تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن زود خشنود و دير ناراحت مى شود و منافق زود ناراحت و دير خشنود مى گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821258676




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حداكثر سود سپرده‌هاى كوتاه مدت 9 درصد تعيين شدكاهش دستورى براى سود سپرده‌هاى بانك خصوصي


واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: حداكثر سود سپرده‌هاى كوتاه مدت 9 درصد تعيين شدكاهش دستورى براى سود سپرده‌هاى بانك خصوصي
در شرايطى كه تفاوت نرخ سود سپرده‌‏هاى بانك‌‏هاى خصوصى و دولتى به طور قابل توجهى افزايش يافته، بانك مركزى از بانك‌‏هاى خصوصى خواسته است نرخ سود سپرده‌‏هاى خود را كاهش دهند. به گزارش ايلنا، بانك مركزى در نشستى با مديران عامل بانك‌‏هاى خصوصى از آنها خواسته است نرخ سود سپرده‌‏ها را حداكثر 2 درصد بيش از نرخ سود سپرده‌‏هاى بانك‌‏هاى دولتى تعيين كنند.پيش از اين نيز بانك مركزى حداكثر سود سپرده‌‏هاى 5 ساله را براى تمامى بانك‌‏ها 19 درصد اعلام كرده بود و از بانك‌‏ها خواسته بود براى افزايش نرخ سود سپرده‌‏هاى خود طرح توجيهى به بانك مركزى ارائه دهند اما با ادامه اعتراضات بانك‌‏هاى دولتي، سقف افزايش نرخ سود از اين دستورالعمل براى بانك‌‏هاى خصوصى 2 درصد تعيين شده است و با لحاظ موضوع ياد شده، بانك‌‏هاى خصوصى بايد به اين سپرده‌‏ها حداكثر 21 درصد سود پرداخت كنند.اين در حالى است كه نرخ سود سپرده‌‏هاى بلندمدت پنج ساله در برخى بانك‌‏هاى خصوصى به 127 درصد نيز رسيده است و مشخص نيست در شرايطى كه بانك‌‏ها مى‌‏توانند اين ميزان سود را به سپرده‌‏هاى خود پرداخت كنند، بانك مركزى از آنها مى‌‏خواهد رقم كمترى به سپرده‌‏گذاران پرداخت كنند.در اين ميان گفته مى‌‏شود اعتراض بانك‌‏هاى دولتى در خصوص رقابت بانك‌‏هاى خصوصى در اعطاى سودى بسيار بالاتر كه منجر به خروج شديد سپرده‌‏ها از اين بانك‌‏ها و انتقال آن به بانك‌‏هاى خصوصى شده است، در اتخاذ اين تصميم بانك مركزى موثر بوده است.

نرخ سود ابزار رقابتى نيست

به گفته رئيس كل بانك مركزي، بانك‌‏هاى دولتى و خصوصى نبايد بر اساس نرخ سود با يكديگر رقابت كنند. محمود بهمنى در گفت‌‏وگو با ايلنا با بيان اين مطلب و با اشاره ضرورت وجود فضاى رقابتى يكسان در ميان بانك‌‏هاى خصوصى و دولتى ابراز كرد: بانك‌‏هاى دولتى و خصوصى بايد تا سقف يك نرخ ثابت سود به سپرده‌‏هاى مردم بپردازند تا فضاى رقابتى سالم در ميان بانك‌‏ها برقرار شود.وى اظهار كرد: حداكثر سود سپرده‌‏هاى بلندمدت تعيين شده براى بانك‌‏ها متوسط نرخ تورم يعنى 19 درصد در نظر گرفته شد تا سپرده‌‏گذاران از انباشت پول خود در بانك‌‏ها متضرر نشوند.رئيس كل بانك مركزى افزود: حداكثر سود تعيين شده براى سپرده‌‏هاى كوتاه‌‏مدت (سه ماهه) 9 درصد تعيين شده است.بهمنى هدف از محدودسازى استفاده از ابزار رقابتى نرخ سود سپرده‌‏ها را يكسان‌‏سازى فضاى رقابت عنوان كرد و گفت: نبايد منابع بانك‌‏ها در اثر پرداخت سود بيش‌تر دائم در حال جابه‌جايى باشد. وقتى نرخ سود يكسان باشد، بانك‌‏ها از كاراكترهاى مشترى‌‏مدارى براى جذب و حفظ مشترى استفاده مى‌‏كنند. وى بر ضرورت خدمات بهينه در فضاى رقابتى بانك‌‏ها تاكيد كرد و گفت: نرخ سود بيش‌تر نبايد ابزارى در جهت جذب مشترى باشد. بانك‌‏ها بايد در اثر خدماتى كه ارائه مى‌‏كنند رقابت را سازنده كنند.بانك مركزى در بخشنامه‌‏اى از بانك‌‏ها درخواست كرد قبل اخذ مجوز از بانك مركزى به هيچ وجه به انعقاد قرارداد سپرده‌‏هاى سرمايه‌‏گذارى مدت‌‏دار با مشتريان خود اقدام نكنند. برپايه گزارش ايلنا، پيش‌تر بانك مركزى با ابلاغ بخشنامه‌‏اى به كليه مديران عامل بانك‌‏هاى دولتي، غير دولتي، شركت دولتى پست بانك، موسسات اعتبارى توسعه و سينا و موسسات داراى مجوز تبديل و تطبيق اعلام كرده بود، در اجراى بخشنامه سود سپرده‌‏هاى بانكى مصوب 24 شهريور سال جارى كه از تاريخ 1/8/1387 اجرا شده، صرفا آن دسته از بانك‌‏ها و موسسات اعتبارى كه گزارش برآورد سودآورى خود شامل توجيه نرخ سود على‌‏الحساب را با رعايت بندهاى 3، 4، 5، 6 و 7 بخشنامه فوق تدوين كرده و پس از تصويب هيئت مديره جهت بررسى به بانك مركزى جمهورى اسلامى ايران تحويل داده‌‏اند، مجاز به افتتاح انواع سپرده سرمايه‌‏گذارى مدت‌‏دار براى مشتريان خود طبق مقررات ابلاغى اين بانك خواهند بود.روند خروج سپرده‌‏هاى بخش خصوصى از بانك‌‏هاى دولتى شتاب گرفته و در مقابل بانك‌‏هاى خصوصى توانسته‌‏اند منابع بيش‌ترى از بخش خصوصى به عنوان سپرده جذب كنند.در چهار ماهه نخست سال جارى ميزان سپرده‌‏هاى بخش خصوصى در بانك‌‏هاى دولتى 2/9 تريليون ريال كاهش يافته است. اين در حالى است كه ميزان سپرده‌‏هاى بخش خصوصى در بانك‌‏هاى تخصصى دولتى 201 تريليون ريال در پايان سال 86 به 5/198 تريليون ريال در پايان تيرماه 87 رسيد كه بيانگر كاهش 1/3 تريليون ريالى سپرده‌‏هاى بخش خصوصى در اين بانك‌‏هاست. در مجموع مى‌‏توان گفت در چهار ماهه نخست سال جارى سهم بانك‌‏هاى تجارى و تخصصى دولتى از سپرده‌‏هاى خصوصى به ترتيب 2/1 و 3/0 درصد كاهش يافته و در مقابل سهم بانك‌‏هاى غير دولتى و موسسات اعتبارى غيربانكى از اين سپرده‌‏ها 5/1 درصد افزايش يافته است.
 يکشنبه 3 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات نو]
[مشاهده در: www.hayateno.ws]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن