تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در انسان پاره گوشتى است كه اگر آن سالم و درست باشد، ديگر اعضاى بدنش هم با آن سا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821279565




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علم‌پژوهي و تحليل مفهوم اصالت علمي نقد و بررسي شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: علم‌پژوهي و تحليل مفهوم اصالت علمي نقد و بررسي شد
گروه انديشه: مقاله «علم‌پژوهي و تحليل مفهوم اصالت علمي» نوشته «آرش موسوي» در فصل‌نامه علمي ـ تخصصي «حوزه و دانشگاه» بررسي شده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، مقاله حاضر دو هدف عمده را تعقيب مي‌كند: اول ارايه يك معرفي مختصر و سهول‌الوصول از آن شاخه‌هايي از قلمرو علم‌پژوهي كه شناخت وجوه متنوع پديدار پيچيده علم و مديريت عالمانه آن را ممكن مي‌كنند.

در وهله دوم بر مفهوم اصالت علمي متمركز مي‌شود و تلاش مي‌كند، با توجه بر چارچوپ‌هاي مفهومي فراهم آمده در مرحله پيشين، به ارايه تحليلي از اصالت در توليدات علمي و عوامل مؤثر بر كم و كيف آن بپردازد. هم چنين راه‌هاي تبيين ميزان اصالت علمي موجود در يك نظام علمي را مورد بررسي قرار داده و در نهايت، به ارايه پيشنهاداتي در باب تمهيدات سياست‌گذاري مؤثر براي افزايش خلاقيت و اصالت در توليدات علمي مي‌پردازد.

به زعم نگارنده مقاله، مفهوم اصالت علمي چندي است كه در محافل سياسي كشور مورد توجه ويژه قرار گرفته و تمايل براي افزايش ميزان خلاقيت و نوآوري در پژوهش‌ها و توليدات علمي به شكل‌هاي مختلف ابراز شده است.

در واقع، سياست‌گذاري در باب علم، متكي بر شناخت علم است. شناخت و تحليل ساز و كار علم چه در وجه شناختي و چه در وجه اجتماعي آن تمهيدي ضروري براي شناخت و تحليل راه‌هاي تأثيرگذاري از طريق سياست‌ورزي بر نحوه عملكرد اين نهاد مهم و كليدي در جوامع معاصر فراهم مي‌كند.

موسوي مي‌نويسد: اغلب، فيلسوفان علم و روان‌شناسان علم، متمركز بر وجه شناختي علم بوده‌اند و هر يك بصيرت‌هاي بنيادي و مهمي را درباره آن چه كه در ذهن دانشمند مي‌گذرد و آن چه كه بايد بگذرد فراهم آورده‌اند. از سوي ديگر، علم در وجه اجتماعي خود بيشتر مورد توجه جامعه‌شناسان و اقتصاددانان بوده است.

آخرين شماره فصل‌نامه علمي ـ تخصصي «حوزه و دانشگاه» به صاحب‌ امتيازي «پژوهشگاه حوزه و دانشگاه»، مدير مسئولي «عليرضا اعرافي» و سر دبيري «سيدحميدرضا حسني» منتشر شده است.
 شنبه 2 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 160]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن