تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 18 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آنگاه که روزه مى ‏گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه ‏دار باشند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1851614690




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تاريخ هنر نقاشي در ايران


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:

ايران به دنيا يک هنر مخصوص را عرضه کرده است که در نوع خودش بى مانند است.
(Basil Gray)
تاريخ هنر نقاشى در ايران به زمان غارنشينى برميگردد. در غارهاى استان لرستان تصاوير نقاشى شده از حيوانات و تصاوير کشف شده است. نقاشيها بوسيله (W.Semner) بر روى ديواره هاى ساختمانها در ملاير و فارس که به 5000 سال پيش تعلق دارند کشف شده است.
نقاشى هاى کشف شده در مناطق تپه سيالک و لرستان بر روى ظروف سفالى، ثابت مى کند که هنرمندان اين مناطق با هنر نقاشى آشنايى داشته اند.
همچنين نقاشيهايى از دوران اشکانيان، نقاشى هاى معدودى بر روى ديوار، که بيشتر آنها از قسمتهاى شمالى رودخانه فرات بدست آمده، کشف شده است. يکى از اين نقاشيها منظره يک شکار را نشان ميدهد. وضعيت سوارها و حيوانات و سبک بکار رفته در اين نقاشى ما را بياد منياتورهاى ايرانى مى اندازد.
در نقاشيهاى دوران هخامنشى، نقاشى از روى چهره بر ساير نقاشى هاى ديگر تقدم داشت. تناسب و زيبايى رنگها از اين دوران، بسيار جالب توجه است. نقاشى ها بدون سايه و با همديگر هماهنگى دارند. در بعضى از موارد، سطوح سياه پر رنگ را محدود کرده اند.
نقاشى (Torfan) که در صحراى گال استان ترکستان در چين بدست آمد، مربوط است بسال 840 تا 860 بعد از ميلاد.
اين نقاشى هاى ديوارنما مناظر و تصاوير ايرانى را نمايش ميدهند. همچنين تصاوير شاخه هاى درختى در اين نقاشى ها وجود دارند. باستانى ترين نقاشى هاى دوران اسلامى، که بسيار کمياب است، در نيمه نخست قرن سيزدهم به وجود آمده بودند. مينياتورهاى ايرانى (طرح هاى خوب و کوچک) بعد از سقوط بغداد در سال 1285 ميلادى بوجود آمدند. از آغاز قرن چهاردهم کتابهاى خطى بوسيله نقاشى از صحنه هاى جنگ و شکار تزئين شدند.
چين از قرن هفتم به بعد به عنوان يک مرکز هنرى، مهمترين انگيزه براى هنر نقاشى در ايران بود. از آن به بعد يک رابطه بين نقاشان بودائى چينى و نقاشان ايرانى بوجود آمده است.
از لحاظ تاريخى، مهمترين تکامل در هنر ايرانى، تقبل طرحهاى چينى بوده است که با رنگ آميزى که ادراک ويژه هنرمندان ايرانى است مخلوط شده بود. زيبايى و مهارت خارق العاده نقاشان ايرانى واقعاً خارج از توصيف است. در قرن اول اسلامى، هنرمندان ايرانى زينت دادن به کتابها را شروع کردند.
کتابها با سرآغاز و حاشيه هاى زيبا رنگ آميزى و تزئين شده بود. اين طرحها و روشها از يک نسل به نسل ديگر با همان روش و اصلوب منتقل مى شد، که معروف است به "هنر روشن سازى". هنر روشن سازى و زيبا کردن کتابها در زمان سلجوقيان و مغول و تيموريان پيشرفت زيادى کرد. شهرت نقاشى هاى دوران اسلامى شهرت خود را از مدرسه بغداد داشت.
مينياتورهاى مدرسه بغداد، کلاً سبک و روشهاى نقاشى هاى معمولى پيش از دوره اسلامى را گم کرده است. اين نقاشى هاى اوليه و بدعت کارانه فشار هنرى لازم را ندارند. مينياتورهاى مدرسه بغداد اصلاً متناسب نيستند. تصاوير نژاد سامى را نشان ميدهد؛ و رنگ روشن استفاده شده در آن نقاشى را. هنرمندان مدرسه بغداد پس از سالها رکود مشتاق بودند که آيين تازه اى را بوجود آورده و ابتکار کنند. نگاه هاى مخصوص اين مدرسه، در طرح حيوانات و با تصاوير شرح دادن داستانها است.
اگر چه مدرسه بغداد، هنر پيش از دوره اسلامى را تا حدى در نظر گرفته بود، که بسيار سطحى و بدوى بود، در همان دوره هنر مينياتور ايرانى در تمام قلمرو اسلامى از آسياى دور تا آفريقا و اروپا پخش شده بود.
از ميان کتابهاى مصور به سبک بغداد ميتوان به کتاب "کليله و دمنه" اشاره کرد. تصاوير نامتناسب و بزرگتر از حد معمول رنگ شده است؛ و فقط رنگهاى معدودى در اين نقاشيها بکار رفته است.
بيشتر کتابهاى خطى قرن سيزدهم، افسانه ها و داستانها، با تصاويرى از حيوانات و سبزيجات تزئين شده است. يکى از قديمى ترين کتابهاى کوچک طراحى شده ايرانى بنام "مناف الحيوان" در سال 1299 ميلادى بوجود آمده است. اين کتاب مشخصات حيوانات را شرح ميدهد. در اين کتاب تاريخ طبيعى با افسانه در هم آميخته شده است.
موضوعات اين کتاب که تصاوير بسيارى دارد، براى آشنايى با هنر نقاشى ايرانى بسيار مهم است. رنگها روشن تر و از روش مدرسه بغداد که روشى قديمى بود جلوتر است.
پس از هجوم مغولان، يک مدرسه جديد در ايران به نظر ميرسيد. اين مدرسه تحت تأثير از هنر چينى و سبک مغول بود. اين نقاشى ها همه خشک و بى حرکت و خالص و يکسان، مانند سبک چينى است.
بعد از حمله مغول به ايران، آنها تحت تأثير از هنر ايرانى، نقاشان و هنرمندان را تشويق کردند. در ميان نقاشى هاى هنرمندان ايرانى ميتوان سبک مغول هم مشاهده کرد، لطافت ها، ترکيبات آرايشى، و خطوط کوتاه خوب که ميتوان آنها را بشمار آورد. نقاشى هاى ايرانى بصورت خطى و نه ابعادى مى باشد. هنرمندان در اين زمينه از خود يک خلاقيت و اصالت نشان داده اند.
هنرمندان مغول دادگاه سلطنتى نه فقط به تکنيک بلکه به موضوعات ايرانى هم احترام گذاشتند. يک بخش از کارشان شرح دادن به آثار ادبى ايران مانند شاهنامه فردوسى بود. ميان موضوعات مختلف بيشترين علاقه آنها به تصويريسم (کتابهاى با تصاوير زياد) بود.
بر خلاف مدارس مغول و بغداد بيشترين کارها از مدرسه هرات بجا مانده است. مؤسس اين سبک نقاشى مدرسه هرات بود؛ که از نياکان تيموريان بودند و اين مدرسه را بخاطر محل تأسيس آن مدرسه هراتى ناميدند.
متخصاص هنر نقاشى بر اين باورند، که نقاشى در ايران در دوران تيمورى به اوج خود رسيده بود. در طول اين دوره استادان برجسته اى، همچون کمال الدين بهزاد، يک متد جديد را به نقاشى ايران عرضه کرد. در اين دوره (تيموريان) که از سال 1370 تا 1405 ميلادى به طول انجاميد؛ هنر نقاشى و کوچک سازى به بالاترين درجه کمال رسيده و بسيارى از نقاشان مشهور عمرشان را بر سر اينکار گذاشته اند.
دو کتاب با ارزش از زمان بايسغر باقى مانده است؛ يکى کتاب "کليله و دمنه" و ديگرى کتاب "شاهنامه". هنر کوچک ايرانى در کتاب شاهنامه که در سال 1444 ميلادى در شيراز رنگ آميزى شده است، بخوبى مشخص است.
يکى از اين طرح ها نشان دادن يک منظره زيبا از يک دادگاه ايرانى است که به سبک چينى رنگ آميزى شده است. کاشى هاى سفيد و آبى ايرانى همراه با فرشهاى زيباى ايرانى بصورت هندسى نقش شده است. در يکى از کتابهاى دستنويس "خمسه نظامى گنجوى"، سيزده مينياتور زيبا بوسيله "ميرک" کشيده شده است.
ساختگى بودن، حساسيت، و هنر نقاشى هاى بغداد از طرحهاى کشيده شده در کتاب "خمسه نظامى" کاملا مشهود است. اين قطعه با ارزش و فوق العاده هم اکنون در موزه بريتانيا قرار دارد. در اين قسمت از معماران و مهندسان مشغول ساختمان سازى هستند. اين نقاشى در سال 1494 ميلادى در هرات نقاشى شده است.
بهزاد، بهترين استاد سبک مدرسه هراتى، اين هنر را بسيار بسط داد. او سبک را اختراع کرد که قبل از او هرگز استفاده نشده بود.
يکى از برجسته ترين کارها کتاب شاهنامه فردوسى است که در کتابخانه گلستان ايران قرار دارد. اين شاهنامه در زمان سلطان بايسغر که يکى از شاهزادگان تيمورى بود؛ به سبک مدرسه هراتى نقاشى شده است.
نقاشى هاى اين کتاب از نگاه رنگ آميزى و تناسب ترکيب دهنده تصاوير، در بالاترين حد زيبايى و استحکام قرار دارد.
در دوران صفويه مرکزيت هنر به شهر تبريز آمد. و برخى از هنرمندان هم در شهر قزوين ماندگار شدند. اما اصل سبک نقاشى صفويه در شهر اصفهان بوجود آمد.

مينياتورهاى ايرانى، در دوره صفويه در شهر اصفهان، از سبک چينى جدا شده و قدم در راهى جديد نهاد. اين نقاشان بعدها به سبک طبيعى متمايل شدند. رضا عباسى مؤسس سبک "مدرسه نقاشى صفوى" بود. در نقاشى هاى دوران صفوى دگرگونى بسيار عالى در نقاشى ايرانى رخ داد.
طرحهاى اين دوره يکى از بهترين و زيبا ترين و با سليقه ترين طرحهاى نقاشان ايرانى است که نشان دهنده ذوق نقاشان ايرانى است. مينياتورهاى خلق شده در اين دوره(مدرسه صفوى)، هيچکدام منحصراً با هدف مزين کردن کتابها کشيده نشده اند. سبک صفوى بسيار بهتر و ملايم تر از سبک مدرسه تيموريان (هراتى) و مخصوصاً سبک مغولى است.
در نقاشى نقاشان دوران صفوى آشکار شدن تخصص آنها در اين رشته بوضوح مشخص است. بهترين معرف از اين دوره نقاشى هاى هستند که در عمارت چهل ستون و عالى قاپو کشيده شده است.
در نقاشى هاى صفوى، موضوع اصلى شکوه و زيبايى اين دوره است. موضوعات نقاشى ها بيشتر حول محور بارگاه سلاطين، اشراف زادگان، کاخ هاى زيبا، مناظر زيبا و صحنه هايى از جنگ ها است.
در اين نقاشى ها انسانها با لباسهاى پرخرج نخ کشى، صورتهايى زيبا و مجسمه هاى ظريف رنگين به طور پر هيجان روشن به تصوير کشيده شده است. هنر نقاشى در طول دوران صفوى هم زياد و هم داراى کيفيت بهتر شد. در اين نقاشى ها آزادى بيشتر و مهارت و دقت بيشتر مشهود است.
هنرمندان بيشتر به اصول کلى پرداخته و از جزئيات غير ضرورى اجتناب، که در شيوه هراتى و تبريزى بکار رفته بود، خوددارى کردند. صافى خطوط، بيان زود احساسات و متراکم شدن موضوعات از مشخصات سبک نقاشى صفوى است. از آنجاييکه در اواخر دوران صفوى، از لحاظ جنبه فکرى اختلافات جزئى در رنگ آميزى بوجود آورد، ميتوان به ظهور سبک اروپايى در اين نقاشى ها پى برد.
نقاشى هاى دوران قاجاريه (قرن شانزدهم ميلادى) يک ترکيبى از سبک هنرهاى اروپايى کلاسيک و سبک و تکنيک مينياتورهاى دوران صوفى است. در اين دوران "محمد غفارى (کمال الملک)" سبک کلاسيک اروپايى را در ايران رواج داد. در اين دوران سبکى از نقاشى بوجود آمد که بنام "قهوه خانه" شناخته شد. اين نوع نقاشى يک پديده جديد در تاريخ هنر ايرانى است. سبک "قهوه خانه" عامه پسند و مذهبى است. موضوعات اين سبک بيشتر تصاوير پيامبران و امامان، شعائر مذهبى، جنگها و نام آوران ملى بودند. "قهوه خانه ها" رفته رفته جاى خود را در بين مردم معمولى باز نمودند. در اين مکان داستان سرايان و نقالان داستانهاى حماسى و مذهبى را براى مردم بازگو ميکردند. هنرمندان همان داستانها را بر روى ديوارهاى اين "قهوه خانه ها" نقاشى کرده بودند. قبلا در گذشته که پادشاهان و اشراف زادگان نقاشان را پشتيبانى ميکردند؛ اما اينبار هنرمندان به درخواست مردم عادى آن مناظر را بر روى ديوارها ميکشيدند و به اين کار علاقمند بودند.
در بيشتر اين قهوه خانه ها اين مناظر که بيشتر به درخواست عمومى بود رنگ آميزى شده بود. زيباترين مثالها در موزه اصلى تهران و همينطور در بعضى از موزه هاى خصوصى داخل و خارج از کشور نگهدارى ميشود. نقاشى هاى ايرانى، يک نوع ملاحت را که بى شباهت به هر چيز ديگر است به تماشاگر عرضه ميکند. آنها يک ارتباط بيکران با داستانهاى حماسى نگه داشته اند. نقاشى ايرانى، بعنوان يکى از بزرگترين سبکهاى نقاشى در آسيا مطرح است. آسمان هاى روشن (آبى)، زيبايى شگفت انگيز شکوفه ها و در ميان آنها انسانهايى که دوست ميدارند و انسانهايى که تنفر دارند، خوشگذران و افسرده، به موضوعات مختلف نقاشان ايرانى شکل ميدهند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 411]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن