تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821287190




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيين شب يلدا در اهواز برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: آيين شب يلدا در اهواز برگزار شد
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: ميراث و گردشگري

آيين شب يلدا ديشب در تالار اجتماعات شوراي اسلامي شهر اهواز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)‌ از خوزستان، اين آيين را شوراي اسلامي شهر اهواز با همكاري انجمن دوستداران محيط زيست، انجمن نابينايان، انجمن بختياري‌ها و انجمن دوستداران ميراث فرهنگي خوزستان برگزار كردند.

در آيين شب يلدا پروفسور اميدعلي شهني كرم‌زاده، استاد رياضي دانشگاه شهيد چمران اهواز و چهره ماندگار كشور، خاطرنشان كرد: شب يلدا تاريخچه‌اي طولاني دارد و شايد به پنج هزار سال پيش برگردد. يلدا نشان از خرد مردم گذشته مي‌دهد كه بدون آشنايي با علم نجوم يك چنين شبي را به درستي به عنوان بلندترين شب سال انتخاب كردند. در چنين شبي خانواده‌ها دور هم جمع مي‌شوند و ميوه‌ مي‌خورند تا از طبيعت قدرداني كنند. با هم گفت و گو مي‌كنند تا دوستي‌ها را زنده ‌كنند.

او افزود: در شب يلدا حافظ‌ خواني داريم كه براي حفظ و تقويت فرهنگ است. عيد نوروز هم اين چنين است. در چنين آيين‌هايي مهرباني منتقل مي‌شود.

كرم‌زاده با تاكيد بر اين كه بايد اين آيين باستاني را تقويت كرد، بيان كرد: نبايد فرهنگ و دين را در مقابل هم قرار دهيم . با هم بودن اين دو مقوله باعث پيشرفت مي‌شود.

همچنين ايرج بندري، شاهنامه‌خوان، در سخناني گفت: به باور من تئوري فردوسي نامدار بيانگر آن است كه در عصر يخبندان ايرانيان آتش را اختراع و حيوانات را اهلي كردند و نخستين فرهنگ را به وجود آوردند. كانون اين فرهنگ و تمدن فلات مرتفع ايران و گستره آن يمن، شبه قاره هند و چين است.

در ادامه منصور محرابي‌فرد، مسؤول روابط عمومي شوراي اسلامي شهر اهواز، اظهار كرد:‌ جنگ ظلمت و نور و زشتي و پلشتي با نيكي و راستي از ديرباز در ادبيات و تمدن ديرپاي ايرانيان بوده و هست. هر چند زرتشتيان به يلدا اعتقاد و اعتمادي نداشتند اما با گذشت ايام خود پذيراي اين جشن نو شدند و نخستين روز زمستان را به نام يلدا نام‌گذاري كردند و سخت پاس داشتند و از آن به نام " ناواسارد " به معناي " سال نو" ياد مي‌كنند. در اين خرم روز يا روز بهي ايرانيان فرهمند و آريانژاد به جشن و پايكوبي پرداخته و تا سحر به نيايش به درگاه يزدان مشغول مي‌شدند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، آيين شب يلدا با اجراي موسيقي و شاهنامه‌خواني نيز همراه بود.
 يکشنبه 1 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 479]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن