واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اما در اين ميان هستند عده اي كه انتظار سبز شدن چراغ راهنما را نمي كشند و دوست دارند چراغ براي هميشه قرمز بماند تا آنها به كسب و كار گدايي و در نهايت رونق زندگيشان برسند. زن از قرمز شدن چراغ بار ديگر خوشحال مي شود و بيشتر از 60 ثانيه وقت ندارد تا با استفاده از شيوه هاي مختلف و مهارتهاي خاص قصه زندگي و به اصطلاح بيچارگي خودش را در اندكي وقت تعريف كند تا بلكه كسي دلش به رحم بيايد و اسكناسي به او بدهد. زن چادر مندرسش را روي صورتش پوشانده و خيلي با احتياط از اينكه چهره اش نمايان نشود به همراه كودكش كه در آغوشش مات و مهبوت به اطراف نگاه مي كند به سمت خودرويي مي رود كه از همه شيك تر و گرانقيمت تر است. جملات دكترها بچه ام را جواب كرده اند و عملي با هزينه سنگين در پيش دارد، شوهرم زمين گير شده و بچه هايم گرسنه مانده اند، از صبح تا حالا هيچي نخورده ام و ... جملات قصه هايي را تشكيل مي دهند كه متكديان براي طلب پول آنها را بكار مي گيرند. صداي جيغ كودك در لابلاي بوق ممتد خودروها گم مي شود و زن اسكناسهايي را كه با دستاني كه پل گذر از عزت نفسش شده مچاله سريع جمع مي كند و بدون اينكه آنها را بشمارد در كيف زير چادر پنهان مي كند و باز انتظار رنگ قرمز چراغ راهنما را مي كشد. افرادي ژنده پوش كه سعي دارند قيافه هاي خود را مظلوم جلوه دهند و گاهي با چشم تمناي پول و كمك مي كنند، اين روزها در معابر و كوچه پس كوچه هاي شهر به وفور يافت مي شود. امروزه رايج ترين تصاويري كه از يك گدا و يا به اصلاح علمي تر متكدي به ذهنها مي رسد همان سر و ظاهر مندرس با بوي نامطبوع و دستانيست كه مي توانست او را خودكفا كند ولي امروز همان دستها را وسيله اي براي طلب پول تبديل كرده است. اما گاهي ظاهر گدايان تغيير كرده و به انسانهايي تبديل مي شوند كه با استفاده از باب ترحم مي خواهند هرچه سريعتر به مقصد رسيده بدون اينكه با شما گفت و گويي كنند. امروز برخي گدايان مدرنيته شده و گاهي اوقات نه از دعاهاي رنگارنگ آنها خبري است و نه از قصه هاي روياييشان كه داستان زندگي دردناك را بيان مي كند، بلكه بسيار مودبانه گوشه اي ايستاده و از شما با چشماني معصومانه و غريبانه درخواست كمك مي كنند. برخي نيز فضاي حسي معابر را در دست گرفته و با نشان دادن معلوليت خود و يا بيماري كه بر جسمشان است ماهرانه ترين شيوه جذب كمك را بكار مي گيرند. البته تلاش متكديان براي كمك بي نتيجه نمي ماند و بسياري از آنها با جبيهاي پر از پول كه امروز از سكه تبديل به اسكناس شده شب را با خيال آسوده سپري مي كنند. يكي از مسايل مورد توجه مطالعات جامعه شناسي تكدي گري بوده كه با ساختارهاي اجتماعي، اقتصادي هر جامعه اي در ارتباط است. تكديگري در شهرها از معضلات اجتماعي است، افراديكه با گدايي كردن زندگي را مي گذرانند نه تنها به كار توليدي نمي پردازند بلكه در مسير انحرافهايي قدم مي گذارند و در اين حالت جامعه آسيب مي بيند. و در اين راستاست كه با معضل تكديگري جامعه براي هنجار شكني آماده شده و راه براي ورود و رشد آسيبهاي اجتماعي بيشتر مي شود. متكديان چهره شهرها را زشت مي كنند كارشناس تكديگري بهزيستي ايلام در اين خصوص مي گويد: وجود افرادي با وضعيت رقت بار بر سر چهار راه ها، كوچه ها و خيابان و درب منازل كه به گدايي براي كسب معاش خود و خانواده پرداخته امروزه به امري متداول تبديل شده است. عليمردان كمري در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين افراد چهره زشتي از شهر در اذهان مردم ترسيم كرده و از طرفي فعاليت ناپسند اين افراد تصويري ناخوشايند و مخدوش را در جامعه به نمايش مي گذارد. وي ادامه داد: به رغم تمهيدات قانوني مبني بر جرم بودن تكديگري ولي عده اي در جامعه به دلايلي از قبيل فقر ، نبود قوانين حمايت از سالمندان ، نداشتن وسيله معاش مشخص ، برآورده نشدن نيازهاي معيشتي و نداشتن مسكن و سرپناه اقدام به تكديگري مي كنند. وي عائله مند بودن، پذيرش فرهنگ تكديگري، اختلالات رواني، معلوليت جسمي، بي قيدي، تنبلي و اعتياد به مواد مخدر را از ديگر دلايل تكديگري اين افراد عنوان كرد. به عقيده وي، ايجاد كارگاه هاي توليدي غير دولتي و دولتي، اشتغالزايي و بكارگيري متكديان واجد شرايط، بازتواني متكديان، توزيع عادلانه فرصتهاي شغلي، رفع تبعيض و آگاهي بخشي به افكار عمومي و معرفي متكديان به مراكز آموزش فني و حرفه اي از جمله راهكارهاي اساسي براي جلوگيري از پديده تكديگري در جامعه است. كمري اظهار كرد: متكديان به دليل اينكه تن به كار نداده و خدمتي را به جامعه ارايه نمي دهند توان آنها به بيكاري هدر رفته و گاهي نيز در مسير جريانهاي انحرافي راه يافته و چهره جامعه را آسيب زده مي كنند. متكديان ترويج دهنده آسيبهاي اجتماعي جامعه مسئول مركز اورژانس خدمات اجتماعي بهزيستي ايلام نيز معتقد است: متكديان در واقع به كار گدايي عادت كرده و امرار معاش خود را از اين طريق كسب مي كنند. شهرزاد آرمده به خبرنگار ايرنا گفت: اين افراد ممكن است در جريان تكديگري و براي كسب پول به آسيبهايي نظير توزيع مواد مخدر و روابط جنسي نيز روي بياورند. وي ادامه داد: اين افراد در واقع علاوه بر اينكه روحيه تن پروري را در خود پرورش داده بلكه عامل ترويج دهنده آسيبهاي اجتماعي جامعه هستند. وي گفت: در زمينه اين آسيب گاهي والدين از فرزندان خود نيز استفاده كرده كه موجب شده روحيه تن پروري از ابتداي دوران كودكي در فرد پرورش يافته و ذهنيت اينكه امرار معاش بايد از طريق گدايي كردن باشد در كودك نهادينه مي شود. وي اضافه كرد: تكديگري از مسايل مهم اجتماعي جامعه بوده كه عامل رشد ساير آسيب ها محسوب شده و بايد در جامعه كنترل شود. فقر اقتصادي، عامل بروز تكديگري يك جامعه شناس نيز تكديگري را در واقع آسيبي تلقي مي كند كه مهترين عامل بروز آن فقر و پايين بودن سطح درآمدي جامعه است. بهروز سپيدنامه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، با بيان اينكه متكديان بيشتر در مناطق حاشيه شهرها ساكن مي شوند افزود: اين افراد به دليل مهاجرت به شهر و عدم قدرت مالي در تامين معاش در حواشي شهرها ساكن مي شوند. وي ادامه داد: سكونت اين افراد در مناطق حاشيه شهرها هم موجب بروز ساخت و سازهاي خارج از محدوده شهر شده و همين مسئله موجب رشد نوعي خرده فرهنگها و بزهكاري مي شود. وي اضافه كرد: در اين پديده بسياري از ارزشها مخدوش شده و اين افراد به دليل شرايط خاص زندگيشان با ساير افراد عادي جامعه فاصله زيادي پيدا مي كنند. وي گفت: در اين افراد تمايل به كسب درآمد بدون تلاش پرورش يافته چرا كه تامين هزينه زندگيشان را از محل درآمد افراد ديگر مي دانند. سپيدنامه افزود: در بسياري موارد تكديگري مشاهده شده كه از كودكان به ويژه دختران و زنان استفاده شده و مردان كمتر وارد اين آسيب مي شوند. وي اظهار كرد: اين در حالي است كه پديده تكديگري به مرور زمان از انگيزه اصلي كه كسب درآمد است به عادت تبديل شده و به دليل تكرار ساير آسيبهاي اجتماعي نيز در آن رشد پيدا مي كند. اين استاد دانشگاه با بيان اينكه تكديگري علاوه بر اينكه چهره جامعه را زشت كرده، اعتماد مردم را از بين مي برد گفت: با توجه به اينكه دستگاه هاي متولي رسيدگي به محرومان جامعه وجود دارد مردم در صورت كمك بايد به صورت رسمي از طريق اين نهادها اقدام كنند. وي بيان كرد: اگر چه پديده تكديگري در اين استان وسيع نبوده ولي تعداد متكديان نسبت به جمعيت زياد است بطوريكه وجود اين افراد بر چهره شهر تاثير منفي مي گذارد. وي قربانيان پديده تكديگري را كودكان دانست و گفت: اين كودكان به رغم وجود بسياري از خطرها ناخواسته اقدام به گدايي كرده و از همان دوران كودكي راه براي ورود آسيبهاي اجتماعي شان هموار مي شود. اين استاد دانشگاه گفت: اگر چه ساختارهاي اجتماعي از قبيل مسايل اقتصادي در تكديگري اين افراد موثر است اما اين آسيب بهانه و كليدي براي ساير جرمها نظير مواد مخدر، بزهكاري و فساد اخلاقي محسوب مي شود. اقدامات بهزيستي ايلام در ساماندهي متكديان كمري، همچنين در خصوص وظيفه بهزيستي در خصوص متكديان گفت: بر اساس قانون مقرر شده كليه استانهاي داراي معضل تكديگري نسبت به ايجاد مجتمع نگهداري موقت براي متكديان اقدام كنند. وي ادامه داد: در اين مجتمع ها متكديان پس از جمع آوري از سطح شهر توسط نيروي انتظامي و شهرداري به مجتمع منتقل و پس از قرنطينه توسط تيم تشخيصي كه توسط بهزيستي در مجتمع مستقر است مراحل ساماندهي فرد متكدي آغاز مي شود. وي افزود: ساماندهي متكديان در قالب ارجاع به خانواده با اخذ تعهد كتبي و انتقال به شهرستان محل سكونت انجام شده و چنانچه فرد متكدي شرايط لازم براي تحت حمايت قرار گرفتن را داشته باشد مكاتبه با نهادهاي حمايتي انجام خواهد شد. وي حمايت از متكديان بي سرپرست، ناتوان، سالمندان و معلولان، نگهداري و ساماندهي متكديان جمع آوري شده، معرفي آنها به شوراي حل اختلاف به منظور صدور حكم و تعيين تكليف، معرفي به اداره اتباع بيگانه به منظور اخذ مجوز قانوني براي خروج آنان از كشور، جمع آوري متكديان به تفكيك سن و جنس و ارايه مشاوره و آموزش در خصوص بهداشت فردي، اعتياد، بيماريهاي رفتاري و...را از جمله اقدامات بهزيستي استان ايلام در طول سالهاي اخير براي ساماندهي متكديان و رفع اين آسيب در استان ايلام عنوان كرد. گزارش از: آزاده خرم 7171/1139
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 733]