تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس دوست دارد خداوند هنگام سختى ها و گرفتارى ها دعاى او را اجابت كند، در هنگام آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816350734




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ساحل مرواريد نيازمند توجه بيشتر مسئولان است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: ساحل مرواريد نيازمند توجه بيشتر مسئولان است
خبرگزاري‌فارس: لنگه با قدمتي طولاني و موقعيتي استراتژيك در عصر كنوني در زمينه‌هاي تجاري و توسعه‌اي آنگونه كه بايد و شايد مورد توجه برنامه‌ريزان قرار نگرفته است و اين بندر مهم كه روزگاري به ساحل مرواريد در دنيا معروف بود، اكنون دچار ركود در زمينه‌هاي مختلف شده است.


به گزارش خبرگزاري فارس از بندرعباس، بندرلنگه يكي از بنادر مهم ادوار گذشته در خليج‌فارس است كه با بررسي در دوره‌هاي مختلف تاريخي در مي‌يابيم اين بندر در مقاطع متعدد داراي شهرت بين‌المللي بوده است.
لنگه حتي در زمان هخامنشيان به عنوان يك مركز توليد مرواريد در دنيا شناخته شده بود كه مرواريد‌خيز بودن بستر آب‌هاي اين بندر در كنار موقعيت مناسب جغرافيايي، در چند قرن اخير اين منطقه را به طعمه خوبي براي توسعه طلبان انگليسي و پرتغالي تبديل كرده بود.
بندرلنگه در پاره‌اي مواقع قدمت و پيشينه‌اي بلندتر از بندرعباس دارد، قرار گرفتن و فاصله نزديك اين بندر به محورهاي مواصلاتي مهم بندرعباس، فارس و بوشهر و همچنين كوتاه‌ترين مسافت دريايي اين بندر با امارات متحده عربي از ديگر ويژگي‌هاي استراتژيك لنگه در عصر حاضر است.
ويژگي‌هاي گردشگري و سياحتي اين منطقه از هرمزگان در فصل زمستان، استقرار صنايع بزرگ نفتي در غرب و شرق آن و تغيير آب و هوا در اين مناطق سبب شده است تا لنگه همچنان به لحاظ طبيعت و زيبايي دريايي براي ايرانيان همانند يك آكواريوم طبيعي شناخته شود.
سرمايه‌گذاري‌هاي مناسب ايجاد شده در جزيره كيش، نزديكي و دسترسي آسان لنگه به اين جزيره، شفافيت خيره كننده آب‌هاي اطراف لنگه و تسلط كوه‌هاي و صخره‌ها بر دريا از جاذبه‌هاي بالقوه گردشگري در لنگه است كه مي‌تواند ايجاد كننده محيط آرام بخش و همچنان بكر براي گردشگراني باشد كه از آلودگي صنايع بزرگ در عسلويه و بندرعباس به اين منطقه پناه آورده‌اند.
توجه به توسعه اسكله‌ها و بندرگاه‌ها در لنگه يكي از راهكارهاي مهمي است كه مي‌تواند اين شهر را دوباره به رونق برساند و زمينه‌هاي اشتغال و درآمد قابل توجهي را در هرمزگان و حتي در استان‌هاي هم‌جوار خود ايجاد كند.
بندرگاه قديمي لنگه اكنون در ميان شهر محصور شده است و در راستاي طرح‌هاي توسعه‌ خود دچار مشكلات عديده‌اي است كه با مديريت كنترل شهري مغايريت دارد.
اسكله كنوني كه در سال 64 بناي آن نهاده شده و در سال‌هاي بعد، توسعه يافته داراي حوضچه‌هايي با عمق 5/5 متر است كه شناورهايي با آبخور سه تا چهار متر و با وزن 5 هزار تن مي‌توانند در اين بندر پهلو بگيرند و شناورهاي بزرگ‌تر به ناچار براي پهلوگيري با طي كردند مسير طولاني‌تري در اسكله شهيد رجايي بندرعباس پهلو مي‌گيرند.
در طرح جامع توسعه بندرگاه لنگه كه از طرف اداره بنادر و دريانوردي هرمزگان ارائه شده چشم انداز توسعه 20 ساله اين بندر ديده شده است كه در صورت احداث حوضچه شرقي اين بندر، كشتي‌هايي با ظرفيت 30 تا 40 هزار تن مي‌توانند در اين بندر پهلوگيري كنند و رونق بخش،‌ بخش‌هاي مختلف اقتصادي اين منطقه و حومه شوند.
در راستاي توسعه بندري لنگه تا كنون رايزني‌هاي متعدد در بين مسئولان محلي صورت گرفته است كه به دلايل محكمه پسندي به نتيجه نرسيده و اميد است توسعه اين بندر مهم كشور در مسائل فرابخشي و در حد يك طرح و پروژه‌ مهم ملي ديده شود تا همگان شاهد رونق تردد كشتي‌هاي بزرگ توريستي و تجاري در اين منطقه باشند.
در اين رابطه مدير بنادر و دريانوردي بندرلنگه به خبرنگار فارس مي‌گويد: اجراي توسعه چشم انداز 20 ساله بندري لنگه يكي از پروژه‌هاي مهمي است كه در صورت اجرايي شدن مي‌تواند لنگه را دوباره در دنيا مطرح كند.
اسماعيل مكي‌زاده طبيعي بودن كانال و آبراه عميق بستر دريا و منتهي به بندرگاه، درياي هميشه شفاف و زيبا، نزديكي به مراكز مهم سياسي، صنعتي و اقتصادي استان‌هاي همجوار و وجود فرهنگ اصيل و غني ايراني را از جاذبه‌هاي و فرصت‌هاي بالقوه اين شهرستان ذكر كرد و افزود: بروز اين فرصت‌ها مي‌تواند درآمد قابل توجهي نصيب اقتصاد كشور كند.
وي اضافه كرد: يكي از طرح‌هاي مهم چشم انداز توسعه، اجراي يك حوضچه با آبخور حدود 9 متر است كه مي‌تواند محدوديت پهلوگيري كشتي‌هاي 30 تا 40 هزار تني را از اين اسكله به طور كامل محو كند.
مكي‌زاده در ادامه با بيان اينكه پهلوگيري اين چنين كشتي‌هايي در اسكله سبب رونق بخش‌هاي اقتصادي شهر لنگه مي‌شود، بيان داشت: در راستاي ايجاد اين حوضچه همه مسئولان بايد به اتفاق نظر برسند.
وي اظهار داشت: عدم تامين زمين در قسمت شرقي بندرگاه لنگه تا كنون مانع از اجراي حوضچه شرقي شده است.
مكي‌زاده اضافه كرد: اميد است هر چه زودتر نظر مسئولان شهري به واگذاري زمين مناسب در راستاي اجراي طرح مورد نظر به اداره بنادر و دريانوردي تغيير كند.
وي بيان داشت: توجه به اشتغال جوانان و ايجاد درآمد اقتصادي مطلوب مي‌تواند در آينده مردم لنگه تاثيرات بسزايي داشته باشد.
شهردار لنگه نيز در اين رابطه افزود: قرار گرفتن اسكله و بندرگاه اين شهر در قلب و مركز لنگه مشكلات شهري متعدد و گوناگوني را براي آسايش و اداره شهر ايجاد كرده است.
ابراهيم شعباني با بيان اينكه تردد كاميون‌ها در خيابان‌هاي شهر سبب ايجاد سر و صدا و آلودگي شديد هواي شهر مي‌شود، تصريح كرد: در صورت توسعه اسكله و بندرگاه دامنه‌ اين مشكل به طور چشمگيري گسترده مي‌شود.
وي ادامه داد: به خاطر ساختار خاص شهري لنگه، شهروندان تنها از پارك كوثر در شرق اسكله امكان تماشا و بهره‌گيري از طبيعت دريا را دارند.
شعباني افزود:‌ تا كنون مذاكرات متعددي توسط مسئولان اداره بنادر و دريانوردي در راستاي واگذاري بخشي از پارك كوثر با هدف احداث حوضچه جديد صورت گرفته است.
وي اضافه كرد: عدم دسترسي شهروندان به دريا و ترافيك سنگين كاميون‌ها در خيابان‌هاي شهر از مواردي است كه به نظر كارشناسان شهرداري در صورت توسعه اسكله به شهروندان اعمال مي‌شود.
شعباني با بيان اينكه توسعه اسكله‌ها در غرب بندرگاه به لحاظ رعايت موازين حقوقي شهروندان مي‌تواند براي اداره بنادر از روال ساده‌تري برخوردار باشد، افزود: دسترسي به جاده‌هاي اصلي در غرب بندرگاه يكي از مزاياي مهم توسعه بندر در اين ناحيه است كه مي‌تواند در راستاي عبور و مرور كاميون‌ها و حفظ جنبه‌هاي اقتصادي توسعه لنگه موثر باشد.
شهردار لنگه در ادامه بيان داشت: ايجاد كنارگذر‌هاي مناسب و لحاظ طرح‌‌هاي توجيه‌‌پذير ترافيكي از طرف كارشناسان اداره بنادر و دريانوردي در طرح توسعه شرق لنگه مي‌تواند قابل تامل براي مسئولان شهرداري باشد.
با اندكي كنكاش در نظر مسئولان مختلف شهري، محلي و شهروندان لنگه‌اي مي‌توان به اين نكته پي‌ برد كه ايجاد اسكله‌هاي جديد در اين شهر در راستاي بهره‌گيري از ترانزيت و حمل و نقل دريايي بين‌المللي كالا خواستار همت بيشتر مسئولان استاني و كشوري است تا به ايجاد زمينه‌هاي بروز ظرفيت‌هاي ملي در ساحل مرواريد توجهي بيشتر شود.
گزارشي از: امير توانگر
انتهاي پيام/ح30
 چهارشنبه 6 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن