تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هرگاه سخن گويد ياد (خدا) مى كند و منافق هرگاه سخن گويد بيهوده گويى مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812607060




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آشنایی با انجمن تئاتر کودک و نوجوان


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:



انجمن تئاتر کودک و نوجوان وابسته به خانه تئاتر وارد چهارمین سال فعالیت خود شده است و می کوشد آرام آرام به عنوان تنها تشکل غیر دولتی در زمینه تئاتر کودک و نوجوان، نقش خود را در ارتقای تئاتر کودکان و نوجوانان کشورمان ایفا کند. برای آشنایی و ایجاد زمینه های تعامل این انجمن با مراکز مربوط به کودکان و نوجوانان و نیز مربیان تئاتر کودک، گزارشی از فعالیت های این انجمن انجام داده ایم که می خوانید.

نرسیده به چهارراه ولیعصر(همان جا که در کنار پارک دانشجو، مجموعه تئاتر شهر، شامل مهمترین سالن های تئاتر ایران قرار دارد) وارد خیابان صبای جنوبی می شوم. نبش خیابان ماه، پاساژ آفتاب است. از میان فروشگاه ها رد می شوم و به طبقه دوم می روم. جایی که خانه تئاتر قرار دارد. یک تشکل غیر دولتی که به تعداد تخصصهای هنر تئاتر، انجمن دارد. از انجمن نمایشنامه نویسان و کارگردانان گرفته تا انجمن تئاتر خیابانی و بازیگران. در شش، هفت اتاق نه چندان بزرگ، اهالی تئاتر را می بینم که در رفت و آمدند. در بعضی اتاقها هم اعضای هیئت مدیره انجمن های مختلف نشسته اند و جلسه دارند.

« اینجا همیشه شلوغ است. » منوچهر اکبرلو، حرف هایش را با این جمله شروع می کند و ادامه می دهد: « اینجا جز چند نیروی ثابت تمام وقت، همیشه شاهد حضور افتخاری اهالی تئاتر است. افرادی که توسط اعضای هر انجمن، برگزیده شده اند و حالا آمده اند و می کوشند جایگاه مناسبی در تئاتر کاملاً دولتی ما پیدا کنند.»

انجمن تئاتر کودک و نوجوان سال سوم فعالیت خود را شروع کرده و نسبت به بسیاری انجمن های دیگر، انجمن نوپا محسوب می شود. حاصل دوندگی های تئاتری های کودک و نوجوان بالاخره نتیجه داد و سه سال پیش، آن ها در خانه تئاتر جمع شدند و با انتخاب هیِأت مؤسس، تشکیل این انجمن را به سرانجام رساندند.

اکبرلو در این باره می گوید :« هیأت مؤسس انجمن، ترکیبی از پیشکسوتان و جوانان این عرصه بود. ترکیبی که در هیأت مدیره ها نیز تکرار شد».

وی از داو د کیانیان، منصور خلج، عباس جهانگیریان، عادل بزدوده، پریسا مقتدی، ناصر آویژه، امیر مشهدی عباسی و خودش، به عنوان اعضای هیأت مؤسس انجمن نام می برد و ادامه می دهد:« خیلی کوشیدیم آیین نامه مان جامع باشد و البته بدیهی بود که در طول زمان و با ایجاد شرایط جدید، تغییراتی داشته باشد. »

اکنون هیأت مدیره این انجمن شامل منوچهر اکبرلو ، منصور خلج، روشنک کریمی، آناهیتا غنی زاده، مهدی قلعه، محمود تیموری ،مهدی مهدی آبادی وجواد مهدی می شود .

اکبرلو با بیان این که نوپا بودن انجمن و نداشتن تجربه جدی کار گروهی موانعی را در مسیر حرکت انجمن به وجود آورد، ادامه می دهد:« در حقیقت در دوره اول ما تمرین کردیم. تمرین اینکه بتوانیم دور هم بنشینیم، پیشنهاد بدهیم، مخالفت کنیم و کارهایی را تصویب یا رد بکنیم.»

و گاه نتیجه این تمرین، رفتن و آمدن اعضای اصلی و جانشین در انجمن بوده است.
« متأسفانه بین همه ما، مخصوصاً اهل فرهنگ جا افتاده و همگی هم به یکدیگر تلقین می کنیم که نمی توانیم کار گروهی بکنیم. ولی به هر حال باید این کار انجام شود.» اکبرلو این را می گوید و ادامه می دهد :« ما هم از این امر استثنا نبودیم!»
اکبرلو درباره ترکیب هیأت مدیره می گوید:« خوشبختانه از هر سه نسل نمایشگران کودک و نوجوان در این جمع عضو دارند.
استاد خلج و جواد مهدی از پیشکسوت ها، بنده و خانم غنی زاده از نسل میانه و جوانان حرفه ای و فعالی مانند کریمی،تیموری، قلعه و مهدی آبادی..»

وی ادامه می دهد: « حسن نیت در این دوره آنچنان است که اعضای علی البدل هم، در تمام جلسات حضور دارند و نظر می دهند و مسئولیت قبول می کنند.»
وی از حمید ملا حسینی و علی بیگ محمدی به عنوان بازرس اصلی و بازرس علی البدل انجمن نام می برد.

اکبرلو درباره اقداماتی که انجمن پیش رو دارد می گوید:« ما چون اداره دولتی نیستیم و امکانات و بودجه هم نداریم نمی توانیم وعده بدهیم که چنین و چنان می کنیم! از آن جایی که تمامی ارکان تئاتر ما، دولتی است؛ کوشش ما آن است که تعامل خوبی با مراکز مربوط به تئاتر کودک و نوجوان داشته باشیم.

وی از دفتر تئاتر کودک و نوجوان وزارت ارشاد، کانون پرورش فکری، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، بهزیستی و آموزش و پرورش به عنوان مراکز شاخص مربوط به تئاتر کودک و نوجوان نام می برد.
وی برنامه ریزی برای جشن سالانه خانه تئاتر را نخستین اقدام انجمن در سال جاری اعلام می کند. جشنی که هر سال در اردیبهشت توسط انجمن های خانه تئاتر در باغ هنر و خانه هنرمندان برگزار می شود و هر روز یکی از انجمن ها به ارایه برنامه می پردازد.

رئیس هیئت مدیره تئاتر کودک و نوجوان در توضیح برنامه های این جشن می گوید:« ما کسی را به عنوان مسئول جشن خودمان تعیین می کنیم و بقیه اعضا مسئولیت های مختلف این کار را پذیرفته اند.» وی تأکید می کند که این جشن به دلیل نداشتن امکانات دولتی نمی تواند « بریز و بپاش !» داشته باشد و فقط با تکیه بر علاقه و پذیرش همکاری اعضای انجمن برگزار می شود. جشنی که با محوریت اعلام موجودیت تئاتر برای مردم، تقدیر از پیشکسوتان و فعالان سال گذشته به همراه قطعات متنوع نمایشی و موسیقی خواهد بود. این نمایشنامه نویس کودک و نوجوان تمایل به افزایش کیفیت نمایش های کودک و نوجوان را از دغدغه های مهم انجمن می داند. در این زمینه وی می گوید:« ما معتقدیم اعتبار انجمن به کیفیت کارهای اعضای آن است. کار بهتر هم با آموختن و تجربه بیشتر به دست می آید..»

وی عامل موفقیت این طرح را پیگیری هیأت مدیره و یاری اعضای انجمن و نیز حمایت مدیران فرهنگی ذکر می کند. و البته نخستین اقدام آموزشی جدی انجمن را برگزاری کارگاه آموزشی تئاتر کودک و نوجوان با مربیگری کورش اسداللهی و داود کیانیان می داند که برگزار شده و گواهینامه پایان دوره نیز برای هنرجویان صادر شده است.

اکبرلو امیدوار است که مراحل تکمیلی این دوره و نیز دوره های جدید توسط استادان دیگر در سال جاری ادامه یابد.
وی تأکید می کند:« برای تئاتر بهتر چاره ای جز آموختن و پژوهش و تجربه نداریم! تئاتر خوب هم مدیران را وادار می کند که به تئاتر، بیشتر بها بدهند. چون می بینند مردم به آن بیشتر توجه می کنند. از این طرف خود نمایشگران با فعالیت های گروهی در انجمن ها باید این قضیه را جا بیندازند که تئاتر بخش مهمی از فرهنگ است. آن هم تئاتر کودک و نوجوان. کاری که کشورهای پیشرفته سالهاست به آن رسیده اند و حتی آن را جزو کلاس ها و فعالیت های رسمی مدارس گذاشته اند. در کشور ما هم در کتاب های درسی ابتدایی بخش های نمایش وجود دارد اما نه مربی ای برای این کار تربیت می شود، نه معلم ها روش کاررا آموخته اند و نه به صورت مستمر، نمایش به بچه ها نشان داده می شود.»انجمن تئاتر کودک و نوجوان به فعالیت های حقوقی هم می پردازد.

اکبرلو تعداد کنونی اعضای انجمن را 160 نفر اعلام می کند و ادامه می دهد« تقریباً همه نسل سوم نمایشگران کودک و نوجوان در تهران، عضو تعداد محدودی از نسل میانه و متأسفانه فقط چند نفری از پیشکسوتان عضو انجمن هستیم. ما اسامی نسل میانه را فهرست کرده ایم تا با ارسال دعوتنامه از آنها بخواهیم عضو انجمن شوند. همچنین به زودی پیشکسوتانی را که به هر دلیل امکان عضویت و فعالیت در انجمن را ندارند، به صورت اعضای افتخاری انجمن در می آوریم تا انجمن تئاتر کودک و نوجوان به معنای واقعی کلمه، کلیت نمایشگران تئاتر کودک و نوجوان را شامل شود. نسل جوان نمایشگران به خوبی از عضویت در انجمن استقبال کرده اند و تقریباً تمامی نمایش های جدی کودک و نوجوان اصفهان، توسط اعضای انجمن تولید شده است.»

وی بر اجرای فعالیت ها مطابق اساسنامه خانه تئاتر و خود انجمن تأکید دارد و معتقد است که کار گروهی بدون نظام مندی راه جایی نخواهد برد.
اکبرلو در پایان ضمن اظهار امیدواری که انجمن تئاتر کودک و نوجوان بتواند جایگاه شایسته ای را به خود اختصاص دهد بیان می کند:« به هر حال همه معتقدند که تولید تئاتر باید به بخش خصوصی یعنی خود هنرمندان تئاتر سپرده شود و مدیریت و سامان بخشی امور، در بهترین حالت توسط تشکل های حرفه ای غیر مردمی خواهد بود.»
او سخنان خود را این چنین به پایان می رساند: « انجمن تئاتر کودک و نوجوان برای همین آمده است!»






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 165]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن