تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس در مقابل ثروتمند به خاطر ثروتش تواضع كند دو سوم دينش از بين برود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815640881




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش اعتماد از تغيير استراتژي خودروسازان اروپايي در ايران نقشه محرمانه رنو براي بازار خودرو ايران


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گزارش اعتماد از تغيير استراتژي خودروسازان اروپايي در ايران نقشه محرمانه رنو براي بازار خودرو ايران
عليرضا بهداد

گروه اقتصادي؛ «ايراني ها پژو را از ورشكستگي نجات دادند اما رنو را ورشكسته كردند.» اين تحليل برخي از كارشناسان صنعت خودرو اروپا پس از ظهور بحران مالي در غرب است؛ تحليلي كه به خوبي نشان مي دهد حضور 20ساله پژو در ايران و مونتاژ محصولات از رده خارج اين شركت فرانسوي در كشورمان به قدري براي پژو ارزشمند بوده كه امروز توانسته در برابر بحران مالي غرب كه غول هاي بزرگ خودروسازي دنيا را به زانو درآورده است، مقاومت كند. پژو اينك 40 درصد بازار خودرو ايران را در اختيار خود درآورده و ايران خودرو را عملاً به نمايندگي خود تبديل كرده تا محصولاتي همچون پژو 405 را كه سال ها است خط توليدش را جمع كرده، در ايران با قيمت تمام شده بالا به توليد رسانده و بزرگ ترين سازنده خودرو در كشور را به روزي بكشاند كه دست نياز را براي تامين قطعه خودروهاي تحت برند اين شركت دراز كنند. برخورد پژو با خودروسازهاي ايراني در سال هاي گذشته به قدري سرد بوده كه مديرعامل شركت ايران خودرو در گفت وگو با شبكه تلويزيوني فرانسه از اين رفتار دوگانه زبان به انتقاد گشوده و گفته است پژو با ما كه بزرگ ترين شريك تجاري اش هستيم مثل يك شركت ساده رفتار مي كند،حال پژو پس از 20 سال فعاليت در صنعت خودرو كشورمان امروز به دنبال بحران اقتصادي جهان اگرچه در ظاهر از مواضع خود نسبت به خودروسازهاي ايراني پايين نيامده اما در باطن قصد دارد به هر نحوي شده رضايت ايرانيان را براي ادامه حضور در بازار خودرو كشور به دست آورد. اما آتش سوزي هاي اخير پژو 405 و تهديد وزير صنايع و معادن مبني بر شكايت از پژو قدري كار را براي اين شركت سخت تر كرده است.پژو در سال هاي اخير قطعه رساني به ايران را محدود كرده بود تا ايران خودرو در توليد خودرويي همچون پژو 206 كه داخلي سازيي كمتري نسبت به ساير محصولات تحت برند پژو در ايران دارد، با مشكل توليد و كمبود نقدينگي مواجه شود اما امروز كه خود گرفتار بحران مالي جهان شده است نگاهي نوستالژيك به شريك قديمي خود كرده تا بتواند فصل جديدي از روابط خودروسازهاي دو كشور را فراهم آورد. اما آيا بايد چنين فرصتي را به پژو داد؟در اين رابطه ديدگاهي وجود دارد كه مي گويد بايد ستادي با عنوان «امتيازگيري از صنعت خودرو اروپا» در شركت هاي خودروساز تشكيل شود تا با تغيير استراتژي در روابط بتوان امتيازات بيشتري را از آنها گرفت چرا كه دامنه بحران اقتصادي آنقدر وسيع است كه آنها حاضرند در قبال دادن امتيازات ويژه تر به ايران محصولات جديد خود را در كشورمان با قيمت تمام شده پايين تر به توليد برسانند.

استراتژي محرمانه رنو در ايران

رنو ديگر خودروساز فرانسوي كه با قرارداد ال 90 قصد داشت به طور جدي وارد بازار خودرو ايران شود، در حالي كه پيش بيني كرده بود توليد تندر 90 در كشورمان طي سال جاري به حدود 300 هزار دستگاه در سال خواهد رسيد امروز به حقيقتي رسيده كه آن چيزي جز توليد 60 هزار دستگاه يعني يك پنجم شمارگان پيش بيني شده نيست. برخي تحليلگران اين شركت، كندي توليد تندر 90 و اجراي قرارداد ال 90 در ايران را يكي از دلايل كاهش مقاومت رنو در برابر بحران اقتصادي جهان قلمداد كرده و مي افزايند اگر خودروسازهاي ايراني به موقع قرارداد را به اجرا مي رساندند امروز رنو نيز مثل پژو خود را در برابر بحران واكسينه كرده بود ولي چون اين اقدام صورت نگرفت بحران اقتصادي بر رنو اثراتي منفي گذاشته است. اما اين موضوع دليل قانع كننده يي نيست كه رنو روي بازار ايران حساب باز نكند تا جايي كه مدير بازرگاني رنو پارس در گفت وگو با اعتماد از استراتژي محرمانه رنو در ايران خبر مي دهد و از برنامه ريزي آن شركت براي حضور حساب شده ايران سخن به ميان مي آورد. كلود اينگوژوبرت در پاسخ به اين پرسش كه رقابت رنو با پژو در بازار خودرو ايران به چه صورتي خواهد بود، مي گويد؛ رنو در مقابل سهم 40 درصدي پژو در بازار خودرو ايران تنها پنج درصد سهم دارد كه در رابطه با ادامه فعاليت در اين بازار يك استراتژي تدوين كرده كه جزئيات آن محرمانه است. وي كه در جريان سفر خبرنگاران به اصفهان براي تست خودرو تندر90 در اين شهر حضور يافته بود، مي افزايد؛ بازار ايران براي رنو بسيار مهم است به همين دليل در حال بررسي اين بازار هستيم تا ببينيم تقاضا براي چه خودرويي در ايران بيشتر است.وي مي گويد؛ اينكه گفته مي شود بازار خودرو اروپا به سبب وجود بحران مالي در حالت ركود به سر مي برد پس بايد محصولات به سمت بازار ايران سرازير شود، موضوعي است كه نياز به مطالعه بيشتر دارد چرا كه اين بازار را بايد بيشتر بسنجيم.وي درباره تاخير در توليد تندر90 مي گويد؛ قرار بود هفت نوع خودرو روي پلت فورم ال90 در ايران توليد شود اما هنوز اين اتفاق نيفتاده كه نشان مي دهد روند قرارداد در ايران به كندي اجرا مي شود.

تشكيل ستاد امتيازگيري از اروپايي ها

برخورد سرد خودروسازهاي اروپايي با ايران در سال هاي گذشته امروز پس از بحران مالي در غرب وارد فصل جديدي شده تا خودروسازهاي ايراني از «امتيازدهي» به «امتيازگيري» تغيير استراتژي دهند. بر همين اساس خودروسازان داخلي ستادي را تشكيل داده اند تا بتوانند با توجه به بحران پيش آمده از خودروسازهاي اروپايي به ويژه رنو و پژو امتياز بگيرند.در همين حال شنيده مي شود دو خودروساز بزرگ كشور كه تا قبل از بحران در انديشه ورود خودروسازي هايي از چين و مالزي به ايران بودند اكنون از مذاكره خود با آنها كاسته اند تا شركاي قدرتري را از كشورهاي اروپايي براي خود برگزينند.در همين حال شايعاتي طي روزهاي اخير مبني بر مذاكرات سايپا با كرايسلر امريكا شنيده شده است. اين شنيده ها حاكي از آن است كه علي دايي در جريان ديدار اخير تيم هاي ملي فوتبال ايران و امارات چند تن از مسوولان كليدي سايپا را به همراه خود برده تا بر سر ميز مذاكره با نمايندگان كرايسلر بنشاند. اما محمدرضا روشني مقدم قائم مقام مديرعامل سايپا روز گذشته در جمع خبرنگاران تمامي اين موارد را تكذيب كرد و گفت هيچ مذاكره يي با خودروسازهاي امريكايي صورت نگرفته است. اين در حالي است كه علي اكبر محرابيان وزير صنايع و معادن چند روز پيش به خبرنگاران گفته بود دولت نمي تواند بر سر مذاكرات خودروسازان دخالت كند. بنابراين خودروسازها قادرند با هر خودروسازي مذاكره داشته باشند. به شرطي كه اين مذاكرات منع قانوني نداشته باشد.

قدرت چانه زني را بالا ببريد

علي اصغر يوسف نژاد مخبر كميسيون صنايع و معادن نيز از جلسه مشترك دوشنبه گذشته مجلس و وزارت اقتصاد در رابطه با مجرمان اقتصادي غرب خبر مي دهد و مي افزايد امروز بهترين زمان است كه اقتصاد ما مي تواند از غرب امتياز بگيرد بنابراين وزارت امور خارجه بايد قدرت چانه زني خود را بالا ببرد تا از اين شرايط مطلوب به نفع كشور استفاده كند. وي مي گويد اگر دولت عزم جدي داشته باشد مي تواند از اين موقعيت ويژه بهترين استفاده را از آن خود كند چرا كه سرمايه داران غربي راغب هستند براي تغيير شرايط و بهبود وضعيت خود با كشورهايي مثل ايران كه بازار مصرف بسيار خوبي دارد، سرمايه گذاري كنند.يوسف نژاد تصريح مي كند صنعت خودرو با بهره گيري از شرايط فعلي اقتصادي جهان مي تواند امتيازات ويژه يي را از شركاي تجاري خود بگيرد تا در آينده راحت تر بتواند در مسير توسعه يي خود گام بردارد.اما برخلاف نظر يوسف نژاد، محسن كوثرخواه عضو هيات علمي دانشگاه شرايط فعلي خودروسازان كشورمان براي چانه زدن با خودروسازان دنيا و امتياز گرفتن از آنها را مساعد نمي داند و مي افزايد؛ درست است كه دنيا با بحران اقتصادي مواجه شده اما ساختار كشورمان در حال حاضر به گونه يي است كه نمي تواند براي امتياز گرفتن از اين شرايط كاري انجام دهد چون اصولاً در دولت برنامه مدون براي اين كار شكل نگرفته بنابراين فكر نكنم بتوانيم امتياز ويژه يي را از اين شرايط نصيب كشور كنيم چون اصولاً تفكري جدي براي گرفتن امتياز هنوز در ذهن مسوولان به وجود نيامده است.
 چهارشنبه 13 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 179]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن