تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سزاوار است هر يك از شما در دهان و بينى زياد آب بچرخاند، چرا كه اين كار، مايه آمرزش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805693160




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عرفان سنايي در همايش بزرگداشت اين شاعر بررسي شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: عرفان سنايي در همايش بزرگداشت اين شاعر بررسي شد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات

نخستين نشست همايش بزرگداشت سنايي با عنوان «عرفان سنايي» امروز (سه‌شنبه، دهم دي‌ماه) در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نشست كه با رياست غلامحسين غلامحسين‌زاده همراه بود، او درباره‌ي «تصوير دنيا در شعر سنايي و عطار» سخن گفت و يادآور شد: نگرش عرفا به‌ دنيا، به ‌طور عام، نگرش منفي است؛ آنان به جز هنگامي كه در مقام وصل هستند و دنيا را پرتوي از ذات لايزال الهي مي‌بينند، در ساير اوقات، آن را حجاب به‌شمار مي‌آورند و در تحذير از مكر و گريز از ظواهر فريبنده‌اش، داد سخن مي‌دهند. در اين بين، سنايي و عطار نيز با مدد جستن از ذوق لطيف شاعرانه و قوت ابداعات سخن‌پردازانه‌ي خود و استفاده از انعطاف‌هاي زباني و شگرد‌هاي بياني، در تصويرپردازي‌هاي اين مضمون پربسامد، گوي سبقت را از همگنان خويش ربوده و تصاوير بسيار متنوعي در توصيف آن آفريده‌اند.

استاديار‌ ادبيات فارسي دانشگاه تربيت مدرس يادآور شد: درعين حال، نوع نگرش اين شاعران به دنيا و نوع تصاويري كه ساخته‌اند، در عين شباهت، خالي از تفاوت‌هاي معنادار نيست.

او تفاوت سنايي و عطار را تفاوت نگرش اين دو عارف شاعر به دنيا دانست و تصريح كرد: اين نگاه، ناشي از نحوه‌ي زندگي و موقعيت اجتماعي و مخاطبان متفاوت اين دو عارف بزرگ است؛ زيرا گرچه هر دو به ترك دنيا و پرهيز از آن توصيه مي‌كنند، جهت‌گيري تعليلي آن‌ها متفاوت است؛ براي مثال، سنايي بيش‌تر بر مخاطره‌آميز ‌بودن دلبستگي‌ به دنيا و بي‌وفايي و دورويي آن تأكيد مي‌ورزد؛ حال آن‌كه عطار از دنيا توقع بهره‌وري و وفاداري ندارد؛ بلكه اساسا آن را پوچ و بي‌ارزش مي‌شمارد.

غلامحسين‌زاده شعر سنايي را از اين منظر شعري داراي رنگ عالمانه ذكر كرد و گفت: شعر سنايي بيش‌تر رنگ عالمانه دارد؛ تا زاهدانه؛ حال آن‌كه شعر عطار بيش‌تر مشحون از مضامين صوفيانه و زاهدانه است؛ تا مضامين عالمانه. از سوي ديگر، شعر سنايي به‌دليل نشست و برخاست با بزرگان و دنياداران و درباريان، گاهي به مدح و هجو هم آلوده شده است؛ حال آن‌كه شعر عطار بيش‌تر به‌دليل حشرونشر با صوفيان در نگاه به دنيا، تلخ و در توجه به مضامين عرفاني بسيار پرشور شده است.

در ادامه‌ي اين نشست، محمدحسن حائري درباره‌ي «جهان‌بيني سنايي» سخن گفت و او را شاعري دانست كه با جهان‌بيني حكيمانه و ديدگاه عارفانه‌ي خود درباره‌ي خلقت عالم و نقد نظريه‌هاي عرضه‌شده در اين مفهوم، درعرصه‌ي سخنوري گام نهاده است.

عضو هيأت‌علمي دانشگاه علامه طباطبايي تصريح كرد: بي‌ترديد، شناخت جهان‌بيني سنايي، ما را در دريافت انديشه‌هاي ديني، اجتماعي و درك مفاهيم شاعرانه‌ي وي ياري مي‌كند.

او متذكر شد: سنايي نوانديش‌ترين، نوگراترين و دين‌باورترين انديشمند روزگار خود بوده است و اين افزودن بر هنرمندي‌هايي است كه وي در قالب قصيده، غزل و مثنوي در گسترش عرفان و تصوف داشته است.

استاديار ادبيات فارسي دانشگاه اروميه سنايي را از جمله‌ي گويندگان و عارفان شطاح در ادبيات فارسي دانست و افزود: بايد ديد كه سنايي در توجيه واقعي سخنان به‌ظاهر خلاف شرع‌ و عرف، به كدام دلايل استشهاد مي‌كند و چه ميزان از اين سخنان براي انتقال افكار و انديشه‌هاي خود بهره مي‌برد.

علي صفايي هم درباره‌ي «نقش و جايگاه ابليس در هستي‌شناسي اشعار سنايي» سخن گفت و يادآور شد: يكي از امور به ظاهر متناقضي كه در انديشه و آثار برخي از عارفان مسلمان، از جمله سنايي به چشم مي‌خورد، موضع‌گيري دوگانه‌ي آن‌ها نسبت به ابليس است؛ به‌طوري كه در بعضي از داستان‌ها، ابليس به‌صورت موجودي پليد نمايان مي‌شود كه بايد از او برحذر بود و برخي ديگر، صوفيان به حال او دل مي‌سوزانند و در بعضي موارد از او تمجيد مي‌كنند.

استاديار دانشگاه گيلان متذكر شد: براي حل اين مسأله، بايد درنظر داشت كه در آثار صوفيان، به اعتبار دو ديدگاه و دو نسبت، دو تصوير از ابليس ترسيم شده است: نسبتي كه او با خدا دارد و ديگر نسبتي كه با انسان پيدا مي‌كند. گرچه چنين اظهاراتي پيش از سنايي در آثار عين‌القضاة همداني، احمد غزالي و منصور حلاج ديده شده؛ اما ظاهرا سنايي، اولين كسي است كه چنين مقوله‌اي را به ميدان شعر مي‌كشاند و قصيده‌ي «با او دلم به مهر و مودت يگانه بود» را مي‌سرايد و با اين شعر، دفاعيه‌اي براي ابليس تهيه مي‌كند كه بعدها عطار در اين‌باره حكايت‌ها مي‌گويد، يا مولانا با الهام از آن، داستان ابليس و معاويه را به تأليف درمي‌آورد.

سكوت معنويان (تأملي در خاموشي از ديدگاه حكيم سنايي) نيز موضوع سخنراني قربان وليئي بود، كه در اين‌باره گفت: اگرچه خاموشي از عناصر بنيادي سلوك عرفاني است و عرفا مي‌كوشند كم سخن بگويند و اسرار هويدا نكنند، در عين حال، فشار معنا آن‌ها را وادار به سخن گفتن مي‌كند. حكيم سنايي نيز به‌عنوان نخستين شاعر فارسي‌زبان، مفاهيم عرفاني را به شكل گسترده و نظام‌دار وارد حوزه‌ي شعر كرده و در عين حال، خاموشي را ستوده و در تبيين آن سعي بليغ به خرج داده است.

اين دانشجوي دكتري ادبيات فارسي دانشگاه تربيت مدرس همچنين گفت: خاموشي زبان و خاموشي ضمير، دو نوع اصلي خاموشي از ديدگاه سنايي است. سنايي اسباب‌ خاموشي را كسب استعداد براي استماع كلام خداوند، بيان‌ناپذيري و دستاوردهاي معرفتي عارف، كتمان اسرار و القا‌ي معرفت مي‌داند.

همچنين ميرزا شكورزاده از كشور تاجيكستان در اين مراسم شعر خواند.

انتهاي پيام
 سه شنبه 10 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن