تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ریشه های کفر سه چیز است:حرص و بزرگ منشی نمودن و حسد ورزیدن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821337161




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مسائل وقت شناسی در نماز


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: فصل دوم : وقت شناسى
وقت نماز صبح نزديك اذان صبح از طرف مشرق سفيده اى رو به بالا حركت مى كند كه آن را فجر اول (فجر كاذب ) مى گويند؛ موقعى كه آن سفيده پهن شد،فجر دوم (فجر صادق ) و اول وقت نماز صبح است و آخر وقت نماز صبح موقعى است كه آفتاب بيرون مى آيد.
توضيح المسائل ، مساله 741
س - شبهايى كه مهتاب تا صبح هست ، اگر كسى يقين كند كه فجر صادق طالع شده ، آيا مى تواند نماز صبح را بخواند، يا بايد صبر كند تاسفيدى صبح به طور محسوس آشكار شود و وظيفه او در امساك روزه ماه مبارك رمضان چگونه است و در صورتى كه وقت نماز از اول آشكارشدن سفيدى باشد، در شبهاى ابرى يا در شهرستانهايى كه روشنايى برق به حدى زياد است كه بايد خيلى صبر كرد تا سفيدى آشكار شود،اگر به اندازه ده دقيقه از اول فجر صبر كند، بعد از ده دقيقه وقت نماز است يا نه ؟
ج - احتياط لازم در شبهاى مهتاب آن است كه صبر كند تا سفيده صبح در افق ظاهر شود و غلبه كند بر روشنايى مهتاب ، بلكه خالى از وجه نيست و اين حكم در روشنى برق و شبهاى ابرى نيست و در روزه احتياط كند و در شبهاى مهتاب اگر چه بعيد نيست كه لازم نباشد امساك قبل از آنچه ذكر شد. توضيح المسائل ، مساله 754
وقت فضيلت نماز صبح وقت فضيلت نماز صبح از اول طلوع صبح صادق است تا پيدا شدن سرخى طرف مشرق (حمره مشرقيه ) و در غير اين وقت تا قبل از طلوع آفتاب اگر نماز صبح خوانده شود،در وقت اجزا مى باشد، ولى مستحب است انسان نماز صبح را طورى بخواند كه هوا هنوز خوب روشن نشده باشد.
عروة الوثقى ، اوقات الصلاة اليوميه ، مساله 10
اول ظهر چه زمانى است ؟ اگر چوب يا چيزى مانند آن را (شاخص ) راست در زمين هموار فروبرند، صبح كه خورشيد بيرون مى آيد، سايه آن به طرف غرب مى افتد و هر چه آفتاب بالا مى آيد، اين سايه كم مى شود و در شهرهاى ما در اول ظهر شرعى به آخرين درجه كمى مى رسد و ظهر كه گذشت سايه به طرف مشرق بر مى گردد و هر چه خورشيد رو به مغرب مى رود، سايه زيادتر مى شود، بنابراين وقتى كه سايه به كمترين درجه خود رسيد و دو مرتبه رو به زياد شدن گذاشت ،معلوم مى شود ظهر شرعى شده است ، ولى در بعضى از شهرها، مثل مكه كه گاهى موقع ظهر سايه به كلى از بين مى رود بعد از آنكه سايه دوباره پيدا شد، معلوم مى شود ظهر شده است .
توضيح المسائل ، مساله 729
فرق غروب و مغرب زمانى كه خورشيد از نظرها پنهان مى شود (در آخر روز) غروب ناميده مى شود و اما مغرب زمانى است كه سرخى طرف مشرق كه بعد از غروب آفتاب پيدا مى شود از بين برود؛ بعضى گفته اند كه آن سرخى طرف مشرق از روى سر ناپديد شود، ولى حضرت امام مى فرمايند: آن سرخى به سمت سر انسان نمى رسد، بلكه همان طرف مشرق مقدارى كه بالا مى آيد ناپديد مى گردد.
توضيح المسائل ، مساله 735 عروة الوثقى ، اوقات الصلاة اليوميه ، مساله وقت مخصوص نماز ظهر و عصر
وقت مخصوص نماز ظهر،از اول ظهر است تا وقتى كه از ظهر به اندازه خواندن نماز ظهر بگذرد و وقت مخصوص نماز عصرموقعى است كه به اندازه خواندن نماز عصر وقت به مغرب مانده باشد كه اگر كسى تا اين موقع نماز ظهر را نخواند ظهر او قضا شده و بايد نماز عصر را بخواند؛ البته بايد توجه داشت كه وقت مخصوص ، براى مسافر و غيرمسافر فرق دارد.
توضيح المسائل ، مساله 731، 737
وقت مشترك نماز ظهر و عصر ما بين وقت مخصوص نمازظهر و وقت مخصوص نماز عصر وقت مشترك نماز ظهر و عصر است و اگر كسى اشتباها نماز عصر را پيش از نماز ظهر بخواند و بعد از نماز ملتفت شود،نمازش صحيح است .
توضيح المسائل ، مساله 731
يادآورى 1- اگر پيش از خواندن نماز ظهر سهوا مشغول نماز عصر شود و در بين نماز بفهمد اشتباه كرده است ،چنانچه در وقت مشترك باشد، بايد نيت را به نماز ظهر برگرداند؛ يعنى نيت كند كه آنچه تا به حال خوانده ام و آنچه را مشغولم و آنچه بعد مى خوانم همه نماز ظهر باشد و بعد از آنكه نماز را تمام كرد،نماز عصر را بخواند و اگر در وقت مخصوص به ظهر باشد، بايد نيت را به نماز ظهر برگرداند و نماز را تمام كند و بعد نماز عصر را بخواند و احتياط آن است كه بعد از نماز عصر دوباره نماز ظهر و عصر را بخواند و اين احتياط خيلى مطلوب است .
توضيح المسائل ، مساله 732






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 261]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن