تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قصد ما این است که نمیریم تا توبه کنیم، ولی توبه نمی کنیم تا اینکه می میریم
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806831458




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ادله الزام حکومتی حجاب نقد شد .


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ادله الزام حکومتی حجاب نقد شد .

سومین نشست از سلسلهنشست‌های «حجاب، مسؤولیت‌ها و اختیارات دولت اسلامی» با عنوان «نقد ادلهالزام حکومتی حجاب» پنج‌شنبه، پنجم بهمن ماه در پژوهشگاه علوم و فرهنگاسلامی قم برگزار شد. سومیننشست تخصصی هم‌اندیشی «حجاب، مسؤولیت‌ها و اختیارات دولت اسلامی» از سویپژوهشکده فقه و حقوق پنجم بهمن‌‌ماه در سالن کنفرانس پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی برگزار شد. در این نشست حجت‌الاسلام سید محمدعلی ایازی،قرآن پژوه حوزه علمیه قم به نقد ادله الزام حکومتی حجاب پرداخت و گفت: هیچیک از فقیهان در اصل مسأله حجاب تردید نکرده‌اند و در زمان رضاشاه نخستینتشکیک در مسأله حجاب مطرح شد. وی افزود: هیچ یک از فقیهان قائل بهالزام حکومتی حجاب نبودند و در زمان پیامبر (ص) نیز الزامی برای رعایتحجاب نبود و حتی کنیزکان از رعایت حجاب منع می‌شدند. کارشناس علوماسلامی مهمترین آیه اثبات حجاب را آیه 34 سوره نور خواند و گفت: این آیهبا تأکید بر مسأله نگاه بیان می‌کند که اگر مسأله حجاب حل شود، ولینگاه‌ها فاسد باشد، مفاسد اجتماعی باقی خواهند ماند. حجت‌الاسلام ایازیبا اشاره به ادله قائلین به الزام حکومتی حجاب پس از پیروزی انقلاب اسلامیاظهار داشت: نخستین دلیل آنان سیره عقلا بر جلوگیری از اختلال نظام واستیفای مصالح است و از آنجا که عدم رعایت حجاب موجب اختلال در نظاماجتماعی است، الزام حکومتی آن توجیه می‌شود. این استاد حوزه و دانشگاهگفت: شریعت به رعایت کامل حجاب و پوشاندن حتی یک تار مو امر کرده است درحالی که درآمدن یک تار مو در سیره عقلا موجب اختلال در نظام اجتماعی وتضعیف بنیان خانواده نیست. از سویی عقلا برای استیفای مسایل خود همیشه ازراه الزام وارد نمی‌شوند. از طرفی چنین سیره‌ای در زمان امامان (ع) وجودنداشته است که عدم ردع آن از سوی امام معصوم (ع) دال بر جواز آن باشد. ویاطلاقات ادله احکام فردی و اجتماعی دین بر اجرا را دلیل دوم قائلین بهالزام حکومتی حجاب دانست و گفت: آنان معتقدند غرض خداوند از نزول احکامشرعی، عملی شدن در جامعه است. این سخن شایسته‌ای است؛ اما خداوند امر بهالزام جامعه به انجام احکام الهی نمی‌کند اگر چه می‌خواهد مکلفین بهتکالیف شرعی عمل کنند. حجت‌الاسلام ایازی افزود: دلیل سوم قائلین بهالزام حکومتی حجاب، ادله نهی از منکر است. آنان معتقدند از آنجا که یکی ازمراتب نهی از منکر، نهی عملی است، می‌توان حکومت را ملزم به اجرای حجاب درجامعه کرد در حالی که فقیهان در نهی از منکر عملی تشکیک و برخی آن را ردکرده‌اند. کارشناس علوم اسلامی اظهار داشت: منکر به معنای چیزی است کهایجاد اضطراب می‌کند و اکثر مصادیق منکر در روایات درباره حقوق عامه جامعهاست در حالیکه حجاب از امور فردی است. استاد حوزه و دانشگاه دلیل چهارممدعیان الزام حکومتی حجاب را ادله وارده در موارد گوناگون در تعزیرات خاصخواند و افزود: از آنجا که امیرالمؤمنین (ع) در گناهانی  خاص متخلفان راتعزیر کرده‌اند، از این روایات می‌خواهند برای الزام حکومتی حجاب استفادهکنند در حالی که این ادله با این مفاهیم چنین اطلاقی را ندارد و از سوییاین روایات ناظر بر حقوق اجتماعی است و از محل بحث خارج است. حجت‌الاسلام ایازی اطلاقات تعزیر و حدود را از دیگر دلایل الزام حکومتی حجاب برشمرد و اطلاق این تعلیل ها را رد کرد. وی افزود: اختیار ولی فقیه بر مجازات متخلفان توجیهی برای الزام حکومتی حجاب نیست، زیرا محدوده نفوذ ولایت او در امور اجتماعی است. اینکارشناس علوم اسلامی اصل فقهی «کل من خالف الشرع فعلیه حد او تعزیر» را ازدیگر ادله قائلین به الزام حکومتی حجاب خواند و گفت: این دلیل، شهرتی دربین فقها ندارد و در صورت قبول شهرت، شهرت آن مدرکی است و از طرفی این اصلناظر بر حقوق عامه جامعه است.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3282]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن