تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821221571




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عضو هيات‌مديره ايران‌خودرو خبر دادX12 روي پلت‌فرم پژو 206


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: عضو هيات‌مديره ايران‌خودرو خبر دادX12 روي پلت‌فرم پژو 206
حميدرضا بهدادايران خودرو در حالي بهمن ماه امسال از دومين محصول ملي اين شركت با نام 12 X رونمايي مي‌كند كه اظهارات دوگانه‌اي در مورد پلت فرم آن عنوان مي‌شود.


مديرعامل شركت تحقيقات موتور ايران خودرو چندي پيش در اظهارنظري پيكان بهينه شده و تغيير يافته را دومين محصول ملي اين شركت دانست و عنوان كرد كه بزرگترين خودروساز خاورميانه به دنبال بازگرداندن اين محصول اخراجي به خط توليد خود به صورت كاملا بهينه شده، است.
اين در حالي است كه برخي ديگر از مقامات ارشد ايران خودرو ضمن تاييد بازگشت پيكان، از پژو 206 به عنوان پلت فرم درنظر گرفته شده براي محصول 12 X اين شركت نام مي‌برند.
يكي از اين مقامات، برزو مختاري عضو هيات مديره ايران خودرو است كه با وي در جمع خبرنگاران و در حاشيه مراسم افتتاح سه طرح صنعتي خودرو كشور درباره مسائل مختلف از جمله پلت‌فرم به كار برده شده در 12 X گفت‌وگو كرديم.
206 ضرر مي‌دهد
چندي پيش يكي از مسوولان پيشين ايران خودرو طي اظهارنظري از عدم سوددهي پژو 206 محصول پر تيراژ و محبوب اين شركت خبرداد. به گفته وي به دليل اينكه ايران خودرو از ابتداي ورود اين محصول به خط توليد خود، قيمت‌گذاري مناسبي روي آن انجام نداد، توليد پژو 206، اوايل به حاشيه ضرر رسيد و بعدها نيز هر چند از اين حاشيه خارج شد اما سودي هم نصيب ايران خودرو نكرد. اين اظهارنظر در شرايطي است كه عضو هيات مديره ايران خودرو نيز 206 را در حال حاضر محصولي ضررده مي‌داند.
مختاري در اين زمينه گفت: 206 جزو محصولات پرفروش ايران خودرو به حساب مي‌آيد اما هم اكنون توليد آن براي شركت با حاشيه ضرر روبرو شده است. وي با بيان اينكه اذهان عمومي 206 را محصولي پرسود براي ايران خودرو مي‌دانند تاكيد كرد: اين درست كه 206 هم تيراژ بالايي دارد و هم با استقبال مشتريان روبه‌رو است اما ارزبري دوهزار يورويي آن، سبب شده تا ايران خودرو از توليد 206 ضرر كند.
اظهارات مختاري در حالي است كه ايران خودرويي‌ها همواره از ضرر ده بودن محصولات خود از جمله پژوروآ و تاكسي‌هاي سمند و 405 صحبت به ميان آورده‌اند اما اينكه 206 محبوب نيز تبديل به خودرويي زيان‌ده براي اين شركت شده، موضوعي است كه خيلي در باوراذهان نمي‌گنجد.
برخورد نامناسب با روآ!
در حالي كه روآ از لحاظ فروش موقعيت مناسبي در بازار خودرو كشور ندارد، عضو هيات مديره ايران خودرو معتقد است اين محصول از كيفيت خوبي برخوردار بوده و حتي از لحاظ سودآوري براي شركت، هم‌مانند پژوپارس عمل مي‌كند.
مختاري با بيان اينكه به‌رغم استقبال كم از روآ در بازار،‌ ايران خودرو فروش خوبي از بابت اين محصول داشته، گفت: روآ محصول خوبي است اما چون همه تصور پيكان را از آن دارند، برخورد خوبي در جامعه با اين خودرو صورت نگرفت. وي با اشاره به اينكه اگر روآ از بازار حذف شود، مشتريان ضرر مي‌كنند تاكيد كرد: عدم استقبال از روآ به اين دليل است كه تعريف مناسبي از آن نشد. در حالي كه بايد بدانيم روآ، پيكان نيست چرا كه موتور اين محصول بهينه شده و حتي ايمني آن نيز در مقايسه با پيكان و يا خودروهاي هم‌سطح خود در بازار مانند پرايد، بيشتر است.
12 X روي پلت فرم 206
حدود دو ماه ديگر به رونمايي از محصول جديد ايران خودرو با نام فعلي 12 X باقي مانده است. به گفته مديرعامل ايران خودرو 12 X حدود 10ميليون تومان قيمت خواهد داشت و رقيبي هم در بازار ندارد. اين در حالي است كه بحث‌هاي مختلفي درباره نوع پلت‌فرم در نظر گرفته شده براي اين محصول مطرح است به طوري كه مختاري، پژو 206 را پلت‌فرم به كار رفته در محصول جديد ايران‌خودرو عنوان كرد و گفت: گزينه‌هاي مختلفي در زمينه پلت‌فرم X12 مطرح بود به نحوي كه سمند، روآ و 206 جزو اين گزينه‌ها قرار داشت. اما در نهايت پلت‌فرم پژو 206 براي اين مهم در نظر گرفته شد و ايران‌خودرو X12 را با استفاده از اين پلت‌فرم، بهمن ماه امسال رونمايي مي‌كند.
وي با بيان اينكه اتاق X12 توسط مهندسان داخلي طراحي شده، تاكيد كرد: سعي بر آن داريم X12 قيمتي زير 10ميليون تومان داشته باشد كه البته در اين زمينه قصد رقابت با هيچ خودرويي از جمله مينياتور سايپا را نخواهيم داشت. اين گفته مختاري در شرايطي است كه هم‌اكنون، ايران‌خودرو، محصول پرقدرت و پرفروشي را در بازار محصولات ارزان‌قيمت ندارد اما سايپا در حال حاضر با پرايد پرتيراژ خود دوران پررونقي را در اين بازار سپري كرده و با ورود مينياتور كه به گفته مسوولان اين شركت زير 10ميليون تومان قيمت‌گذاري شده، ثبات اين دوران پررونق تضمين مي‌شود بنابراين بعيد به نظر مي‌رسد ايران‌خودرو برنامه‌اي براي حضوري قوي در بازار ارزان‌قيمت‌ها نداشته باشد.
ممكن است موتورهاي پايه گازسوز مشتري نداشته باشد
بحث دوگانه‌سوز كردن خودروها مساله‌اي است كه شايد هيچ كدام از خودروسازان داخلي مثل ايران خودرو به آن معترض نبوده و آن‌ طور كه از شواهد امر برمي‌آيد ضرر هنگفتي نيز از اين بابت كرده است و از طرفي با وجود كاهش استقبال مردم، محصولات دوگانه‌سوز اين شركت معمولا با كيت‌هاي نسل چهارم عرضه شده و وزارت نفت نيز حدود 100‌ميليارد تومان از بابت اين محصولات به ايران خودرو بدهكار است.
در اين ‌باره مختاري با اشاره به استراتژيك بودن كالايي مثل بنزين خاطرنشان كرد: سياست‌مداران موظف هستند وقتي كه بنزين مي‌تواند از سوي دشمن به عنوان يك حربه فشار مورد استفاده قرار گيرد، كاري كنند كه اين فشار به حداقل برسد. بنابراين خودرو دوگانه‌سوز داشتن خيلي بهتر از اين است كه وسيله‌اي براي حركت نداشته باشيم حتي اگر اين خودروها داراي نواقص و ايرادهايي نيز باشد.
وي افزود: ما در راستاي بهبود خودروهاي دوگانه‌سوز حركت و به سمت توليدات پايه‌گازسوز رفته‌‌ايم. ما راجع به خودروهاي دوگانه‌سوز ضرر كرده‌ايم و هنوز هم در پي گرفتن آن هستيم چراكه دولت يك‌سري تعهدات داشت كه به آن عمل نكرد و در اين زمينه فشار نقدينگي زيادي به ايران‌خودرو وارد شد.
اين عضو هيات مديره ايران خودرو درباره اين‌كه چرا موتورهاي پايه‌ گازسوز اين شركت هنوز به توليد انبوه نرسيده توضيح داد: مصرف و توليد انبوه نياز به تقاضا دارد. اگر توليد كنيم و مشتري نبود چه بايد كرد؟ هر محصولي بايد كشش توليدش ايجاد شود. در حال حاضر ما به دانش فني و اساس انجام كار دست يافته‌ايم و آماده توليد انبوه نيز هستيم و قطعا اگر زيرساخت‌هاي لازم در كشور فراهم شود موتورهاي پايه‌گازسوز ايران خودرو به توليد انبوه خواهد رسيد.
 يکشنبه 15 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 249]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن