تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قرآنى كه بر پيامبر نازل شد... عزتى است كه هوادارانش شكست نمى خورند... .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821341705




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كاهش سه درصدي رشد اقتصادي كشورهاي عربي


واضح آرشیو وب فارسی:سازمان خبری اقتصاد ایران: كاهش سه درصدي رشد اقتصادي كشورهاي عربي
در سال آينده ميلادي صورت مي گيرد؛تهران - خبرگزاري اقتصادي ايراناكونيوز: پيش بيني مي شود كه رشد اقتصادي در كشورهاي عربستان سعودي، امارات و كويت در سال آينده ميلادي به كمتر از سه درصد برسد.


به گزارش خبرگزاري اقتصادي ايران، رشد اقتصادي بيشتر كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس در سال 2009 ميلادي با توجه به كاهش قيمت نفت و تاثيرپذيري بخش غير نفتي از بحران مالي جهان، با كاهش روبه رو خواهد شد.

كارشناسان اقتصادي منطقه معتقدند كه رشد اقتصادي در كشورهاي عربي خليج فارس در ماه مرداد نسبت به ماه هاي قبل از آن به نصف كاهش يافته است. در حالي كه بحران مالي جهاني، اقتصاد برخي كشورها از جمله آمريكا، ژاپن و آلمان را با ركود شديد مواجه كرد.

اقتصاد اكثر كشورهاي عربي اين منطقه بر صادرات نفت استوار است و بر همين اساس كاهش قيمت نفت از 147 دلار به 40 دلار در هر بشكه، موجب شد اكثر كشورهاي صادر كننده نفت جهان براي بهبود وضعيت اقتصادي خود در سال آينده ميزان توليد نفت را كاهش دهند.

پيش بيني شده است كه ميزان درآمدهاي نفتي و غيرنفتي اين كشورها از 05/1 تريليون دلار در سال جاري به 5/934 ميليارد دلار در سال آينده كاهش يابد.

همچنين پيش بيني ها نشان مي دهد كه رشد حقيقي اقتصادي در عربستان كه بزرگترين صادر كنننده نفت جهان است در سال 2009 به 4/ 2درصد برسد كه از سال 2002 تاكنون بي سابقه است .

ميزان رشد اقتصادي عربستان بر اساس آمار رسمي در سال 2002 كه بهاي نفت در اوج بود، حدود 30 درصد اعلام شده است .

همچنين رشد توليد ناخالص داخلي در امارات متحده عربي كه كمترين تكيه را بر درآمد هاي نفتي در ميان كشورهاي خليج فارس دارد، در سال 2008ميلادي 8/6 بود كه انتظار مي رود در سال آينده به 7/2 كاهش يابد.

كارشناسان اقتصادي منطقه بر اين باورند كه كند شدن فعاليت هاي اقتصادي در بخش هاي غير نفتي در تمام اين كشورها يك مساله اساسي است .

انتظار مي رود رشد توليد ناخالص داخلي قطر نيز كه يكي از بزرگترين صادر كنندگان گاز طبيعي جهان است، در سال آينده ميلادي به 5/9 درصد برسد و اين ميزان كمتر از رشد 12 درصدي است كه اين كشور در سال هاي 2007 و 2008 داشت.

قطر كمترين تاثير پذيري را از كاهش بهاي نفت نسبت به ديگر صادركنندگان در منطقه خليج فارس داشت چرا كه گاز طبيعي خود را بر اساس فروش درازمدت، صادر كرده است.

حجم كل درآمدهاي كشورهاي عربي خليج فارس از صادرات نفت و گاز در سال آينده 8/38 درصد كاهش خواهد يافت و به حدود 3/376 ميليارد دلار خواهد رسيد.

كويت نيز كه بيشترين تكيه اقتصادش بر صادرات نفت است، بيش از هر كشور ديگر خليج فارس متضرر خواهد شد. بطوري كه رشد اقتصادي آن كه امسال 5/5 درصد است، در سال آينده به 5/2 درصد كاهش خواهد يافت كه اين ميزان از سال 2001 در كمترين حد خود مي باشد.

درصد تورم در كشور سلطان نشين عمان نيز در ماه اكتبر به 6/12 درصد رسيد و نيز رشد اقتصادي آن كه امسال 4/6 درصد است، در سال آينده به 2/4 درصد كاهش خواهد يافت.

رشد اقتصادي بحرين نيز كه امسال شش درصد بود، در سال آينده ميلادي به 5/3 درصد كاهش خواهد يافت.

بروز بحران مالي جهاني و تاثير آن بر كشورهاي عرب خليج فارس مهم ترين عامل كاهش رشد اقتصادي اين كشورها است كه تكيه زيادي بر درآمدهاي نفتي دارند.

كاهش تقاضاي نفت از سوي بزرگترين كشورهاي وارد كننده نفت و ادامه بحران اقتصادي در اين كشورها، موجب شده است تا بسياري از كارشناسان و تحليلگران اقتصادي نسبت به وضعيت اقتصادي آينده منطقه اميدوار نباشند.

انتهاي پيام//
 سه شنبه 3 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سازمان خبری اقتصاد ایران]
[مشاهده در: www.econews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن