واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نويسنده:امام موسى صدر تقريب مذاهب اسلامى; گامى به پيش
خبرگزاري فارس: امام موسى صدر از روحانيان دينآشنا و زمانهشناسى بود كه با تمام وجود به تقريبمذاهب اسلامى اعتقاد داشت، همچنانكه در نگاهى بلندتر به تفاهم و تعامل ادياننيز مىانديشيد. آن عزيز - كه خدايش به ما باز گرداند - انديشه تقريب را در دورانزعامتخود در لبنان بهجد دنبال مىكرد و با تكيه بر دادههاى دينى و واقعيتهاىعينى روزبهروز آن را بارورتر مىساخت.
اشاره
گرايشهاى تقريبى، علىرغم اين كه نياز به آنها ملموستر و مبرمتر شده، در ميانما رو به افول نهاده است. اگرچه هنوز هم در مناسبتهاى خاص شعار تقريبمذاهب اسلامى را سر مىدهيم، در عمل آنچنان تند و غليظ و طائفهگروانه رفتارمىكنيم و با شدت و حدت بر طبل خواستها و گرايشهاى افراطى مذهبى مىكوبيمكه ديگر كسى شعارهاى تقريبگرايانه ما را جدى نمىگيرد.
اينك كه گفتوگو به الگوى حاكم در روابط بينالملل و بينالاديان تبديل شده استو در زمانى كه همه مجموعههاى از هم جداافتاده يا داراى حداقلهاى مشتركهمديگر را يافته، سوداى اتحاد يا پيمانهاى نظامى و اقتصادى را در سرمىپرورانند، بجاست كه ما نيز به تقريب مذاهب اسلامى، كه به مراتب مشتركاتشاناز مذاهب درونى مسيحيت - به عنوان مثال - بيشتر است، به طور جدىتر و عميقترنگاه كنيم. تقريب براى آنكه عمق بيشترى يابد و فراتر از يك حركت تاكتيكى ومرحلهاى باشد، نيازمند مبانى استوار و نيز راهكارهاى سنجيدهاى است كه بتواندمبناى عمل قرار بگيرد. يافتن مبانى تقريب در منابع اسلامى و نيز سيره پيشواياندين و مذهب چندان دشوار نيست; آنچه دشوار به نظر مىآيد عرضه راهكارهايىاست كه هم ما را به همدلى مذاهب نزديكتر سازد و هم بتواند از غليان احساسات وتحريك حساسيتهاى مذهبى جلوگيرى و بلكه گرايشهاى مذهبى را همسوى باگرايشهاى تقريبى كند.
امام موسى صدر از روحانيان دينآشنا و زمانهشناسى بود كه با تمام وجود به تقريبمذاهب اسلامى اعتقاد داشت، همچنانكه در نگاهى بلندتر به تفاهم و تعامل ادياننيز مىانديشيد. آن عزيز - كه خدايش به ما باز گرداند - انديشه تقريب را در دورانزعامتخود در لبنان بهجد دنبال مىكرد و با تكيه بر دادههاى دينى و واقعيتهاىعينى روزبهروز آن را بارورتر مىساخت.
با توجه به اينكه ما همچنان بدان انديشهها و تجربهها نيازمنديم و به مناسبتهمايش بزرگداشت مرحوم آيتاللهالعظمى بروجردى و شيخ محمود شلتوت، بر آنشديم تاترجمه يكى از نامههاى تاريخى ايشان به مفتى اهل سنت لبنان را تقديمكنيم; با اين اميد كه الهامبخش همه تقريبجويان باشد. گفتنى است كه اين نامهپس از تاسيس شوراى عالى شيعيان لبنان [ المجلس الاسلامى الشيعى الاعلى] وتعيين امام موسى صدر به رياست آن شورا، به تاريخ 2/3/1348 نگاشته شده است.
برادر بزرگوار جناب شيخ حسن خالد، مفتى معظم لبنان!
با تقديم احترام و سلام
در اين روزهاى دشوارى كه امت اسلامى در نگرانى و اضطراب به سر مىبرد و حال وآينده همه منطقه در معرض تندبادى ويرانگر قرار گرفته است، بيش از هر وقت ديگرىضرورت وحدتى فراگير و عميق كه صفوف از هم جدا افتاده را گرد آورد و تلاشهاىپراكنده را هماهنگ سازد احساس مىشود. در پرتو اين يگانگى، مسلمانان به جايگاهواقعى خود پىمىبرند و در حركتبه سوى آينده و در ساختن تاريخ و انجاممسئوليتهاى خود، اعتماد به نفس خويش را باز خواهند يافت.
تلاش براى يكى شدن نيروها و گسترش توانايىها و شايستگىها نه تنها از برترينآرمانهاى دينى و نيز عمل به سفارش بزرگ پيامبر اسلام است، بلكه پيوند عميقى باكيان و كرامتمان و نيز موجوديتشرافتمندانه نسلهاى آتى دارد.
وحدت اسلامى نبايد در حد شعار يا نوشتار باقى بماند، بلكه بايد در ذهن، دل ورفتار ما رسوخ يابد. اين مهم بنيادىترين پايهاى است كه آينده ما را شكل خواهد داد.براى نيل به اين مطلوب بايد توجه فكرى بسيار و اهتمام درونى ويژهاى مصروف اينهدف اساسى گردد. براى جاگير و فراگير شدن وحدت لازم است تلاشهاى بىدريغىصورت بگيرد; در اين صورت، وحدت به حقيقتى پايدار و الگويى ماندگار تبديل شده،براى همگان الهامبخش خواهد بود.
از اين فرصت استفاده مىكنم و اندك تجربه خود را در اين زمينه پيش روى شما قرارمىدهم، همان كه پيشتر نيز در نخستين ديدارمان در مركز اسلامى افتاء از آن سخنگفتم.
يكى كردن سخن، دل و ذهنيت مسلمانان و به تعبير دقيقتر، ريشهداركردن وحدتاسلامى و بنيان آن بر پايههاى فكرى و عاطفى استوار از دوراه شدنى است:
1. وحدت فقهى
مورد اتفاق بودن پايههاى اصلى بناى رفيع اسلام و همرايى مسلمانان در اعتقاداتاصلى، كتاب آسمانى، مبدا و معاد در صورتى اثرگذار مىشود كه در تفاصيل و جزئياتنيز به نوعى تفاهم دستيابيم. يكى كردن يا به هم نزديك كردن جزئيات مختلف ازآرزوهاى ديرينى است كه عالمان شايسته ما از ديرباز در سر مىپروراندهاند. به عنواننمونه، شيخ طوسى بيش از هزار سال قبل در زمينه فقه مقارن [ تطبيقى، مقايسهاى]كتاب خلاف را نگاشت. علامه حسن بن يوسف حلى نيز در كتاب تذكره همين راه را پىگرفت. فقه مقارن هسته اصلى وحدت فقهى و گامى محكم در راه وحدت اسلامى است.
در روزگار ما، سى سال پيش جمعى فرهيخته از بزرگان علماى اسلام دارالتقريب بينالمذاهب الاسلامية را در قاهره بنيان گذاشتند. بنيانگذاران اين حركت نوين عبارتانداز: استاد فرزانه، شيخ الازهر شيخ عبدالمجيد سليم; استاد مجدد شيخ محمود شلتوت;شيخ محمد محمد مدنى، رئيس دانشكده شريعت در الازهر; امام سيد عبدالحسينشرف الدين; علامه سيد حسين بروجردى، مرجع عالى شيعيان جهان و استاد علامهشيخ محمد تقى قمى، دبير دائمى دارالتقريب. مركز تقريب در كنار خدمات گستردهاشبرنامه مهمى را نيز در دستور كار قرار داد كه امام سيد صدرالدين صدر [والد امام موسىصدر] اصول اوليه آن راترسيم و انجام آن را آغاز كرد، كتاب وى، لواء الحمد، تلاشى بودبراى گردآورى تمام رواياتى كه فرقههاى مختلف اسلامى در زمينههاى مختلف اعتقادىو فقهى از پيامبر اكرم(ص) نقل كردهاند تا علاوه بر قرآن كريم، منبع قابلاعتماد ديگرىفراروى مسلمانان بوده، زمينهساز وحدت سنت پاك پيامبر اكرم(ص) شود.
بزرگان ديگرى نيز در اين مدت در پيرامون فقه و مذاهب اسلامى آثار ارزندهاىنگاشتند; سپس موج موسوعهنويسى [ دايرةالمعارفنگارى] آغاز شد. الموسوعة الفقهيةاز دانشگاه دمشق، موسوعة عبدالناصر للفقه الاسلامى، از دانشگاه الازهر، و تلاشهاى آغازشده در دانشگاه كويتبراى تكميل الموسوعة الفقهية نمونههايى از اين موج نوين است.استاد گرانمايه و رئيس دانشكده فقه در نجف اشرف، سيد محمد تقى حكيم، نيز كتابىگرانسنگ درباره اصول فقه مقارن تاليف كرده است.
دستاوردهاى اين تلاشهاى سازنده بهمرور در فتواهاى فقهاى اسلام بروز و ظهوريافته و نشان داده است كه دستيافتن به وحدت فقهى چندان هم دور از انتظار نيست.
2. كوششهاى جمعى
اين راه در تلاشهاى مشتركى نمود مىيابد كه براى تحقق اهداف خاص دينى واجتماعى صورت مىگيرد و بهخودى خود توفيقى است در راه نيل به وحدت.كوششهاى جمعى به تماس فعالان يك عرصه، مانند رزمندگان يك جبهه، مىانجامد ودر نتيجه، اطمينان متقابلى به دست مىدهد و در پرتو آن جانهاى نگران به آرامشمىرسند، چون در چنين وضعيتى مىتوان به باورها و احساسات يگانه دستيافت.
به عنوان نمونه، برخى از اين اهداف را يادآور مىشوم:
1. اهداف كاملا دينى، مانند وحدت عيدها و شعائر دينى و يكى شدن الفاظ برخى ازعبادتها مانند اذان و نماز جماعت; مىتوان براى به دست آوردن طلوع ماه نو در افق بهروشهاى نوين علمى اعتماد كرد تا روز عيد فطر بهدقت معلوم شود و مسلمانان جهانبتوانند روز واحدى را به عنوان عيد گرامى بدارند و بهراحتى بتوانند از پيش براى اينروز برنامهريزى كنند. همچنين مىتوان براى اذان الفاظى را در نظر گرفت كه موردپذيرش همگان باشد.
2. اهداف اجتماعى: مىتوان تلاشهايى جمعى را سامان داد كه در پى مبارزه بابىسوادى و بىخانمانى و سرپرستى ايتام و بالابردن سطح زندگى زحمتكشان جامعهباشد. بهراحتى مىتوان نهادها و بنيادهايى را تاسيس كرد كه اين اهداف والا را تامين كندو نيز مىتوان از نهادهاى موجود حمايت و پشتيبانى بيشترى كرد.
3. اهداف ملى [در خصوص لبنان و نيز كشورهاى ديگرى كه با تنوع مذهبى روبهروهستند]: هيچترديدى در وجود احساسات ملى مشترك نيست; از اين قبيل است وجوبمشاركت عملى براى آزادى فلسطين، لزوم حمايت از لبنان در برابر مطامع دشمن غدار،لزوم پشتيبانى از مقاومت مقدس فلسطينىها، ضرورت آمادگى كامل و نيز هميارى تمامعيار با دولتهاى عربى دوستبراى ايستادگى در برابر تجاوزهاى احتمالى دشمن، وسرانجام موضوع ايجاد استحكامات دفاعى در جنوب لبنان و نيز در همه لبنان تا اينكشور به دژ محكمى تبديل شود كه شاخهاى اسرائيل را در هم شكند و مطامعاستعمارى را از بين ببرد. همه اينها اهدافىاند كه در مورد آنها هيچ اختلافى وجودندارد; ولى تمامى آنها بهشدت نيازمند بررسىهاى دقيقى است تا براى تحقق آنها و نيزتعيين مسئوليت هر شخص و گروهى بهدقتبرنامهريزى شود و نيز بايد تلاشهاى همهفرزندان اين سرزمين با هماهنگى لازم با همديگر و با مسئولان و كشورهاى عربىصورت بگيرد و همه توانايىهاى مسلمانان جهان و صاحبان وجدانهاى بيدار ونيتهاى پاك به خدمت گرفته شود.
براى مشاركتحقيقى در اين وظايف برماست كه اين برنامهها و شيوههاى آنها را بهاتفاق مورد بررسى قرار دهيم تا آسانتر بتوانيم به هماهنگى لازم دستيابيم. اينهانمونههايى هستند كه بر جنابعالى عرضه كردم، با اين اميد كه همه ابعاد موضوعبررسى شود و متخصصان و كارشناسان مكلف شوند تا كميتههاى مشترك را راهاندازىكرده، بهسرعت كار را آغاز كنند. (1)
--------------------------------------------------------------------------------
پىنوشت:
1. امام موسى صدر در حاشيه هفتمين كنفرانس انديشه اسلامى در الجزاير در سال 1351 در پاسخ به پرسش يكى از خبرنگاراندرباره وحدت مذاهب اسلامى اظهار داشت كه در زمينه مذاهب اسلامى با دو جنبه يا دو بخش روبهروييم:
نخست، شعائر اسلامى است كه مقصود از آن احكامى است كه در ظاهر فرد و جامعه بروز مىيابد; اختلاف در شعائر،امتيگانه را در نظر ديگران مجموعهاى پراكنده مىنماياند. شعائر پيوند عميقى با عموم مردم دارد و در نتيجه، اختلاف درآنها بهشدت در عموم مؤمنان اثر مىگذارد; از اين رو مسئوليتپذيرى اسلامى مىطلبد كه براى يكى شدن اين شعائر -علىرغم اختلاف در ديدگاههاى فقهى - تلاش زيادى صورت بگيرد. من تاكيد دارم كه يكى شدن اين شعائر دستيافتنى استو من خودم در همايش مجمع تحقيقات اسلامى در قاهره در اين زمينه پيشنهادى كارشناسىشده را عرضه كردم، همچنانكهعالمان بسيارى در اين راه كوششهاى درخور ستايشى انجام داده و مىدهند.
دوم، فقه اسلامى و ديگر آموزههاى اسلام است; اين ميراث سترگ كه دستاورد تلاشى است طاقتفرسا و حاصلرقابتهايى است كه همه نيروهاى آدمى را به خدمت مىگيرد، به هيچ وجه نمىتواند ناديده انگاشته شود يا با صرف شعاروحدت مذاهب از بين برود; به ويژه آنكه اين اختلاف نظر چون در سطح خواص مطرح است، آسيبى نمىرساند و پراكندگىبه بار نمىآورد، بلكه همواره بر غناى انديشهها مىافزايد.
بجاست كه باز تاكيد كنم كه اختلاف نظر به سود پيشرفت وترقى است و اجتهادورزى را آسانتر مىكند و در نتيجه،اقتباس صحيح راهحل مشكلات و نيازهاى زمانه را از اسلام ممكن مىسازد; زيرا احكام دينى، به خاطر الهى و مقدس بودن،داراى خصيصه اطلاق و شمول - يا به اصطلاح، دگماتيست و جزمانديشانه - است و اگر اين احكام يكسان و مورد قبول همگانباشد، فقيه يا عالم به دشوارى مىتواند جسارت به خرج دهد و در پى تحول و تغيير برآيد; ولى با وجود ديدگاههاى متفاوت ومتعارض، تغيير و تحول و برگرفتن راه تامين نيازها آسان مىشود. اما تلاشهايى كه براى يكى كردن مذاهب يا، به تعبيردقيقتر، براى نزديك كردن مذاهب به يكديگر صورت مىگيرد، همچنان مورد نظر و خواست همه كسانى است كه خالصانهبه اسلام عشق مىورزند.
--------------------------------------------------------------------------------
منبع:هفت آسمان- شماره 7
انتهاي پيام/
دوشنبه 18 آذر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 192]