تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812564090




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عزت نفس در چهار فصل سال


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: عزت نفس در چهار فصل سال


روش های ساده و کاربردی اعطای عزت نفس به کودکان زیر 10 سال (1)



همیشه و همه جا به دنبال تقویت عزت نفس کودکتان باشید . شاید همین راهکارهای کوچک و ساده ، بهتر از هزاران کلاس و آموزشگاه و غیره برای شما و فرزندتان باشد ؛ زیرا هیچ کلاسی بهتر ازهمین زندگی ساده و معمولی آدمها نیست و هیچ معلمی بهتر و دلسوزتر از پدر و مادر نیست .




روش هایی که در چندین مقاله برای شما عزیزان تبیانی ارائه می شود ، چیزی نیست ، جز همین زندگی ساده و معمولی آدمها ؛ البته با نگاهی که ترنم باران ، گرد روزمرگی و بی تفاوتی اش را شسته است :
* روان شناس بزرگی می گوید :"همه چیز را می توان به هرکودکی یاد داد ، به شرطی که بتوان آن موضوع را در حد درک و فهم کودک بیان کرد ." هیچ گاه به فرزندتان نگوئید : "تو کوچک تر از آنی که این موضوع را بفهمی " .
* " آب بازی " در ظهر یک تابستان داغ ، همراه با پدر و مادر ، می تواند در افزایش عزت نفس کودک موثر باشد .
* و همین طور درست کردن یک آدم برفی بزرگ همراه با پدر و مادر در یک روز سفید برفی .
* در اواخر زمستان ، با فرزندتان نخستین نشانه های بهار را جست و جو کنید . این کار یعنی برانگیختن حس کنجکاوی فرزندتان برای درک شگفتی های طبیعت . مثل گشتن و پیدا کردن جوانه های سبز، روی شاخه های درخت .
* شبهای بلند زمستانی و عصرهای بلند تابستانی را به بیهودگی و کسالت نگذرانید . همراه با اعضای خانواده "اسم فامیل " ، " منچ" ، " فوتبال دستی " ، و هزاران بازی و سرگرمی دیگر انجام دهید. این عمل سبب می گردد هم رابطه ی شما با فرزندتان قوی گردد ، هم او را در محیطی مشابه جامعه قرار می دهید تا یاد بگیرد چگونه عکس العمل ها و برخوردهایش را کنترل نماید .
* "باغبانی" ، کندن علف های باغچه ، هرس کردن شاخه های درخت و بیل زدن ، روحیه بخش است و بر میزان عزت نفس کودکتان می افزاید .
* بعد از باغبانی و جمع کردن برگ های خشک و شاخه های شکننده ، آنها را آتش بزنید و با فرزندتان به تماشای آن بنشینید . می توانید یک سیب زمینی کوچک هم داخل آن بیاندازید تا حسابی ذغالی شود و خوردنش بعد از یک روز باغبانی ، خستگی را از شما برباید .
همه چیز را می توان به هرکودکی یاد داد ، به شرطی که بتوان آن موضوع را در حد درک و فهم کودک بیان کرد ." هیچ گاه به فرزندتان نگوئید : "تو کوچک تر از آنی که این موضوع را بفهمی

* "نقاشی کردن" ، عامل موثری در افزایش عزت نفس کودکان است. اینکه همواره دغدغه داشته باشید کودکتان هنگام نقاشی و رنگ آمیزی ، از محدوده ی خط ها خارج شود ، به او آسیب می رساند . بگذارید در رسم تخیلات خود آزاد و رها باشد . آبرنگ و گواش و رنگ های انگشتی ، بهتر از مدادرنگی و ماژیک است ؛ زیرا رنگ های مایع ، کودکتان را محدود به خطوطی خشک و غیر قابل انعطاف نمی کند .
* یک دیوار از چهاردیواری اتاقش را با کاغذهای بزرگ بپوشانید . کاغذ ها را از زیر به هم بچسبانید و با پونز یا چسب نواری به دیوار نصب کنید . برایش مجال "نقاشی دیواری" فراهم کنید . بگذارید هر چه می خواهد نقاشی بکشد و لذت ببرد .
* همیشه با تمام اهل خانه دور یک سفره بنشینید و غذا میل کنید .اینکه یک نفر جلوی تلویزیون بنشیند و دیگری کنار کامپیوتر و دیگری کنار تلفن، از صمیمیت خانواده و بالتبع از عزت نفس کودک می کاهد .
*همیشه شما برای فرزندتان قصه نگوئید . بگذارید او هم برای شما قصه بگوید و لالایی بخواند و موهایتان را نوازش کنید تا خوابتان برود .



*
گاهی اگر فرزندتان اصرار داشت به او اجازه دهید نمک و فلفل و سس به غذایش بیافزاید . اگر نتوانست غذایش را بخورد از اینکه گرسنه خواهد ماند سرزنشش نکنید . به او بگوئید : این تجربه ی خوبی بود . یادت باشد که همه چیز باید به اندازه باشد .

* هنگامی که با فرزندتان تنها هستید ، یواشکی با هم حرف بزنید و قول و قرار بگذارید و به هم "راز" بگوئید . بعدا وقتی خواستید دررابطه با سرّی که بینتان هست صحبت کنید ، با چشمک زدن مقصود خود را بفهمانید .
* هنگامی که فرزندتان از خواب بیدار می شود ، آرام او را ببوسید . هنگامی که می خواهید از خانه خارج شوید و هنگام برگشتن به خانه ، با فرزندتان دست دهید .
* با هم کنار رودخانه و ساحل دریا روید و شن بازی کنید . با پنجه ی پا شن و ماسه ها را روی پای همدیگر بریزید .با شن ها قلعه و خانه درست کنید .
* وقتی با فرزندتان بازی می کنید ، شما همیشه برنده یا همیشه بازنده نباشید . بگذارید در محیطی دوستانه برد و باخت را تجربه کند .
*به کودکتان مسئولیت دهید . مثلا شستن اتوموبیل ، شستن حیاط ، یا هر کار دیگری که همه ی اعضای خانواده از آن استفاده می کنند .
* همیشه از کودکتان بخواهید که بعد از خوردن غذا ، خدا را شکر کند .
* با هم به جنگل بروید و از درخت بالا روید . این کار مستلزم این است که بدنی ورزیده داشته باشید . - هم خودتان ورزش کنید هم به کودکتان توصیه کند که ورزش کند و بدنی نرم و سبک داشته باشد . بهتر است صبح های زود با هم قبل از رفتن به سرکار و مدرسه ، به پارک روید و یک ربع تا نیم ساعت نرمش کنید و بدوید .
بکوشید رفتار شما با فرزندتان در جمع ، با رفتارتان با او در خلوت بسیار متفاوت نباشد . همیشه با او صادق و منطقی باشید

* ترتیبی دهید که کودکتان به تنهایی با نظارت شما ذرت بوداده درست کند و از پف کردن ناگهانی ذرت ها به هیجان آید .
* به فرزندتان نگوئید :" این کاری که می کنی ، بیشتر به من صدمه می زند تا به تو " . هیچ بچه ای این موعظه شما را نمی پذیرد و باور نمی کند . عواقب و مسئولیت هر رفتار فرزندتان را به خود او واگذارید .
* همیشه "روز تولد " کودک ، مادر ، پدر و دیگر اعضای خانواه ، روز مادر و روز پدر ، روز کودک و دانش آموز وغیره را پاس بدارید . این روزها ، روز سپاسگذاری و حق شناسی است . برگزاری این روزها و احترام به آنها ، عزت نفس کودک را تقویت می نماید .



*
"سفره هفت سین " آخر سال را فراموش نکنید . این را به عهده ی کودکتان بگذارید تا به سلیقه ی خود تخم مرغ ها را رنگ کند و سفره را بچیند .
* وقتی از کوچه ها و خیابان های شهر ، همراه با ماشین یا پیاده می گذرید ، بیکار و بی حوصله نباشید . از این فرصت ها استفاده کنید و اطلاعات دیداری کودکتان را افزایش دهید . مثلا او را متوجه آژیر آمبولانس و علت عجله ی او نمائید ، یا اگر از ایستگاه های آتش نشانی رد می شوید ، ماشین های قرمز و ماموران قرمزپوش آتش نشانی را به او نشان دهید ، یا جرثقیل هایی که تیرآهن های بزرگ را جا به جا می کنند ، یا ماشین خاک برداری و ...
* بکوشید رفتار شما با فرزندتان در جمع ، با رفتارتان با او در خلوت بسیار متفاوت نباشد . همیشه با او صادق و منطقی باشید .
*مثل یک عقاب تیز چشم مراقب نشانه ها ی تنش و فشار روانی فرزنداتان باشید . نشانه هایی مثل : خواب های آشفته ، رفتارهای غیر عادی و غیر منطقی ، بدخلقی ، ناخن جویدن و شب ادراری ، ... . البته حواستان باشد که حساسیت بیش از حد و برخورد غیر منطقی و ناآگاهانه ، می تواند ضربه های مهلکی به عزت نفس کودکتان وارد آورد.


سرور حاجی سعید

بخش خانواده ایرانی تبیان






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 349]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن