تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هر که رکوع نمازش را کامل انجام دهد هیچ ترس و وحشتی در قبر با سراغش نمی آید. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821297107




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مصمم به ساخت نيروگاه‌هاي هسته‌اي مدرن بومي هستيم


واضح آرشیو وب فارسی:سازمان خبری اقتصاد ایران: مصمم به ساخت نيروگاه‌هاي هسته‌اي مدرن بومي هستيم
آقازاده:تهران - خبرگزاري اقتصادي ايراناكونيوز:رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان با بيان اينكه مصمم به ساخت نيروگاه‌هاي هسته‌اي مدرن بومي هستيم، گفت:ايران همچنين پيشنهاد ايجاد كنسرسيومي براي ساخت نيروگاه‌هاي اتمي آب سبك را به كشورهاي منطقه دارد.


به گزارش خبرگزاري اقتصادي ايران،"غلامرضا آقازاده"با بيان اين مطلب اظهارداشت:علوم و فنون هسته اي جزء فنآوري‌هاي پيشرفته و برتر در عصر كنوني مي باشد. امروز تاثير اين علوم در گسترش دانش بشري، تسلط بر طبيعت، تامين رفاه و پيشرفت زندگي بشر غيرقابل ترديد بوده و به درستي مي‌توان آن را از عناصر و محورهاي اصلي توسعه پايدار و از عوامل مهم اقتدار يك كشور به شمار آورد.

وي با بيان اينكه در واقع در طول نيم قرن گذشته، در نتيجه تلاش پيگير پژوهشگران، اين فنآوري نقش مهمي در رشد صنعت، كشاورزي و پزشكي ايفا نموده است، افزود: استفاده از راديو ايزوتوپ‌ها در تشخيص و درمان بيماري‌ها، بكارگيري فنآوري هسته اي در توليد برق و توليد مواد با خواص ويژه و همچنين توليد گونه هاي مقاوم محصولات كشاورزي نسبت به آفات و كم آبي تنها شماري از استفاده هاي گوناگون اين علوم در پزشكي، صنعت و كشاورزي است.

آقازاده با تاكيد بر اينكه جمهوري اسالمي ايران مصمم است كه با توجه به تاثير شگرف علوم و فنون هسته اي در مولفه هاي علمي، اقتصادي و اجتماعي و بطور كلي توسعه پايدار، راه خود را در مسير پر ييچ و خم استفاده صلح آميز از اين فنآوري باز نمايد، اظهار داشت: در حال حاضر 439 نيروگاه اتمي در جهان در حال كار مي‌باشد كه از اين تعداد 104 نيروگاه در اختيار آمريكا، 59 نيروگاه در فرانسه، 55 نيروگاه در ژاپن و 31 نيروگاه در روسيه مي‌باشد، لذا مي‌توان گفت كشورهاي پيشرفته هسته اي به جهت ضرورت داشتن منابع انرژي براي توسعه صنعتي خود واجد بيشترين نيروگاههاي اتمي در جهان بوده و لذا بيشترين توليد و مصرف سوخت هسته اي جهان را دارا مي‌باشند، در اين راستا در حال حاضر تعداد قابل ملاحظه اي نيروگاه اتمي در جهان در حال ساخت مي‌باشند كه از اين تعداد 8 نيروگاه در روسيه، 6 نيروگاه در چين، 6 نيروگاه در هند، 4 نيروگاه در كره جنوبي، 2 نيروگاه در ژاپن و يك نيروگاه در جمهوري اسلامي ايران و يك نيروگاه در فرانسه و آمريكا در حال ساخت مي‌باشند.

رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان ادامه داد: با توجه به ارقام فوق مشخص مي‌گردد كه كشورهاي دارنده تكنولوژي هسته اي پيشرفته به جهت ضرورت دستيابي به منابع انرژي، وجود نيروگاه هاي هسته اي در كشور خود را به عنوان يكي از مهمترين و اصلي ترين ابزارهاي توليد انرژي مد نظر قرار داده اند.

در حال حاضر سهم برق هسته اي در فرانسه 9/76درصد است.اين سهم در روسيه 16 درصد، در انگستان 15 درصد، در آمريكا 4/19 درصد در ژاپن 5/27 در آلمان 3/27 درصد و در فنلاند 9/28 درصد مي‌باشد.

ارقام فوق نشان دهنده تمايل كشورهاي پيشرفته و در حال توسعه هسته اي به توليد برق هسته‌اي به عنوان يكي از منابع اصلي توليد انرژي است.

آقازاده با اشاره به اينكه در حال حاضر جمهوري اسلامي ايران با توجه به ضرورت ها و نيازهاي خود به منابع انرژي متنوع يكي از اهداف اصلي خود را دستيابي به برق هسته اي به عنوان يكي از منابع مهم توليد انرژي قرار داده است، تصريح كرد: ايران با جمعيتي معادل 70ميليون نفر داراي بيش از هزار ميليون بشكه معادل نفت خام عرضه انرژي اوليه است. كل مصارف انرژي از 9/180 ميليون بشكه معادل نفت خام در سال 1977 با متوسط رشد سالانه 11/6 درصد به 1/725 ميليون بشكه معادل نفت خام تا سال 2003 افزايش يافته است. در همين دوره نيز متوسط رشد سالانه توليد برق در طي سالهاي مذكور بيش از 5/8 درصد مي‌باشد.

وي اضافه كرد: از آنجايي كه بيشترين منبع توليد سوخت اين نيروگاه‌ها گازوئيل، نفت و گاز طبيعي بوده لذا انتظار مي‌رود تكيه نيروگاه‌هاي كشور به فرآورده‌هاي نفتي همچنان ادامه يابد. طي دو دهه اخير مصرف انرژي نيروگاه هاي كشور جهت توليد برق حدود 9 درصد افزايش يافته كه رقم بسيار بالايي است.

همچنين ميزان يارانه هاي پرداختي دولت از بخش انرژي بيشترين ميزان يارانه‌هاي پرداختي در بين كالاها و خدمات دولتي مي‌باشد.

رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان بيان داشت: ايران با توجه به ملاحظات زير نمي‌تواند صرفا به خاطر داشتن منابع عظيم نفت و گاز تنها متكي به تامين انرژي خود از ميان سوخت‌هاي فسيلي باشد. اول، آنكه اين منابع محدود بوده و متعلق به نسل هاي آتي كشور نيز مي‌باشد، لذا استفاده بي رويه از آنها مجاز نيست، دوم، آنكه استفاده از اين منابع در صنايع تبديلي نظير پتروشيمي به مراتب ارزش افزوده بيشتري براي كشور در پي دارند، سوم، آنكه مصرف اين منابع در داخل كشور به عنوان سوخت، به شدت ارز حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبيعي را تحت الشعاع قرار داده است.

گفتني است در صورت ادامه روند مصرف حامل هاي انرژي به صورت فعلي، تا چند دهه آتي ايران به عنوان يكي از وارد كنندگان نفت خام و برخي فرآوردهاي مرتبط با آن نيز درخواهد آمد، چهارم، آنكه دولت يارانه هاي پنهان زيادي بابت مصرف سوخت در داخل كشور مي‌پردازد كه هزينه هاي فراواني به دولت تحميل نموده بگونه اي كه در سيستم قيمت گذاري فعلي، هزينه هاي توليد و توزيع اين فرآورده هاي سوختي نيز تامين نمي‌گردد.

آقازاده افزود: پنجم، آنكه موضوع بسيار مهم ديگر در اين زمينه، مسائل زيست محيطي مي‌باشند كه بصورت مسائل منطقه اي و جهاني در آمده و كشورها تا حدودي ملزم به اجرا و اعمال قوانين زيست محيطي در جهت بقاي كره زمين و محيط زيست آن مي‌باشند. خصوصا آنكه فعاليتهاي بين المللي در اين زمينه مدت هاست آغاز شده است. مجموعه دلايل مذكور اتكاء سيستم عرضه انرژي كشور به سوخت هاي فسيلي را غير منطقي ساخته و استفاده كشور از تكنولوژي هاي جديد از جمله تكنولوژي هسته اي را در مقام مقايسه با سوخت هاي فسيلي، رقابتي مي‌سازد.

وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر در افق سال 1404 برآورد تقاضا و مصرف انرژي كشور با توجه به گزينه هاي مختلف رشد و مصرف انرژي در كشور بين سه هزار ميليون بشكه معادل نفت خام تا چهار هزار و 500 ميليون بشكه معادل نفت خام بر آورده شده است. با توجه به ضرورت هاي پيش گفته، توسعه نيروگاههاي اتمي و توليد برق هسته‌‌اي در كشور يكي از اصلي ترين و مهم ترين راهكارهاي جمهوري اسلامي ايران براي دستيابي به انرژي مورد نياز خود در طول دهه هاي آينده مد نظر قرار مي‌گيرند.

در اين راستا سازمان انرژي اتمي ايران بر اساس مصوبات مجلس شوراي اسلامي و الزامات قانوني و مطالعات انجام شده توسط گروه‌هاي مختلف مطالعاتي موظف به توليد 20 هزار مگاوات برق هسته‌اي در كشور شده است. لذا سازمان انرژي اتمي ايران برنامه جامعي براي توسعه برق هسته اي، توسعه منابع انساني، توليد سوخت هسته اي و ساخت و تجهيز مراكز تحقيقاتي و توليد تجهيزات مورد لزوم براي اجرا كردن ضرورت هاي مذكور تدوين نموده است.

رئيس سازمان انرژي اتمي ايران تاكيد كرد: در صورتي كه برنامه ساخت نيروگاههاي هسته اي و توليد 20 هزار مگاوات ظرفيت برق هسته اي در كشور تا سال 2025 محقق گردد، با احتساب ضريب توليد 60درصد به ميزان سالانه صدها ميليون بشكه نفت خام در مصارف نيروگاهي كشور صرفه جويي به عمل خواهد آمد كه ارزش اقتصادي آن بسيار قابل توجه خواهد بود؟ ضمنا از لحاظ اجتماعي و زيست محيطي نيز از توليد صدها هزار تن دي اكسيد كربن، هزاران تن ذرات معلق در هوا، صدها تن گوگرد و اكسيد نيتروژن ممانعت به عمل خواهد آمد،قدر مسلم آن است كه در صورتي كه ضريب توليد بيش از مقدار منظور شده باشد، صرفه هاي اقتصادي و زيست محيطي ساخت نيروگاه هسته اي به مراتب بيش از مقادير مذكور خواهد بود.

آقازاده نكته مهم در اين زمينه را تصميم و عزم ايران مبني بر ايجاد تنوع در نيروگاههاي اتمي و توجه به توانمندي داخلي از نظر طراحي و احداث نيروگاههايي دانست كه دانش آنها در ايران بوجود آمده است و گفت:ايران مصمم است كه علاوه بر نيروگاههاي از نوع PWR كه يك واحد آن در حال حاضر در بوشهر در حال ساخت مي‌باشد يك نيروگاه اتمي 360 مگاواتي را با استفاده از تكنولوژي داخلي ساخته و به بهره برداري برساند.

بدون ترديد عزم راسخ جمهوري اسلامي ايران بر توسعه تكنولوژي نيروگاههاي با مقايس متوسط MWE360 و راكتورهاي تحقيقاتي سازمان انرژي اتمي ايران را بر آن خواهد داشت كه با اتكا به نيروي انساني متخصص و منابع داخلي به چنين دانشي دست يابد، در اين زمينه اينجانب پيشنهاد مي‌كنم، به منظور توسعه نيروگاههاي اتمي كشورهاي منطقه با ايجاد يك كنسرسيوم مشترك ساخت و توسعه نيروگاه هاي اتمي آب سبك را دستور كار مشترك خود قرار دهند،جمهوري اسلامي ايران آماده است پيشنهاد جامع آنرا در صورت توافق اصولي كشورهاي منطقه خليج فارس در اولين فرصت ارائه نمايد.

انتهاي پيام//
 يکشنبه 10 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سازمان خبری اقتصاد ایران]
[مشاهده در: www.econews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن