تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن در گرفتارى صبور است، و منافق در گرفتارى بى تاب.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821201013




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

؛راه اندازي راديو پيام در مشهد؛ از حرف تا عمل


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ؛راه اندازي راديو پيام در مشهد؛ از حرف تا عمل
؛ بهروز- ... به همراه چند مسافر ديگر در ساعات مياني روز در تاكسي نشسته ام و به سمت محل كارم در بولوار شهيد صادقي مشهد(سازمان آب) در حركت هستم. چندصد متر مانده به تقاطع، حركت خودروها تقريبا متوقف مي شود و خيابان ها از همه طرف با بار ترافيكي سنگيني روبه رو مي شوند.صداي ترمز خودروها شنيده مي شود و آن ها در صفي طويل به صورت لاك پشتي چسبيده به يكديگر در خيابان حركت مي كنند. حتي صداي ممتد بوق و چراغ هاي راهنمايي كه سبز و قرمز مي شوند نيز نمي تواند تاثيري در اين وضعيت داشته باشد.راننده تاكسي كه آثار خستگي و كلافگي در چهره اش به خوبي هويداست با صداي بلندي مي گويد: « عجب اشتباهي كردم از اين خيابان آمدم؛ اگر مي دانستم اين خيابان اينقدر شلوغ است حتما مسيرهاي فرعي ديگري را انتخاب مي كردم. افسوس كه ديگر خيلي دير است و نه راه پيش داريم، نه راه پس... معلوم نيست چه مدتي را بايد در اين ترافيك سنگين سر كنيم.»بعد با بي حوصلگي تمام، پيچ راديوي خودرو را باز مي كند و من و ديگر مسافراني كه از اين وضعيت چندان راضي نيستيم به صداي آرامش بخش موسيقي ملايمي كه از راديو پخش مي شود، گوش مي دهيم... پس از چند لحظه جملات مجري راديو مرا به خود مي آورد:«شهروندان عزيز تهراني؛ اميدواريم در هركجا كه هستيد روزتان را با خوشي و خرمي بگذرانيد! آخرين گزارش هاي ترافيكي از سطح شهر تهران حاكي است كه مسيرهاي بولوار ولي عصر(عج)، خيابان هاي منتهي به ميدان امام حسين(ع) و انقلاب هم اكنون از ترافيك سنگيني برخوردار است كه اميدواريم رانندگاني كه قصد عبور از اين محورها را دارند حتي الامكان با توجه به بار ترافيكي، مسير خود را از خيابان هاي اطراف اين محورها تعبيه كنند. همچنين به اطلاع مي رساند محور بزرگراه شهيد همت از سمت شرق به غرب تا اطلاع ثانوي به علت پاره اي از تعميرات يك طرفه خواهد بود. ساعات خوشي را برايتان آرزومنديم...» دوباره صداي موسيقي ملايمي در تاكسي طنين انداز مي شود و با خود مي انديشم: آيا نمي شود براي بازكردن برخي گره هاي ترافيكي در سطح كلان شهر مذهبي مشهد از فن آوري هاي اطلاع رساني چون تابلوهاي پيام متغير يا امكانات مهم تري چون راديو پيام استفاده كرد؟ آيا واقعا از همه ظرفيت هاي ممكن براي حل مشكلات پيچيده ترافيكي در مشهد كه امروز ديگر به راحتي قابل مشاهده است، استفاده مي كنيم؟ و هزاران سوال مرتبط يا غير مرتبط ديگر...

؛داده هاي يك نظرسنجي در زمينه كاربرد راديو پيام
؛از زمان آغاز به كار راديو پيام در تهران، ايده استفاده چند وجهي از رسانه ها به شكل عملي نشان داد اطلاع و آگاهي مناسب و دقيق رانندگان از وضعيت ترافيكي شهر در انتخاب مسيرها بسيار موثر بوده و به كاهش حجم بارترافيكي شهر كمك مي كند. هم اكنون راديو پيام تهران به پوشش اخبار ترافيكي شهر تهران مي پردازد، ضمن آنكه در فواصل پخش گزارش هاي ترافيكي، پخش اخبار، دانستني هاي علمي، موسيقي و... اين رسانه را با كاركردهاي چند وجهي در اختيار شهروندان قرار داده است. در يك نظرسنجي كه از مردم تهران در خصوص راديو پيام انجام شد و گزارش آن نيز در سايت اطلاع رساني صدا و سيما آمد، استفاده كنندگان از راديو پيام نظريات خود را در خصوص كاركرد اين راديو ابراز كردند كه طبق اين گزارش ٤/٤١ درصد شنوندگان راديو پيام تهران، شنونده بخش صبحگاهي از ٦ تا ١٠ صبح هستند.

ميانگين مدت زمان گوش كردن به برنامه هاي راديو پيام در بين شنوندگان ٢ ساعت و ١٦ دقيقه در روز و در بين پاسخگويان ٥١ دقيقه بود كه ٤/٤٤ درصد شنوندگان بيشتر در خودروها شنونده برنامه هاي اين شبكه بودند و ٧/٦١ درصد شنوندگان، بخش موسيقي و سرود راديو پيام را « هر روز و اكثر روزها» گوش كرده اند و ميزان رضايت شنوندگان از بخش هاي «اخبار و رويدادهاي ايران و جهان» ٨/٨٨ درصد «خيلي زياد» و «زياد» بوده است. خاطرنشان مي شود طبق اين آ مار ٨/٦٨ درصد شنوندگان درحد «خيلي زياد و زياد» معتقدند پيام هاي ترافيكي راديو پيام در كاهش مشكلات ترافيكي تهران موثر بوده و ٢/٨٢ درصد به اطلاعات و پيام هاي ترافيكي اين شبكه در حد « خيلي زياد و زياد» اعتماد دارند و سرانجام ٧/٣٦ درصد از شنوندگان نيز دوست دارند موضوع پيام هاي كلامي (گفتار مجريان برنامه ها) وجه اجتماعي داشته باشد.

؛بدقولي در راه اندازي راديو پيام در مشهد
؛از مدت ها قبل، بحث راه اندازي راديو پيام و استفاده از آن براي ارائه اطلاعات لازم به رانندگان مشهدي به صورت جسته و گريخته در ميان برخي مسئولان شنيده مي شد. اما گزارش خبرنگار ما حاكي است بحث هاي جدي در اين زمينه از چندي پيش به صورت جدي تر در جلسات بررسي وضعيت ترافيكي شهر مشهد، دنبال شد تا اين كه عملا ايام عيد قربان يا غدير به عنوان زمان بهره برداري از استوديوي راديو پيام در مشهد اعلام شد.اما پس از گذشت چند هفته از اين تاريخ، خبري از راه اندازي راديو پيام با وجود تاكيد و تاييد مسئولان نمي شود تا اين كه پس از گذشت چند هفته اين بحث دوباره در شوراي ترافيك مطرح مي شود.

؛امكانات سخت افزاري آماده است
؛مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك مشهد با تاييد بر ضرورت راه اندازي راديويي در مشهد كه با اطلاع رساني مناسب به رانندگان، اندكي از بار ترافيكي شهر مشهد را كم مي كند، مي گويد: از مدت ها پيش صحبت راه اندازي راديوي دائمي پيام بود و ما نيز از آنجا كه راه اندازي اين راديو را در كاهش بار ترافيكي خيابان ها موثر مي دانيم، درصدد تهيه امكانات سخت افزاري راديو برآمديم. به گزارش خبرنگار ما مهندس حميد قاسمي هنري مي افزايد: هم اكنون امكانات سخت افزاري راه اندازي راديو پيام در مشهد كاملا فراهم شده وآماده بهره برداري است اما براي راه اندازي نهايي آن نيازمند به همكاري صدا و سيماي مركز استان هستيم. وي مي گويد: در صورت راه اندازي راديو پيام در مشهد مي توانيم آخرين وضعيت ترافيكي شهر مشهد را كه با استفاده از دوربين هاي هوشمند در سطح شهر انجام مي شود، ارزيابي كرده و اطلاعات آن را به رانندگان وسايل نقليه در سطح شهر منتقل كنيم تا آن ها با آگاهي لازم اقدام به تعيين مسير كنند.مهندس قاسمي هنري همچنين از راه اندازي قريب الوقوع تابلوهاي الكترونيكي « پيام متغير» در صورت تامين اعتبارات لازم خبر مي دهد و مي گويد: اين تابلوها نيز امكان بسيار مناسبي را براي رانندگان در سطح شهر مهيا مي كند تا با دريافت اطلاعات به روز و مستقيم از خيابان هاي اصلي نسبت به تعيين مسير خود با آگاهي لازم اقدام كنند كه در اين صورت ديگر شاهد حجم بالاي خودروهايي كه در گره هاي ترافيكي به تله مي افتند، نخواهيم بود. البته اين نكته نيز لازم به ذكر است كه تعيين و اصلاح مسيرهاي موازي ترافيكي نيز همزمان در اجراي اين طرح موثر خواهد بود.

؛تاييد بدقولي
؛يكي از مسئولان مرتبط با مسائل حمل و نقل و ترافيك در شهر مشهد، معاون حمل و نقل شهرداري مشهد است. به گزارش خبرنگار ما مهندس هوشنگ خنداندل ضمن تاييد بدقولي در راه اندازي راديو پيام در مشهد در شوراي ترافيك استان مي گويد: راه اندازي راديو پيام قرار بود تا عيد قربان يا غدير در مشهد انجام شود و ما نيز با هزينه نسبتا زيادي استوديوي راديو پيام مشهد را در نزديكي مركز كنترل ترافيك به امكانات لازم تجهيز كرديم اما به دليل مشكلات بعدي نتوانستيم به وعده مان عمل كنيم چرا كه همه كار دست ما نيست و بايد صدا و سيماي استان نيز در اين رابطه تلاش كند. وي بهره برداري از راديو پيام را در ترويج فرهنگ سازي در نزد شهروندان و ارائه پيام هاي ترافيكي موثر مي داند و مي گويد: در سطح شهر بيش از ٨٠ دوربين به صورت نامحسوس مشغول كنترل ترافيك مشهد است و حيف است از ارائه اين اطلاعات مفيد براي تعيين مسير رانندگان استفاده نشود.مهندس خنداندل مي افزايد: متاسفانه در بحث هاي ترافيكي مشهد همه نگاه ها تنها به شهرداري دوخته شده در حالي كه ايجاد مشكلات ترافيكي و حل آن ها نبايد منحصر به فعاليت يك يا دو نهاد و دستگاه اداري شود.

اگر بخواهيم مشكل ترافيك مشهد كاهش يابد بايد منابع مالي هم در اختيار ما قرار گيرد و نمي شود حل مشكلات ترافيكي را تنها منحصر به بودجه شهرداري دانست.

؛ نياز به كسب مجوزهاي خاص است
؛مدير كل دفتر فني استانداري با اشاره به اينكه راه اندازي راديو پيام با گرايش پخش پيام هاي ترافيكي سطح شهر مشهد، يك ضرورت مهم براي كاهش بار ترافيكي است، گفت: با مصوبه شوراي ترافيك استان، صدا و سيماي خراسان رضوي موظف به راه اندازي راديو پيام در مشهد شده است. به گزارش خبرنگار ما مهندس محمدحسن واحدي افزود: ظاهرا مشكلاتي در خصوص اخذ مجوزها از صدا و سيماي مركز(تهران) در اين زمينه وجود دارد كه اگر مشكلي هم در اين رابطه هست مسئولان صدا و سيماي استان بايد در حل آن بكوشند. وي مي گويد: اين طور كه شنيده ام مجوز راه اندازي راديو پيام در مشهد نياز به موافقت شخص مهندس ضرغامي دارد و گويا مجوز راه اندازي شبكه هاي راديو و تلويزيوني در سازمان صدا و سيما منوط به اخذ موافقت هاي لازم مي باشد كه اميدواريم كار اخذ اين مجوزها به زودي پايان پذيرد و ما شاهد بهره برداري از اين ايستگاه راديويي در مشهد باشيم. وي مي گويد: اگر شهر مشهد را شهري ملي مي دانيم مشكلات ترافيكي آن را هم بايد در سطحي وسيع تر در نظر بگيريم و آن را با شهرستان ديگر قياس نكنيم.

مهندس واحدي مي گويد: « با توجه به اين كه برخي تجهيزات لازم از سوي مركز كنترل ترافيك در اين زمينه آماده شده است، اما بهره برداري رسمي از راديو پيام مشهد منوط به اخذ مجوزهاي لازم از سازمان صدا و سيما است».
 يکشنبه 22 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن