تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ياد خدا عقل را آرامش مى دهد، دل را روشن مى كند و رحمت او را فرود مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821221415




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تاريخچه پيدايش CD & DVD


واضح آرشیو وب فارسی:ابرار: تاريخچه پيدايش CD & DVD
ساليان طولانى صنعت سينما به دنبال راه حلى بود تا با استفاده از CD بتواند نوار ويدئو را كنار گذاشته و به آرشيو جامع ترى دست يابد. پس از سال ها تلاش DVD ها وارد بازار شدند. نكته حائز اهميت در DVD وجود ظرفيت بالا مى باشد. در حالى كه CD مى تواند تنها ۷۰۰ مگا بايت اطلاعات را ذخيره كند، كمترين ظرفيت DVD معادل ۴‎/۳ گيگابايت است و ظرفيت هاى بالاتر آن هم موجود است. براى ذخيره اطلاعات در رايانه از دوگونه ديسك استفاده مى شود. اين ديسك ها را مى توان به مغناطيسى و نورى تقسيم بندى كرد. فلاپى ديسك ها و هاردديسك ها دو نمونه متداول از ديسك هاى مغناطيسى هستند كه از آنان در بيشتر رايانه هاى شخصى كه در منازل و ادارات مشغول سرويس دهى هستند استفاده مى شود. اطلاعات به صورت مغناطيسى روى ديسك هاى اشاره شده ذخيره مى شود. اما در ديسك هاى نورى به جاى استفاده از تكنولوژى مغناطيسى از فناورى نور به منظور ذخيره و بازيابى اطلاعات استفاده مى شود به علاوه روى ديسك هاى مغناطيسى مى توان اطلاعات را براى چندين بار ذخيره و بازيابى كرد اما در ديسك هاى نورى اين امكان وجود نداشته و تنها مى توان براى يك بار نوشتن اطلاعات را انجام داد. استانداردهاى ديسك هاى نورى به كار گرفته شده براى رايانه را مى توان به دو گروه تقسيم بندى كرد:
1) CD
اولين نمونه از ديسك هاى نورى به منظور ذخيره اطلاعات را مى توان CDها دانست. اين قبيل از حافظه ها ذخيره سازى مطلوبى را به منظور ذخيره داده هاى صوتى در اختيار كاربران قرار مى دهد. درايوهاى CD به عنوان يكى از اساسى ترين قطعات رايانه هاى امروزى مورد استفاده واقع مى شود. قطر اين دسته از حافظه ها در حدود ۱۲۰ ميلى متر و ضخامت آن يك دوم ميلى متر است و در حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ مگا بايت اطلاعات را مى توان روى آن قرار داد كه اين حجم از اطلاعات در حدود ۷۴ دقيقه موزيك با كيفيت بسيار عالى خواهد بود. جنس CD ها معمولاَ از پلاستيك بوده كه بيشتر آن از نوعى پلاستيك مخصوص با نام پلى كربنات تزريقى استفاده مى شود كه در زمان توليد، پلاستيك مذكور توسط ضربه هاى ميكروسكوپى نشانه گذارى شده و يك شيار حلزونى از داده روى آن ايجاد مى شود. در زمانى كه قسمت شفاف پلى كربنات در حال شكل پذيرى است يك لايه آكريليك براى حفاظت روى سطح آلومينيوم پخش مى شود. هر CD داراى يك شيار حلزونى از سمت داخل به سمت خارج است كه اطلاعات بر روى اين شيارها قرار مى گيرد.
2) DVD
شعاع و ضخامت DVD مانند CD است و به روش مشابهى نيز توليد مى شود اما قضيه اى كه سبب مى شود حجم ذخيره سازى بالا را در يك DVD داشته باشيم فشرده بودن طراحى DVD نسبت به CD است. روش ذخيره اطلاعات در DVD به صورت برآمدگى هايى در سطح ديسك مى باشد. يك ديسك DVD از چندين لايه پلاستيك پلى كربنيت تشكيل مى يابد كه با روش تزريق روى هم قرار مى گيرد. پس از مرحله تزريق لايه شفافى روى برآمدگى هاى ديسك قرار مى گيرد و روى آن نيز يك لايه طلايى قرار داده مى شود. در پشت برآمدگى ها نيز يك لايه آلومينيوم قرار داده مى شود و سرانجام روى لايه بيرونى يك لايه لاكى شكل قرار مى گيرد. زمانى كه درايو را در درايو خواننده قرار مى دهيم اشعه ليزر به درايو تابانده شده و از لايه پلى كربنات گذر كرده و به آلومينيوم برخورد مى كند و سپس بازگردانده مى شود و خواننده درايو براساس تغييرات ايجاد شده در مدت زمان انعكاس پرتو عبور كرده از حفره هاى كوچك، حفره هاى ديسك ها را مشخص كرده و اطلاعات را مى خواند.
تاريخچه پيدايش DVD
اولين حركت را در زمينه توليد DVD دو شركت سونى و فيليپس با توليد MMCD آغاز كردند كه اين اتفاق در سال ۱۹۹۵ به وقوع پيوست. در سال ۱۹۹۵ شركت توشيبا همراه با كمپانى تايم، وارنر محصولى با نام SD عرضه كردند. در اوايل سال ۱۹۹۶ به دليل عدم سازگارى MMCD و SD شركت هاى سونى، فيليپس، توشيبا، تايم ـ وارنر محصول جديدى با نام DVD را توليد و روانه بازار كردند.
تفاوت CD و DVD
يكى از مهمترين تفاوت هاى CD و DVD افزايش فضاى DVD جهت نگهدارى اطلاعات است كه اين قضيه به دلايل زير است:
۱) نزديكى بيشتر فاصله تراك ها در DVD: اين فاصله در DVD ۰‎/۷۴ ميكرون و درCD ۱‎/۶ ميكرون است كه اين امر سبب خواهدشد كه چگالى تراك ها در DVD بيشتر از CD باشد.
۲) كوچكتر بودن حفره ها: اين حفره ها در DVD 0/4 ميكرون و درCD 0/8 ميكرون است كه اين امر سبب خواهد شد حجم بيشترى از اطلاعات را روى DVD ذخيره كرد.
۳) كوتاه تر بودن طول موج ليزر در DVD :طول موج ليزر در DVD ۶۳۵ تا ۶۵۰ نانومتر است اما طول موج ليزر در CD در حدود ۷۸۰ نانومتر است.
۴) قابليت ۲ لايه بودن در DVD :با توجه به دولايه اى بودن بعضى از DVD ها مى توان از يك سطح ديسك، ظرفيتى دو برابرى را به دست آورد.
articles.ir
 پنجشنبه 30 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابرار]
[مشاهده در: www.abrarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 323]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن