تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان بايد براى آخرتش از دنيا، براى مرگش از زندگى و براى پيرى‏اش از جوانى، توشه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821239646




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير علوم در شوراي دانشگاه تبريز: ظرفيت بسياري در آموزش عالي كشور خالي مانده است امروز بايد به سمتي حركت كنيم كه از صنعت درآمدزايي كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: وزير علوم در شوراي دانشگاه تبريز: ظرفيت بسياري در آموزش عالي كشور خالي مانده است امروز بايد به سمتي حركت كنيم كه از صنعت درآمدزايي كنيم
خبرگزاري دانشجويان ايران - تبريز
سرويس: شهرستان‌ها

وزير علوم تحقيقات و فناوري گفت: ظرفيت بسياري در آموزش عالي كشور خالي مانده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منطقه آذربايجان شرقي، دكتر محمد مهدي زاهدي در جلسه شوراي دانشگاه تبريز سخن مي‌گفت، افزود: يكي از مهمترين اقداماتي كه طي سال‌هاي اخير در وزارت علوم انجام شده، افزايش ظرفيت دانشگاه‌ها بوده و در حال حاضر برخي دانشگاه‌هاي كشور ظرفيت‌هاي خالي بسياري براي پذيرش دانشجو دارند.

وي در اين نشست كه در آن روسا و معاونين دانشگاه‌هاي استان آذربايجان شرقي نيز شركت داشتند، ظرفيت خالي در دانشگاه‌ها را فرصتي براي جذب دانشجويان خارجي دانست و گفت: وزارت علوم سعي دارد تا با تاسيس واحدهاي بين‌المللي و هم‌چنين ايجاد دوره‌هاي آموزش مجازي علاوه بر تعامل علمي به دنبال تربيت دانشجو با اهداف فرهنگ ايراني باشد تا نسبت به گسترش باورهاي ديني و سياسي خود اقدام كند.

وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر افراد بسياري در منطقه حضور دارند كه داوطلب تحصيل در دانشگاه‌هاي ايران هستند كه بايد از اين فرصت بهره لازم را ببريم.

زاهدي خالي ماندن ظرفيت دانشگاه‌ها را باعث رقابتي شدن جذب دانشجويان برتر و در نهايت كيفي تر شدن دانشگاهها دانست و گفت: اين موضوع نقطه شروعي براي كيفي سازي فعاليت‌ها و شاهد آن هستيم كه از هم اكنون دانشگاهها براي جذب دانشجويان برتر تسهيلات ويژه ارايه مي دهند.

وزير علوم، با بيان اينكه علم موضوعي نيست كه با بخشنامه‌هاي وزارت علوم توليد شود، افزود: وظيفه ما در وزارتخانه فراهم كردن بسترهاي مناسب است و در واقع اين دانشگاهيان هستند كه بايد فضاي توليد علم را عملا به اجرا درآورند.

زاهدي، با اشاره به انجام طرح‌هاي پژوهشي در دانشگاه‌هاي كشور تاكيد كرد: ديگر زمان اين كه دور خود بگرديم و همواره به دنبال بودجه‌هاي پژوهشي دولتي باشيم به سر رسيده است. و امروز بايد به سمتي حركت كنيم كه از صنعت درآمدزايي كنيم تا علاوه بر حل مشكلات كشور مشكلات بودجه دانشگاه‌ها در زمينه پژوهش نيز حل شود.

وي خاطرنشان كرد: بايد تعامل دو طرفه بين وزارت علوم و دانشگاه‌ها وجود داشته باشد تا بتوانيم حركت سريعتري به سمت اهداف سند چشم انداز و نقشه جامع علمي كشور داشته باشيم.

زاهدي در پاسخ به درخواست دانشگاهيان تبريز درخصوص تحول در زمينه فعاليت‌هاي آموزشي و پژوهشي در كشور گفت: اين موضوع از ضرورياتي است كه سخت مورد توجه وزارت علوم است تا نتايج فعاليت‌هاي پژوهشي و آموزشي دانشگاه‌ها بتواند به رفع معضلات جامعه كمك كند.

وي گفت: ماموريت‌هاي ما در اين خصوص بايد مساله محور باشد. بسياري از بخش‌هاي كشور نظير صنعت برق و نفت نياز به همراهي دانشگاه‌ها براي رفع مشكلات دارند كه بايد بستر كار با كمك خود دانشگاهيان با تعريف و اجراي طرح‌هاي پژوهشي، رساله‌هاي دكتري و كارشناسي ارشد فراهم شود.

وزير علوم تحقيقات و فناوري رشد توليدات علمي از نظر شاخص چاپ مقالات ISI در سطح جهان بي نظير دانست و گفت: كشور ما در سال 83 تنها موفق به عرضه 3800 مقاله ISI شده بود در حالي كه امسال تا امروز 12 هزار مقاله توليد شده و تا پايان سال ميلادي بدون شك به مرز13 هزار مقاله خواهد رسيد.

وي با اشاره به راه اندازي پايگاه استنادي جهان اسلام ISC يادآور شد: پيش بيني مي‌كنيم بيش از 10 هزار مقاله از ايران در اين پايگاه ارايه شود.

زاهدي حركت كشور را در زمينه فناوري‌هاي نو از جمله فناوري هسته‌يي كه امروز به صورت بومي در كشور اجرا مي شود، بسيار مطلوب دانست و گفت: مي خواهيم اين فناوريها را به جايي برسانيم كه جايگزين مناسبي براي درآمدهاي نفتي باشد.

وزير علوم به رشد آمار ثبت اختراعات در كشور اشاره كرد و گفت: ميزان ثبت اختراع در كشور از 4 هزار و 573 مورد در سال ظرف سه سال گذشته تا اوايل امسال به بالاي 14 هزار رسيده است كه رشد چشمگيري را نشان مي دهد.

زاهدي اضافه كرد: در سال 84 كل بودجه وزارت علوم 480 ميليارد تومان بوده كه اين بودجه در سال جاري به هزار و 200 ميليارد تومان رسيده است و هيچ گاه چنين رشدي در خصوص بودجه وزارت علوم صورت نگرفته است اما اين به آن معنا نيست كه تمام هزينه هاي ما بايد از طريق دولت تامين شود.

وي تصريح كرد: امسال براي اولين بار بودجه عمراني وزارت علوم 400 ميليارد تومان و دو برابر سال قبل تعيين شده كه فقط 100 ميلياد تومان از آن به خوابگاه سازي اختصاص داده شده است.

زاهدي همچنين در خصوص حمايت از مجتمع دانشگاهي ربع رشيدي نيز گفت: وزير علوم تحقيقات و فناوري عضو هيئت امناي اين دانشگاه است و متولي اصلي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي است كه در اين زمينه تلاش مي كنيم حمايت هاي لازم صورت گيرد.

وي، هم‌چنين در اين نشست با گراميداشت ياد و خاطره شهداي گرانقدر انقلاب اسلامي با اشاره در پيش بودن روز دانشجو گفت: شهداي دانشجوي 16 آذر سمبل مبارزه با استكبار و استثمار و حفظ استقلال و امنيت بوده و شهادت آنان لكه ننگي بر دامان استكبار حهاني است.

وي حضور در دانشگاه تبريز و مشهدالشهداي دانشگاه هاي كشور را توفيقي براي خود دانست و گفت: دانشگاهيان دانشگاه تبريز حق بزرگي بر گردن انقلاب اسلامي دارند.

زاهدي با اشاره به سوابق درخشان استان آذربايجان شرقي در بخش‌هاي مختلف گفت: اين خطه با حضور آگاهانه در صحنه‌هاي مختلف و دارا بودن روحانيون، دانشمندان و فرهيختگان بسيار زبانزد خاص و عام بوده و از جايگاه والايي برخوردار است.

وزير علوم تحقيقات و فناوري، به انتخاب دانشگاه تبريز به عنوان يكي از 10 دانشگاه برتر كشور اشاره كرد و گفت: دانشگاه تبريز با تلاشي كه در عرصه‌هاي مختلف علمي، آموزشي و پژوهشي از خود نشان داده، توانسته است به اين رتبه دست پيدا كند و بايد با توجه به اينكه رقابت جدي بين دانشگاه‌هاي كشور، حركت‌هاي خود را با انسجام بيشتري تداوم بخشد.

انتهاي پيام
 جمعه 15 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن