تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ بنده ای راستین نمی شود مگر زمانیکه اعتمادش به آنچه نزد خداست از اعتمادش به آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812515118




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اظهارات اردوغان: رويكرد جديد در سياست تركيه در نزديكي به ايران است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اظهارات اردوغان: رويكرد جديد در سياست تركيه در نزديكي به ايران است
آنكارا - مفسر سياسي تلويزيون دولتي تركيه اظهارات "رجب طيب اردوغان" نخست وزير اين كشور را در حمايت از برنامه هسته اي صلح آميز ايران، رويكرد جديدي در سياست خارجي تركيه در نزديكي به ايران و دوري از آمريكا خواند.


به گزارش ايرنا، در ادامه مباحث مربوط به اظهارات صريح نخست وزير تركيه در موسسه فكري "بروكينگز" آمريكا پيرامون برخورد دوگانه غرب با برنامه هسته اي ايران و تاكيد وي بر "حق مسلم جمهوري اسلامي ايران در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي"، در رسانه هاي تركيه، شبكه اول دولتي تركيه (TRT1 ) نيز شب گذشته در برنامه اي سياسي موسوم به "ازبر بوزان (غير متعارف )" اين موضوع را مورد بحث و بررسي قرار داد.
" تمر كوركماز" نويسنده و روزنامه نگار تركيه كه در روزنامه يني شفق نيز فعاليت دارد، در پاسخ به سووالات مجري برنامه در مورد اظهارات نخست وزير تركيه در آمريكا توضيحاتي داد.
وي در اين رابطه گفت: اظهارات اردوغان شايد در ظاهر و در نگاه اول با موقعيت تركيه در پيمان ناتو مغايرت داشته باشد، ولي بايد به اين نكته توجه كرد كه عضويت تركيه در اين پيمان با لحاظ شرايط جهاني تامين كننده منافع ملي اين كشور نيست و به همين علت از درون و به طور عميق روابط راهبردي بين ايران و تركيه در حال شكل گيري است .
مجري برنامه با اشاره به اظهارات اردوغان در آمريكا مبني براين كه ما سلاح هسته اي در منطقه نمي خواهيم و كساني كه به ايران مي گويند سلاح هسته اي نداشته باشد، خود نيز بايد چنين سلاح هايي را نداشته باشند، گفت: اين اظهارات اردوغان واكنش هاي وسيعي در داخل داشت و حتي برخي از ديپلمات هاي بازنشسته اين سخنان را مغاير با سياست هاي متعارف تركيه ارزيابي كردند. آيا مي توان گفت كه اردوغان در سخنان خود به طور آمريكا و اسراييل را هدف گرفت و اين با سياست كلي تركيه مغايرت دارد؟
كوركماز گفت: اين كه اردوغان به صراحت آمريكا و اسراييل را مورد هدف قرار داده درست است و اردوغان به برخورد دوگانه غرب در خصوص برنامه هسته اي ايران اعتراض دارد.
وي افزود: آيا ما حق نداريم اين برخورد دوگانه را زير سووال ببريم، وقتي در هر فرصتي به ايران تذكر داده مي شود كه بايد به مصوبات شوراي امنيت سازمان ملل گردن نهد، آيا اين از اسراييل نيز سووال مي شود؟ اسراييل كه تاكنون به هيچ يك از مصوبات شوراي امنيت و مجمع عمومي سازمان ملل عمل نكرده است. اسراييل تاكنون زير هيچ قرارداد و پيمان بين المللي در مورد منع سلاح هاي هسته اي را امضا نكرده است.
اين مفسر اضافه كرد : وقتي ايران مورد بحث است مي گوئيم كه بايد به مصوبات شوراي امنيت عمل شود، اين به طور بسيار صريح دنباله رويي و جانب گرايي از آمريكا و اسراييل است .
او تصريح كرد: اسراييل داراي سلاح هاي هسته اي است و اين سلاح ها صلح جهاني، تركيه و ايران را هم تهديد مي كند. "جيمي كارتر" از روساي جمهور پيشين آمريكا در ماه هاي گذشته اعلام كرد كه اسراييل داراي 150 كلاهك هسته است كه البته برخي از منابع از وجود حدود 400 كلاهك هسته اي در اسراييل خبر مي دهند.
كوركماز با اشاره به اين كه حدود 40 سال پيش در دوران رياست جمهوري نيكسون در آمريكا قرارداد محرمانه اي در خصوص همكاري هسته اي آمريكا و اسراييل منعقد شد كه اسناد مربوط به اين قرارداد دو سال پيش فاش شد،‌ افزود: وزارت خارجه آمريكا براساس محرمانه بودن اين همكاري حتي از دادن اطلاعات به كنگره آمريكا در اين خصوص امتناع كرده بود.
او تاكيد كرد كه برنامه همكاري محرمانه آمريكا و اسراييل در زمينه هسته اي بعد از گذشت 40 سال به طور فزاينده اي رو به گسترش است و آمريكا در دوره جديد نيز در صدد الزام به پيوستن هندوستان نيز است و قرارداد همكاري هسته اي با اين كشور را منعقد كرده كه اين خود نشان ديگري از برخورد دوگانه در سياست هاي آمريكاست.
مفسر سياسي تي آر تي در خصوص مغايرت اظهارات اردوغان با دكترين نظامي ناتو نيز گفت: واقعيت اين است كه تركيه به رغم ممانعت هاي وسيع و جدي آمريكا و اسراييل در اوت گذشته ميزبان رييس جمهوري ايران شد.
در اين ديدار قرارداد گاز بين دوكشور نهايي نشد و ادعا شد كه مخالفت آمريكا مانع از اين كار شد ولي ديده شد كه "حلمي گولر" وزير انرژي و منابع طبيعي تركيه اين هفته در ايران يك موافقتنامه جديدي امضا كرد كه نشان مي دهد تركيه در تبديل اين موافقتنامه به قرارداد و اجرايي كردن آن بسيار جدي است.
او با اشاره به اين كه اين روند مغاير با نگاه و سياست ناتوي در كنترل آمريكاست ولي تركيه در دوره جديد سياست مستقلي را دنبال مي كند كه نمونه ديگر آن را در مساله گرجستان مشاهده كرديم، گفت: تركيه به ويژه در دوسال اخير عضويت خود در ناتو را ادامه داده ولي ماهيت هم پيماني سنتي و روابط معمول گذشته خود با آمريكا و ناتو را نيز تغيير داده است.
كوركماز با طرح اين سووال كه آيا تركيه با لحاظ اين كه مغاير با نگاه ناتو و آمريكاست، منافع ملي خود را ناديده خواهد گرفت؟ عضويت تركيه در ناتو هزينه بسيار گراني براي اين كشور داشته است، لذا از كساني كه مي گويند اظهارات اردوغان با ناتو مغايرت دارد بايد پرسيد آيا منافع ملي تركيه اولويت دارد يا ملاحظات ناتو.
مجري برنامه پرسيد، گفته مي شود اظهارات اردوغان نظرات شخصي وي است در اين مورد چه نظري داريد؟ كوركماز گفت: اين نظر شخصي و يا دولت اردوغان نيست كه به برخورد دوگانه در سياست هاي آمريكا اعتراض دارد و از برنامه هسته اي ايران حمايت مي كند، در دوره اخير همزمان با دور شدن آنكارا از محور آمريكا، روابط راهبردي بين ايران و تركيه به طور عميق و به آرامي در حال توسعه است و اكنون ايران و تركيه و حتي سوريه روابط راهبردي ناگفته اي را دنبال مي كنند. اين تحولي نيست كه با نقطه نظرات و ترجيج شخص اردوغان و يا دولت وي شكل گرفته باشد، بلكه شكل گيري خط ايران و تركيه به صورت يك سياست حكومتي در تركيه بايد به آن نگاه كرد.
او تاكيد كرد در حال حاضر در دنياي اسلام، پاكستان داراي سلاح هسته اي است و آمريكا در صدد ايجاد اغتشاش در آن كشور است و با برخورد دوگانه اي در صدد ايجاد سد بر سر راه برنامه هسته اي ايران است. تركيه هم به عنوان يك قدرت منطقه اي مجبور است كه به قدرت هسته اي تبديل شود. اگر دسترسي تركيه به اين قدرت به زمان زيادي نيز احتياج داشته باشد، در تحليل نهايي تركيه بايد صاحب چنين قدرتي شود. يعني همان ضرورتي كه براي ايران اكنون در منطقه احساس مي شود، براي تركيه نيز وجود دارد.
او با اشاره به اين كه هر نظامي كه داشتن چنين قدرتي را براي آمريكا و اسراييل مباح مي بيند و براي ايران و تركيه حرام، نمي تواند ادامه حيات داشته باشد. آمريكا و اسراييل بزرگترين تهديد كننده هاي صلح و امنيت جهاني هستند.
كوركماز در پاسخ به اين سووال كه آيا با احتساب توافق گاز اخير ايران و تركيه مي توان گفت: تركيه از آمريكا دور شده و به ايران نزديك شده است؟ گفت: بله اين به روشني ديده مي شود.
خاورم**2011**230**1378**1366
 چهارشنبه 29 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 220]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن