تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821219340




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شنا، بهترين انتخاب براي كاهش وزن


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: شنا، بهترين انتخاب براي كاهش وزن
تاثير مثبت فراواني كه چند مرتبه شنا در طول يا عرض استخر بر سلامت ما مي‌گذارد، باوركردني نيست.

به گزارش ايسنا، تاثير مثبت ورزش بر سلامت روحي و جسمي ما غير قابل انكار است. بهترين حالت، زماني است كه شما برنامه ورزشي خاصي كه متناسب با شيوه زندگي، علايق و شرايط جسمي تان باشد برگزينيد، زيرا ورزش كاري است كه بايد از آن لذت ببريد.

اگر در فصل تابستان، گرما شما را از انجام ورزش منصرف مي كند، به جاي آنكه ورزش را قطع كنيد، به شنا بپردازيد. شنا نه تنها موجب طراوت و شادابي مي شود، بلكه مي تواند تاثيري معجزه آسا بر جسم و از بين رفتن آن كيلوهاي اضافه بگذارد.

تاثير مثبت فراواني كه چند مرتبه شنا در طول يا عرض استخر بر سلامت ما ميگذارد، باوركردني نيست. شنا سلامت را بهبود بخشيده و موجب تناسب تمام بدن مي شود و قدرت، استقامت و انعطاف آنرا تقويت مي كند.

شنا به عنوان يك ورزش، با بدن بسيار ملايمتر برخورد مي‌كند و آسيب‌هاي ناشي از آن در حداقل هستند.

وزن بدن در آب به يك دهم وزن واقعي تقليل يافته و خاصيت شناوري در آب، از شدت ضربه هاي وارد شده بر مفاصل مي كاهد. كم شدن وزن در آب به افرادي كه بدن آماده اي ندارند كمك مي‌كند تا راحت تر حركت كنند. به اين ترتيب، شنا به خصوص براي افراد مبتلا به آرتروز، مشكلات پشت و كمر، مشكلات ناشي از اضافه وزن، بارداري و در كل افرادي كه نمي‌توانند به ورزش هاي خشكي بپردازند، بهترين انتخاب خواهد بود.

علي رغم سبكي بدن در آب، شنا ورزشي سنگين به شمار مي رود و تمام عضلات اصلي بدن را به حركت وامي دارد. شناي كرال سينه، قورباغه و كرال پشت تقريبا از تمام عضلات اصلي بدن- شكم، عضلات دوسر و سه سر، سرين، عضلات پشت ران و چهارسر- استفاده مي كنند.

شنا علاوه بر استفاده از گروه‌هاي متعدد ماهيچه ها، موجب انعطاف پذيري و حفظ نرمي مفاصل به خصوص در ناحيه لگن، گردن، شانه و دست و پا مي شود. شنا در دسته ورزش هاي ايروبيك-هوازي- قرار دارد زيرا چند دور شنا بيش از سه دقيقه زمان ميبرد و مقدار مصرف اكسيژن عضلات بسيار زياد است.

از مزاياي ديگر شنا مي توان به كاهش فشار خون اشاره كرد كه به نوبه خود موجب كاهش خطر سكته قلبي مي‌شود. اين ورزش توان قلب را بالا برده و ميزان خون پمپ شده به بدن را افزايش ميدهد و همچنين با افزايش جريان خون در ريه، موجب سوخت كالري بيشتر مي شود.

بنابر گزارش كارشناسان، ورزش هاي آبي داراي مزاياي جسمي، اجتماعي و روحي متعددي هستند كه تعدادي از آنها بدين قرارند بهبود يافتن قدرت و انعطاف پذيري بدن، استقامت و تعادل عضلاني بهتر (به همين دليل بسياري از ورزشكاران حرفه اي در رشته هاي ديگر، به تمرينات آبي هم مي پردازند)، قلب قدرتمند، تناسب اندام، بهبود جريان خون، توان بخشي درماني براي عضلات مستهلك و آسيب ديده و بهبود از تصادفات و آسيب هاي بدني، كنترل وزن، از بين رفتن اضطراب و تنش هاي روحي، افزايش انرژي است.

اين تصور غلط وجود دارد كه چون بدن در طي شنا كردن متحمل فشار زيادي نمي شود، پس نمي توان آنرا ورزش خوبي دانست، در صورتي كه هر چند بدن در آب سبك مي شود، اما براي هر حركت بايد بر مقاومت آب غلبه كرده، انرژي زيادي مصرف كند، به اين ترتيب حتي راه رفتن در آب از پياده روي در خشكي كالري بيشتري مي سوزاند.

انواع ورزش هاي قابل اجرا در آب از اين قرارند؛

راه رفتن و دويدن آهسته در آب: اين دو ورزش در آب داراي همان مزاياي راه رفتن و دويدن در خشكي هستند، اما آسيب هاي كمتري دربر دارند. راه رفتن در آب ميتواند در حالي كه آب تا كمر يا سينه رسيده باشد انجام شود. مقاومت آب تاثير اين دو ورزش را بالا مي برد.

ايروبيك در آب : همانطور كه گفتيم، ايروبيك در آب شامل حركاتي براي تقويت قلب و عروق است، حركات ايروبيك ريتميك و منظم هستند و مي توان حركات رابه مدت 20 دقيقه در آب اجرا كرد. مقاومت آب، تاثير مثبت اين حركات را افزاي مي دهد.

يوگا و حركات نرمشي در آب: آب خود به عنوان ماده اي آرامش بخش شناخته شده است و حركات آرام، آهسته و روان بخشي از يوگا در آب هستند.

حركات كششي و انعطاف پذيري : بهترين محيط براي تمرين و افزايش انعطاف پذيري بدن آب است كه شامل حركات كششي و حركاتي براي تمام بدن است.

ورزش‌هايي براي تقويت و تناسب اندام: شامل حركاتي براي بالاتنه و پايين تنه است كه هرچند مقاومت آب مي‌تواند تاثير آنها را بسيار افزايش دهد اما گاهي با وسايل مخصوص اجرا مي شود تا اين مقاومت هرچه بيشتر شود. نتيجه اين حركات عضلاتي كشيده، محكم و زيباست.

دويدن آهسته و سريع در آب عميق: در اين ورزش، پا به كف استخر نمي رسد و حركات دويدن در استخر عميق اجرا مي شود. به همين منظور از كمربندها، كفش ها و ابزارهاي مختلفي براي شناور ماندن استفاده مي شود.

ورزشهايي در لبه استخر : ديوار استخر بهترين وسيله براي نگهداشتن بدن در حال انجام حركات است و خود به عنوان يك وسيله براي انجام حركات به كار ميرود.

كشش: حركات كششي آهسته در ميان حركات ورزشي پر تحرك انجام ميگيرد و موجب استراحت و بازگشت عضلات به حالت عادي شده، از دردناك شدن و كوفتگي بدن جلوگيري مي كند.

شنا: شنا معمول‌ترين ورزش در آب است كه به شيوه هاي مختلف-كرال سينه و پشت، غورباقه و پروانه- اجرا مي شود. شما مي توانيد شنا را با آموختن يكي از انواع آن آغاز كرده و پس از مهارت يافتن در آن به انواع ديگر شنا بپردازيد.
 چهارشنبه 20 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 253]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن