تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه ويژگى است كه در هر كس يافت شود، ويژگى هاى ايمان كامل مى گردد: آن كه وقتى خشن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813053057




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قطع شدن اينترنت عادي شده است


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: قطع شدن اينترنت عادي شده است


حامد شفيعي : قطع فيبرنوري در منطقه فجير ه در روز پنجشنبه گذشته، براي چندمين بار باعث بروز اختلال در ارتباط اينترنتي كشور شد. موضوعي كه در حال تبديل شدن به يك امر عادي در كشور شده است؛ به نحوي كه اگر چنين اتفاقي هر شش ماه يك بار رخ ندهد، موجب ترديد در صحت شبكه اينترنت كشور مي شود. شايد به همين خاطر است كه مسوولان زيرساخت، قطع فيبر نوري را يك مساله عادي همانند قطع گاز يا برق مي دانند.

اگرچه به گفته كارشناسان، قطع شدن و كاهش پهناي باند هر روز اتفاق مي افتد اما به دليل مدت زمان كوتاه آن براي كاربران محسوس نيست. بر همين اساس زماني كه مدت قطع شدن و كاهش سرعت اينترنت زياد مي شود، مورد توجه قرار مي گيرد.در عين حال انجمن كار فرمايان شبكه هاي اينترنتي به عنوان بخش واسط ميان دولت و مردم براي ارائه خدمات اينترنت، به شدت نسبت به اين روند معترض بوده و بروز چنين حوادثي را ناشي از سوء مديريت مسوولان مي داند.
كسي پاسخگو نيست

هنگام بروز اختلال در شبكه ارتباط اينترنت كشور، انجمن كار فرمايان شبكه هاي اينترنتي در نامه اي مراتب اعتراض خود را مبني بر قطع اينترنت اعلام كرد. عليرضا علمي دبير انجمن ISPها از معلق ماندن قراردادهاي ميليوني شركت ها با كاربران خود خبر مي دهد و مي گويد: «به محض بروز اختلال در ارتباط اينترنتي كشور، تلفن هاي بخش مربوطه اشغال شده و شركت هاي اينترنتي در برابر اعتراض هاي مكرر كاربران نمي توانند پاسخ قابل قبولي بدهند.» به عبارتي در اين ميان ديواري كوتاه تر از ISPها و شركت هاي اينترنتي پيدا نمي شود. وي معتقد است برخي مسوولان «منطق پاسخگويي» ندارند.
اظهارات اين عضو انجمن ISPها در حالي بيان مي شود كه محمدباقر ظهوري فرد مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت بيان چنين گفته هايي را نشانه بي منطقي و «ابراز وجود» دانسته و براين باور است كه افرادي كه چنين اظهار اتي را مي گويند از مسائل مديريتي خبري ندارند. همچنين به گفته او آيا زماني كه كابلي در آب هاي آزاد توسط يك كشتي قطع مي شود، نشان دهنده سوء مديريت است؟
در عين حال خبرگزاري ها نيز در اخبار خود به منتظر ماندن كاربران و شركت هاي اينترنتي به منظور پاسخگو بودن مسوولان براي حل اين معضل و جبران ضرر خود اشاره كردند.
از طرفي عليرضا علمي، اعتراض شديد انجمن را به كيفيت پايين پهناي باند و قطعي هاي پي درپي اينترنت اعلام داشته و با طرح اين سوال كه در كدام كشور اين مقدار مشكل ارتباط اينترنتي وجود دارد؟ بر اين عقيده است كه شركت زيرساخت بايد يك مركز تلفن 24 ساعته با افراد مسلط و فني به مباحث اينترنت داشته باشد تا تمامي مشكلات شبكه منعكس و در كمترين زمان مرتفع شود.

حل مشكل در يك هفته

فيبر نوري كشور در زمان دولت هشتم به بهره برداري رسيد و طي سال هاي اخير توسعه يافت. يكي از مسيرهاي اصلي فيبرنوري كشور از طريق دريا و ساحل كشور امار ات است. اما اين مسير چندين سال دچار اختلالات شديد شده كه اكثر آنها به دليل برخورد لنگر كشتي هايي است كه به گفته ظهوري فرد در قسمت آب هاي آزاد حركت مي كند.
بنابر اظهارات مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت قسمتي كه به آن آب هاي آزاد گفته مي شود به صورتي است كه نمي توان روي آن كنترلي داشت؛ نه از طرف ما نه از سوي كشور امارات،بر همين اساس نمي توان تدابيري را براي مسير كشتي ها با همكاري سازمان هاي كشتير اني دو كشور انجام داد.از طرفي قطع شدن كابل ارتباطي يك مساله «عادي» است.
البته اين مقام مسوول در ادامه اظهارات خود مي افزايد: «شركت هايي كه وظيفه نگهداري كابل ها را دارند، در حال انجام فعاليت و برطرف كردن مشكل هستند و ذكر اين نكته ضروري است كه به محض قطع ارتباط، از خطوط پشتيبان استفاده شده است و در حال حاضر تا 25 درصد كاهش پهناي باند با استفاده از خطوط پشتيبان در مسيرهاي تركيه و آذربايجان تامين شده است. اما در مقابل با وجود چهار مسير پشتيبان براي ارتباط اينترنتي كشور، حدود 60 درصد ارتباطات با مشكل مواجه شده است.»
ظهوري فرد در خصوص علت تاخير در پشتيباني را ايام تعطيل و آخر هفته دانست و اعلام كرد:«براي رفع خرابي ها حداقل يك هفته زمان لازم است تا مشكل حل شود. اما قرار است تا دو روز آينده نسبت به رفع اختلالات اقداماتي صورت پذيرد.»

پشتيباني به نام فالكون

«ما اعتقاد داريم بايد در شيوه تامين پهناي باند كشور بازنگري صورت پذيرد.» اين گفته عليرضا علمي است كه در بيانيه اعتراض آميز خود از وضعيت اينترنت در كشور بيان شده است. از طرفي اگر در زمان كنوني، كشور تركيه نيز اعلام عدم توانايي براي عرضه پهناي باند كند، موضوع خطوط پشتيبان چه مي شود؟ اتفاقي كه چندي پيش نيز رخ داد و بر اساس آن مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت، در گفت وگو با يكي از خبرگزاري ها، بروز اختلال در ارتباطات بين الملل را مربوط به يكي از مسيرهاي فيبر نوري تركيه دانست. از همين روي مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت اجراي پروژه فا لكون را چاره اي بر حل مشكل پيش آمده مي داند و مي گويد: «پنج سال كار روي پروژه فا لكون طول كشيد و چنانچه تا آخر اين هفته، مقداري از اين پروژه راه اندازي شود تا حدودي مشكل برطرف خواهد شد و اگر بتوانيم تمام پروژه را به اتمام برسانيم، ديگر مشكلي نخواهيم داشت.»
با توجه به اظهارات ظهوري فرد، اين سوال به ذهن مي آيد، در كشوري كه حداكثر ارائه پهناي باند به كاربران خانگي 128K است، آيا قطعي مداوم و كاهش پهناي باند اينترنت توجيه پذير است؟ سوالي كه مسوولان شركت زيرساخت پاسخ آن را اينگونه بيان مي كنند: «فعلاً شبكه هاي ما اينگونه است.»

از لايحه صيانت تا جبران خسارات

در آبان ماه امسال مجلس شوراي اسلامي كليات لايحه اي را به تصويب رساند كه به گفته مسوولان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات اين لايحه مي تواند تا حدود زيادي از حجم مشكلات ناشي از قطع شبكه فيبرنوري كشور را كاهش دهد. لايحه صيانت از حريم مسيرهاي شبكه كابل فيبر نوري شبكه مادرمخابراتي كشور به تصويب نمايندگان مجلس هشتم رسيد تا به گفته صمد مومن بالله معاون حقوقي و امور مجلس وزارت ارتباطات، بتوان از فيبرنوري به عنوان يك «سرمايه ملي» حمايت كرد چراكه اين شبكه تمامي ارتباطات داخلي و بخش اعظمي از ارتباطات خارجي كشور را تامين مي كند. اما آيا با وجود تصويب نهايي لايحه بار ديگر شاهد قطع شبكه ارتباط اينترنتي نخواهيم بود؟ يا اينكه اين لايحه تنها ضمانت برخورد با موارد
پيش آمده در كشور را داشته و نمي تواند تضميني بر مشكلات بيرون از كشور
ك مسير فجيره ك باشد؟
در عين حال بر اساس بخشنامه هاي هيات دولت مبني بر ارائه خدمات به مردم از طريق بستر الكترونيكي و همچنين تحقق دولت الكترونيكي چگونه مي توان اين خدمات را ارائه كرد در حالي كه توزيع خدمات با وجود بروز مشكلات مداوم خود نيز دچار مشكل مي شود؟ موضوعي كه گريبان شبكه تلفن همراه را نيز گرفته است تا براي ارائه خدمات ارزش افزوده خود از جمله اينترنت به فكر راه چاره اي باشد به خصوص بخش خصوصي تلفن همراه كه تنها ابراز رقابتي آن با دولت ارائه خدمات ارزش افزوده بر بستر اينترنت است؛موضوعي كه مي تواند اپر اتور سوم را با چالش مواجه كند.
موضوع ديگر ضرر و زيان هايي است كه متوجه كاربران اينترنت مي شود چرا كه وجود چنين حوادثي بدون در نظرگرفتن موارد جايگزين، باعث بي اعتمادي كاربر نسبت به خدمات شركت هاي ارائه دهنده خدمات اينترنتي در وهله اول و سپس دولت مي شود زيرا كاربران در زمينه دريافت خدمات اينترنت با شركت ها طرف بوده و شركت ها نيز نمي توانند پاسخ قابل قبولي بدهند و پاسخ را ارجاع به مسوولان دولت مي دهند كه اين امر موجب كاهش مشتري براي شركت ها مي شود.درعين حال شركت ها نيز تا حدودي نمي توانند پاسخگويي زمان و هزينه از دست رفته كاربران باشند به همين خاطر عليرضا علمي دبير انجمن ISPها معتقد است تصميم ها و اظهار نظرها با دقت و پشتوانه فني قوي تري بيان شود و مسوولان اين حوزه بايد به ميان مردم بيايند و از نزديك در جريان مشكلات فعالان اين عرصه قرار بگيرند.
نكته ديگر اينكه شايد
عدم جاي گذاري مناسب فيبر نوري در زمين و دريا دليل عمده قطع و پارگي باشد. بنابراين براي در امان ماندن فيبر نوري از آسيب هاي جدي نياز به بازنگري و بازسازي مسيرهاست كه به گفته ظهوري فرد اين در حيطه قوانين بين المللي است. اگرچه به اعتقاد مسوولان شركت ارتباطات زيرساخت قطع شدن فيبرنوري امري عادي است، اما نبايد اين تلقي در ذهن به وجود آيد كه اين قطع شدن همانند قطع شدن گاز يا برق است چرا كه در كشورهاي
توسعه يافته حتي قطع شدن برق و گاز نيز امري عادي و طبيعي نيست و بايد در نظر داشت كه با استناد به اظهارات خود مسوولان شركت ارتباطات زيرساخت (مديركل طرح و مهندسي شركت ارتباطات زيرساخت) ميزان قطعي فيبرنوري در كشور خارج از استاندارد است.
 دوشنبه 25 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن