تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر جوانى كه در سن كم ازدواج كند ، شيطان فرياد بر مى آورد كه : واى برمن ، واى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812530217




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بسيج از ديروز تا امروز


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: بسيج از ديروز تا امروز
جام جم آنلاين: شايد زماني كه بسيج شكل گرفت ، كساني كه تنها ظاهر قضايا را مي‌بينند، تصور مي‌كردند پس از پايان شرايط بحراني آن دوران ، بسيج و بسيجي نيز كارآيي خود را از دست دهد. تنها 9 ماه از پيروزي انقلاب اسلامي گذشته بود كه به خاطر ضرورت به كارگيري نيروهاي مردمي در حراست از نظام نوخاسته جمهوري اسلامي ايران ، امام خميني (ره)‌ دستور تاسيس بسيج را صادر كردند.


نوپايي انقلاب ، بروز بحران‌هاي داخلي، انجام عمليات‌هاي تروريستي و به‌هم‌ريختگي بنيه دفاعي كشور از جمله مواردي بود كه ضرورت استفاده از يك نيروي مردمي را نمايان مي‌كرد.

بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران 4 آذر سال 1358 در سخناني نطفه شكل‌گيري بسيج را ايجاد كردند و فرمودند: مملكت اسلامي بايد همه‌اش نظامي باشد و تعليماتش، نظامي باشد.

پس از اين فرمان، اقدامات اوليه براي آموزش‌هاي عمومي مورد نياز مردم آغاز شد و آحاد مردم نيز براي شركت در بسيج عمومي اعلام آمادگي كردند و اولين تجربه آنها ، ياري رساندن به سپاه و كميته‌هاي انقلاب در قالب رويارويي با ضدانقلاب مسلح بود.

به دنبال تاكيدات امام خميني (ره)‌ ، شوراي انقلاب اسلامي در تاريخ 19/4/59 تشكيل «سازمان بسيج ملي» را تصويب كرد تا اين سازمان ضمن آموزش و سازماندهي همه افراد داوطلب، آنان را براي مقابله با هر گونه تهديد و تجاوز داخلي و خارجي آماده كند.

با شروع درگيري‌هاي مسلحانه داخلي بويژه در كردستان و همچنين آغاز جنگ تحميلي در 31 شهريور سال 1359، بسيج وارد فصل جديدي از فعاليت‌هاي خود شد.

اگرچه ارتش پس از انقلاب اسلامي با وجود تغييرات فراوان در سطوح فرماندهان، توانسته بود با درايت امام خميني(ره)‌ از خطر انحلال رهايي يابد، اما بنيه دفاعي آن در حدي نبود كه بتواند سد دفاعي محكمي در برابر دشمنان ايجاد كند.

سپاه پاسداران نيز كه پس از انقلاب شكل گرفته بود، تجهيزاتي براي مقابله نداشت و در چنين شرايطي، نقش بسيج كه از درون ملت جوشيده بود، بوضوح مشاهده شد.

دي‌ماه 1359 با تصويب مجلس شوراي اسلامي «سازمان بسيج ملي» به «واحد بسيج مستضعفين» تغيير نام داد و در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، ادغام و فرماندهي آن به سپاه واگذار شد.

حضور بسيجيان در جبهه‌ها، آنچنان پررنگ بود كه با وجود حضور ارتش و سپاه، بخش عمده‌اي از قواي جمهوري اسلامي ايران را نيروهاي بسيجي تشكيل مي‌دادند و حالا هم با وجود گذشت نزديك به 2 دهه از پايان جنگ، هنوز كلمه بسيج، خاطرات جبهه‌هاي جنگ را تداعي مي‌كند.

واحد بسيج مستضعفين تا پايان جنگ و تا سال 1369 به كار خود ادامه داد. در اين سال، «نيروي مقاومت بسيج» جايگزين واحد بسيج شد و با ستادي مستقل به عنوان يكي از نيروهاي پنجگانه سپاه، مسووليت انجام تمامي امور مربوط به بسيج را به عهده گرفت.

دوران پس از جنگ و بازتعريفي دوباره

با پايان جنگ تحميلي، نيروي مقاومت بسيج كه تقريبا از ابتداي تاسيس درگير فعاليت‌هاي نظامي بود، نيازمند بازتعريفي در فعاليت‌هاي خود بود و با توجه به عرصه جديد سازندگي كه كشور در آن قرار داشت، ضرورت الگوي جديد براي فعاليت‌هاي اين نيرو احساس مي‌شد.

رهبر معظم انقلاب در تعريف بسيج مي‌فرمايند: بسيج يعني حضور در همه ميدان‌هايي كه از انسان در آن ميدان، يك كاري مي‌طلبند. ايشان در ارتباط با ضرورت حضور بسيج در عرصه‌هاي مختلف مي‌فرمايند: در دوران جنگ، بسيج مال جنگ است.

در دوران پشتيباني مال پشتيباني، در دوران علم مال تحصيل و تدريس و در دوران سازندگي مال سازندگي. ايشان در جاي ديگري مي‌فرمايند: بسيج به معناي حضور شجاعانه، فداكارانه و مخلصانه انسان‌هاي پيشگام در تمامي عرصه‌هاي مورد نياز نظام اسلامي و كشور است.

براساس چنين تعاريفي بود كه فعاليت بسيج پس از پايان جنگ در قالبي جديد ادامه يافت و نيروهاي بسيج در عرصه‌هاي مورد نياز از جمله سازندگي، فرهنگي، اجتماعي، علمي و امدادرساني به فعاليت پرداختند.

شايد شرايط پس از جنگ و حضور بسيج در عرصه‌هاي سازندگي بود كه باعث شد پس از گذشت چند سال ، زمزمه‌هايي مبني بر ضرورت جمع‌آوري سلاح از پايگاه‌هاي بسيج و تبديل آن به ارگاني غيرنظامي به گوش رسد اما در اثناي همين زمزمه‌ها بود كه غائله كوي دانشگاه در 18 تير سال 78 شكل گرفت.

در همين زمان پس از سه چهار روز ادامه آشوب‌ها ، حضور گسترده بسيجيان در صحنه ، علاوه بر خاتمه اين ماجرا، مهر پاياني بر تفكرات معتقد به ضرورت تبديل بسيج به يك ارگان غيرنظامي زد.18 تير باعث شد تا بار ديگر بسيج نقش خود را در حفظ امنيت داخلي نمايان كند و نشان دهد تا چه حد حضور نيرويي مردمي مي‌تواند به عنوان محافظي در مقابل انواع تهديدات عمل كند.

مقابله با تهديدهاي نرم

پس از سال 78 ضرورت جلوگيري از شكل‌گيري زمينه‌هاي بروز حوادثي نظير كوي دانشگاه بيش از پيش احساس شد و بخش عمده‌اي از فعاليت‌هاي بسيج به چنين مقوله‌ها و مقابله با تهديدات نرم اختصاص يافت.

در حال حاضر و در شرايط جديد تغييراتي در ساختار بسيج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايجاد شده است كه بيشتر به دليل تغيير تهديدات دشمن از همتراز به ناهمتراز و از سخت به نرم است.

به گفته فرماندهان سپاه، در مقطع فعلي چون نوع تهديدات به صورت نقطه‌اي و موزاييكي است، اگر هر نقطه‌اي از كشور مورد تهديد قرار گيرد ، ارتش 20 ميليوني و سپاه بايد اين آمادگي را داشته باشند كه در سريع‌ترين زمان ممكن در تمامي سطوح تهديد، پاسخ دشمنان را بدهند و براي نيل به اين هدف، فرماندهي‌هاي مستقل و خودكفاي منطقه‌اي ايجاد شد.

در طرح تحول و تعالي سپاه، تقويت بسيج، نيمي از ماموريت سپاه عنوان شده و قرار است در ساختار جديد، بسيج با بدنه رزم سپاه، ارتباط قوي‌تري داشته باشد. همچنين نيروهاي بسيج در طرح جديد از يك سو بايد 150 گردان امام حسين (ع)‌ را به نيروي زميني سپاه بيفزايند و از سوي ديگر 600 گردان عاشورا و الزهرا (س)‌ در استان‌ها و شهرستان‌ها را نيز ساماندهي كنند.

از ديگر مسووليت‌هايي كه در طرح جديد به عهده بسيج گذاشته شده است، طرح امنيت پايدار در كشور است كه در پايان هفته بسيج اجرا مي‌شود.

در اين طرح نيروهاي بسيج با حضور در محله‌ها و كوي و برزن، كشور را براي حضور اراذل و اوباش و آشوبگران ناامن مي‌كنند و در صورت بروز موردي، اقدام عملياتي را به نيروي انتظامي محول مي‌كنند.

توجه ويژه به نيروي مقاومت بسيج در تحولات جديد و تاكيدات رهبر معظم انقلاب نمايانگر ادامه كارآيي بسيج با وجود گذشت نزديك به 3 دهه از تاسيس آن است.

علت چنين مساله‌اي نيز بيش از هر چيز به مردمي بودن نيروي مقاومت بسيج و همچنين تفكراتي برمي‌گردد كه از سوي امام خميني (ره)‌ در زمان تاسيس به عنوان پشتوانه‌اي محكم براي تمام دوران اين نهاد مردمي ارائه شد.

فرمانده نيروي مقاومت بسيج:
بسيج نقش خود را در تحقق سند چشم‌انداز ايفا مي‌كند

فرمانده نيروي مقاومت بسيج گفت: رويكرد جديد بسيج اين است كه با تقويت سرمايه‌هاي اجتماعي انقلاب و با ارتقاي سطح معرفت ديني و بصيرت سياسي و مهارت‌هاي مورد نياز در سطح جامعه، نقش خود را در تحقق سند چشم‌انداز ايفا كند.

فرمانده نيروي مقاومت بسيج با بيان اين‌كه بسيج در تمامي عرصه‌هاي انقلاب، پيشتاز بوده است، گفت: بسيج تلاش دارد تا در آستانه دهه چهارم انقلاب اسلامي كه به فرموده رهبر معظم انقلاب بايد دهه گسترش علم در جامعه و توجه به نهضت نرم‌افزاري و توليد علم باشد، با سرمايه‌گذاري در نيروي انساني، نقش خود را در اين عرصه نيز بخوبي ايفا كند تا زمينه‌ساز انتظار واقعي براي ظهور امام زمان(عج) و نيز تبعيت محض از رهبر معظم انقلاب باشد.

به گزارش فارس، حسين طائب، فرمانده نيروي مقاومت بسيج به مناسبت آغاز هفته بسيج، در سخنان پيش از خطبه نماز جمعه ديروز تهران با اشاره به نياز كشور در امر سازندگي، به فرمان تشكيل بسيج سازندگي در سال 79 از سوي رهبر معظم انقلاب اشاره كرد و گفت: اين فرمان در جهت تحقق عدالت و محروميت‌زدايي در كشور انجام شد تا نشان دهيم كه بسيج، علاوه بر حضور در عرصه‌هاي نظامي، در امر سازندگي و اجراي عدالت نيز پيشگام خواهد بود.
 شنبه 2 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن