
- ناصر بن حمد (رئيس كميته ملي كمك به مردم غزه وفرزند پادشاه) از حمايت پادشاه دربازسازي مدرسه الفاخوره در منطقه جباليا تقدير كرد.
- درخواست رئيس كميسيون امورخارجه، دفاع وامنيت مجلس نمايندگان از رژيمهاي عرب مبني بر دفاع از مقاومت مردم فلسطين:
شيخ عادل المعاوده رئيس كميسيون امور خارجه، دفاع و امنيت ملي مجلس نمايندگان با انتشار بيانيه اي از رژيمهاي عربي و اسلامي خواستار دفاع از مبارزان و حمايت از آنها و عدم توطئه عليه آنها شد.
در بخشي از اين بيانيه آمده است: ما همچنان از كشورهاي عربي خود خواستار برگزاري اجلاسي فوري مي باشيم و قبل از آن از آنها مي خواهيم به شيوه مذاكرات يا به اصطلاح راه حل مسالمت آميز اتكاء نكنند، بلكه تمامي گزينه ها از جمله سلاح اقتصاد، سلاح نفت و كليه امكانات و اسلحه موجود نزد امت، بايد مطرح باشد، كما اينكه گزينه نظامي را نبايد بعيد دانست زيرا عدم وجود اين گزينه عامل اصلي سركشي اين قدرت ستمگر مي باشد.

بغداد:

العداله:
- خالد عطيه نايب رئيس اول پارلمان در ديدار با عزالدين بوشكوج دبيركل اتحاديه بين المجالس عربي، فعال كردن قطعنامه هاي اجلاس فوق العاده پارلمانهاي عربي در لبنان، راههاي دست يابي به يك مصالحه ميان تشكيلات فلسطيني و تأسيس صندوق كمك به غزه را مورد بررسي قرار داد. شايان ذكر است عراق امسال رياست اتحاديه بين المجالس عربي را به عهده دارد.

الصباح:
- بمباران نوار غزه و ناديده گرفتن جامعه بين المللي

الشرق الاوسط:
- تعداد قربانيان حملات تروريستي و بحران قبرستانها.
- فرمانده نيروهاي اسرائيلي جهت آغاز مرحله سوم حملات خود عليه غزه با سربازان اسرائيلي در اين منطقه ديدار كرد.

الاتحاد:
- مخالفت وزير خارجه اسرائيل با تعيين جدول زمانبندي شده براي حمله به غزه و برگزاري كنفرانس فوق العاده سران كشورهاي عربي در كويت.

بازتاب اخبار مربوط به غزه در جرايد كشورهاي آفريقايي

نايروبي:

- تظاهرات ضداسرائيلي درحمايت از مردم غزه
پس ازبرگزاري نمازجمعه در نايروبي مسلمانان اين كشور اقدام به راهپيمائي عليه رژيم صهيونيستي درحمايت از مردم مظلوم غزه نمودند.درنماز جمعه اين هفته سخنران پيش از خطبه نمازجمعه و امام جمعه نايروبي بشدت اعمال جنايتكارانه رژيم صهيونيستي را محكوم كردند واهمال برخي از كشورهاي اسلامي را درحمايت از ملت غزه تقبيح نمودند.جالب آنكه امام جمعه نايروبي درحدود 10 دقيقه درقنوت ركعت دوم نماز به دعا جهت پيروزي مسلمانان غزه وسايرمسلمين درنقاط مختلف جهان و همچنين ابراز لعن و نفرين برصهيونيزم خونخوار وجنايتكار پرداخت كه بي نظيربوده است .
مسلمانان نايروبي با حمل پلاكاردهائي درمحكوم كردن رژيم صهيونيستي وحكومت آمريكا به علت حمايت كوركورانه از اين رژيم جنايتكار حمايت قاطع خود را از مبارزات مردم مظلوم غزه اعلام وآمادگي خود را جهت ارائه كمك هاي موردنياز به غزه اظهارنمودند.راهپيمايان كه حدود پنج هزار نفربودند درادامه مسيرخود به سمت سفارت رژيم صهيونيستي با پليس ضدشورش كنيا مواجه و با برتاپ گاز اشك آور از سوي پليس متفرق گشتند.اين تظاهرات انعكاس گسترده اي درسطح رسانه ها دركنيا داشته و با توجه به تمركز فعاليت هاي شيطاني رژيم صهيونيستي درمنطقه شرق و مركز آفريقا درسفارت آن رژيم درنايروبي موجبات ترس و وحشت فراوان آنان و حاميان شيطان صفتشان گرديد.راهپيمايان نامه اي درمحكوميت حمله رژيم صهيونيستي به غزه به رايلا اودينگا نخست وزير كنيا ارائه نمودند كه ايشان نيز حمايت خود را از قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد در توقف درگيريها و آتش بس فوري اعلام كردند.
انتهاي پيام/
 دوشنبه 23 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 222]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن