تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ کس کامل نمی شود مگر هر که را خدا دوست دارد دوست داشته باشد و آن که را خدا دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821269375




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مديركل محيط زيست خراسان رضوي خبر داد: همكاري دانشجويان و محيط زيست براي اثبات وجود يوز ايراني در استان


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مديركل محيط زيست خراسان رضوي خبر داد: همكاري دانشجويان و محيط زيست براي اثبات وجود يوز ايراني در استان


خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: شهرستان‌ها

مديركل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي گفت: يافتن نشانه‌هايي از حضور يوز در استان، تدوين هشت پايان‌نامه كاربردي و انجام مطالعات جامع علمي و عملي براي مشكلات عمده زيست محيطي استان، حاصل همكاري دانشجويان با اداره محيط زيست استان است.

سيد حسين آقاميري در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منطقه خراسان، ادامه داد: پرداختن به كارها و افكار جديد و اثرگذاري براي بهبود وضعيت‌ها در آينده از انتظاراتي است كه از قشر دانشجو وجود دارد.

وي افزود: با همكاري دانشجويان تلاش مي‌كنيم مستنداتي از حضور گونه ارزشمند يوزپلنگ ايراني در خراسان رضوي پيدا كنيم.

وي از احتمال 75 درصدي حضور اين گونه در استان خبر داد و گفت: قبلا رديابي يوزپلنگ آسيايي را در حوزه خراسان بزرگ در دستور كار خود داشتيم و موفق شديم با همكاري دانشجوياني كه در قالب انجمن يوز ايران در تهران فعاليت مي‌كردند، حضور اين گونه را در نايبندان طبس و مياندشت در شهرستان جاجرم به اثبات برسانيم.

وي با بيان اين كه در نقاطي از خراسان رضوي قابليت حضور يوز ايراني وجود دارد، اظهار كرد: با كمك همين گروه دانشجويي رديابي‌هاي اوليه را از حضور يوز در منطقه چاه افتخار در حوزه شهرستان بجستان انجام داده‌ايم و حتي يك مورد مشاهده اين گونه در منطقه به ثبت رسيده است.

مديركل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي نصب پنج دوربين تله‌اي، استقرار نيروهاي حفاظتي، افزايش امكانات و معرفي چاه افتخار به عنوان منطقه حفاظت شده را از اقدامات اداره كل براي افزايش ضريب امنيتي منطقه برشمرد و به ايسنا گفت: در منطقه تخت سليمان سرخس نيز تلاش‌هايي براي يافتن اين گونه آغاز شده است.

وي افزود: اين منطقه جز مناطق تحت مديريت ما نيست، اما اگر به اين جمع بندي برسيم كه اين گونه در منطقه حضور دارد، تخت سليمان را به ليست مناطق حفاظت شده اضافه خواهيم كرد.

وي بهبود وضعيت امنيتي، حمايتي و استفاده از كمك‌هاي بين‌المللي براي حفاظت از يوز ايراني را بعد از اثبات وجود يوز در استان ضروري دانست و گفت: اگر چنين انجمن دانشجويي در حوزه استان و مشهد فعاليت داشت، قطعا مي‌توانستيم به جاي انجمن تهران با آن‌ها براي اين كار تحقيقاتي همكاري نماييم.

وي با اشاره به اين كه دانشجويان تهراني انجمن يوز ايران سالي هفت تا هشت بار براي انجام مطالعات ميداني در به مناطق استان مراجعه مي كنند، خاطرنشان كرد: دانشگاه‌هاي مشهد قابليت كار بر روي موضوعات اين چنيني را دارند، اما لازم است كه اين نيروها سازماندهي شوند.

آقاميري با اشاره به ارتباط خوب دانشگاه با اداره محيط زيست در حوزه كارهاي تحقيقاتي و پژوهشي، به ايسنا گفت: براي انجام كارهاي ميداني در مناطق تحت مديريت اداره حفاظت محيط زيست توسط دانشجويان و همچنين در تدوين پايان نامه‌هاي مرتبط با محيط زيست با دانشجويان همكاري‌هايي داشته‌ايم.

وي افزود: با همكاري كه با دانشجويان داشتيم در سال گذشته هشت پايان‌نامه با موضوعات زيست محيطي تدوين شد كه به ارائه يك پتانسل اطلاعاتي مطلوب از وضعيت گونه‌هاي زيستي استان و همچنين انجام كار ميداني مطلوبي در حوزه محيط زيست منجر شد.

مديركل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي تهيه اطلس خزندگان و مهره‌داران، طرح جامع كاهش آلودگي هوا، كاهش مصرف سوخت ميني بوس‌ها، تهيه اطلس سنگواره‌ها و بررسي اثرات توسعه بر محيط زيست را از جمله كارهاي تحقيقاتي عنوان كرد كه با همكاري دانشجويان به انجام رسيده است و خاطرنشان كرد: پايان نامه‌هايي با موضوعاتي از قبيل تنوع ژنتيكي كل و بز در پارك ملي تندوره، مطالعات ژنتيكي جبير، بررسي توالي DNA و ميتوكندري پلنگ ايراني در درگز، استفاده از فيلترهاي شني براي كاهش آلودگي ناشي از فلزات سنگين در واحدهاي شن و ماسه و تخليه فاضلاب و مطالعاتي در خصوص گونه ارزشمند ارس با همكاري ادره محيط زيست و دانشگاه‌ها به ثمر رسيده است.

وي در ادامه به ايسنا گفت: كار مطالعاتي در زمينه شناخت قوچ و ميش در تندوره با استفاده از توالي كروموزومي منتج به معرفي يك گونه جديد به تمام دنيا در حوزه پارك ملي تندوره شد.

وي بر لزوم تقويت ارتباط اداره محيط زيست و دانشجويان تاكيد كرد و گفت: تنها از بخش كوچكي از توان دانشگاه‌ها و دانشجويان بهره مي‌گيريم.

آقاميري با بيان اين كه بحث مالي و زمان بر بودن كارهاي تحقيقاتي از موانع برقراري ارتباط گسترده‌تر با دانشگاه‌هاست، افزود: محدوديت زمان به دستگاه‌هاي اجرايي اجازه طولاني شدن يك كار اجرايي را نمي‌دهد، عكس اين وضعيت در ارتباط با دانشگاه‌ها وجود دارد كه كار اجرايي را در يك مدت زمان طولاني انجام مي‌دهند و نياز به منابع مالي و اعتباري زيادي دارند.

مديركل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي در پايان ضمن تبريك 16 آذر، سالگرد تاسيس ايسنا و روز دانشجو گفت: متاسفانه بعضي روزنامه‌ها فقط به دنبال تيترهاي داغ و جنجالي هستند اما هدف در ايسنا اين نيست و اين خبرگزاري در حوزه محيط زيست به همه ابعاد توجه مي‌كند.

انتهاي پيام
 يکشنبه 17 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 254]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن