تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر که خدا را، آنگونه که سزاوار اوست، بندگى کند، خداوند بیش از آرزوها و کفایتش ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815659290




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به مهمترين رويدادهاي سال ‪ ۲۰۰۸‬ميلادي تركمنستان (‪(۲‬


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به مهمترين رويدادهاي سال ‪ ۲۰۰۸‬ميلادي تركمنستان (‪(۲‬
كليات. تركمنستان. رويداد. سياست
عشق آباد - ازسرگيري صادرات گاز تركمنستان به ايران در بيست و پنجم آوريل سال گذشته ميلادي (‪ ۶‬ارديبهشت) يكي از اخبار مهم منطقه آسياي مركزي و كشورهاي مشترك المنافع همسود بود.

تركمنستان صادرات گاز خود به ايران را از ‪ ۲۹‬دسامبر سال گذشته ميلادي (‪۸‬ دي ‪ (۸۶‬به بهانه مشكلات فني قطع كرده بود.

صادرات گاز تركمنستان به ايران از طريق خط لوله ‪ ۲۰۰‬كيلومتري موسوم بهكرپجه ردكوي كه در سال ‪ ۱۳۷۶‬خورشيدي به بهره برداري رسيد، انجام مي شود.

سفر نخست وزير كره جنوبي در راس هيات بلندپايه اقتصادي و سياسي به عشق آباد و ديدار با رييس جمهوري تركمنستان از مهمترين رويداد ماه مي( ‪۲۷‬ ارديبهشت ‪ (۸۷‬بود.

در پايان ديدار رييس جمهوري تركمنستان و نخست وزير كره جنوبي ‪ ۹‬يادداشت تفاهم در زمينه همكاري‌هاي حمل و نقل دريائي، انرژي برق، بازسازي بندر تركمنباشي،نساجي، خريد ماشين آلات شركت هيوندا،بانكي،اتاق‌هاي بازرگاني و صنايع و ساخت و ساز و حمل و نقل ريلي امضا شد.

سفر رييس جمهوري تركمنستان به باكو و ديدار با همتاي آذري از ديگر رويدادهاي اوايل خرداد بود.

تركمنستان و آذربايجان پس از انتخاب قربان قلي بردي محمداف به رياست جمهوري اين كشور آسياي مركزي تلاش دوچنداني براي بهبود روابط بين دو كشور از بهمن سال ‪ ۱۳۸۵‬آغاز كرده اند.

روابط عشق آباد باكو در زمان صفر مراد نيازاف رييس جمهوري سابق تركمنستان بدليل پاره‌اي اختلافات در درياي خزر و ميدان‌هاي نفتي آن تيره بود بطوريكه عشق آباد سفارت خود را در باكو تعطيل كرد.

با اين وجود، پس از انتخاب بردي محمداف به رياست جمهوري، تحرك ديپلماسي بين تركمنستان و آذربايجان افزايش چشمگيري يافته است بطوريكه روساي جمهوري اين دو كشور تاكنون چندين نوبت با يكديگر ملاقات كرده اند.

سفر عباس محتاج معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور جمهوري اسلامي ايران براي حضور در دومين نشست وزراي كشور سازمان همكاري‌هاي اقتصادي (اكو) از ديگر وقايع ماه مي‌تركمنستان بود.

در نشست دو روزه وزراي كشور سازمان همكاري‌هاي اقتصادي (اكو) درباره راه‌هاي مبارزه با مواد مخدر، مهاجرت غيرقانوني انسان، تروريسم،جنايات سازمان يافته و جرايم ديگر بحث و تبادل و نظر شد.

قايم مقام وزير امورخارجه ايران چهارم تيرماه به تركمنستان سفر و با رييس جمهوري اين كشور ديدار و مذاكره كرد.

عليرضا شيخ عطار پس از ديدار با قربان قلي بردي محمداف به خبرنگار ايرنا گفت: دو طرف موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي را در اين ديدار بررسي كردند.

قائم مقام وزير امورخارجه كشورمان با اشاره به اينكه در ديدار با رييس جمهوري تركمنستان درباره موضوع افغانستان، درياي خزر و موضوع پرونده هسته‌اي كشورمان بحث و تبادل و نظر شد،گفت: بردي محمداف از موضوع هسته اي كشورمان حمايت و تاكيد كرد كه استفاه صلح آميز انرژي هسته‌اي حق همه كشورهاست.

رييس جمهوري تركمنستان شانزدهم ژولاي (‪ ۲۶‬تير) عازم بخارست پايتخت روماني شد.

بردي محمداف پانزدهم فروردين ماه امسال نيز براي حضور در نشست سران كشورهاي سازمان پيمان آتلانيك شمالي (ناتو) عازم بخارست پايتخت روماني شده بود.

رييس جمهوري تركمنستان قانون جديد درباره منابع هيدروكاربور اين كشور سرشار از منابع عظيم انرژي را در ‪ ۲۱‬آگوست (‪ ۳۱‬مرداد) تصويب كرد.

اين قانون عبارت از ‪ ۱۱‬فصل و ‪ ۶۴‬ماده مي‌باشد و تمامي فعاليت‌ها و مسايل قانوني و حقوقي درباره صنعت نفت و گاز را دربر مي‌گيرد و در ماده اول اين قانون آمده است كه آژانس دولتي در امور مديريت و بهره برداري از منابع هيدروكاربور تركمنستان به عنوان طرف حقوقي از همه اختيارات در زمينه مديريت و بهره برداري از منابع هيدروكاروبر اين كشور برخوردار مي باشد.

در اين قانون ، مقررات و اختيارات دولت، صدور پروانه به شركت‌هاي خارجي، شرح حقوقي اصطلاحات و عبارت ميدان‌هاي نفت و گاز، بلوك ها، دريافت پروانه ، موافقت نامه تقسيم محصول، نظارت بر فعاليت‌هاي نفتي از جمله در دريا، خطوط لوله گاز و نفت،بيمه،ماليات، همكاري‌هاي بين‌المللي در صنعت نفت و گاز، قراردادها و مسايل مالي و عرضه محصولات و فرآورده‌هاي منابع هيدروكاربور درج شده است.

رييس جمهوري چين يكي از كشورهاي قدرتمند جهان هشتم شهريورماه به عشق آباد سفر و با بردي محمداف ديدار و مذاكره كرد.

در پايان اين سفر مقامات تركمنستان و چين چهار موافقت نامه همكاري در ارتباط با توسعه و گسترش همكاري‌هاي اقتصادي،تجاري و فرهنگي امضا كردند.

تركمنستان و چين در حال ساخت خط لوله گاز به طول هفت هزار كيلومتر است كه با بهره برداري از آن در اواخر سال جاري ميلادي سالانه حدود ‪ ۴۰‬ميليارد مترمكعب گاز صادر مي‌شود.

از ديگر وقايع مهم ماه سپتامبر و اوايل اكتبر سال گذشته ميلادي انحلال مجلس مصلحت خلق و همچنين درگيري نظامي نيروهاي امنيتي با افرادي كه عشق آباد آن‌ها را قاچاقچي مواد مخدر مي‌ناميد ولي برخي سامانه‌هاي خبري آن ها را وهابي عنوان مي‌كردند، بود.

وزير نفت جمهوري اسلامي ايران و مديرعامل شركت ملي صادرات گاز ايران بيست و نهم اكتبر (‪ ۸‬آبان) براي حضور در جشن‌هاي سالروز استقلال تركمنستان به عشق آباد سفر كردند.

غلامحسين نوذري و سيدرضا كسايي زاده با رييس جمهوري تركمنستان ديدار و در زمينه گسترش همكاري‌هاي دوجانبه بحث و تبادل و نظر كردند.

از وقايع ماه ماه نوامبر سال گذشته ميلادي مي‌توان به سفر رييس جمهوري تركمنستان به كره جنوبي اشاره كرد و بردي محمداف در اين سفر بر سر خريد اتوبوس از اين كشور به توافق رسيد.

اين درحالي است كه پيش از اين، عشق آباد تعداد زيادي خودرو سبك و سنگين مسافربري از جمهوري اسلامي ايران خريداري كرده بود.

سومين نمايشگاه اختصاصي كالاهاي كشورمان در عشق آباد بيست و هشت نوامبر (‪ ۸‬آذر) با پيام رييس جمهوري تركمنستان گشايش يافت .

بردي محمداف در اين پيام تاكيد كرده بود كه روابط دو كشور همسايه ايران و تركمنستان كه از دوستي چندين قرني برخوردار بوده،به مرحله جديدي گام گذاشته است.

مردم تركمنستان از اين نمايشگاه سه روزه كه ‪ ۵۰‬شركت در زمينه‌هاي مختلف نظير صنايع و مواد غذايي، مصالح ساختماني،اتصالات و لوله،خودرو و قطعات آن،لوازم خانگي و بهداشتي، تجهيزات پزشكي و صنايع بسته بندي حضور داشتند، استقبال گسترده‌اي انجام دادند.

برگزاري انتخابات مجلس تركمنستان در ‪ ۱۴‬دسامبر(‪ ۲۴‬آذر) از ديگر رويداد مهم سياسي سال گذشته ميلادي در اين كشور بود.

در اين انتخابات گفته شد كه حدود ‪ ۹۴‬درصد از جمعيت شش ميليون نفري تركمنستان حضور پيدا كردند ولي ناظران خارجي سازمان ملل متحد و سازمان امنيت و همكاري اروپا تاكنون گزارشي از نحوه برگزاري اين انتخابات منتشر نكرده اند.

سفر رييس جمهوري بلغارستان به عشق آباد و مذاكره براي خريد دو ميليارد مترمكعب گاز از اين كشور از ديگر وقايع اواخر سال گذشته ميلادي بود.

سرانجام در آخرين روز از سال گذشته ميلادي ايران و تركمنستان در زمينه تعيين نرخ جديد خريد گاز به توافق رسيدند.

تركمنستان روزانه ‪ ۲۵‬ميليون مترمكعب گاز به ايران از طريق خط لوله گاز كربچه كردكوي صادر مي‌كند.

پايان
 دوشنبه 16 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن