تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 25 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى مردم همانا نمازگزار هنگام نماز با پروردگار بزرگ و بلند مرتبه اش مناجات مى كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1853090814




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحمیل اندیشه در تفکر امام پذیرفتنی نیست


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > افروغ، عماد  - با دقت در مبانی انسان شناسانه اندیشه های امام (ره) می توان به جرات گفت در نگاه ایشان مردم دارای جایگاه رفیعی هستند. اما در کنار جایگاه و منزلت مردم در نگاه امام (ره) نکات دیگری نیز به چشم می خورد که بدون فهم آنان درک کامل منظومه معرفتی ایشان محال است . بدون شک هدف امام که همان هدف انبیاست ، معرفت‌الله و بسط عرفان خداوند و معنویت در روی زمین است. هم‌چنین می‌توان گفت در ذیل این هدف غایی اهداف دیگری چون بحث عدالت اجتماعی و مفاهیمی که امام همواره از آن یاد می‌کردند همچون آزادی ، جمهوریت و حضور مردم نیز وجود دارد . ایشان علی‌رغم این که بحث ولایت فقیه را که به گونه‌ای در طول ولایت خدا قرار دارد ، مطرح می‌کردند ، معتقد بودند حتی حرف صواب را هم نمی‌توان به زور بر مردم تحمیل کرد، بلکه باید حرف صواب را با ارشاد مردم و آگاهی بخشیدن ، به آنان فهماند تا بدین گونه مردم خود انتخابگر باشند. طرح چنین رویکردی از سوی حضرت امام به این دلیل است که در انسان‌شناسی ایشان راه سعادت و شقاوتی که پیش روی انسان است راهی خواهد بود که انسان‌ها خود اختیار می کنند و ممکن نیست امری را با زور به مردم تحمیل کرد . از این روست که ایشان می فرماید : ((انسان تا منزل حیوانیت با سایر حیوانات هم قدم بوده است و از این منزل دو راه سعادت که صراط مستقیم رب‌العالمین است و راه شقاوت که طریق معوج شیطان است را در پیش دارد و باید با قدم اختیار چنین مسیرهایی را طی کند )) . بدین خاطر وقتی به رویکرد امام (ره) در نسبت میان ولی فقیه و مردم نگریسته می شود می توان چنین فهمید که اساسا رابطه «ولی» و «مولی‌علیه»، یک رابطه عاشقانه طرفینی است . وقتی نگاه امام تا این حد عاشقانه است که در همه جا غصه مردم را می خورند پس استناد به آرای خداوند برای ظلم به مردم و تحت فشار قرار دادن آنها ، مسلما در جهت ناسازگاری با اندیشه‌های حضرت امام قرار دارد . البته این امر به این معنی نیست که در اندیشه‌های امام هیچ تبری و تولایی وجود نداشته است و مسلم است تولی و تبری وجود دارد . امام با هر کسی که راه خدا و راه فطرت را انتخاب می‌کند هم‌نواست و تمام تلاشش بسط توحید است و در این راستا کسانی که در جهت سد کردن راه توحید قدم برمی‌دارند مورد توجه ایشان قرار نخواهند گرفت و می‌توان گفت که این روند نشانگر تاکید امام بر وجه تربیتی و هدایت انسان است . در نگاه امام باید در استقرار و تعین نظام جمهوری اسلامی رای مردم را دخیل دانست و همگی بعد از استقرار نظام باید از ولی فقیه اطاعت کنند . اما با وجود چنین تعینی قرار نیست ولی فقیه حتی رای صوابی را بر مردم تحمیل کند؛ چنانچه در عبارات مختلف از امام (ره) این مساله وجود دارد که ما حق تحمیل اندیشه و فکری را به کسی نداریم . با توجه به رابطه‌ دو سویه‌ای که در تاریخ ما میان جمهوریت و اسلامیت وجود دارد اگر ما به نام اسلامیت مردم را کنار بزنیم در حق خود اسلامیت جفا کرده‌ایم و اگر به نام جمهوریت، دین را کنار بزنیم در حق جمهوریت جفا کرده‌ایم و اصلا وجود چنین روندی با فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی منافات دارد؛ بنابراین ما همواره باید به سخنان امام نگاهی فرازمانی و فرا مکانی داشته باشیم، در مواردی نیز اندیشه‌های امام را به صورت تئوریک بسط دهیم و سپس به اشاعه آن در جامعه بپردازیم . متاسفانه تفسیر ما از اندیشه‌های امام (ره ) یک سویه بوده و یا به سمت جمهوریت و رضایت‌گرایی یا به سمت نوعی فضیلت‌گرایی و بی‌توجه به حضور مردم تمایل پیدا کرده است، به این ترتیب من فکر می‌کنم ما یک بار دیگر باید مبانی تئوریک اندیشه امام را خوب فهم کنیم و واقعا فلسفه سیاسی امام را بفهمیم تا از این راه بتوانیم در جهت فهم مسائل مکانی و زمانی خود، پرتوافشانی کنیم .




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 206]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن