تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):هر کس عبادت خالصش را برای خدا بالا بفرستد، خدا بهتریم مصلحت را برای او نازل می ک...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821206351




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روز ايدز، اندوهي مشترك در تقويم‌هاي دنيا


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: روز "ايدز"، اندوهي مشترك در تقويم‌هاي دنيا
داخلي . اجتماعي . پزشكي . ايدز
اگر تقويم كشورهاي مختلف را نگاه كنيم يك روز شمار مشتركي را در خصوص جدي‌ترين بيماري دنيا خواهيم ديد كه براي حل آن مناسبتي به‌نام" روز جهاني مبارزه با بيماري ايدز" درج شده كه دغدغه‌ي امروز جهانيان براي حل آن شده است.

راهپيمائي‌ها، همايش ها، سخنراني‌ها و نصيحت ها، بايدها و نبايدهايي از سوي مردم ، متخصصان و ديگر محافل علمي و دانشگاهي مطرح مي‌شود كه همه حاكي از نگاه مشتركي است كه براي پيشگيري و حل اين بيماري مهلك مي‌باشد.

اما با اين همه نبايد درباره هشدار اين بيماري به همين يك روز و هفته بسنده كرد بلكه‌به‌اعتقاد كارشناسان اين موضوع بايد در دستور كار احاد مردم جامعه باشد.

دكتر"مهرداد خاتون آبادي" متخصص بيماري‌هاي عفوني در اين‌باره به‌خبرنگار ايرنا گفت: راههاي انتقال اين بيماري متنوع و گسترده و در هر سني وجود دارد.

وي افزود: بايد آموزش ، پيشگيري پيرامون ايدز در هر زمينه و زماني مورد توجه همگان قرار بگيرد.

او با اشاره به اين كه بيشترين قشر جامعه ما را جوانان و نوجوانان تشكيل مي‌دهند، افزود: بايد وسايل، امكانات و جزوات آموزشي بهداشتي را در مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها به صورت مستمر و رايگان همراه با آموزش صحيح، ارايه دهيم.

دكتر "زيبا كثيري" متخصص بيماري‌هاي زنان و زايمان در اين گفت و گو بيان داشت:درزمان حاضر چهار درصد راه انتقال ويروس ايدز ، از طريق مادر به فرزند است و بسياري از اين مادران، نيز همسران معتادان تزريقي مي‌باشند.

وي افزود: ويروس ايدز به‌لحاظ حساسيت زيستي و بيولوژيكي بيشتر گريبانگير زنان است.

وي افزود: اين در حالي است كه بسياري از زنان بخاطر ترس از ناقل بودن، خشونت و اقدامات تلافي جويانه همسرانشان حاضر نمي‌شوند از آنها بخواهند براي حفاظت هر دو در برابر بيماري‌هاي عفوني، از امكانات بهداشتي استفاده كنند.

كارشناس مسئول بيماري‌هاي آميزشي - ايدز و هپاتيت مركز بهداشت استان اصفهان گفت: در زمان حاضر گستردگي معتادان تزريقي و ارتباط جنسي خارج از چارچوب، زمينه را براي شيوع اين بيماري در طيف گسترده فراهم كرده است ، بنابراين بحثهاي بهداشتي نبايد تنها محدود به‌زمان خاص باشد.

وي با مثبت ارزيابي كردن وضعيت آموزشي مردمي پيرامون آشنائي و پيشگيري از بيماري ايدز افزود: آموزشها در دو بخش عام و خاص صورت مي‌گيرد كه بخش عام آن مربوط به مردم در زمينه‌هاي‌آشنايي با بيماري از جمله راههاي انتقال و نوع پيشگيري و آموزشهاي خاص مربوط به مبتلايان به ايدز و كادرهاي پزشكي است.

وي‌اظهار داشت: هلال‌احمر،سازمان بهزيستي،تشكل‌هاي غيردولتي و حتي انجمن‌هاي اولياء و مربيان باتوجه به‌انتظارات مردم در زمينه‌آموزش همكاري خوبي‌دارند، كه مي‌طلبد، مسوولان استان و كشور نيز بايد در هر زمينه‌يي حتي تبليغات رسانه‌يي حمايت مالي و معنوي كنند.

وي با اعلام‌اينكه ‪ ۹۵‬درصد از مبتلايان به ايدز را معتادان تزريقي تشكيل مي‌دهند، گفت: به اين دسته از افراد علاوه بر ارائه سرنگ‌هاي رايگان به خانواده‌هاي آنهاوهمسرانشان نيز در زمينه راههاي انتقال و پيشگيري از اين بيماري هشدار داده مي‌شود.

وي با بيان اين كه وزارتخانه يك برنامه سه ساله براي آشنائي و آموزش بيماري‌هاي عفوني از جمله ايدز تدوين و اكنون در حال اجرا است، گفت: در اين برنامه‌مدون و مستمر آموزش ‪ ۶۵‬درصدي مردم از رده سني ‪ ۱۵‬سال به بالا مورد تاكيد قرار گرفته است كه تمامي اقشار در هر رده سني وموقعيت اجتماعي را در بر مي‌گيرد.

او با تاكيد بر اين‌كه اعتقادات مذهبي در كشور ما باعث شده فاكتور روابط نامشروع بر عكس ديگر كشورها كه رده اول است ، در رده دوم قرار بگيرد، در عين حال گفت: در صورت كم توجهي در استمرار آموزش‌ها، مي‌توانداين فاكتور در كشور ما نيز در مكان اول قرار بگيرد.

اين كارشناس مسوول بهداشت استان اصفهان افزود: در زمان حاضر در استان اصفهان آمار مبتلايان به ايدز در حدود ‪ ۳۰۰‬نفر مي‌باشد كه ‪ ۷۸‬درصد از اين افراد معتادان تزريقي ‪۱۳‬درصد جنسي ، و مابقي مربوط به انتقال اين ويروس از مادر به جنين مي‌باشند.

وي چون ديگر كارشناسان گفت: از رسانه‌ها به دليل تاثيرگذاري مستقيم خواسته مي‌شود بيش از هر زمان ديگر پيرامون راههاي انتقال اين بيماري و عواقب گزارش و برنامه‌هاي مستند به‌منظور آموزش و آگاهي مردم تهيه و مسئولان را همراهي نمايند.

سال ‪۱۹۸۸‬به منظور افزايش بودجه و همچنين افزايش آگاهي آموزش و مبارزه با تبعيض‌ها روز اول دسامبر(مصادف با ‪۱۱‬آذرماه) هر سال را به عنوان روز جهاني ايدز نامگذاري كرده‌اند.

در روز جهاني ايدز مردم از روبان قرمز به نشانه عشق ، درد ، خشم و خطر استفاده مي‌كنند تا توجه و مراقبت در برابر (اچ آي وي) و ايدز را متذكر شده و به ديگران نيز يادآور شوند كه به تعهد و پايبندي و حمايت آنها نياز است.

"ايدز" مخفف ‪ ، Acquired Immunodeficency Syndrome‬يعني نشانگان نقص ايمني اكتسابي و اين نام را رسما از سال ‪ ۱۹۸۲‬روي اين بيماري گذاشتند و ويروس عامل اين بيماري هم يعني (اچ آي وي) هم در سال ‪۱۹۸۳‬شناسايي و نامگذاري شد.

شرح بيماري ايدز عبارت است از بوجود آمدن ضعف عمده در دستگاه ايمني بدن (نقص ايمني)اين امر باعث كاهش توانايي بدن در مقابله با عفونتهاو توانايي سركوب سلملهاي غيرطبيعي مثل سلولهاي سرطاني مي‌شود.

ويروس ايدز سلولهاي ايمني موجود در خون (لنفوسيتها ) و سلولهاي ايمني موجود در بافتها مانند (مغز استخوان و طحال همچنين كبد و گره‌هاي لنفاوي) را درگير مي‌سازد.
 چهارشنبه 13 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 283]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن