تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زِنا، شش پيامد دارد: سه در دنيا و سه در آخرت. سه پيامد دنيايى‏اش اين است كه: ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821277178




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پنجشنبه بازار كتاب هفته شعر و عرفان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پنجشنبه بازار كتاب هفته شعر و عرفان
[ساير محمدى ]
هفته اى كه گذشت در همه حوزه ها از شعر و داستان گرفته تا دين و فلسفه، تاريخ و سياست و ‎/‎/‎/ كتاب هاى جديدى به بازار آمده است و تقريباً همه سليقه ها را راضى خواهد كرد. اما در حوزه فرهنگ كتابى به قلم ژاك برزون كه چندان شناخته شده نيست، تحت عنوان «پانصد سال حيات فرهنگى غرب» با ترجمه ابوتراب سهراب توسط مؤسسه انتشارات نگاه به بازار آمد كه راجع به هنر، انديشه، آداب، اخلاقيات و دين در مغرب زمين به مطالعه پرداخته است. كتاب مهمى است براى شناخت فرهنگ و تمدن غرب، غير از اين آن چه از تازه هاى كتاب به بازار آمد، از اين قرار است:
شعر
«باغ اطلسى هاى من» دفترى از شعرهاى آئينى غلامرضا مرادى است كه از سوى انتشارات سوره مهر منتشر شده است. اين مجموعه چون اغلب سروده هاى اين شاعر متعهد گوشه چشمى به حماسه كربلا، سيره ائمه معصومين(ع) و مضامين آئينى - مذهبى دارد و بازتابى از احساس و انديشه هاى اوست كه در قالب غزل و رباعى سروده شده است.
«پيرتر از خود» مجموعه شعر تازه اى از حميد رضا شكارسرى است كه انتشارات سوره مهر منتشر كرده است. رويكرد شاعر در اين مجموعه رويكردى تازه و مدرن به پديده هاى به ظاهر كوچك و پيش پا افتاده است كه با نگرشى فلسفى در پى بازخوانى آنهاست. اغلب شعرهاى اين كتاب شعرهاى سپيد و كوتاه شاعر است و تاريخ سال هاى ۸۱ به اين سو را دارد. «پرواز كن، تا آسمان عشق آبى است» مجموعه غزل هاى عليرضا شيدا است كه انتشارات همگام با هستى كاشان آن را چاپ و منتشر كرده است. عليرضا شيدا شاعرى است كه از اوايل دهه شصت تا سال ۸۲ چهارده عنوان كتاب منتشر كرده و كتاب تازه اش مجموعه غزل هايى است كه سبك و سياق و تركيبات و تصاوير اشعار كلاسيك فارسى را در ذهن مخاطب تداعى مى كند. ضمن اين كه در صفحه بندى كتاب نيز مى توانست ذوق و سليقه بيشترى به خرج دهد. در مجموع انتشار اين كتاب براى علاقه مندان شعر كلاسيك بويژه غزل فرصت مغتنمى است كه با نگاه و بيان يك شاعر شهرستانى آشنا شوند.
«با دو چشم دچار يكتايى» گزيده اشعار قربان وليئى است كه از سوى نشر تكا در قطع پالتويى چاپ و منتشر شده است. اين شاعر و منتقد در سروده هاى خود اگرچه قالب غزل را برگزيده اما تعبيرات و تصاوير اشعارش امروزى است و نگاه ويژه خود را به هستى و جهان پيرامونش دارد. «باران انگورهاى سوخته» گزيده اشعار مصطفى على پور است كه نشر تكا به بازار عرضه كرده است. على پور را بيشتر به خاطر شعرهاى سپيد و تحقيقات و نقد و پژوهش هايى كه در زمينه شعر معاصر و ساختار زبان در شعر منتشر كرده، مى شناسند. اما همه اين خصوصيات مانع از آن نمى شود كه در حوزه شعر در قالب كلاسيك دست او خالى باشد. اين مجموعه علاوه بر شعرهاى سپيد شامل رباعى و دوبيتى و مثنوى نيز مى شود. «سنجاقك ها» مجموعه اى از شعرهاى كوتاه و سپيد فاطمه راكعى است كه نشر علم چاپ و منتشر كرده است. راكعى در اين مجموعه چند شعر دارد كه به لحاظ شكل و محتوا در هماهنگى كامل قرار گرفته اند. نوشتن شعر به صورت اشكال هندسى را نخستين بار آپولينر شاعر آوانگارد فرانسوى در جهان باب كرده بود. فاطمه راكعى كتاب ديگرى به نام «رؤياى رنگين» را توسط نشر علم منتشر كرد، كه در قالب غزل، قطعه و چهارپاره سروده شده است. راكعى در مقدمه كتاب اشاره مى كند اين شعرها كه در فاصله سال هاى ۱۳۶۰ تا ۱۳۸۶ سروده شده از سه دفتر سفر سوختن، آواز گلسنگ و مادرانه ها انتخاب شده اند. «گزيده شعرهاى شل سيلور استاين» با ترجمه احمد پورى كه در سال ۸۴ چاپ اول آن منتشر شده بود. به تازگى از سوى نشر افكار چاپ و منتشر شده است.
سيلور استاين در ايران با كتاب لافكاديو به شهرت و محبوبيت رسيد. شعرهايى كه در زبان، صورت و معنا بسيار كودكانه و بسيار شاعرانه است. «خوانش و نقد شعر جوان امروز» كتابى به قلم محمد كاظم كاظمى است كه به نقد و بررسى شعر نسل امروز مى پردازد. كاظمى در اين كتاب اشعار بيست تن از شاعران جوان را انتخاب كرده و به بازخوانى و نقد اين آثار نشسته است. ناشر اين كتاب انتشارات سوره مهر است. «پرواز با ترانه» عنوان كتابى است كه باب آشنايى با اينگه بُرگ باخن شاعر اتريشى را به روى مخاطبان ايرانى مى گشايد. چنگيز پهلوان در اين كتاب طى مقدمه اى فضاى باليدن شاعر را در دوران جنگ جهانى دوم و نقش ادبيات و شعر را در آن مقطع توضيح مى دهد. در ادامه زندگينامه شاعر را مى آورد و در بخش بعدى به ترجمه چند شعر و تفسير آنها مى پردازد. بخش پايانى كتاب ترجمه چند شعر به همراه متن اصلى شعرها به زبان آلمانى آمده است.
اين كتاب از نخستين مجموعه شعر شاعر به نام آوا (۱۳۳۶) تا هواى آفتاب (۱۳۸۱) را دربرمى گيرد. «ديوان اشعار ناصر خسرو قباديانى» مشتمل بر روشنايى نامه، سعادت نامه، قصايد و مقطعات كه به اهتمام استاد سيد نصرالله تقوى فراهم آمده بود، با تصحيح استاد مجتبى مينوى و تعليقات علامه دهخدا كه توسط انتشارات معين چاپ اول آن در سال ۸۰ منتشر شده بود. هم اكنون به چاپ چهارم رسيد. حروف چينى تازه، جلد گالينگور، طرح جلد جذاب، نشان از سليقه و دقت ناشر از جمله دلايل استقبال از ديوان ناصرخسروست كه توسط انتشارات معين به بازار عرضه شده است. البته ناشران ديگرى هم اين ديوان را در سال هاى مختلف چاپ كرده بودند.
داستان، رمان
«پائيز صحرا» مجموعه داستانى براى نوجوانان به قلم محمدرضا بايرامى است كه از سوى نشر تكا چاپ و منتشر شده است. بايرامى در حوزه هاى مختلفى قلم مى زند اما بيشتر به عنوان نويسنده اى شناخته شده كه براى نوجوانان كار مى كند. يادداشت هاى او از جنگ كه خاطرات خود اوست و تحت عنوان «هفت روز آخر» از شهرت بسيارى برخوردار است. «كمپوت گيلاس» مجموعه داستانى به قلم حميد رضا شاه آبادى است كه نشر تكا به بازار عرضه كرد. در اين كتاب هشت داستان كوتاه از نويسنده چاپ شده است. «سفر چشمه كوچك» مجموعه داستانى از فريدون عموزاده خليلى است كه براى نوجوانان نوشته شده است. عموزاده خليلى به خاطر مجموعه آثارش جايزه يونيسف را از آن خود كرده است. سفر چشمه كوچك شامل نه داستان كوتاه است. «در حوالى نوجوانى» مجموعه دو داستان بلند به قلم مژگان شيخى است كه براى نوجوانان نوشته شده است. شيخى از جمله نويسندگان موفق در حوزه ادبيات كودك و نوجوان است كه فعاليت قلمى اش را در حوزه هنرى آغاز كرد. «گرگ صفر، گرگ سفر» عنوان كتابى به قلم محمد رضا بايرامى است كه انتشارات قديانى منتشر كرده است. بايرامى اين داستان را براى ساخت فيلم نوشته است و بصورت فيلمنامه آن را تنظيم و تدوين كرده است. «گرگ ها از برف نمى ترسند» رمانى براى نوجوانان به قلم محمد رضا بايرامى است كه اين كتاب هم توسط انتشارات قديانى به بازار آمد. اين رمان روايتى از يك خانواده به دست مى دهد كه در دره اى محصور كوه ها زندگى مى كنند. در اين خانواده شخصيت جوانى به نام يوسف حضور دارد كه ‎/‎/‎/
«فرشته نگهبان» يك داستان بلند به قلم ايرج فاضل بخششى است كه انتشارات قصيده سرا منتشر كرده است. نويسنده در اين داستان يك موضوع فضايى را دستمايه نوشتن قرار داده است. انتشارات قصيده سرا با همكارى انتشارات مهر ۱ كتاب «از كافكا تا گراس» را منتشر كرده است كه آثارى از نويسندگان آلمانى زبان سده بيست و نقد و بررسى آنها را شامل مى شود. كافكا، ريلكه، توماس مان، هرمان هسه، برتولت برشت، اريش ماريار مارك، بوبرفسكى و بورشرت از جمله نويسندگانى هستند كه در اين مجموعه حضور دارند. ترجمه اين آثار به قلم رضا نجفى و پريسا رضايى صورت گرفت. «نفس تنگى» رمانى به قلم فرهاد حيدرى گوران است كه در پنج بند نوشته شده و در يك فضاى بومى جريان دارد. «نفس تنگى» كه از سوى نشر آگه به بازار آمد بايد يكى از رمان هاى خوب سال ۸۷ باشد. قطعاً در آينده از اين رمان بيشتر خواهيم شنيد. «راز قتل پالومينو مولرو» رمانى كوتاه از ماريو بارگاس يوسا با ترجمه اسدالله امرايى توسط نشر علم منتشر شد. اين رمان با ترجمه احمد گلشيرى با عنوان «چه كسى پالومينو مولرو را كشت» هفته گذشته به چاپ دوم رسيد.
رمان داستان يك قتل سياسى را روايت مى كند كه دو تن از مأموران ساده حكومت در جست وجوى علت قتل و قاتل آن به تحقيق مى پردازند. انتشارات معين چاپ پنجم مجموعه داستان جديد هوشنگ مرادى كرمانى به نام «پلوخورش» را هفته گذشته به بازار فرستاد. چاپ اول اين كتاب سال گذشته منتشر شد و در مدت يك سال پنج بار تجديد چاپ شده كه نشان از نفوذ و علاقه به آثار مرادى كرمانى در ميان مردم دارد. خبر ديگر اين كه آثار هوشنگ مرادى كرمانى اخيراً در كشور تركيه ترجمه و توسط يكى از ناشران معتبر اين كشور منتشر و با استقبال بى سابقه اى روبه رو شده است. گويا كشور همسايه ما تازه موفق به كشف اين نويسنده محبوب ايرانى شده است. نشر افق در حوزه ادبيات كودك و نوجوان رمان «شورش خرگوش ها» اثر آريل دورفمان با ترجمه اميلى امرايى را منتشر كرد كه رمانى براى كودكان است. آريل دورفمان با آثارى چون «مرگ و دوشيزه جوان» و «ناپديدشدگان» در ايران تبديل به چهره اى دوست داشتنى در حوزه ادبيات امريكاى لاتين شد و اين رمان اولين اثر نويسنده براى كودكان است. «بدترين پسر دنيا» اثرى از اُدين كالفر با ترجمه شيدا رنجبر است كه نشر افق منتشر كرده است.
اين نويسنده ايرلندى با كتاب «آرتيمس فاول» كه در فهرست كتاب هاى پرفروش نيويورك تايمز قرار گرفته، به ايرانيان معرفى شد. «تندپا و بادپا» رمانى براى كودكان نوشته اورسلا ولفل، نويسنده آلمانى است كه كمال بهروز كيا آن را به فارسى ترجمه كرده و نشر افق ناشر آن است. اين كتاب برگزيده يازدهمين دوره كتاب سال شناخته شد. «روباه بازيگوش» عنوان كتابى است كه انتشارات قديانى تحت عنوان كلى «قصه هاى شيرين جهان» منتشر مى كند. «روباه بازيگوش» سى و هشتمين كتاب از اين مجموعه به روايت شاگاهيراتا با ترجمه بيژن نامجو است كه به صورت مصور و رنگى براى كودكان به بازار آمد.
 پنجشنبه 14 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 283]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن